Lapset palaavat isältään aina epäsiisteinä ja ns. likaisena
En vaan enää jaksa. Joka perjantai menee pilalle kun lapset palaavat niin asiattomat näköisinä takaisin. Ostan heille aina uusia tarvikkeita ja vaatteita ja yritän ottaa pois päältä niitä mitä isä on laittanut, mutta aina se löytää jostain kaapin pohjalta jotain pienempää ja kamalampaa. Lapset ovat aina ihan multaisia, hiukset kampaamatta, naama pesemättä ja liian pienet vaatteet päällä.
Olen yrittänyt sanoa, ei tehoa, olen yrittänyt ostaa parempaa vaatetta sinne, ei auta...
Tänään lapset palasivat takaisin niin että molemmat oli värittänyt mustalla tussilla naamansa (koska Vappu) ja isä vain antanut olla, hiukset harjaamatta, sekaisin, liian pienet housut päällä ja hihattoman paidat (ja tuolla on vielä kylmä).
Ahdistaa minkä näköisenä mies antaa heidän kulkea tuolla ja itsellä menee rahaa kun joutuu aina ostamaan tänne uutta, kun mies ei laita asiallisia vaatteita päälle tänne kun ”palauttaa”.
Mitä te tekisitte? Hävettää välillä nähdä miten lapset liikkuu tuolla ulkona.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun vähän. Meillä on viikko-viikko -systeemi ja aina isältä palatessaan lapsella on jotenkin epäsiisti olemus: hiukset sekaisin, kynnet leikkaamatta, kamalat vaatteet. Olen esimerkiksi kynsien leikkuusta huomauttanut monesti, mutta mies ei koskaan tätä tee.
Exäni pitää itseään myös maailman parhaimpana ihmisenä ja vanhempana, joten hänen viikollaan lapsessa ei ole koskaan mitään vikaa. Eli kun lapsi esim. puri kynsiään, hänellä oli selkeitä TIC-oireita, ääntämisongelmia tai muita näkyviä vaivoja, niin ihme ja kumma ne hävisivät aina siksi aikaa, kun lapsi oli eksälläni. Eksäni suora lainaus "hän ei tee sitä minun viikollani". Yritä nyt tuollaisen kanssa keskustella..
Muuhun kantaa ottamatta niin kuinka nopeasti ne lapsen kynnet oikeen kasvaa jos ne pitää vähintään kerran viikossa leikata?
Ihan sivusta kommentoin, että olen aikuinen ja ainakin mulla kasvaa viikossa kynnet liikaa. Ihan turha yrittää laittaa ja lakata niitä, kun tykkään pitää ne lyhyenä. En voi niitä enää lyhyemmäksi nirhiä, ja viikin päästä ne on taas pitkät. Voin vain kuvitella, miten likaiset "hoitamattoman" lapsen kynnenaluset on viikossa, jos niitä ei leikata, ja esim. multaa/ hiekkaa käsitelty.
Ottaen huomioon, miten paljon tälläkin kanavalla valitetaan ties miten mitättömistä asioista, niin on nipottaja-ämmä, jos lapselleen kehtaa vaatia mitään muuta kuin että mies pitäisi lapset hengissä ja ruokittuna. Tässä ei pidä olla mitään standardeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun vähän. Meillä on viikko-viikko -systeemi ja aina isältä palatessaan lapsella on jotenkin epäsiisti olemus: hiukset sekaisin, kynnet leikkaamatta, kamalat vaatteet. Olen esimerkiksi kynsien leikkuusta huomauttanut monesti, mutta mies ei koskaan tätä tee.
Exäni pitää itseään myös maailman parhaimpana ihmisenä ja vanhempana, joten hänen viikollaan lapsessa ei ole koskaan mitään vikaa. Eli kun lapsi esim. puri kynsiään, hänellä oli selkeitä TIC-oireita, ääntämisongelmia tai muita näkyviä vaivoja, niin ihme ja kumma ne hävisivät aina siksi aikaa, kun lapsi oli eksälläni. Eksäni suora lainaus "hän ei tee sitä minun viikollani". Yritä nyt tuollaisen kanssa keskustella..
Eksä ei vain huomaa, kun joko viilettävät tukka putkella elämyspuistoissa tai lötköttävät tv:n ja tietokoneen ääressä niin, ettei x ehdi edes tarkkailla. Ja siksi ne tikit sitten vahvistuu lisää sinun viikolle ja loppua kohden rauhoittuvat, kunnes isän aktiviteettiviikolla taas saavat uutta virikettä.
Tosin tikit ym. on normaali kehityskulku, lapsen aivot ja hermosto kehittyy. Joillakin tulee, siinä on perinnöllinen kytköts. Mutta jotkin asiat voivat voimistaa tai rauhoittaa. Pelaaminen ja urheilu voi voimistaa joksikin aikaa. Pelaaminen näkyy viiveellä, urheilu taas aika pian ja pitkällä tähtäyksellä tasoittaa. Älä mieti tickejä ja vastaavia, ne kuuluu kehitykseen. Ruutuja on silti rajoitettava.
Kiitos paljon! Kävimme itse asiassa tuolloin lääkärissä ja hän sanoi, ettei syytä huoleen ja menee usein ohi muutamassa kuukaudessa. Onneksi olemmekin päässeet niistä toistaiseksi eroon.
Onko lapset siis sinulla vain viikonlopun? Vai miten se sama homma voi toistua joka perjantai? Arkipäivät isällään ja viikonlopun sinulla?
Kyllä tämä on nyt provo.Ei voi olla totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vielä jatkaa. Lisäksi eksäni kokee lapsuutensa ja 80-90-luvut todella nostalgisina. Hänen mielestään on ollut todella cool pukea ne 90-luvun todella kulahtaneet lama-ajan vanhat lapsuudenvaatteensa meidän lapsen päälle. Tavallaan ymmärrän häntä, mutta jos vaate on jo todella kulahtanut ja 40-vuotta vanha, niin ei sekään nyt ihan tervepäistä ole. Lisäksi, kuka lapsi on koskaan millään vuosikymmenellä halunnut kulkea vanhempiensa vaatteissa. Olivatpa he miten makeita persoonia tahansa? Ei kukaan. Ja ei, eksälläni ei ole pulaa rahasta, joten ei ole siitäkään kyse. Hän on vain idiootti.
Minun eksä taas ostaa kaiken kirpparilta ja ei siinä ei ole mitään pahaa, mutta miksi pitää ostaa se virttynein paita ikinä, kun ihan siistejäkin löytyy...
Harmittaa vain kun tuntuu ettei katsota miltä lapset näyttää.
Ap
Kuule nyt senkin itsekeskeinen idi-ootti, eksäsi on aivan yhtä paljon niiden lasten vanhempi kuin sinäkin. Hän saa pukea lapset omalla viikollaan tasan niin kuin haluaa.
Mitä, jos eksäsi kirjoittaisi tänne aloituksen, että "eksä on tekopyhä niuho, lapset puetan muotivaatteisiin ja mitään ei saa koskaan tehdä ettei vaatteet vaan likastu tai tukka mene sekaisin"?
Lapset on yleensä kuin koiria. Ne tykkää mellastaa ja likastaa itsensä. Ei ole kovin järkevää panostaa lasten vaatteiden ulkonäköön, koska jos antaa niiden elää kunnollista lapsen elämää missä motoriikka kehittyy, ne vaatteet on likaiset ja usein rikkikin alta aikayksikön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksä ei vain huomaa, kun joko viilettävät tukka putkella elämyspuistoissa tai lötköttävät tv:n ja tietokoneen ääressä niin, ettei x ehdi edes tarkkailla. Ja siksi ne tikit sitten vahvistuu lisää sinun viikolle ja loppua kohden rauhoittuvat, kunnes isän aktiviteettiviikolla taas saavat uutta virikettä.
Tosin tikit ym. on normaali kehityskulku, lapsen aivot ja hermosto kehittyy. Joillakin tulee, siinä on perinnöllinen kytköts. Mutta jotkin asiat voivat voimistaa tai rauhoittaa. Pelaaminen ja urheilu voi voimistaa joksikin aikaa. Pelaaminen näkyy viiveellä, urheilu taas aika pian ja pitkällä tähtäyksellä tasoittaa. Älä mieti tickejä ja vastaavia, ne kuuluu kehitykseen. Ruutuja on silti rajoitettava.
En tiedä muista mutta jos itse kokisin että kokoajan on joku analysoimassa josko minussa olisi jotain korjattavaa tai puututtavaa niin ei menisi pitkään ennenkuin jossain joku kohta alkaisi nykimään
Vierailija kirjoitti:
Palauttaako mies lasten vaatteet sinulle ja tarvikkeet, jotka ostit, vai mihin ne menevät? Myy ne? Jos miehellä olisi rahaa ostaa vaatteita lapsille, miksi mies ei osta uusia omaan varastoonsa. Soita miehen äidille ja kysy miksi mies palauttaa lapset likaisina pienissä kylmissä vaatteissa? Voiko lapsia päästää sinne vai kykeneekö mies huolehtimaan asiallisesti, lapsella ei saa olla kylmä.
Siis mitä vttua minä juuri luin? Soita miehen äidille? Aikuisen miehen äidille?
Se joka tuollaista ehdottaa, on umpihullu.
Voi. Meillä tyttö tulee lähivanhemmaltaan (äidiltään) pikkusisarensa vaatteissa, puolet puuttuu, kengät on mitä on (yleensä pienet ja jonkun serkun vanhat) ja tukka paskasena. Mukaan ei voi antaa mitään kun ne katoavat/myydään. Jos huomauttaa, alkaa itkuvirsi kuinka työttömänä ei oo aikaa mennä kaupoille. Äiti kulkee uusimmissa vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä äitinä pengoin appivanhempien vintiltä miehen lasten vaatteet ja puin ne meidän lasten päälle. Tottakai pesin ne eka. Meillä myös luettiin mieheni lapsuuden kirjoja ja satuja ja jopa appivanhempien. Vanhempia on joka lähtöön.
Haitko vintiltä miehen lasten vaatteet (=miehellä on lapsia aiemmasta suhteesta, joiden vanhoja vaatteita olivat) vai miehen lastenvaatteet (=vaatteet olivat sinun miehesi omia vanhoja vaatteita hänen lapsuudestaan)?
Hyvä esimerkki, miten merkitys voi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI OI MIKSI te olette niiin ilkeitä ja negatiivisia!! Miksi täältä ei koskaan saa mitään järkevää keskustelua tai mukavia ja tsemppaavia vastauksia! Ihan oikeasti! Muutenkin niin huono päivä, huono fiilis, inhottaa kun ei voi olla joka päivä lasten elämässä. Pliis. Ei tartte aina olla niin ilkeä! Ap
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Itse haukut lapsiasi ja puhut heistä ja isästään negatiiviseen ja ilkeään sävyyn. Ei sellaiseen vaan voi vastata mukavilla tsemppiviesteillä.
Nyt on pakko sanoa, että se isä (ja voi myös olla äiti) ei aina ole se mukava turvallinen ihminen. Mun puolesta Ap saa sanoa niin kuin asian kokee. Itsellä oli tällainen lähipiirissä. Yhtenä yönä lapsen hakivat sosiaalityöntekijät poliisin avustamana. Lapsi oli vaarassa. En sano, että aloittajan tapaus on saman kaltainen. Isä voi olla ihan hyvä vaikka ei osaakaan huolehtia kunnolla. Eli siis että on likaista ja rikkinäistä päällä.
Ap saa puhua täällä omista tunteistaan omalta kantiltaan. Tämä on keskustelupalsta. Jos et pidä aloituksesta ei sun ole mikään pakko lukea ja kommentoida. Aloittajalla on selkeästi huoli, on hyvä kun ihminen edes jonnekin pääsee purkamaan tuntojaan. Se voi auttaa suuresti kun saa edes jotenkin sanansa ulos, pilkkaaminen ei auta. Voit olla eri mieltä, toki, mutta sen voi myös sanoa nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet sellainen jatkuvasti päsmäröivä vilijonkka-äiti jonka ympärillä lapsi on hieman varpaillaan kokoajan nuo oireet ovat seurausta siitä... Ehkä siellä isällään stressi helpottaa kun ei tarvitse esimerkiksi miettiä muodinmukaista pukeutumista.
Hienosti vedetty mutkat suoriksi.
Ei, olen ihan tavallinen äiti, joka haluaa, että jos lapsella on joku ongelma, niin isäkin sen huomaa. Mutta usein ei, koska isä on joko pelaamassa/tekemässä omia asioita ja kaikki lapsen perustarpeet ja ongelmat jäävät näin huomaamatta.
Lisäksi kyse ei ole muodista. Kyse on siitä, että jos tarhatädit huomauttelevat lapsen epäsiisteydestä vain isä-viikolla, niin siinä saattaa olla jotain perää. Ja ei, emme käytä merkkivaatteita. En vain halua, että lapsi on reikäisissä vaatteissa tai että häntä kiusataan ulkonäön vuoksi.
Ja mitä rentouteen tulee, niin eksäni on epärennoin ihminen, jonka olen koskaan tavannut. Eikä tämä ole pelkästään oma mielipiteeni.
Ei välttämättä koske sinua tai eksääsi mutta tavallisuus on siitä jännä juttu että aika usein mitä tavallisempi, sitä kapeampi on käsitys siitä mikä on tavallista tai normaalia, joka toisessa muussa on jotain outoa, epäilyttävää tai elää muuten vaan ihan väärin.
Jos he ovat multaisia on heillä täytynyt olla hauskaa.
Tsemppiä ap:lle täältä kovasti, ymmärrän häntä täysin! Olisin itse aivan yhtä turhautunut, jos olisin vastaavanlaisessa tilanteessa... Ja ei, en ole mikään tiukkapipo skitsomamma, vaan saanut kotoa kasvatuksen, että hiukset pitää harjata, kynnet leikataan, peseytyä pitää, koulussa tai muualla "julkisella paikalla" pukeudutaan ehjin, puhtaisiin ja jopa oikeankokoisiin vaatteisiin... Tämä siitä huolimatta, että lapsuuteni oli tosi köyhä, - tai ehkä juuri siksi.
N52 (teinitytön äiti)
Vierailija kirjoitti:
MIKSI OI MIKSI te olette niiin ilkeitä ja negatiivisia!! Miksi täältä ei koskaan saa mitään järkevää keskustelua tai mukavia ja tsemppaavia vastauksia! Ihan oikeasti! Muutenkin niin huono päivä, huono fiilis, inhottaa kun ei voi olla joka päivä lasten elämässä. Pliis. Ei tartte aina olla niin ilkeä! Ap
Täällä asiallinen vastaus.
Olen työskennellyt kasvatusalalla ja ammatinkuvaan kuuluu että on velvollisuus tehdä lasu. Mulla on korkea kynnys lähteä lasua tekemään ja olen kerran todellakin kiinnittänyt kollegan kanssa huomiotaostoskeskuksessa lapsiin, jotka olivat kasvoistaan multaisia ja jotka äiti jätti yksin leikkimään käytävälle mennessään vessaan. Lapset olivat n. 1-2v, toinen vauva. Silloin todella jäi vaivaamaan moinen käytös.
Lisäksi esim lääkärissä kyllä kiinnittävät huomiota jos lapsem kynsiä ei ole leikattu. (Esim. Itse olen ollut joskus tuo lapsi)
Mulle tulee mieleen, että onko miehellä päihdeongelmia tai naisystävää/sisaruksia jolla on lapsia? Miksi vaatteet eivät tule takaisin? Myykö hän ne eteenpäin ja ostaa halvat tilalle vai lähtevätkö vaatteet jonkin toisen lapsem matkaan vahingossa? Jos olet vaatteet itse maksanut voit kyllä ihan kysellä niiden perään..
Sanoisin miehelle suoraan että koulu voi huolestua likaisista lapsista.
Multaa käsissä ja naamassa, hyvä :) Ainakin ovat saaneet hyviä luonnonmikrobeja ja immuniteetti on parempi. Ovatko normaalia terveempiä?