Not like other girls ajattelu on myrkyllistä
Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.
Kommentit (837)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tilanteita, joissa ei tarvitse edes puhua mistään erilaisuuksista, kun nämä toksiset feministit alkavat huudella jostain stereotypioiden vahvistamisesta. Jos sanon ääneen vaikkapa, että "mielestäni rakennekynnet ovat rumia", niin tuonkin mielipiteen esilletuominen tulkitaan naisten keskuudessa helposti niin, että kuvittelisin olevani jotenkin parempi kuin he ja että vahvistaisin jotain heidän päissään olevia stereotypioita. Sen sijaan jos mieheni sanoisi ääneen saman mielipiteen, tämä naisjoukko suhtautuisi mielipiteeseen ihan eri tavalla.
Nämä NLOG-ajattelun kritisoijat itse vahvistavat omissa päissään ylläpitämiään stereotypioita, jotka omia polkujaan kulkevat naiset ovat hylänneet ja unohtaneet jo kauan sitten.Etekin jos sanot sen naisseurassa naisille, joilla on rakennekynsiä, niin mikä muu on tarkoituksesi kun satuttaa heitä?
Miksi ylipäätään tarvitsee julistaa mikä on mielestäsi rumaa? Sinähän väistämättä ylennät itsesi yliarvostelijaksi, joka kokee oileudekseen olla muiden yläpuolella ja arvostella. Havaitse mielessäsi, että ompa ruma, mutta jätä sanomatta. Seuraavaksi voit kehittyä henkisesti ja ajatella, että ompa. Luokittelua ei tarvita.
No en tarkoittanut tilannetta, jossa ruvetaan ihan puskista huutelemaan tuollaisia mielipiteitä ja haukkumaan muita. Olen vaan joskus osunut kahvipöytäkeskusteluun, joka kääntyi jutteluun rakennekynsistä. Olin hiljaa niin kauan, kunnes minulta alettiin kysyä, että miksi olen hiljaa. Kerroin ystävällisesti, ettei aihe kiinnosta. Kun tivattiin lisää, kerroin, etten pidä rakennekynsistä enkä voisi harrastusteni vuoksi sellaisia muutenkaan pitää. Ei kukaan tuossa porukassa tästä mieltään pahoittanut tai ainakaan ilmaissut millään tavalla, että olisin tuon sanoessani nyt jotenkin väheksynyt naisia.
Ei sekään, jos kerron ulkomaalaisille ystävilleni, etten pidä saunomisesta ja on muitakin suomalaisia, jotka siitä eivät pidä, tarkoita sitä, että pitäisin itseäni parempana kuin saunovat suomalaiset. Tai jos sanon, että humalahakuinen juominen Suomessa alkaa olla jo vähän mennyttä aikaa, ei tarkoita sitä, että olisin vahvistamassa negatiivisia stereotypioita suomalaisista. Ihan samalla tavalla toteamalla, että jotkut muut vanhat lokeroinnit jonkun tietyn ominaisuuden osalta ovat onneksi jo mennyttä aikaa (esim. että tytöt eivät saa tehdä jotain), en ole vahvistamassa mitään stereotypiaa, vaikka myönnänkin, että sellaisia on joskus ollut. Ja kyllä sitä lokerointia edelleen tapahtuu Suomessakin joissakin yhteisöissä ja muualla maailmassa vielä enemmän. Sen takia se, että kerron vaikkapa olevani alalla, jolle naisilla ei ollut mitään asiaakaan vaikkapa 50 vuotta sitten eikä meitä vieläkään ole kovin paljon ei tarkoita sitä, että pitäisin itseäni parempana kuin jonkun aiemman sukupolven naiset, vaan tarkoitus on vain ilmaista, että asiat kehittyvät oikeaan suuntaan.
Kun tähän ilmiöön nimen omaan kuuluu se haukkuminen. Miksi se on niin vaikea sinun ymmärtää? Ei täällä ei puhuta sinusta tuon viestisi perusteella, vaan nimenomaan tuollaisesta haukkumistarkoituksessa sanomisista.
Yleensä ne haukkujat ovat kyllä juuri niitä pinnallisia naisia, jotka edustavat nimenomaan sitä stereotypiaa, joka on haitallista tasa-arvon kannalta. Ja jos haluaa erottua siitä "kanalaumasta", niin "kanalauma" alkaa huudella, että heitä nyt väheksytään ja pilkataan ja haukutaan, kun halutaan irtisanoutua heidän stereotypiastaan.
Luokittelit juuri naiset misogynian perusoppien mukaan: naiset ovat pinnallisia ja naiset ovat este tasa-arvolle. Jos naiset olisivat toisenlaisia kuin ovat, he saisivat tasa-arvoisen aseman. Koska he kuitenkin ovat pinnallisia kanoja, tasa-arvoa ei tule. Näin vastuu epätasa-arvosta siirretään muille ja tuetaan syrjiviä käytäntöjä. Taustalla on ajatus, että tämän he ansaitsevat.
Sekö sitten edistää tasa-arvoa, jos ankkahuulinaiset tekoripsissään ja laminoituine kulmakarvoineen väheksyvät naisia, jotka eivät jaa tätä heidän käsitystään naiseudesta haukkumalla jotain runotyttöä rillipäiseksi nörtiksi, joka ei varmasti koskaan löydä edes miestä?
Ja sitten kun tuo tyttö sujahtaakin miesvaltaiseen porukkaan, niin johan kiinnostus heräsikin tyttöä hyljeksineellä ryhmällä. Syytellään sitten vielä uudelleen ryhmän hyljksemisestä. Ihan pimeetä touhua.
Kuulen oikein korvissani, kun he kuiskuttelevat keskenään: "kuvitteleekohan se olevansa jotenkin parempi kuin me, kun se liikkuu noiden kanssa".
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette puutu siihen, että tälläkin palstalla vähän väliä näkee kommentteja tyyliin:
-kyllähän naisen kuuluu huolehtia ulkonäöstään
-en ymmärrä naisia, jotka eivät käy kampaajalla
-jos ei ole löytänyt miestä 30/40 whatever ikävuoteen mennessä, niin silloin naisessa on jotain vikaa
-vikaa on myös naisessa, jolta puuttuu hoivavietti
-lapsettomat naiset sitä ja tätä ja tota...
...jne...
Nuo on vain yksittäisiä mielipiteitä. Sovinismia toki vastustan, mutta en ala puuttumaan jokaisen yksittäisen palstamamman mielipiteisiin. Tässä keskustelussa puhutaan sovinismin tapaan laajemmasta toksisesta ilmiöstä, ei jonkun henkilön mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tilanteita, joissa ei tarvitse edes puhua mistään erilaisuuksista, kun nämä toksiset feministit alkavat huudella jostain stereotypioiden vahvistamisesta. Jos sanon ääneen vaikkapa, että "mielestäni rakennekynnet ovat rumia", niin tuonkin mielipiteen esilletuominen tulkitaan naisten keskuudessa helposti niin, että kuvittelisin olevani jotenkin parempi kuin he ja että vahvistaisin jotain heidän päissään olevia stereotypioita. Sen sijaan jos mieheni sanoisi ääneen saman mielipiteen, tämä naisjoukko suhtautuisi mielipiteeseen ihan eri tavalla.
Nämä NLOG-ajattelun kritisoijat itse vahvistavat omissa päissään ylläpitämiään stereotypioita, jotka omia polkujaan kulkevat naiset ovat hylänneet ja unohtaneet jo kauan sitten.Etekin jos sanot sen naisseurassa naisille, joilla on rakennekynsiä, niin mikä muu on tarkoituksesi kun satuttaa heitä?
Miksi ylipäätään tarvitsee julistaa mikä on mielestäsi rumaa? Sinähän väistämättä ylennät itsesi yliarvostelijaksi, joka kokee oileudekseen olla muiden yläpuolella ja arvostella. Havaitse mielessäsi, että ompa ruma, mutta jätä sanomatta. Seuraavaksi voit kehittyä henkisesti ja ajatella, että ompa. Luokittelua ei tarvita.
No en tarkoittanut tilannetta, jossa ruvetaan ihan puskista huutelemaan tuollaisia mielipiteitä ja haukkumaan muita. Olen vaan joskus osunut kahvipöytäkeskusteluun, joka kääntyi jutteluun rakennekynsistä. Olin hiljaa niin kauan, kunnes minulta alettiin kysyä, että miksi olen hiljaa. Kerroin ystävällisesti, ettei aihe kiinnosta. Kun tivattiin lisää, kerroin, etten pidä rakennekynsistä enkä voisi harrastusteni vuoksi sellaisia muutenkaan pitää. Ei kukaan tuossa porukassa tästä mieltään pahoittanut tai ainakaan ilmaissut millään tavalla, että olisin tuon sanoessani nyt jotenkin väheksynyt naisia.
Ei sekään, jos kerron ulkomaalaisille ystävilleni, etten pidä saunomisesta ja on muitakin suomalaisia, jotka siitä eivät pidä, tarkoita sitä, että pitäisin itseäni parempana kuin saunovat suomalaiset. Tai jos sanon, että humalahakuinen juominen Suomessa alkaa olla jo vähän mennyttä aikaa, ei tarkoita sitä, että olisin vahvistamassa negatiivisia stereotypioita suomalaisista. Ihan samalla tavalla toteamalla, että jotkut muut vanhat lokeroinnit jonkun tietyn ominaisuuden osalta ovat onneksi jo mennyttä aikaa (esim. että tytöt eivät saa tehdä jotain), en ole vahvistamassa mitään stereotypiaa, vaikka myönnänkin, että sellaisia on joskus ollut. Ja kyllä sitä lokerointia edelleen tapahtuu Suomessakin joissakin yhteisöissä ja muualla maailmassa vielä enemmän. Sen takia se, että kerron vaikkapa olevani alalla, jolle naisilla ei ollut mitään asiaakaan vaikkapa 50 vuotta sitten eikä meitä vieläkään ole kovin paljon ei tarkoita sitä, että pitäisin itseäni parempana kuin jonkun aiemman sukupolven naiset, vaan tarkoitus on vain ilmaista, että asiat kehittyvät oikeaan suuntaan.
Kun tähän ilmiöön nimen omaan kuuluu se haukkuminen. Miksi se on niin vaikea sinun ymmärtää? Ei täällä ei puhuta sinusta tuon viestisi perusteella, vaan nimenomaan tuollaisesta haukkumistarkoituksessa sanomisista.
Yleensä ne haukkujat ovat kyllä juuri niitä pinnallisia naisia, jotka edustavat nimenomaan sitä stereotypiaa, joka on haitallista tasa-arvon kannalta. Ja jos haluaa erottua siitä "kanalaumasta", niin "kanalauma" alkaa huudella, että heitä nyt väheksytään ja pilkataan ja haukutaan, kun halutaan irtisanoutua heidän stereotypiastaan.
Ou mai gaad! Siis pointti on se, että tuo erilaiseksi kuin "muut tytöt" julistautuminen, koska ei tykkää rakennekynsistä ja pelaa pesistä, asettaa nämä muut tytöt ahtaaseen stereotypiaan!
Entäs ne, jotka eivät voi pelata pesistä rakennekynsiensä takia ja ihmettelevät, miten jotkut tytöt viitsivät tuolla juosta jonkun pallon perässä. Eivätkö he aseta itsensä ahtaaseen stereotypiaan?
Se on heidän oma valinta asettaa itsensä siihen stereotypiaan, jos niin tekevät. Se ei kuitenkaan oikeuta sitä, että stereotyypitetään muita naisia vasten heidän tahtoaan.
Minäkään en halua, että minua stereotyypitetään johonkin toksiseen not like other girls -ryhmään. Joten lopettakaa se, kiitos!
No älä sitten itse laita itseäsi siihen ryhmään. Minäkään en laita. Ihan helppoa.
Toivottavasti osoitat tuon myös teoillasi. On paljon tyttöjä ja naisia, jotka muut tytöt ja naiset ovat jättäneet porukan ulkopuolelle jonkin ominaisuuden vuoksi. Jos aina joutuu hyljeksityksi nimenomaan oman sukupuolensa edustajien toimesta, mutta vastakkaisen sukupuolen edustajat ottavat avosylin vastaan omaan porukkaansa, niin kyllä siinä tahtomattaankin tulee itselle tunne, että on jotenkin erilainen kuin ne muut oman sukupuolensa edustajat.
Mitenpä sen teet jos olet itse tuollainen tyttö tai nainen? Ja edelleenkään tässä ei ole kyse meistä yksinäisistä porukkaan kuulumattomista tytöistä.
No siinä mielessä kyse on heistäkin, että tuollaisten kokemusten jälkeen on aika helppo haistattaa pitkät koko porukalle ilman mitään omantunnon tuskia. Ja ilmoittaa ylpeästi, että minä en ole sellainen kuin nuo muut naiset, jotka luokittelivat minut erilaiseksi kuin he.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette puutu siihen, että tälläkin palstalla vähän väliä näkee kommentteja tyyliin:
-kyllähän naisen kuuluu huolehtia ulkonäöstään
-en ymmärrä naisia, jotka eivät käy kampaajalla
-jos ei ole löytänyt miestä 30/40 whatever ikävuoteen mennessä, niin silloin naisessa on jotain vikaa
-vikaa on myös naisessa, jolta puuttuu hoivavietti
-lapsettomat naiset sitä ja tätä ja tota...
...jne...
Nuo on vain yksittäisiä mielipiteitä. Sovinismia toki vastustan, mutta en ala puuttumaan jokaisen yksittäisen palstamamman mielipiteisiin. Tässä keskustelussa puhutaan sovinismin tapaan laajemmasta toksisesta ilmiöstä, ei jonkun henkilön mielipiteistä.
Yksittäisiä mielipiteitä, joita on ihan helvetin paljon enemmän kuin "en ole niinkuin muut naiset" -ajatuksia. Siltikin vain tämä marginaalinen not like -ilmiö nähdään tosi toksisena ja vahingollisena ja sitä vastaan pitää taistella. Muut kuitataan vaan harmittomina yksittäisinä mielipiteinä.
Loogista joo.
Menkää nyt keskenänne sen toksisuutenne kanssa. Tämä on taas tällaista kateellisten masinoimaa väheksymiskuraa jonkun niskaan ja keksittyä ylianalysointia / ylidiagnosointia joka asiaan. Jos ette itse pärjää elämässä, niin ei tarvitse joka asiasta silti keksiä, miten joku muu on kaiken pilannut jollain "toksisuudella." Ihmisten ei tarvitse olla samanlaisia, eikä jokaisen tarvitse kokea olevana muiden kanssa samanlainen ollakseen onnellinen. Joka asiassa muutenkin korostetaan sitä, että antaa kaikkien kukkien kukkia, jokainen saa olla mikä cis-trans-muu vaan haluaa, mutta nyt jos joku kokee ja ilmaisee olevansa erilainen kuin muut, niin nyt se sitten onkin toksista. Miksi? En minä ainakaan ole samanlainen kuin muut tytöt, olen ihan itsenilainen, enkä kuulu laumaan, enkä haluakaan, jos lauma koostuu näin typeristä määkyjistä, kuin tässä ketjussa aika moni näkyy olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ou mai gaad! Siis pointti on se, että tuo erilaiseksi kuin "muut tytöt" julistautuminen, koska ei tykkää rakennekynsistä ja pelaa pesistä, asettaa nämä muut tytöt ahtaaseen stereotypiaan!
Entäs ne, jotka eivät voi pelata pesistä rakennekynsiensä takia ja ihmettelevät, miten jotkut tytöt viitsivät tuolla juosta jonkun pallon perässä. Eivätkö he aseta itsensä ahtaaseen stereotypiaan?
Se on heidän oma valinta asettaa itsensä siihen stereotypiaan, jos niin tekevät. Se ei kuitenkaan oikeuta sitä, että stereotyypitetään muita naisia vasten heidän tahtoaan.
Minäkään en halua, että minua stereotyypitetään johonkin toksiseen not like other girls -ryhmään. Joten lopettakaa se, kiitos!
No älä sitten itse laita itseäsi siihen ryhmään. Minäkään en laita. Ihan helppoa.
Toivottavasti osoitat tuon myös teoillasi. On paljon tyttöjä ja naisia, jotka muut tytöt ja naiset ovat jättäneet porukan ulkopuolelle jonkin ominaisuuden vuoksi. Jos aina joutuu hyljeksityksi nimenomaan oman sukupuolensa edustajien toimesta, mutta vastakkaisen sukupuolen edustajat ottavat avosylin vastaan omaan porukkaansa, niin kyllä siinä tahtomattaankin tulee itselle tunne, että on jotenkin erilainen kuin ne muut oman sukupuolensa edustajat.
Mitenpä sen teet jos olet itse tuollainen tyttö tai nainen? Ja edelleenkään tässä ei ole kyse meistä yksinäisistä porukkaan kuulumattomista tytöistä.
Tietenkin hakeutumalla toisen kaltaisesi seuraan, jos sellainen jossain tilanteessa tulee vastaan! Ja vaalimalla kaikilla teoillasi ja puheillasi sellaista asennetta, ettei ketään jätetä porukan ulkopuolelle, vaikka hän olisikin jollain tavalla "erikoinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä some-juttu tämä Ap:n homma on, mutta ainakin ennen Internettiä, jos oli tyttö joka EI ollut innostunut (ikäkausittain) pinkin-värisistä vaatteista, nukeista, hevosista, meikeistä, juorulehdistä, poikapoppibändeistä, itseä vanhemmista pojista, kännäämisestä ja seksistä, niin todellakin oli KAIKKIEN mielestä (siis itse ja muut) paitsi "not like other girls" niin myös omituinen tai jopa jollakin tavalla viallinen.
Ehkä nyt Internetin aikakaudella on mahdollisempaa olla oma itsensä mutta minä joka 1980-1990 lukujen aikaan olin innostunut sinisistä vaatteista, Legoista, lohikäärmeistä, konsolipeleistä, fantasia- ja scifi-kirjallisuudesta, rokkimuusiikista, kirjoittamisesta ja luonnontieteistä, todellakin olin jotain ihan muuta kuin muut tytöt. En tiedä mitä nuo muut tytöt oikeasti ajattelivat muotista missä elivät, mutta he elivät siinä muotissa silti ja kiusasivat minua siitä että minä en ko. muottiin mahtunut. Olin todella ulkopuolinen, ainoa ystäväni kouluaikoina oli toinen samalla tavalla omituinen tyttö, joka oli yhtä kouluvuotta alemmalla luokalla.
Joten älkää yleistäkö tekään jotka otatte jonkin somejutun ja käytätte sitä morkataksenne ihmisiä jotka ihan oikeasti ovat tuohon "not like other girls" kategoriaan joutuneet yhteiskunnan ja kouluyhteisön ajamina. 30 vuotta sitten maailma oli ihan erilainen kuin nyt.
Tätähän tässä on moni yrittänyt sanoa. Että ensin työnnetään tyttö pois lähinnä kaikista porukoista, erilaisuutensa takia, ja sitten tulee vielä haukut päälle jos hän ei koe(ja kaikki muutkin kokevat samoin ympärillä) olevansa samanlainen kuin muut tytöt. Ja tuo että 30v sitten olisi vain tapahtunut meille, ehei, sama kulttuuri voi hyvin ja loistaa edelleen kouluissa.
Vietätkö itse aikaasi ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy?
Peruskoulussa oli vähän pakko.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt keskenänne sen toksisuutenne kanssa. Tämä on taas tällaista kateellisten masinoimaa väheksymiskuraa jonkun niskaan ja keksittyä ylianalysointia / ylidiagnosointia joka asiaan. Jos ette itse pärjää elämässä, niin ei tarvitse joka asiasta silti keksiä, miten joku muu on kaiken pilannut jollain "toksisuudella." Ihmisten ei tarvitse olla samanlaisia, eikä jokaisen tarvitse kokea olevana muiden kanssa samanlainen ollakseen onnellinen. Joka asiassa muutenkin korostetaan sitä, että antaa kaikkien kukkien kukkia, jokainen saa olla mikä cis-trans-muu vaan haluaa, mutta nyt jos joku kokee ja ilmaisee olevansa erilainen kuin muut, niin nyt se sitten onkin toksista. Miksi? En minä ainakaan ole samanlainen kuin muut tytöt, olen ihan itsenilainen, enkä kuulu laumaan, enkä haluakaan, jos lauma koostuu näin typeristä määkyjistä, kuin tässä ketjussa aika moni näkyy olevan.
Mitä ne muut tytöt on? Kuka kokee itsensä tuoksi tyttömassaksi? Eiköhän me kaikki olla erilaisia ja samanlaisia joissakin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne muut tytöt on? Kuka kokee itsensä tuoksi tyttömassaksi? Eiköhän me kaikki olla erilaisia ja samanlaisia joissakin asioissa.
Ne, jotka tuosta älähtävät, ilmeisesti kokevat kuuluvansa siihen tyttömassaan. Sitten, kun kaikki kokevat olevansa muusta laumasta erillisiksi ihmisyksilöiksi, jotka tekevät mitä haluavat, ei enää ole tarvetta minullakaan sanoa, että en ole kuin muut tytöt. Siihen asti pelaan shakkia sikaria poltellen ja naureskelen, kun pelikaverin aviomies ei osannut vaihtaa autoonsa edes renkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että tämän ketjun aloittaja ja muut asiasta länkyttäjät nyt sekoittavat sen että itsensä erilaiseksi (ja yleensä huonommaksi, kun ei ole sen vuoksi koulussa/töissä kelvannut toisten tyttöjen/naisten seuraan) tuntevat sanovat etteivät tunne olevansa kuin muut ja tarkoittavat sillä etteivät tunne olevansa kuin suurin osa muista? Englanniksi "not like most other girls".
Ja sitten on jokin USAsta/Briteistä räävitty sometermi jolla ei ole tuon erilaisuuden kokemuksen kanssa mitään tekemistä, missä "not like others" tarkoittaa "olen parempi kuin muut". Mutta Ap:n aloitus on sellainen että se näyttää siltä kuin molemmat ylläolevat kategoriat luettaisiin vain tuoksi jälkimmäiseksi. Siksi niin monet tänne kirjoittaa että ovat vain omasta kokemuksestaan todenneet olevansa erilaisia kuin muut, eli kuuluvat tuohon ensimmäiseen ryhmään.
Selittäkää termit ennen kuin lyttäätte ne niin ei tule näitä väärinkäsityksiä!
Se on vain omaa tyhmyyttä, jos ei tajua, mistä keskustellaan ja pahoittaa siitä mielensä, vaikka tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan selitetty tämä 'not like other girls' -ilmiö ja miksi se on haitallinen stereotyypittäessään niitä muita tyttöjä eli koko tyttöyttä yleensäkin.
Itsekin olen tuollainen tyttö, jonka on vaikea ystävystyä muiden tyttöjen kanssa ja olla osa porukkaa, mutta tässä ei olekkaan kyse meidän laisista tytöistä, enkä koekkaan tästä sosiaalisesta ongelmastani huolimatta olevani jotenkin erilainen kuin muut tytöt ja ulkona tyttö-käsitteestä. Olen hyvinkin tyttömäinen ja joissakin asioissa toisaalta taas en.
Pointtihan on siinä ettei tuollaista massiivista porukkaa ole edes olemassa, ainakaan suomessa, vaan se on teidän itse keksimänne/ulkomailta kopiomanne juttu jota nyt yritätte tunkea muka suureksikin massakäyttäytymiseksi. Aina joku ajattelee jollain tavalla, se on ihan selvä, mutta että olisi olemassa suuri joukko naisia jotka dissaavat muita naisia päästäkseen miesten pöksyihin? Tapoja on monia, jos miehet on niin tyhmiä etteivät itse ymmärrä, niin olkoot.
Sinä olet keksinyt ettei sellaista ole joten sen on oltava totta? En minä ainakaan mistään ulkomailta ole mitään kopioinut, kun omassa elämässä on tullut vastaan tällaisia.
Ei ole tullut vastaan, vaan olet itse miettinyt omassa pikkupäässäsi että asia on varmaan näin. Vaikka tässä nyt sivutolkulla on yritetty kertoa että me emme ajattele noin, kyse on omasta harhastasi, niin silti pidät itsepintaisesti kiinni itsekeksimästäsi.
Ketkä "me"? Itse ainakin voin myöntää ajatelleeni tuollaisia "not like other girls" -ajatuksia, mutta kasvoin siitä yli ainakin pääasiassa, vaikka joskus saatankin edelleen yllättää itseni arvottamasta toisten naisten valintoja huonommiksi, jos ne ovat stereotyyppisen naisellisia. Jos et itse ole ajatellut koskaan niin, niin hyvä, tässä keskustelussa ei puhuta sinusta, voit siirtyä eteenpäin.
Kaikkien mielestä tuollainen vertaus muihin oman sukupuolensa edustajiin ei välttämättä sisällä mikäänlaista arvottamista, vaan kyseessä on vain tilastollinen fakta. Se, että kuulija kuvittelee lauseeseen sisältyvän arvottamista ja jotain paremmuusjärjestyksiä on ihan kuulijan oma ongelma. Hän on se, joka tulkitsee tuon jonkinlaisen stereotyypin vahvistamiseksi.
Jos täällä joku kertoo olevansa miesvaltaisella alalla, koska se on sitä, mitä hän haluaa tehdä, niin heti seuraavaksi tulee joku toksinen feministi kysymään, että haluaisiko hän olla samalla alalla edelleen, jos se muuttuisi yhtäkkiä naisvaltaiseksi. Ihan kuin tuo miesvaltaisella alalla työskentelevä nainen olisi hakeutunut miesvaltaiselle alalle vain lällätelläkseen naisvaltaisilla aloilla työskenteleville, että olisi jollain tavalla parempi jossain asiassa kuin he. Ja ihan kuin se, että joku ala on miesvaltainen olisi sen ko. alalla työskentelevän naisen syytä.
Tämä on vähän sama kuin jos nainen A sanoo olevansa ammatiltaan kosmetologi ja nainen B sanoo olevansa lääkäri, niin nainen A heti vetää tästä johtopäätöksen, että nainen B kertoi olevansa lääkäri vain ja ainoastaan leuhkiakseen ammatillaan ja osoittaakseen A:lle olevansa jotenkin parempi kuin hän.
Täällä on monessa viestissä jo mainittukin, että pelkkä tilastollinen erilaisuus ei kuulu tähän "not like other girls" - ilmiöön vaan ilmiössä kyse on nimenomaan arvottamisesta. Ehkä tämän olisi voinut jo aloituksessa määritellä selvemmin.
Joo, mutta kertoessaan olevansa erilainen kuin suurin osa muista sukupuolensa edustajista se valtavirrasta poikkeava yksilö ei todennäköisesti kuitenkaan toteamuksessaan tee mitään arvottamista, vaan yleensä se arvottaja on tuo kuulija, joka kuvittelee lauseen sisältävän jotain paremmuusvertailua, vaikka verrataan vain jonkin tietyn ihmisryhmän tilastolliseen keskivertoedustajaan. Se nyt on vaan helpompi sitten puhua tuosta tilastollisesta keksivertohenkilöstä vaikkapa termillä "muut naiset".
Olen samaa mieltä siitä, ettei sen toteamisessa että jossain asiassa eroaa keskimääräisestä naisesta ole mitään väärää. Se taas on usein ongelmallista, jos tämä ero muihin naisiin on oman identiteetin keskeinen perusta, sillä silloin käsitystä ei tule välttämättä oikaistua vaikka tilastolliset faktat muuttuisivat ja käsitys "tavallisista naisista" muodostuu helposti essentialisoivaksi.
Itselläni tuo "not like other girls" -asenne on ollut kyllä pikemminkin kapinointia sitä ulkopuolelta tulevaa stereotyypittämistä vastaan. Minun tekemisiäni ja mielipiteitäni on koko ikäni monelta taholta pyritty rajoittamaan vetoamalla siihen, että "tytöt/naiset eivät tee asiaa x". Näille stereotyyppien ylläpitäjille olen kuitannut asian toteamalla vaan, että "hyvä, minä en ole kuin muut tytöt" ja tehnyt juuri niitä asioita kuin olen halunnutkin.
Ja sitten vielä ihan pari konkreettista esimerkkiä näistä asioista, joita minulle on sanottu: "tytöillä pitää olla pitkät hiukset", "tytöt eivät kiipeile puissa" tai "naiset eivät kuulu armeijaan, koska he eivät ole fyysisesti siihen sopivia". Nämä nyt vain tällaisina helppoina esimerkkeinä. Ja kyllä, lopulta äitini suostui siihen, että 10-vuotiaana hiukseni leikattiin lyhyiksi, koska vihasin pitkien hiuksien takkuilua ja sitä, että ne olivat leikeissä tiellä. Ja kyllä, kiipeilin puissa muiden lasten kanssa, koska kaikki suunnilleen samanikäiset lapset kilometrin säteellä kotoa sattuivat nyt vaan olemaan poikia. (Joo, leikin kyllä lapsena mieluummin kuitenkin tyttöjen kanssa aina silloin, kun siihen tarjoutui mahdollisuus.) Ja vaikken lopulta mennytkään armeijaan, niin olen iloinen siitä, että nykyään se on naisillekin mahdollista ilman, että siitä tehtäisiin enää mitään numeroa.
Jos en olisi "en ole kuin muut tytöt" -asenteella taistellut sitä vastaan, että minut yritetään sulloa johonkin muiden määrittelemään tyttömuottiin, niin silloin en voisi ylpeästi olla tänä päivänä sitä, mitä olen naisena ja ihmisenä.
Hieno kirjoitus ja niin totta. Tästä syystä tämä koko keskustelu on aivan absurdi.
Itsekin olen taistelemalla taistellut perinteistä tyttömuottia vastaan. Silloin joutuu joskus toteamaan, etten ole niinkuin muut tytöt, jotta viesti menee perille. Niin vahvassa se tyttömuotti istuu.
Miksei sitten voisi yhtä hyvin sanoa että kyllä tytökin voivat tehdä x ja y tai kyllä tytökin voivat olla z? Jos joku sanoo, ettei tuo ole sopivaa naiselle, niin sanoisi takaisin, että no teenpä niin silti eikä että olenkin eroaminen kuin muut naiset? Miksi pitää erottautua omasta sukupuolesta ja siirtää ongelma seuraavalle tutkainta vastaan taistelevalle tytölle?
Koska elämä ei ole satua, jossa kaikki sorretut on hyviksiä ja parantaa maailman. Onko yllätys, että jos sua vaikka kiusataan koko elämä tai kerrotaan kaikkialla miten vääränlainen sä olet, että ei välttämättä oon hirveesti kiinnostusta lähteä jotenkin nöyrästi opettamaan kusipäitä "et hei, kiltti, kuuntel vähän, jooko, mä oon itse asiassa ihan ok ja nainen tälläsenäkin"
Joo. Kyllä mä vaan haistatan p:n, ei mun tarvitse todistaa kenellekään yhtään mitään.
No en nyt ymmärrä että miten tuon asian eri tavalla muotoileminen olisi yhtään sen hankalampaa tai rankempaa. Jos haluat haistattaa paskat, niin haistata, mutta jos heität muita naisia samalla bussin alle koska ihan sama, niin kyllä se aika k-päistä toimintaa on. Joku voisi sanoa jopa että toksista.
Et ymmärräkään jos sinua ei ole ikinä ulkoistettu kaikista tyttöporukoista koko ikääsi ja sitten kiusattu siitä että et ole kuin he. Olet todennäköisemmin ollut joko hiljainen sivustakatsoja joka mahdollistaa kiusaamisen jatkumisen, tai sitten itse kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne, jotka tuosta älähtävät, ilmeisesti kokevat kuuluvansa siihen tyttömassaan. Sitten, kun kaikki kokevat olevansa muusta laumasta erillisiksi ihmisyksilöiksi, jotka tekevät mitä haluavat, ei enää ole tarvetta minullakaan sanoa, että en ole kuin muut tytöt. Siihen asti pelaan shakkia sikaria poltellen ja naureskelen, kun pelikaverin aviomies ei osannut vaihtaa autoonsa edes renkaita.
No ei. Minä älähdän, vaikka en ole mikään stereotyyppityttö. Ja myös ymmärrän, että todella harva tyttö on. On kyllä erikoinen kuva teillä muista naisista ja tytöistä tällaisena massana.
Ehkä haluat tietää minkälainen tällainen massana pitämäsi tyttö on? Minä telttailen ja retkeilen luonnossa, en ole kiinnostunut ihon hoidosta tai kauneuslisäkkeistä, rakastan taidetta, käytän hameita ja mekkoja, harrastan puutöitä ja nikkarointia, korjaan asioita, olen sosiaalisesti ehkä hieman kömpelö, tykkään laittaa ruokaa ja leipoa, vihaan siivoamista jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä some-juttu tämä Ap:n homma on, mutta ainakin ennen Internettiä, jos oli tyttö joka EI ollut innostunut (ikäkausittain) pinkin-värisistä vaatteista, nukeista, hevosista, meikeistä, juorulehdistä, poikapoppibändeistä, itseä vanhemmista pojista, kännäämisestä ja seksistä, niin todellakin oli KAIKKIEN mielestä (siis itse ja muut) paitsi "not like other girls" niin myös omituinen tai jopa jollakin tavalla viallinen.
Ehkä nyt Internetin aikakaudella on mahdollisempaa olla oma itsensä mutta minä joka 1980-1990 lukujen aikaan olin innostunut sinisistä vaatteista, Legoista, lohikäärmeistä, konsolipeleistä, fantasia- ja scifi-kirjallisuudesta, rokkimuusiikista, kirjoittamisesta ja luonnontieteistä, todellakin olin jotain ihan muuta kuin muut tytöt. En tiedä mitä nuo muut tytöt oikeasti ajattelivat muotista missä elivät, mutta he elivät siinä muotissa silti ja kiusasivat minua siitä että minä en ko. muottiin mahtunut. Olin todella ulkopuolinen, ainoa ystäväni kouluaikoina oli toinen samalla tavalla omituinen tyttö, joka oli yhtä kouluvuotta alemmalla luokalla.
Joten älkää yleistäkö tekään jotka otatte jonkin somejutun ja käytätte sitä morkataksenne ihmisiä jotka ihan oikeasti ovat tuohon "not like other girls" kategoriaan joutuneet yhteiskunnan ja kouluyhteisön ajamina. 30 vuotta sitten maailma oli ihan erilainen kuin nyt.
Tätähän tässä on moni yrittänyt sanoa. Että ensin työnnetään tyttö pois lähinnä kaikista porukoista, erilaisuutensa takia, ja sitten tulee vielä haukut päälle jos hän ei koe(ja kaikki muutkin kokevat samoin ympärillä) olevansa samanlainen kuin muut tytöt. Ja tuo että 30v sitten olisi vain tapahtunut meille, ehei, sama kulttuuri voi hyvin ja loistaa edelleen kouluissa.
Vietätkö itse aikaasi ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy?
Peruskoulussa oli vähän pakko.
Ja työelämässä. Ainiin joo, ainahan se erilainen voi vaihtaa työpaikkaa tai jättäytyä työttömäksi. Ja monesti niin tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Minä älähdän, vaikka en ole mikään stereotyyppityttö. Ja myös ymmärrän, että todella harva tyttö on. On kyllä erikoinen kuva teillä muista naisista ja tytöistä tällaisena massana.
Ehkä haluat tietää minkälainen tällainen massana pitämäsi tyttö on? Minä telttailen ja retkeilen luonnossa, en ole kiinnostunut ihon hoidosta tai kauneuslisäkkeistä, rakastan taidetta, käytän hameita ja mekkoja, harrastan puutöitä ja nikkarointia, korjaan asioita, olen sosiaalisesti ehkä hieman kömpelö, tykkään laittaa ruokaa ja leipoa, vihaan siivoamista jne jne.
Kiitos. Vaikutat mukavalta ihmiseltä etkä todellakaan ole mikään stereotyyppityttö. Olemme sitten molemmat samanlaisia kuin muutkin tytöt ja teemme niitä asioita, joista pidämme.
Minusta on ainakin ihan hyvä, että ne omahyväiset ja misogyyniset narsistinaiset, jotka omaa paremmuuttaan toitottamalla pyrkivät väheksymään muita naisia tiedostavat olevana sen vuoksi erilaisia kuin muut naiset.
Ehkä tämä pointti täällä jo on tullutkin, mutta Not like other Girls -ajattelun ongelma on juurikin siinä, että ajatellaan tyttöjen (niiden muiden tyttöjen) juttujen olevan lähtökohtaisesti huonompia kuin omat kiinnostuksen kohteet. Esim edellä mainitut miestyypilliset kiinnostuksenkohteet, vaikka autot ja sikarit, nähdään tässä ajattelussa arvokkaampina kiinnostuksenkohteina kuin esim rakennekynnet tai neulominen.
Not like other girls - nainen harjoittaa sisäistettyä naisten halveksuntaa, ja haluaa alleviivata, ettei ole sitte samanlainen kuin nuo muut naiset, vaan on enemmän kuin miehet (eli siis tässä patriarkaalisen vinoutuneessa ajattelumallissa parempi kuin "tyypillisistä" naisten kiinnostuksen kohteista innostuva nainen).
On lähinnä surullista, että not like other girls koetaan kehuna tai tavoiteltavana asiana. Sisäistetty naisviha näkyy tyttömäisen asioiden ja käyttäytymismallien halveksuntana, ja pistää naiset kilpailemaan keskenään ja polkemaan toisiaan.
Itse olen juuri niin kuin muutkin tytöt, koska muutkin tytöt ovat vahvoja, mielenkiintoisia, monipuolisia, uniikkeja ja älykkäitä.
Lopetetaan kategorisointi ja nähdään ihmiset syvemmältä kuin vain pintaa katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa mihinkään ”onko naiset vai miehet parempia ystävinä” niin sanon että olen itse kyllä melko lailla aidosti not like other girls. Harrastan sotahistoriaa, muinaisia aseita, ja olen koko elämäni aikana törmännyt vain yhteen toiseen naiseen joka harrastaa samaa. 99,99% naisista ei jaa kiinnostukseni kohteita.
Täällä on kolmas! Tosin itsellä kiinnostus sotahistoriaan loppuu 1900-luvun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tämä pointti täällä jo on tullutkin, mutta Not like other Girls -ajattelun ongelma on juurikin siinä, että ajatellaan tyttöjen (niiden muiden tyttöjen) juttujen olevan lähtökohtaisesti huonompia kuin omat kiinnostuksen kohteet. Esim edellä mainitut miestyypilliset kiinnostuksenkohteet, vaikka autot ja sikarit, nähdään tässä ajattelussa arvokkaampina kiinnostuksenkohteina kuin esim rakennekynnet tai neulominen.
Not like other girls - nainen harjoittaa sisäistettyä naisten halveksuntaa, ja haluaa alleviivata, ettei ole sitte samanlainen kuin nuo muut naiset, vaan on enemmän kuin miehet (eli siis tässä patriarkaalisen vinoutuneessa ajattelumallissa parempi kuin "tyypillisistä" naisten kiinnostuksen kohteista innostuva nainen).
On lähinnä surullista, että not like other girls koetaan kehuna tai tavoiteltavana asiana. Sisäistetty naisviha näkyy tyttömäisen asioiden ja käyttäytymismallien halveksuntana, ja pistää naiset kilpailemaan keskenään ja polkemaan toisiaan.
Itse olen juuri niin kuin muutkin tytöt, koska muutkin tytöt ovat vahvoja, mielenkiintoisia, monipuolisia, uniikkeja ja älykkäitä.
Lopetetaan kategorisointi ja nähdään ihmiset syvemmältä kuin vain pintaa katsomalla.
Eikö sekin ole kategorisoivaa sanoa olevansa juuri niinkuin muutkin tytöt? Kaikki tytöt eivät välttämättä ole kovin vahvoja, mielenkiintoisia, monipuolisia, uniikkeja tai älykkäitä. Kaikki eivät välttämättä edes halua olla vaikkapa uniikkeja, vaan haluavat kuulua johonkin laumaan. Joku voisi kuvitella, että halveksut niitä, jotka eivät koe olevansa älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo ajattelumalli oikeasti niin yleinen, että sitä vastaan pitäisi nyt sitten kovaan ääneen nousta barrikadeille? Tässäkin keskustelussa on jo niin monen not like other girls -esimerkin kohdalla todettu, että tässä nyt ei tarkoiteta juuri sitä, mitä joku toinen keskustelija esittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kohtaa menee vikaan. Jos sanon olevani erilainen kuin muut naiset, koska minua ei kiinnosta neulominen ja rakennekynnet, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että pidän itseäni ja kiinnostuksenkohteitani parempina. Toisaalta, jos jos vaikka sanonkin, että rakennekynnet ovat mielestäni pinnallisia ja typeriä, sekään ei tarkoita sitä että ne ovat typeriä koska ovat "naisten juttuja".
Henkilökohtaisesti pidän rakennekynsiä yhtä typerinä kuin sikareita. Halveksunko siis sekä naisia että miehiä? Entä jos se onkin vaan oma mielipiteeni kyseisistä asioista? Eihän kukaan tykkää samoista asioista, ja jokaisella on omat arvotkin, joten on ihan ok pitää jotain asiaa pinnallisena ja sanoutua siitä irti.
No minusta nuo on just semmoisia haitallisia hohhoi juttuja. Selkeisiin trolleihin nyt harvemmin jaksaa tarttua.