Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuoreita kokemuksia naistenklinikalla synnyttämisestä? Ahdistaa hirveästi resurssipula, josta nyt paljon uutisoitu.

Vierailija
28.04.2021 |

Mulla olisi laskettu aika kesäkuussa ja harkitsen vahvasti mieheni kotipaikkakunnalla synnyttämistä. En todellakaan halua lapselleni aivovauriota siksi, ettei yhtään synnytyssalia ole vapaana. Käy hirvittävästi sääliksi tuota jutussa esiintyvää naista ja hänen vauvaansa. Näinkö vähän meillä naisilla ja vauvoilla on arvoa?!?

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007946997.html

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jutella neuvolassa jos kovin ahdistaa, saat paremman mielen synnytystä varten. Pelkopolillekin ehdit vielä päästä juttelemaan kätilön kanssa jos on paha ahdistus.

Ei se etukäteen juttelu auta siihen, jos ruuhkan takia synnytyksen hoito menee pieleen. Se ei puhumalla parane.

Ei toki. Mut panikoimalla asialla mikä ei ole tapahtunut vielä, eikä välttämättä tai todennäköisesti tapahdu, aiheuttaa vain lisää komplikaatioiden riskiä omaan synnytykseen ja siten heikentää kaikkien turvallisuutta entisestään. Siksi riskisessäkin ympäristössä synnytykseen menolle paras asenne on mielenrauha ja positiivinen asenne.

Tämän keskustelun aihe ei ole se, että näin hyväksyt surkeat olosuhteet pelkäämättä.

Ahdistus ei ole koskaan odottajalle toivottu olotila, ja empaattisilla ihmisillä on tapana yrittää auttaa myös tuntemattomia. Tämän keskustelun aihe ilmeisesti mielestäsi on lietsoa pelkoa, kunnon trollityyliin? Terkkuja sinne itään.

Jos aloittaja saa mielenrauhaa toiseen sairaanhoitopiiriin hakeutumisesta, niinhän voi ihan hyvin tehdä myös. Suomessa voi synnyttää ihan missä haluaa. Pk-seudulla on kuitenkin useampi sairaala joihin voidaan käännyttää, monilla muilla alueilla kiireisinä päivinä ei ole samaa vaihtoehtoa..

Vierailija
22/77 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi kätilö kotiin ja synnytät kotona?

Tekisin tämän jos olisi mahdollista. Ei ole tonneja maksaa synnytykseen omasta pussista. Just eilen tuttu sanoi synnyttäneensä tuolla, kehui kovasti eikä kiireen tuntua hänestä ollut. Toukokuisten ryhmässä niinkuin itsekin!(39vko menelllään). En liikoja tuota mieti, muutenkin kannattaa miettiä synnytys lääkkeettömäksi jos mahd, silloin ei ole niin sairaalasta riippuvainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kyllä synnytyksessä riitä se, että ehdin saada kivunlievityksen oikeaan aikaan. Haluan että kätilöllä on aikaa käydä läpi synnytysasentoja, tukea minua ja puolisoani, antaa imetysohjausta ja neuvoa vauvan hoidossa. Mulle ei riitä se, että joku juoksee paikalle juuri kun lapsi on syntymässä ja katoaa sitten. Eikä pitäisi riittää yhtään kenellekään!

Vierailija
24/77 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkään hapenpuutetta ei saa tulla siksi, ettei synnytyssaleja ole vapaana!!! Ei yhtäkään!

Vierailija
25/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään kokemuksia Espoon sairaalasta viimeisen vuoden ajalta? Olen itse helsinkiläinen mutta vähän arveluttaa tää naistenklinikan tilanne tällä hetkellä.

Vierailija
26/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaikki vuoden sisällä synnyttäneet naiset ovat?

Vierailija
27/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitamassa niitä vauvojaan, toivottavasti

Vierailija
28/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei synnytyssali ole mitenkään maaginen paikka, jonka puute aiheuttaisi lapselle aivovaurion. Hyvin pitkälle voi osastolla synnyttää, ponnistusvaiheessa tietty helpottaa jos on salissa kun esim ilokaasua on saatavilla. Eli ei nyt ainakaan sitä kannata pelätä.

Mutta kyllä siis synnytyssairaalat käännyttävät muihin alueen sairaaloihin, kun on täyttä. Huolehtii vain että soittaa riittävän ajoissa ja kertoo tilanteesta, niin jos tuleekin vähän pidempi ajomatka, ei tule pelkoa tien päälle synnyttämisestä. Ambulanssiin kätilöt lähtevät mukaan jos tilanne on kiireellinen ja matkaa on.

On tärkeää että kätilöt nostavat näitä epäkohtia esille, että niitä voitaisiin korjata, mut he huolehtivat kyllä turvallisuudesta ihan viimeiseen asti. He herkästi suojelevat synnyttäjiä, joten musta on vain hyvä että he yrittävät parantaa olosuhteita.

Toki mm tuo kivunlievityksen heikompi saatavuus on ikävää. Kivunlievitystä ei kuitenkaan aina muutenkaan ole mahdollista saada kaikissa tilanteissa. Joten löäkkeettömien kivunlievitysten opetteleminen on muutenkin hyvä idea, niillä voi auttaa itsensä eteenpäin jos esim jokin lääkkeellinen keino ei ole mahdollinen tai omassa tilanteessa autakaan. Tukihenkilö voi auttaa näissä myös paljon, suosittelen perehtymään. Se voi lievittää huolta ja auttaa asennoitumaan positiivisesti, vaikka kätilö ei ehtisi olla avautumisvaiheessa yhtä paljoa läsnä.

Perehtyminen myös auttaa siihen, että kätilöt eivät joudu sinulle kertomaan kaikkia vaihtoehtoja alusta asti, vaan pystyt itse paremmin kertomaan ja toivomaan mitä haluaisit (ajoissa). Se helpottaa ja nopeuttaa heidän työtä ja auttaa tekemään sitä näissä hankalissa olosuhteissa turvallisemmin. Synnytyksestä ja kivunlievityksistä on hyviä nettikursseja ja kirjoja, suosittelen niitä.

Oon kanssa synnyttämässä kesällä, mut luottavaisin mielin. Ei voi tietää millainen tilanne on juuri sinä hetkenä kun vauva päättää syntyä. Aiemminkin on ollut kiireisiä päiviä, joten tilanne ei juuri niistä eroa, eikä sitä voi etukäteen tietää. Sinä päivänä kun synnytät, voi olla että synnärillä on jopa hiljaista.

Tsemppiä synnytykseen, hyvin se menee :)

En ole itse vielä synnyttänyt, mutta sen verran mitäolen lukenut ja synnytykseen valmistautunut, olen ymmärtänyt että ilokaasua on ihan avautumisvaiheessa jo saatavilla. Ei vasta ponnistusvaiheessa synnytyssalissa. Olenko ollut väärässä? Mielestäni on todella vaarallista, jos kipulääkitystä ei saa silloin kun äiti kokee sen tarpeelliseksi. Lääkkeetön synnytys niin pitkään kuin äiti jaksaa on hyvä asia. Mutta jos erittäin kivuliaalta äidiltä kielletään kipulääkitys, se juurikin lisää stressihormonia ja hidastaa synnytystä. Tämä on vakava riski niin syntyvälle vauvalle kuin äidille. lisäksi siitä voi tulla synnytystrauma, joka vaikuttaa myöhempään lisääntymishaluun.

Vierailija
29/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitamassa niitä vauvojaan, toivottavasti

Vauvapalsta on pettänyt mut.

Vierailija
30/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös laskettu aika kesäkuussa ja Naistenklinikkaa oltiin suunniteltu sairaalaksi. Nyt vähän kyllä mietittää, että miten ruuhkaista siellä oikein tulee olemaan ja vaivaako resurssipula. Toki Espoossa on varmaan samanlainen tilanne. Toivottavasti kovin kauas ei tarvitsisi taksilla lähteä.

Harmi, että synnytysvalmennus oli jo. Nyt olisi ihan eri kysymyksiä mielessä, kun valmennuksessa vielä kerrottiin miten kätilöt ovat tukena ja opettavat lääkkeettömässä kivunlievityksessä. Nyt on enemmän fiilis se, että tietoa pitäisikin etsiä itse ja kouluttaa puoliso tekemään kaikki. Samoin mietityttää saako synnytyksen jälkeen tukea esimerkiksi imetykseen, kun siitä on jo aiemmin varoitettu, että sitä pitää itse vaatia.

Naistenklinikalle ei ole saatu tarvittavaa määrää kesäharjoittelijoita, joten siellä on kesällä resurssipula ja kaikesta oheisopetuksesta tullaan tinkimään. Tilanne on siis tosi huono.

Vierailija
31/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelläkään kokemuksia Espoon sairaalasta viimeisen vuoden ajalta? Olen itse helsinkiläinen mutta vähän arveluttaa tää naistenklinikan tilanne tällä hetkellä.

Kummityttö syntyi Jorvissa talvella. Ainakin hänen vanhempansa olivat yleisesti tyytyväisiä, ainoat sanomiset tuli hoitajan tominnasta imetyksen opastuksessa.

Vierailija
32/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse terveydenhuoltoalalla töissä, joten en suhtaudu mitenkään hysteerisesti omaan terveyteeni tai hoitoon yleisesti, mutta tämä on karmaisevaa. Teidän huonot resurssit, mutta miten ne voivat olla niin huonot, että vauvalla on riski saada hapenpuute, kun kaikki synnytyssalit ovat varattuina? Lähden muualle synnyttämään ja päätös on seurausta huolellisesta riskiarviosta, ei hysteriasta. Ärsyttää, kun monet sanovat "hyvin se menee", ihan vain vakuutellakseen itselleen, ettei mitään vaaraa ole. Vaaraa on todellakin, jos ja kun resurssit ovat näin niukilla, mitä näyttävät olevan.

Vierailija
33/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku naikkarin kätilö tulla kertomaan faktatietoa, miltä se tuleva kesä näyttää? Mietin vahvasti synnyttämistä muualla Suomessa.

Vierailija
34/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYNNYTYSTALKOOOOOTTTT!!! Nyt vaan naiset synnyttämään, tehokkaasti ja tehokkuuden vuoksi! Hop hop!!!

Vierailija
35/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida koronavaara Naistenklinikalla, kun synnyttäjät ovat pääasiassa ei-suomalaisia.

Vierailija
36/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös laskettu aika kesäkuussa ja Naistenklinikkaa oltiin suunniteltu sairaalaksi. Nyt vähän kyllä mietittää, että miten ruuhkaista siellä oikein tulee olemaan ja vaivaako resurssipula. Toki Espoossa on varmaan samanlainen tilanne. Toivottavasti kovin kauas ei tarvitsisi taksilla lähteä.

Harmi, että synnytysvalmennus oli jo. Nyt olisi ihan eri kysymyksiä mielessä, kun valmennuksessa vielä kerrottiin miten kätilöt ovat tukena ja opettavat lääkkeettömässä kivunlievityksessä. Nyt on enemmän fiilis se, että tietoa pitäisikin etsiä itse ja kouluttaa puoliso tekemään kaikki. Samoin mietityttää saako synnytyksen jälkeen tukea esimerkiksi imetykseen, kun siitä on jo aiemmin varoitettu, että sitä pitää itse vaatia.

Naistenklinikalle ei ole saatu tarvittavaa määrää kesäharjoittelijoita, joten siellä on kesällä resurssipula ja kaikesta oheisopetuksesta tullaan tinkimään. Tilanne on siis tosi huono.

Imetys ei ole oheisopetusta. Vauvan ruokintä on sille elintärkeää. Imetys pitää olla kunnossa ja toimia, kun perhe kotiutuu.

Vierailija
37/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän on tilanne Lohjalla ja Hyvinkäällä. Mietin, että pitäisköhän vain suoraan mennä sinne Naikkarin tai Jorvin sijaan. Joka tapauksessa se on hyvin todennäköistä, kun nuo kaksi ovat varmaan kesällä ihan täpötäynnä.

Vierailija
38/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2008 heinäkuu NKL, päädyttiin lopulta päivän purestamisen jälkeen sektioon, samantien kun lääkäri käveli huoneeseen , totesi että ei mahdu. Leikkaussaliin pääsyä odoteltiin tunteja, supistuksia ja ponnistuspakkoa ei saanut loppumaan. Lasta ei annettu heräämöön (sektio hereillä). Olin 4 päivää antibioottitipassa, vuorossa oli 1 IV lupalainen ja tipan vaihto viivästyi aina. Kukaan ei auttanut imetyksessä, eikä se lopulta onnistunut ollenkaan. Lopulta kotiinlähtöä hoputettiin, piti lähteä heti aamulla, eikä niinkuin ohjeista olin lukenut ja kyydin hommannut. Lopulta tulivat ihmettemään että miksi mä siellä vielä istun? "no kun mulla on tämä tippa yhä kiinni :D ) , pyysin paperit mukaan, niissäkin vilisi ihan perusteellisia virheitä, mutta en niitä jäänyt korjauttamaan. 

Seuraava Jorvissa, jossa sektio ja vuode aika on ns. täydellistä. 

Vierailija
39/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys ei ole oheisopetusta. Vauvan ruokintä on sille elintärkeää. Imetys pitää olla kunnossa ja toimia, kun perhe kotiutuu.

En ymmärrä miten ylipäätään kuvittelevat imetyksen onnistuvan jo ihan fyysisistäkin syistä. Ensin synnytetään vuorokausitolkulla eikä välttämättä saa juurikaan juoda ja syödä koska jos meneekin sektioon. Sitten osastollakin on satuna saako ruokaa vai ei jos ei itse pysty hakemaan ja nesteytystippakin on aivan mahdoton ajatus. Sitten valitetaan kun vauvan paino ei nouse jne.

Vierailija
40/77 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olekaan, mutta niitä kansioitahan ne ovat antaneet luettavaksi, kun aika ei ole riittänyt imetyksen opettamiseen. Jos on mahdollista valita niin synnyttää jossain muualla kuin HUS:in alueella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän