Syöttekö aladobia eli lihahyytelöä?
Meillä oli tätä aina mun lapsuuden kotoa, äitini tykkäsi ja minä en.
Kommentit (63)
Keitetystä päästä se tehdään, niin ei tarvitse liivatetta. Tytinä on terveellistä ja siinä on kivennäisten ja vitamiinien lisäksi esim. Kollageenia, mikä on hyväksi iholle, nivelille jne. On myös eettinen ruoka.
Paras lihahyytelö on Wotkins. Se on myös varsin kevyttä/ vähäkalorista. Ihanaa!
Vatajan aladobi on parasta. Suolaa vaan on melko runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi varmaan tehdä itsekin? Vai voiko? t.ap
NO TIETENKIN VOI!
Oi, tytinää itse tehtynä, nami. Seuraavalla lomalla haen Sikabaarista värkit ja teen.
Kaupasta saa laadukasta lihahyytelöä. Ei kannata tehdä itse.
( Korpela)
Kyllä syön silloin tällöin lihahyytelöä eli aladobia eli tytinää eli punsaa. Nuo kaksi viimemainittua nimitystä tunnetaan tai ainakin tunnettiin ennen Etelä-Karjalassa. Isotätini käytti aina nimitystä punsa.
Kuuluu jouluruokapöytään. Päälle Kotisinappia.
Jo kakarana opin tekemään sianpääsylttyä syksyllä, meillä kulki nimellä sile (Turku). Ohjekin on helppo, puolikas (tai kokonainen) sian pää lihakaupasta. Isoon kattilaan, laakerinlehteä, maustepippuria, suolaa, keitellään kauan hissukseen poreillen, kunnes liha irtoaa. Jäähdytetään hieman ja ongitaan pää pois, perataan tarkasti lihat siitä. Liemi siivilöidään, lisätään vielä mausteita ja suolaa ym. jos tarpeen. Sekoitetaan liemi ja lihat, laitetaan sopiviiin pitkulaisiin annosvuokiin ja viedään viileään hyytymään. Tästä tulee leivänpäällistä melkoisen reilusti. Päälle kotitekoista vaffaa valkosipulisinappia! On hyvää. Vielä parempaa, jos on rahaa laittaa mukaan 'vasikkaa' eli lehmää. ;)
Voileipäpöytään laitan aina juhlissa ja kutsuilla, ja joskus syön muutenkin jos tarjouksesta löytyy. Vaikka ei ole edes erityisen kallis tuote kyseessä.
Jossain ulkomailla söin aladobia lämpimän perunasalaatin kanssa. Mukana muistaakseni punajuurilohkoja. Kyllä oli hyvää. Myös paistettujen perunoiden kanssa herkullista.
Syömme sitä silloin tällöin mieheni kanssa ruisleivän päällä. Aika harvoin tulee ostettua joten kiitos vinkistä, menee ensi viikon kauppalistalle!
Meillä täälä maalla kun teurastetaan 4 sikaa kerralla niin teemme aladobia. Sian päät kahteen palaan ja sorkat saunanpataan ja keitetään mausteiden kanssa. Useamman tunnin keiton jälkeen kun liha irtoaa niin siivilöidään ja lihat ja lientä vuokiin. Helppotöinen herkku ja taatusti hyvää kun itse tekee. Äitini 86 v on oikeen spesialisti tässä hommassa. Pohojalaanen.
En ole vuosikymmeniin maistanut aladoobia. Tampereella 80-luvulla sitä oli. Samoin ydinluita keitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi varmaan tehdä itsekin? Vai voiko? t.ap
Voi tehdä
Se on ainoa ruoka mitä en saa kurkustani alas muistan jo pienenä kun faijani otti sitä pöytään ja se tutisi siinä vadilla 🤢
Joo, kyllä syön, ostan yleensä lihahyytelöä ihan K-kaupasta käydessäni tai sitten, kuten eilen Pajuniemen palviautosta Lihajussista, kun se oli torin laidalla. Olen 32-vuotias mies ja kyllä se on herkkua leivän tai vaikka karjalanpiirakan päällä. Usein olen miettinyt moniko nuori tykkää syödä lihahyytelöä?