Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksun suuruus vuoroasumisessa, kokemuksia?

Vierailija
30.04.2021 |

Meillä lapset tulevat olemaan vanhemmillaan vuoroviikoin.

Miehen palkka noin 5000 kuukaudessa, minun 3000. Mies sanoo, että hänen ei tarvitse maksaa elatusmaksua, koska vuoroviikot. Lastenvalvojalle ollaan vasta menossa.

Onko OIKEAA kokemusta kenelläkään? Täytyykö miehen maksaa edes pientä elatusmaksua? Onhan hänen elatuskykynsä kuitenkin suurempi.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse maksaa ,koska lapsen elintaso ei putoa vuoroviikko asumisessa.

Vierailija
2/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi saa lapsilisät? Entä mitä olette sopineet harrastusmaksuista/välineistä tai esim vakuutusmaksuista yms? Onko lapset vielä päiväkodissa? Kumpi maksaa ne maksut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse maksaa ,koska lapsen elintaso ei putoa vuoroviikko asumisessa.

Olet väärässä. Juridiikka ei tunne käsitettä vuoroasuminen ja muualla asuvan on maksettava sitä elatusapua ja siinä huomioidaan luonapitovähennys.

Vierailija
4/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse maksaa.

Ja lastenvalvoja ei päätä puolestanne mitään, ainoastaan vahvistaa keskenänne tehdyt sopimukset. Eli sopimukset kuntoon ennen sinne menoa.

Vierailija
5/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, jos sovitte, ettei tarvitse. Jos sovitte, että tarvitsee, voitte sopia määrästä keskenään. Jos ette pysty mistään sopimaan. Lastenvalvoja laskee ja määrää. Etälle vuoroviikko on epäreilu, sillä hän saattaa joutua maksamaan, vaikka lapsi on tasan puolet, jos eksä on p.a tai idiootti. Lähi saa myös lapsilisät. Myös lähi on elatusvelvollinen lapsestaan.

Vierailija
6/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä ei siis ole halukas maksamaan minulle edes pientä elatusmaksua vaikka minä maksan suurimman osan lasten menoista. 

Voiko lastenvalvoja PAKOTTAA miehen maksamaan elatusmaksua, jos laskurit niin näyttävät? 

ap

Vierailija
7/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse, jos sovitte, ettei tarvitse. Jos sovitte, että tarvitsee, voitte sopia määrästä keskenään. Jos ette pysty mistään sopimaan. Lastenvalvoja laskee ja määrää. Etälle vuoroviikko on epäreilu, sillä hän saattaa joutua maksamaan, vaikka lapsi on tasan puolet, jos eksä on p.a tai idiootti. Lähi saa myös lapsilisät. Myös lähi on elatusvelvollinen lapsestaan.

Päivähoitomaksut menee automaattisesti lähille. Jos lapsilisä on 149 euroa ja hoitomaksu 300 euroa, niin etähän siinä nettoaa ja elatuksesta luistaa.

Vierailija
8/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei käyty lainkaan lastenvalvojalla ja erosta on kohta jo viisi vuotta. Meillä on tili, johon molemmilla on käyttöoikeus. Laitamme sinne molemmat samaan summan ja lapsilisän. Sieltä olisi tarkoitus maksaa lapsen suurempia menoja, mutta aika vähän on sitä käytetty. Se vanhempi on ostanut jonka viikolla se tarve on ollut. 

Vierailija
9/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa lapsen kulut ylös, esim. Vakuutus, harrastus jne.

Ja sitten sovitte että nämä puoliksi.

Se joka saa lapsilisän voi vastata vaatekuluista.

Näin me ollaan tehty ja lisäksi lapsi saa viikkorahaa aina siltä vanhemalta kumman luona on.

Lapsi on sen verran iso että saa itse valita kännykän, pyörän tms. Sitten pyytää tililleen molemmilta summan.

Vierailija
10/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä ei siis ole halukas maksamaan minulle edes pientä elatusmaksua vaikka minä maksan suurimman osan lasten menoista. 

Voiko lastenvalvoja PAKOTTAA miehen maksamaan elatusmaksua, jos laskurit niin näyttävät? 

ap

Lastenvalvoja ei voi pakottaa exääsi tekemään elatussopimusta. Oikeus voi pakottaa exän maksamaan elarit.

Vierailija
11/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Lasten valvoja ei voi pakottaa. Käräjäoikeus on ainoa paikka, jossa voidaan määrätä.

Vierailija
12/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei voi pakottaa. Käräjäoikeudessa tuomari voi pakottaa jos sinne asti koet tarpeelliseksi asti lähteä nyhtämään mieheltä rahaa.

Vierailija
13/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tilanteessa tienaamme molemmat aika lailla saman verran ja lapset kouluikäisiä. Minä sain lapsilisät itselleni ja olemme sopineet mitä niillä maksan. Normaalisti harrastukset ja nyt mennyt myös muuhun. Toki meillä se etu että olemme koko ajan pystyneet sopimaan ja puhumaan lasten asioista sekä tarvittaessa tekemään muutoksia. Elatusmaksuja ei makseta vaan maksamme lapsiemme kulut yhdessä. Viimeksi ostimme polkupyörän toiselle ja kulut siitä puoliksi. 

Vierailija
14/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä suunniteltu vuoroasuminen toimia, kun emme ole miehen kanssa edes puheväleissä? Kaikki kommunikointi menee tällä hetkellä sähköpostilla tai whapilla. 

Mies siis vaatii vuoroasumista, koska haluaa välttää elatusmaksut. Mutta eihän hän sano sitä kuin minulle, lastenvalvojalle tulee selittämään kaikkea muuta...

ap

Vierailija
15/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämä suunniteltu vuoroasuminen toimia, kun emme ole miehen kanssa edes puheväleissä? Kaikki kommunikointi menee tällä hetkellä sähköpostilla tai whapilla. 

Mies siis vaatii vuoroasumista, koska haluaa välttää elatusmaksut. Mutta eihän hän sano sitä kuin minulle, lastenvalvojalle tulee selittämään kaikkea muuta...

ap

Ei toimi. Lastenvalvoja ei ole mikään päättävä elin, eikä mihinkään mitä hän ehdottaa ei kannata suostua, jos se ei itsestään tunnu hyvältä. Jos vuoroasuminen ei sinusta tunnu hyvältä sinun pitää saada se suusi auki, eikä olla passiivisena tilanteen vietävissä.

Vierailija
16/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viikko/viikko. Ex-mies tienaa n. 8k käteen, minä n. 3k. 

Ei elatusmaksuja, minä saan lapsilisät. Ihan hyvin toimii.

Vierailija
17/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Taitaa olla parempi että viet käräjille koko homman. Ette te pääse sopuun ja sopimukseen noilla ehdoilla. Ja se sopu on kyllä määräävä tekijä vuoroviikkoasumisen onnistumiseksi.

Vierailija
18/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Vanhemmilla täytyy olla todella hyvät välit ja etäisyys kotien välillä ei saa olla liian suuri. Vuoroasuminen vaatii paljon sopimista, joten neuvotteluyhteyden on oltava kunnossa.

Vierailija
19/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään laki muuttunut ja vuoroasuminen tunnetaan. Aiemmin sain elareita koska elatuskyky laskettiin juuri niin että isälle laitettiin luonaoloa enemmän ja tämä myös tiputti isän maksamaa elatusapua. Nykyään laskukaava eri joten me ainakin tipuimme kokonaan ulkopuolelle, eli lastenvalvoja vahvisti että elatuskyky molemmilla vanhemmilla riittävä, enkä siis voi hakea enää kelalta elatustukea :(

Vierailija
20/46 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on etä ja kumpi lähi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän