Ylipainoisten lasten äiti rutisee Iltalehdessä
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1c40091d-0599-4e0a-aeea-4c2b…
”Vanhemmalla pojallani on diagnosoitu ADHD ja nuoremmallakin epäillään sitä. Impulssikontrolli vaikuttaa poikieni syömiseen, Anna sanoo.”
Miten nämä kultalusikkavanhemmat aina onnistuvat pistämään asian kuin asian ”ADHD:n” piikkiin. Käytöshäiriöt, laiskuuden, lihavuuden… Miksi ei voi myöntää sen johtuvan kasvatuksesta.
Kommentit (179)
Jopa taas... miksi tuollaisia juttuja edes julkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt miksi herkku on aina karkki? Se voi olla myös rusina, elovena patukka tms. Olin aivan tyrmistynyt kun toisen lapsen urheiluharrastuksessa oli joukkuepäivä ja melkein kaikilla oli karkkipussi eväänä. Vanhemmille piti tiedottaa, ettei karkki kuulu urheilijan evääksi vaan eväät ovat terveellisiä.
Onko tämä aiemmin mainitsemasi Elovena -patukka sinusta jotenkin terveellisen kuuloinen eväs:
Ainesosat
TäysjyväKAURAhiutale ja kauralese (29%), VEHNÄjauho, margariini (rypsiöljy, kasvirasvat (palmu, kookos), vesi, suola, aromit, A- jaD2-vitamiinit), sokeri, tumma suklaa 10% (sokeri, kaakaomassa, kaakaovoi, emulgointiaineet (auringonkukka- ja SOIJAlesitiini), vanilja-aromi), perunatärkkelys, ravintokuitu (polydekstroosi), nostatusaineet (E450i, E500), RUISmallas, vanilliinisokeri, suola, aromi
Ei ole helppoa lapsilla, kun muka-tiedostavat aikuisetkin ovat noin pihalla terveellisestä syömisestä.
Ei toi absoluuttisesti terveellinen patukka ole, mutta onhan tuo sata kertaa parempi kuin karkkipussi. Olisi tietysti varmasti parempi laittaa lapselle mukaan banaani, pähkinöitä ja vettä, mutta ei toi Elovena-patukka mitään myrkkyä ole.
No laittakaa ne banaanit (mieluummin omena), pähkinät ja vesi. Ei tuossa patukassa ole mitään välttämätöntä.
Minulla adhd ja ei kyllä vaikuta syömiseeni. Olen todella laiha ja aina ollut. En syö paljoa ja minulla on ollut laihuushäiriökin, jolloin pystyin olemaan syömättä.
Minä olen juuri tuollainen kouluttamaton ja norsun kokoinen äiti. Sen verran oli järkeä päässä, että tajusin olla puuttumatta lapsen syömisiin. En pakottanut syömään enempää kuin vatsa veti enkä kieltänyt ruokaa silloin kun oli nälkä. Ja kun lapsesta syöminen oli tylsää, ei minua haitannut että lapsi ramppasi siinä pöydässä ees taas syömässä lusikallisen kerrallaan, kunhan söi. Herkkuja ei säännöstelty, kun nähtiin, että lapsi osaa itsekin säännöstellä. Joulusuklaat riittivät hänellä pitkälle kevääseen.
Jossain vaiheessa lapsi huomasi, että koulusta kotiin tullessa tulee liian helposti kipaistua R-kioskilta jotain pientä namia. Ihan itse hän siihen ratkaisunkin keksi ja alkoi kulkea eri reittiä ja kiersi R-kioskin kaukaa.
ADHD-diagnoosin hän sai vasta 20-vuotiaana. Vielä lukiossa pärjäsi hienosti, mutta korkeakoulussa ja aikuiselämässä alkoi olla jo vaikeuksia, mitä ei älykkyydellä pystynyt enää kompensoimaan. Itse sain diagnoosin 50-vuotiaana ja tämä selittää kyllä aika paljon miksi itseltänikin jäi korkeakoulu kesken ja myöhemmin opiskelin AMK-tutkinnon, joka on minulle alisuoriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Sinkkonen muutama vuosi sitten sanonut, että valtaosa adhd diagnooseista johtuu kasvatuksesta. Ei niinkään siitä, että lapsessa olisi lähtökohtaisesti mitään poikkeavaa.
En tajua, miten hän noin voi päätellä. Mistä ne perheet muka käy ne diagnoosit vaan hankkimassa?
Niin päin voi ajatella, että ihannetilanteessa adhd-lapsen kanssa pärjää kasvattaja niin hyvin, että mitään diagnoosia ja lääkitystä ei tarvita. Mutta kaikilla ei ole se tilanne, että riittäisi resurssit erittäin hyvin erityislapsen tukemiseen arjessa.Ns. Adhd diagnooseja jakelee neurologit jotka saavat siitä rahaa.
Kyllä lääkäri saa käynneistä saman rahan, vaikka ei ADHD:ta todettaisi. Lapsen täytyy käydä psykologin haastattelussa ainakin koulun kautta järjestetyssä tutkimuksessa, miten se lapsi feikkaa ADHD oireet siellä jos on ihan tavallinen?
Ei se feikkaa. Oireet ovat todellisia, mutta eivät johdu adhd:sta vaan rajattomasta kasvatuksesta, eletään ”kuin pellossa”, kamala hälinä ja epäjärjestys kotona jatkuvasti, vanhemmat ei tee mitään lastensa kanssa, ei huolehdi ruokailuista, nukkumaanmeoista, ulkoiluista, ei opeta mitään, ei vaadi mitään, jotkut raivoaa lapsilleen, ja siinä se kasvatus. Kyllä tällä tyylillä saadan oikein hyvin lapsi käyttäytymään huonosti.
Adhd ei ole huonosti käyttäytymistä, vaan keskittymishäiriö. Ja kun kuvittelen kuvailemaasi ympäristöä niin kuvittelen todennäköisimmäksi reaktioksi vetäytymisen ja masennuksen.
Olen ollut aina huono keskittymään. Lapsena tein läksyt omassa huoneessa, ovi kiinni, niin että oli aivan hiljaista. Jos joku soitti radiota, mankkaa tai televisiota huusin, että Hiljaa!
Aikuisena avokonttori oli minulle painajainen. Jäin monesti ilmaisiin ylitöihin tekemään työni vasta sen jälkeen, kun muut lähtivät kotiin. Ja kyllä käytin vastamelukuullokkeita, istuin selin muihin ym. Etätyökään ei ollut silti kivaa, sillä olen kuitenkin sosiaalinen ihminen.
Minun on edelleen vaikea keskittyä. Esim. jos siivoan kotona, ajatus saattaa karata ja alan järjestämäänkin kaappeja, jolloin siivous kestääkin koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ihmetellyt miksi herkku on aina karkki? Se voi olla myös rusina, elovena patukka tms. Olin aivan tyrmistynyt kun toisen lapsen urheiluharrastuksessa oli joukkuepäivä ja melkein kaikilla oli karkkipussi eväänä. Vanhemmille piti tiedottaa, ettei karkki kuulu urheilijan evääksi vaan eväät ovat terveellisiä.
Onko tämä aiemmin mainitsemasi Elovena -patukka sinusta jotenkin terveellisen kuuloinen eväs:
Ainesosat
TäysjyväKAURAhiutale ja kauralese (29%), VEHNÄjauho, margariini (rypsiöljy, kasvirasvat (palmu, kookos), vesi, suola, aromit, A- jaD2-vitamiinit), sokeri, tumma suklaa 10% (sokeri, kaakaomassa, kaakaovoi, emulgointiaineet (auringonkukka- ja SOIJAlesitiini), vanilja-aromi), perunatärkkelys, ravintokuitu (polydekstroosi), nostatusaineet (E450i, E500), RUISmallas, vanilliinisokeri, suola, aromi
Ei ole helppoa lapsilla, kun muka-tiedostavat aikuisetkin ovat noin pihalla terveellisestä syömisestä.
Ei toi absoluuttisesti terveellinen patukka ole, mutta onhan tuo sata kertaa parempi kuin karkkipussi. Olisi tietysti varmasti parempi laittaa lapselle mukaan banaani, pähkinöitä ja vettä, mutta ei toi Elovena-patukka mitään myrkkyä ole.
No laittakaa ne banaanit (mieluummin omena), pähkinät ja vesi. Ei tuossa patukassa ole mitään välttämätöntä.
Pointti mennyt muutamalla ohi huolella. Elovena ja rusina on miljoona kertaa parempaa evästä kouluun ja päiväkotiin, kuin karkki. Urheilijoiden vanhempien taas pitää ymmärtää että eväät ovat salaattia, hedelmiä (Banaani on hyvä palautumiseen) tai muuta tällaista. Ei mitään keinotekoista sokerimössöä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla adhd ja ei kyllä vaikuta syömiseeni. Olen todella laiha ja aina ollut. En syö paljoa ja minulla on ollut laihuushäiriökin, jolloin pystyin olemaan syömättä.
Jos sinulla on ollut laihuushäiriö, niin jokin sinulla on vinksallaan ruokaa ja terveellisiä elämäntapoja kohtaan. Ei se laihuushäiriö ole yhtään sen parempi, kuin lihavuus.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisilla ihmisillä tuppaa olemaan koko ajan herkkuja kotona. Tuota en ole ymmärtänyt. Onko niitä ihan pakko ostaa kaappeihin?
??? on laihoillakin herkkuja kotona! ei kaikki käy joka viikko kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan lukee, että impulssikontrolli vaikuttaa syömiseen.
Olen lihava. Alan tästä lähtien sanomaan että minulla on ”adhd” ja sen takia en laihduta.
Ihan turhaa, kaikki tietävät jo että olet vähän tyhmä. Joku neurologinen diagnoosi siihen päälle ei muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisilla ihmisillä tuppaa olemaan koko ajan herkkuja kotona. Tuota en ole ymmärtänyt. Onko niitä ihan pakko ostaa kaappeihin?
??? on laihoillakin herkkuja kotona! ei kaikki käy joka viikko kaupassa.
Jos on ylipainoinen, niin varastoja ei ehkä kannattaisi ostaa täyteen herkkuja, kun selvästi niiden kulutuksessa on ongelma. Hoikat antavat herkkujen lojua kaapissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on niin, että impulssikontrolli vaikuttaa syömiseen, mutta lapsen syöminen riippuu kuitenkin siitä, mitä ruokia kotona on tarjolla. Jos kaapista löytyy sipsejä ja makeisia, pettäisi impulssikontrolli itseltänikin alta aikayksikön 🤤, mutta jos kaapista ei löydy herkkuja, tuskin mukula porkkanaa "impulssikontrollin pettämisen" vuoksi puputtaa.
Kyllä mun Ad/HD poika vetää porkkanat ja samoin kirsikka tomaatit. Söisi kokoajan
Porkkanaa saa syödä aika prkeleesti, että lihoo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki on niin, että impulssikontrolli vaikuttaa syömiseen, mutta lapsen syöminen riippuu kuitenkin siitä, mitä ruokia kotona on tarjolla. Jos kaapista löytyy sipsejä ja makeisia, pettäisi impulssikontrolli itseltänikin alta aikayksikön 🤤, mutta jos kaapista ei löydy herkkuja, tuskin mukula porkkanaa "impulssikontrollin pettämisen" vuoksi puputtaa.
Kyllä mun Ad/HD poika vetää porkkanat ja samoin kirsikka tomaatit. Söisi kokoajan
Porkkanaa saa syödä aika prkeleesti, että lihoo...
Ennen muuttuu oranssiksi.
Käyttäkää leipälautasia annosmittana. Moni sanoo syövänsä ruokaa lautasellisen, mutta kun se lautanen on samaa kokoa kuin italialaisten pizzalautanen. Kyllähän kilot tuolla tyylillä kertyy ihan normiruualla.
Tuo mitä hän sanoo niistä jumppaliikkeeistä saattaa olla totta. Itsekin joskus teininä menin lihaville tarkoitettuun jumppaan ja siellä osa liikkeistä oli aivan mahdottomia. En edes pystynyt taipumaan kaikkiin asentoihin tai kannattelemaan painoani yhdessä lankutusta muistuttavassa asennossa.
Näin käy kun hoikat ihmiset suunnittelee jumppaohjelman lihaville. Ja se ei ainakaan kannusta jatkamaan. Itsekin lopetin sen ja menin mieluummin uimaan. Vesijuoksu oli hyvä liikuntamuoto minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Sinkkonen muutama vuosi sitten sanonut, että valtaosa adhd diagnooseista johtuu kasvatuksesta. Ei niinkään siitä, että lapsessa olisi lähtökohtaisesti mitään poikkeavaa.
En tajua, miten hän noin voi päätellä. Mistä ne perheet muka käy ne diagnoosit vaan hankkimassa?
Niin päin voi ajatella, että ihannetilanteessa adhd-lapsen kanssa pärjää kasvattaja niin hyvin, että mitään diagnoosia ja lääkitystä ei tarvita. Mutta kaikilla ei ole se tilanne, että riittäisi resurssit erittäin hyvin erityislapsen tukemiseen arjessa.Jari Sinkkonen on täysin oikeassa. Nykyaikaisen lepsun kasvatuksen takia lapsista tulee levottomia häiriköitä (koska vanhemmat eivät aseta rajoja eivätkä pidä kuria). Huonosti kasvatetun lapsen käytös muistuttaa erittäin paljon ADHD-potilaan käytöstä joten luonnollisesti huonosti kasvatetulle lapselle sitten annetaan "nykypäivän standardien" mukaisesti ADHD-diagnoosi jonka varjolla myös vanhemmat pääsevät pois vastuustaan. ADHD diagnosoidaan käytöksestä, ei mistään muusta.
Jari Sinkkonen EI ole sanonut, että ADHD-diagnoosi johtuisi kasvatuksesta. Vaan totesi, että lasten levottomuus johtuu kasvatuksesta ja ADHD diagnoosit ovat yleistyneet ja tutkijat eivät ole tutkineet asiaa.
Googlettamalla löytyy. Nim. Sinkkosen luennolla ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toinen Annan pojista on alakoululainen ja toinen 7. luokalla. Vanhempi poika on alkanut puhua hiljattain itse siitä, että voisi tehdä elintapamuutoksen ja käy kuntosalilla. Annaa mietityttää se, ettei painosta tule pojalle liian isoa kysymystä ja pysyykö mahdollinen elintapamuutos varmasti terveellisenä." Mistä tämä pelko kumpuaa pitäisi kyllä äidin terapiassa selvittää....eikä kuulosta että poika saisi tukea tähän muutokseen mitenkään.
" hyväkuntoinen nuori ohjaaja teetti lihavilla lapsilla harjoituksia, joissa heidän oli vaikea onnistua.
– Liikkeet olivat ohjaajalle itselleen helppoja. Osa lapsista väsyi tunneilla kovasti ja siitä tulikin heille epäonnistumisen kokemuksia, kun pitäisi saada kokea onnistumisia liikunnassa. " Tässä sama, ei saa tuntea yhtään epämukavuutta tai negatiivia tunteita? Kyllä meidän monta kertaa viikossa treenaavat lapset menee juuri niin että harjoitellaan kunnes onnistutaan. Siinä että tehdään vaan sitä mikä ihan kokoajan onnistuu, ei kasvata mitään itsetuntoa. Ei kuulosta että näiltä lapsila on vaadittu koskaan mitään.
Surullista, mutta kyllä tässä Annassa on hyvä esimerkki siitä että mistä se kiikastaa, pään välistä ( ja olen itse ollut aina ylipainoinen, ja tiedän että mullakin se on kiinni pään välistä, nyt olen taas saanut - 25kg vuodessa...)
Tuntuu että lihavilla lapsilla nuo epäonnistumisen kokemukset liikunnassa liittyvät vanhempien asenteeseen lähes aina. Voivotellaan kun ei se lapsi osaa liikettä, koska seitsemäs massumakkara tulee tielle. Sen sijaan että tsempattaisiin yrittämään ja tekemään, että liike onnistuu, voivotellaan sitä ettei ohjaaja ymmärrä ja ei ole pakko kun tuntuu lihaksissa ja ihan hikikin tulee jajaja.... Ja lopputuloksena lapselle käytännössä sanotaan, että jos liikunta tuntuu hieman ikävälle niin ei ole pakko.
Urheilevien lasten vanhemmat taas kannustavat yrittämään ja opettelemaan ja iloitsevat kun lapsi viimein oppii vaikean liikkeen. Luovuttaminen heti ei ole vaihtoehto.
Urheilevien lasten vanhemmat laatii lapsilleen valmennusohjelman joka päivälle. Olen ollut vieressä kuulemassa, kun vanhempi antoi ohjeet lapselleen sen päivän treenille. Kuulosti ihan ammattiurheilijan treeniltä, ja vielä koulupäivän päälle.
Urheiluseurassa urheilevat lapset saavat myös etulyöntiaseman, kun osaavat suorittaa vaikeitakin liikkeitä treenattuaan niitä vuosikausia ohjatusti.
Vierailija kirjoitti:
En aivan ymmärtänyt tätä äidin lausahdusta että kouluikäisten vanhemmat eivät voi mitenkään kontrolloida kuinka paljon lapset ostavat karkkia koulun jälkeen. Miten niin eivät voi? Mistä ne lapset saa ne rahat? Aivan oikein, vanhemmilta. Eli jos ei osaa käyttää rahalla sovitulla tavalla ja omaa terveyttään vaarantamatta niin lapselle ei silloin anneta rahaa omaan käyttöön. Lapsella voi siis olla edelleen vaikka viikkoraha mutta rahat on silti vanhemman takana ja niillä saa ostaa sitten vain kun toinen vanhemmista on mukana ja hän määrittelee mitä voi ostaa.
Mietin tätä ihan samaa.
Muutenkin tuli sellainen olo tuosta, että kaikki on muiden syy kun on niin vaikeeta. Ei yhtään omaa vastuuta. Ei pysty kontrolloimaan alakouluikäisen rahankäyttöä (mistä löytyy pulloja noin paljon? Mäkin voisin kerää), liikuntaliikkeet oli liian vaikeita jne jne.
Tulee mieleen sellainen ihmistyyppi, että heti kjn joku on hitusen vaikeaa sanotaan, Joo ei meidän tarvitse tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainesosat
Jaahas. Karppaaja havaittu eli ruokavaliojen fanaatikko, jonka ruokavalio on niin terveellinen, että yhdestä banaanista lihoo ja saa diabeteksen. :D
Ruokaa voi syödä tasapainoisestikin. Yksi Elovena-patukka liikuntapäivänä ei tosiaan ole myrkkyä. Kiva jos muilla on eväänä karkkipussit ja itse saa vain omenan ja pähköinöitä välipalaksi. Ei niissäkään mitään vikaa ole, mutta mielestäni ei sekään ole tervettä, että kaiken pitää aina olla terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin päin voi ajatella, että ihannetilanteessa adhd-lapsen kanssa pärjää kasvattaja niin hyvin, että mitään diagnoosia ja lääkitystä ei tarvita. Mutta kaikilla ei ole se tilanne, että riittäisi resurssit erittäin hyvin erityislapsen tukemiseen arjessa.Jari Sinkkonen on täysin oikeassa. Nykyaikaisen lepsun kasvatuksen takia lapsista tulee levottomia häiriköitä (koska vanhemmat eivät aseta rajoja eivätkä pidä kuria). Huonosti kasvatetun lapsen käytös muistuttaa erittäin paljon ADHD-potilaan käytöstä joten luonnollisesti huonosti kasvatetulle lapselle sitten annetaan "nykypäivän standardien" mukaisesti ADHD-diagnoosi jonka varjolla myös vanhemmat pääsevät pois vastuustaan. ADHD diagnosoidaan käytöksestä, ei mistään muusta.
Jari Sinkkonen EI ole sanonut, että ADHD-diagnoosi johtuisi kasvatuksesta. Vaan totesi, että lasten levottomuus johtuu kasvatuksesta ja ADHD diagnoosit ovat yleistyneet ja tutkijat eivät ole tutkineet asiaa.
Googlettamalla löytyy. Nim. Sinkkosen luennolla ollut.
Ainoastaan poikalapsilla tuota ylidiagnosoidaan. Tytöillä alidiagnoosia edelleen.
Ainahan veltot läskit on oikeassa.