Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreita kokemuksia naistenklinikalla synnyttämisestä? Ahdistaa hirveästi resurssipula, josta nyt paljon uutisoitu.

Vierailija
28.04.2021 |

Mulla olisi laskettu aika kesäkuussa ja harkitsen vahvasti mieheni kotipaikkakunnalla synnyttämistä. En todellakaan halua lapselleni aivovauriota siksi, ettei yhtään synnytyssalia ole vapaana. Käy hirvittävästi sääliksi tuota jutussa esiintyvää naista ja hänen vauvaansa. Näinkö vähän meillä naisilla ja vauvoilla on arvoa?!?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007946997.html

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös laskettu aika kesäkuussa ja Naistenklinikkaa oltiin suunniteltu sairaalaksi. Nyt vähän kyllä mietittää, että miten ruuhkaista siellä oikein tulee olemaan ja vaivaako resurssipula. Toki Espoossa on varmaan samanlainen tilanne. Toivottavasti kovin kauas ei tarvitsisi taksilla lähteä.

Harmi, että synnytysvalmennus oli jo. Nyt olisi ihan eri kysymyksiä mielessä, kun valmennuksessa vielä kerrottiin miten kätilöt ovat tukena ja opettavat lääkkeettömässä kivunlievityksessä. Nyt on enemmän fiilis se, että tietoa pitäisikin etsiä itse ja kouluttaa puoliso tekemään kaikki. Samoin mietityttää saako synnytyksen jälkeen tukea esimerkiksi imetykseen, kun siitä on jo aiemmin varoitettu, että sitä pitää itse vaatia.

Naistenklinikalle ei ole saatu tarvittavaa määrää kesäharjoittelijoita, joten siellä on kesällä resurssipula ja kaikesta oheisopetuksesta tullaan tinkimään. Tilanne on siis tosi huono.

Imetys ei ole oheisopetusta. Vauvan ruokintä on sille elintärkeää. Imetys pitää olla kunnossa ja toimia, kun perhe kotiutuu.

En ymmärrä miten ylipäätään kuvittelevat imetyksen onnistuvan jo ihan fyysisistäkin syistä. Ensin synnytetään vuorokausitolkulla eikä välttämättä saa juurikaan juoda ja syödä koska jos meneekin sektioon. Sitten osastollakin on satuna saako ruokaa vai ei jos ei itse pysty hakemaan ja nesteytystippakin on aivan mahdoton ajatus. Sitten valitetaan kun vauvan paino ei nouse jne.

Itse varautuisin, että otan omat korvikkeet, rintakumit ja rintapumpun mukaan. En luottaisi yhtään, että apua saa tarvittaessa.

Vierailija
42/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni tytär on kätilö.

Ennen oli helpompaa kun kaikkien äitien kanssa pystyi kommunikoimaan ja he ymmärsivät kätilön ja lääkärin puhetta.

Nyt isät ja tulkit sähläävät tuolla ja stressitaso kaikilla kova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kätilöt tekee synnytyssairaaloissa nykyisin? Kaikkea muuta, paitsi kätilön työtä synnytyssalissa. 

Vierailija
44/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään kokemuksia Espoon sairaalasta viimeisen vuoden ajalta? Olen itse helsinkiläinen mutta vähän arveluttaa tää naistenklinikan tilanne tällä hetkellä.

Varmasti parempi ja Lohja vielä parempi. 

Vierailija
45/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kätilöt tekee synnytyssairaaloissa nykyisin? Kaikkea muuta, paitsi kätilön työtä synnytyssalissa. 

Kätilöliitto edistää kaikkea muuta puuhailua. Nyt sitten ensimmäisenä Rouva Puheenjohtaja paheksumassa.

Vierailija
46/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin viikko sitten Naistenklinikalla. Synnytyssalissa kaikki meni todella hyvin, sain tarpeeksi kivunlievitystä, kätilö oli tukenani jopa yllättävän paljon ja muutenkin kokemus oli oikein positiivinen.

Osastolla synnytyksen jälkeen oli vähän ikävämpää. Osaston kätilöt ja lastenhoitajat olivat suurimmaksi osaksi aivan ihania ja yrittivät parhaansa, mutta näki että heillä on aivan liian kiire. Imetysohjaus oli olematonta, vauva tökättiin rinnalle ja sitten hoitaja joutuikin jo juoksemaan muualle. Sain lapun, johon synnytyskokemusta olisi pitänyt arvioida, mutta kukaan ei ehtinyt käydä lappua kanssani läpi.

Lisäksi minulle kehittyi jo osastolla ollessani kohtutulehdus. Valitin ja kyselin oireista, mutta niihin reagoitiin lähinnä olkia kohauttelemalla. Oltuani vuorokauden kotona otin yhteyttä päivystykseen ja onneksi siellä minut otettiin tosissaan. Kurjaa oli kyllä lähteä moneksi tunniksi päivystykseen juuri synnyttäneenä ja pieni vauva kotona. En voi ymmärtää, miksi asiaa ei voitu tutkia kun olimme vielä sairaalassa, kohtutulehdus voi kuitenkin olla todella vaarallinen.

Vierailija
47/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän on tilanne Lohjalla ja Hyvinkäällä. Mietin, että pitäisköhän vain suoraan mennä sinne Naikkarin tai Jorvin sijaan. Joka tapauksessa se on hyvin todennäköistä, kun nuo kaksi ovat varmaan kesällä ihan täpötäynnä.

Siinä on vaan vähän sellainen juttu, että Lohjalla ja Hyvinkäällä ei ole teho-osastoja. Eli jos riskejä haluaa minimoida niin en suosittele.

Vierailija
48/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän on tilanne Lohjalla ja Hyvinkäällä. Mietin, että pitäisköhän vain suoraan mennä sinne Naikkarin tai Jorvin sijaan. Joka tapauksessa se on hyvin todennäköistä, kun nuo kaksi ovat varmaan kesällä ihan täpötäynnä.

Siinä on vaan vähän sellainen juttu, että Lohjalla ja Hyvinkäällä ei ole teho-osastoja. Eli jos riskejä haluaa minimoida niin en suosittele.

Minun raskauteni ei ole mitenkään riski ainakaan tähän asti. Olen nuori, ei ylipainoa, ei kaksosia, ei sairauksia. Tottakai kelle vain voi käydä miten vain. Synnytyksen kulkua ei voi etukäteen tietää. Mutta kyllähän ne paikallisetkin sinne menee ensisijaisesti synnyttämään. Eli jos ei synnytysvaiheessa ole mitään ihmeellistä, niin ehkä mieluummin menisin vähän rauhallisempaan synnytyssairaalaan.

Vierailija
49/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun raskauteni ei ole mitenkään riski ainakaan tähän asti. Olen nuori, ei ylipainoa, ei kaksosia, ei sairauksia. Tottakai kelle vain voi käydä miten vain. Synnytyksen kulkua ei voi etukäteen tietää. Mutta kyllähän ne paikallisetkin sinne menee ensisijaisesti synnyttämään. Eli jos ei synnytysvaiheessa ole mitään ihmeellistä, niin ehkä mieluummin menisin vähän rauhallisempaan synnytyssairaalaan.

Jos olet ensisynnyttäjä, on sulla suuremmat riskit kaikkeen.

Vierailija
50/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesari älysi onneksi itse alkaa keräämään työntekijöiden ja synnyttäneiden tuoreita kokemuksia naikkarilta, kun ei niitä tänne näköjään tullut.

Vierailija
51/77 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin nyt keväällä Lohjan sairaalassa, joka kuuluu Husiin.

Ei voi kuin suositella lämpimästi. Henkilökunta oli osaavaa, synnytyksessä kuunneltiin toiveitani, huomioitiin ns. riskitekijäni ja esimerkiksi epiduraali oli hyvin saatavilla (paikalla sairaalassa aina anestesialääkäri). Vauvan tarvitsema erityistuki/hoito syntymän jälkeen järjestyi hyvin. Synnytyksen jälkeen oltiin perhehuoneessa ja aina saatiin apua, kun soitettiin kelloa. Neuvottiin hyvin vauvan hoidossa ja tarvittaessa näytettiin useampaankin kertaan. Synnytys käytiin jälkikäteen läpi synnytyksen hoitaneen kätilön kanssa ja myös lääkäri kävi juttelemassa. Myös jälkihoito on ollut ko. sairaalassa hyvää. Joo, ei ole Naikkarista kyse, mutta suosittelen hakeutumista Lohjalle synnyttämään. Ei ole oikeasti lopulta niin pitkä matka pk-seudulta ja pienemmässä yksikössä oli hyvä synnyttää.

Hyvä myös muistaa, että synnytysten määrä vaihtelee päivittäin. Vaikka laskettuja aikoja olisi paljon, voi omalle kohdalle osua hiljaisempikin synnytyshetki. Omalla kohdallani synnytys osui juuri tällaisten kiireisten ajankohtien väliin, vaikka laskettuja aikoja olikin tuolloin paljon. Eli ei kannata liikaa stressata, synnytysten määrään ei itse oikein voi vaikuttaa.

Tsemppiä loppuodotukseen ja ihanaa vauva-aikaa!<3

Vierailija
52/77 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

53/77 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohjallekaan vaan ei kaikki mahdu samaan aikaan. Eihän siellä taida olla kuin kolme synnytyssalia, joten varmasti hoito on hyvää mutta tilat asettaa selkeät rajoitteet.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Vierailija
54/77 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään kokemuksia Espoon sairaalasta viimeisen vuoden ajalta? Olen itse helsinkiläinen mutta vähän arveluttaa tää naistenklinikan tilanne tällä hetkellä.

Suomen kuvalehdessä oli juuri juttua Espoon sairaalan synnytyksistä mutta se oli vain tilaajille. Ilmeisesti siellä ei kätilöt viihdy.

55/77 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Espoon Jorvin kätilöille on tullut mitta täyteen. Työntekijöitä on liian vähän ja työstä on tullut tulipalojen sammuttelua, kertoo kätilö."

Kätilöiden mitta täyttyi: "Ei mistään työpaikalta kuulu lähteä itkien kotiin" - MTVuutiset.fi

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21

Vierailija
56/77 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaikki vuoden sisällä synnyttäneet naiset ovat?

Synnytin tasan puolitoista vuotta sitten Naistenklinikalla suunnitellulla sektiolla. Näin siksi että en luota henkilökuntaan ja halusin terveen lapsen.

Kaikki meni hyvin.

Vierailija
57/77 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli tästä taas hesarissa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007965294.html

Vierailija
58/77 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli tästä taas hesarissa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007965294.html

Harmi, että näinkin tärkeä asia on rajattu vain tilaajille. Pystyisikö joku Hesarista maksava tiivistämään artikkelin sisällön?

Vierailija
59/77 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Viime vuonna synnytettiin tuolla, pahimpaan korona-aikaan.

Facebookissa jeesusteltiin ja rummutettiin kuinka mukamas siellä on kauheaa. Liekö kukaan kommentoijista edes käyneet lähelläkään koko sairaalaa?

Ei mitään moitteita, henkilökuntaa ja muita resursseja oli jopa enemmän käytössä kuin edellisellä kerralla käydessämme 2018.

Synnytyksen jälkeen oltiin viikko osastolla, mielestäni kaikki oli ihan priimaa. Äidit ja isät oli omissa huoneissaan, koronan takia kaikkea turhaa liikkumista sairaalassa tuli välttää, ja muutenkin asiointia henkilökunnan kanssa.

Olosuhteet huomioonottaen, ei moitteita.

Ei tainut olla kuitenkaan pahin korona-aika synnyttäjille, koska se oli keväällä/alkukesästä, jolloin tukihenkilöitä ei saanut osastolla olla. Osastolla sai kuitenkin liikkua muuten vapaasti ja piti yhteisestä keittiöstä hakea ruoat ym. Kellään ei ollut maskeja.

Vierailija
60/77 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime loppukesänä synnytin Naistenklinikalla. Kolmas lapsi. Hösistä oli ja kätilö oli nuori ja kokemattoman oloinen, ei ymmärtänyt että vauva oli melkein housuissa jo siinä tutkimushuoneessa. Kätilöparka ei henkisesti ehtinyt ollenkaan olemaan läsnä nopeasti edenneessä synnytyksessä, vaan siivosi lattioita ja stressasi käyriä. Kun lapsi oli ulkona, kätilö joutui sinkoamaan salista avustamaan johonkin toiseen synnytykseen, ja vilkuili muiden huoneiden monitoreja samalla. Sitten oltiin pitkä aika kolmistaan vauvan ja mieheni kanssa ja odoteltiin että meidät hoidetaan ruuhkahuipun lopuksi salista pois. Sääliksi käy työntekijöitä HUSissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi