Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikkauksen jälkeen yksin kotona

Vierailija
29.04.2021 |

Olen menossa vatsan alueen leikkaukseen. Jos kaikki menee hyvin, olen sairaalassa yhden yön ja sitten toipuminen jatkuu kotona. Ruokaa pitää tehdä valmiiksi pakkaseen mutta mitä muuta kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon ja tehdä valmiiksi. Ystävä pyysi vapaapäivän töistä ja hakee minut sairaalasta ja on seurana kotiutumispäivän. Sen jälkeen olen aika pitkälti yksin kaksi kissaa seuranani. En ole aiemmin ollut leikkauksessa niin ei ole mitään käsitystä mitä voi ja jaksaa tehdä ja miten kipeä sitä on. Miten siis kannattaa valmistautua?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samassa tilanteessa kuin ap. Ensi viikolla vatsan seudun leikkaus tähystyksellä, mutta kyseessä sterilisaatio.

Asun 5 minuutin kävelymatkan päässä sairaalalta. Kaverit kiireisiä töiden takia, joten yksin joudun olemaan.

Onko kokemuksia yksin olosta sterilisaation jälkeen?

Mulla työkaveri teki ton, oli viikon kotona. Pari päivää varo raskaimpia töitä.

Vierailija
22/30 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessakoroke ja suihkuistuin lainaan

Hyvä neuvo joskus, mutta ei tarpeen tässä tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkiviisas on hyvä olla. Mulla poistettiin kohtu kesällä 2014 avoleikkaksella. Lämmin kesä mikä aiheuttikin sitten että haava alkoi mätimään. Antibiotikka aiheuttikin sitten ongelmia virtsaamisen kanssa.

Nyt jälkikäteen olis ollut hyvä jos olis ollut enemmän valmiita ruokia pakasteessa joita lämmittää.

Ei ollut apulaisia ympärillä. Mutta sisulla mentiin.

Vierailija
24/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kotiuduin tänään sairaalasta. Eilen leikattu. Ohjeita tuli ja pitää itseään pistää vatsan alueelle. Sain myös kompressiosukat mitkä pitäöää yöksi riisua ja aamulla pukea. Kun ei saisi kurotella tai venytella, ja joka kerta noustessa pitää ponnistaa. Kahden tunnin matka Tyksistä kotiin. Pelottaa, ja ei oikein tiedä mitä vielä edessä. Ja yksin asustelen.

Vierailija
25/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, että olet todella vatsakipuinen. Mä en meinannu päästä sänkyyn enkä sängystä pois, kun vatsaan sattui ihan hemmetisti.

Sitten sain neuvon, että pitää laittaa jalkopäätyyn ihan tavallinen tuoli. Ja siihen tuoliin pitää sitoa joku pitkä naru, esim. vyö aamutakista tai kylpytakista. Ja siitä narusta otat ikäänkuin tukea, kun laskeudut sänkyyn ja narusta / kylpytakin vyöstä vetämällä pääset ylös sängystä. Ilman sitä narua en olisi oikeasti päässyt sieltä sängystä ylös pelkästään tukemalla käsiä patjaan (menin eka kyljelleen sänkyyn ja siitä siis ylös).

Sohvalle meno ja sieltä ylösnousu voi myös olla täysin mahdotonta.

Eli varaudu, että ne vatsakivut ja hankaluudet mennä sänkyyn ja tulla sieltä pois voi kestää jopa viikonkin. Mulla kesti viikon. Sen jälkeen vasta pystyin luopumaan siitä mun aamutakin vyöstä. 

Pyydä maksimisärkylääkkeet myös ja ota niitä maksimimäärä. Mulla ei nekään auttaneet, vaan vatsakipu oli aivan järkyttävää kyllä.

Vierailija
26/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet valmiiksi, kahta eri lääkettä kipuun. Älä yritä selvitä pienellä lääkkeellä. Ystävä tuo kaupasta ruokaa ja muuta. Selkätyynyt pitkät. Muut tyynyt.

Vierailija
27/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen, että olet todella vatsakipuinen. Mä en meinannu päästä sänkyyn enkä sängystä pois, kun vatsaan sattui ihan hemmetisti.

Sitten sain neuvon, että pitää laittaa jalkopäätyyn ihan tavallinen tuoli. Ja siihen tuoliin pitää sitoa joku pitkä naru, esim. vyö aamutakista tai kylpytakista. Ja siitä narusta otat ikäänkuin tukea, kun laskeudut sänkyyn ja narusta / kylpytakin vyöstä vetämällä pääset ylös sängystä. Ilman sitä narua en olisi oikeasti päässyt sieltä sängystä ylös pelkästään tukemalla käsiä patjaan (menin eka kyljelleen sänkyyn ja siitä siis ylös).

Eli varaudu, että ne vatsakivut ja hankaluudet mennä sänkyyn ja tulla sieltä pois voi kestää jopa viikonkin. Mulla kesti viikon. Sen jälkeen vasta pystyin luopumaan siitä mun aamutakin vyöstä. 

Pyydä maksimisärkylääkkeet myös ja ota niitä maksimimäärä. Mulla ei nekään auttaneet, vaan vatsakipu oli aivan järkyttävää kyllä.

Huomasit varmaan että ap on leikattu jo reilu viisi vuotta sitten v. 2021....

Vierailija
28/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin pärjäilin, vaikka tähystys muuttui avoleikkaukseksi lennosta ja vatsaa koristi 18 väkästä leikkauksen jäljiltä. Heti sairaalasta ajettiin taksilla ensin apteekkiin, jossa asioin ihan itse. Sitten 100 km kotiin ja pärjäilin itsekseni koko ajan. Mitenkään en ollut edes valmistautunut tähän kun kipu iski yöllä ja viisi päivää myöhemmin tulin sappirakkoa kevyempänä kotiin.

Vierailija
29/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin avosydänleikkaus ja vietin 2 vrk teholla. Sitten kotiuduin suoraan kotiin ja yksin.

Vierailija
30/30 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasit varmaan että ap on leikattu jo reilu viisi vuotta sitten v. 2021....

No en huomannu, mutta ehkä joku muu vatsaleikkaukseen menevä saa tästä apua :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi