Autisminkirjon lapsia kiusataan ja syrjitään koulussa, eikä tukea saa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007927081.html
Henkilökohtaisesti olen kokenut, että myös itsensä ”normaaliksi” luokittelevat aikuiset kiusaavat meitä Asperger -aikuisia myös työpaikoilla ja vapaa-aikana.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja vanhempia syyllistetään jopa tällä palstalla!!
vanhemmat sen lapsen ovat jättäneet kasvattamatta ja sitten kiertävät lääkäreitä, että saisivat joltain puoskarilta diagnoosin, jolla voi oikeutta kasvattamattoman kakaran käytösongelmat.
Tai sitten ovat parhaansa mukaan kasvattaneet, mutta kasvatus ei onnistu kun lapsen pää toimii eri lailla kuin muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö se diagnoosi ollutkaan oikotie onneen?
luulit että voit käyttää diagnoosia tekosyynä huonolle käytöksellesi tai kasvattamattoman kakarasi käytökselle.
Kuka on sanonut että tuo lapsi oli huonosti käyttäytyvä tai kasvattamaton?
ei ketään syyttä kiusata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat sen lapsen ovat jättäneet kasvattamatta ja sitten kiertävät lääkäreitä, että saisivat joltain puoskarilta diagnoosin, jolla voi oikeutta kasvattamattoman kakaran käytösongelmat.
Tai sitten ovat parhaansa mukaan kasvattaneet, mutta kasvatus ei onnistu kun lapsen pää toimii eri lailla kuin muiden.
seli seli. huonot vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luulit että voit käyttää diagnoosia tekosyynä huonolle käytöksellesi tai kasvattamattoman kakarasi käytökselle.
ei ketään syyttä kiusata
Joo, syy on aina kiusaajan typeryydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten kylläkin parhaansa mukaan jättäneet kasvattamatta ja sitten niille penikan perceilyille haetaan diagnooseja ja syyllistä muista kuin sieltä omasta peilikuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että minulla on asiasta sinua enemmän tietoa. Toivottavasti saat nepsylapsen niin maailma avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ketään syyttä kiusata
Joo, syy on aina kiusaajan typeryydessä.
Ja kiusaajan huonossa kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä uskon että minulla on asiasta sinua enemmän tietoa. Toivottavasti saat nepsylapsen niin maailma avautuu.
sinusta kertoo tuo toivomus jo aika paljon. olet varmaan itsekin perseillyt diagnoosien suojassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinusta kertoo tuo toivomus jo aika paljon. olet varmaan itsekin perseillyt diagnoosien suoj
Tuossa toivotaan sinulle lasta, ei kuolemaa.
Minulla on 11 v asperger tyttö joilla myös add. On koulussa jätetty yksin yksin kun ei oikein pysy muiden juttujen perässä. On kaikki välkät yksin, vapaa ajalla samoin yksin huoneessaan. Pakenee kirjojen maailmaan.
Ei häiritse ketään kun ei edes puhu kenellekään. Aika masentunut. Asialle ei ole tehty koulussa mitään.
Olen kyllä kasvattanut ja tyttö on empaattinen ja reilu,käytöstavat hyvät. Mutta muut eivät hyväksy erilaisuutta siinä mielessä ettei pysy keskusteluissa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 11 v asperger tyttö joilla myös add. On koulussa jätetty yksin yksin kun ei oikein pysy muiden juttujen perässä. On kaikki välkät yksin, vapaa ajalla samoin yksin huoneessaan. Pakenee kirjojen maailmaan.
Ei häiritse ketään kun ei edes puhu kenellekään. Aika masentunut. Asialle ei ole tehty koulussa mitään.
Olen kyllä kasvattanut ja tyttö on empaattinen ja reilu,käytöstavat hyvät. Mutta muut eivät hyväksy erilaisuutta siinä mielessä ettei pysy keskusteluissa mukana.
Koululla ei ole oikeutta pakottaa eikä kiristää kenenkään seuraksi eikä lapsilla mitään velvollisuutta väkisin olla jonkun kanssa.
Ja jatkan vielä että normolapset ovat niitä häirikköjä ja häiritsevät lapseni oppimista. Miksei heitä lle kasvatettu?[päivittäin luokassa riehutaan ja huudetaan jne. Tyttöni ottaa silloin kirjansa esiin ja lukee.
Kuka häiritsee ja ketä? Numerot koulussa kiitettäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululla ei ole oikeutta pakottaa eikä kiristää kenenkään seuraksi eikä lapsilla mitään velvollisuutta väkisin olla jonkun kanssa.
Välitunnit ovat kouluaikaa. Mutta ei se haittaa enää tyttöäni kun ei kiinnosta muiden energiajuoma ja ostarilla hengailujitut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välitunnit ovat kouluaikaa. Mutta ei se haittaa enää tyttöäni kun ei kiinnosta muiden energiajuoma ja ostarilla hengailujitut.
Välitunnit ovat kouluaikaa ja silloin lapsilla on kaikki oikeudet viettää se haluamassaan seurassa. Edelleenkään ei koulu eikä kukaan muukaan voi velvoittaa, pakottaa eikä kiristää eikä moisella saa aikaan kuin entistä suuremman vastenmielisyyden kelpuuttaa seuraansa jatkossakaan. 11-vuotiaalla on omat juttunsa omien kavereidensa kanssa ja se heille sallittakoon.
Vierailija kirjoitti:
Monet autisminkirjon lapset ovat ylikilttejä. Kun yritän neuvoa poikaani pistämään vastaan kiusaajilleen hän sanoo "en halua satuttaa ketään".
ja sitten nämä salilla käyvät vanhemmat ovat itse tehneet diagnoosin: lapsihan on ihan selvä autisti, kun ei halua hakata muita
Monet as lapset ovat älyllisesti ja emotionaalisesti muiden lasten yläpuolella. Siksi ei kaikkia edes kiinnosta kanssakäyminen normojen kanssa kun eivät vaan ymmärrä asioita. Meillekin on sanottu että lapsi oli älyltään ja emotionaalisesti muita edellä 2- 3 vuotta jo 2.luokalla.
Kaikki lähtee kotoa. Arvostetaanko älykkyyttä ja luovuutta jota on enemmän autisteilla vai kannustetaanko lasta lähiölapsen elämään?
Jos kotona arvostetaan taidetta, koulussa pärjäämistä ja taidetta ei autistista lasta häiritse se ettei tule muiden kanssa toimeen. Hän tietää arvonsa vaikka ei lätkässä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika vaikea tilanne. As-lapsen käytös on yleensä todella kummallista neurotyypillisen lapsen silmään. On joustamattomuutta, mustavalkoisuutta, itsekeskeisyydeltä tuntuvaa käytöstä (johtuu siitä ettei as-ihminen pysty ymmärtämään toisten tunteita, koska aivot ovat erilaiset) ja useasti pakkoajattelua. Kaikki erilainen altistaa kiusaamiselle. Mitenkäs saataisiin lapset ymmärtämään ja hyväksymään erilaisuus ja tyyppi, joka voi käyttäytyä todella hankalasti joissakin tilanteissa? Se on vaikeaa meiltä aikuisiltakin. Tähän pitää kyllä keksiä ja saada ratkaisu. As-lapsilla on myös niitä hyviä puolia. Voivat olla todella nokkelia ja voivat myös olla liiankin empaattisia ja olla niitä, jotka ovat lohduttamassa muita.
Niinpä. Se on vaikeaa. Usein vanhemmat ja lapsi haluavat, ettei muille koulussa saa kertoa diagnoosista. Ymmärrettävää, mutta asialla on kääntöpuolensa. Jos opettaja voisi asiallisesti kertoa muille miten Jonne on as-lapsi ja mitä se tarkoittaa, luokkakaverit saattaisivat olla ymmärtäväisempiä. Vaikea tilanne on silloin, jos joku on muuten vain outo.
ilmankos kaikki it laitteet ovat aina jumissa