Lapsi ei halua mennä päiväkotiin, mikä avuksi?
Aiemmin on mennyt mielellään, nyt sanoo ettei halua mennä. Täytti juuri 3v.
Kommentit (82)
Mun lapset itki mulle koska luottivat minuun ja oli läheinen. Kun vanhemman on lähdettävä pois, itku loppuu koska päiväkodissa on oltava vieraskorea ja tsempattava, edes niiden aikuisten syliin ei koskaan välittänyt kumpikaan mennä joista piti. Ei lapsi ole mikään manipuloiva hirviö ellei hänestä ole sellaista opetettu. Mun kumpikin lapsi olisi ollut ennemmin kotona ja omissa puuhissa kuin hoidossa. Siksi pidinkin heitä siellä mahdollisimman vähän.
Kyllä lapsellakin saa olla preferenssejä. Hoitoon on jäätävä mutta kyllä murheensa ja ikävänsä saa ilmaista. Jännä nähdä millaisia pieksäjiä ja sekopäitä noista tulee joille ollaan silleen "MITÄ ENEMMÄN ITKET, SITÄ VÄHEMMÄN VÄLITÄN" - aivan uskomattoman häijyä ja törkeää ajattelua.
Kyllä hän siellä tottuu olemaan mutta rankkaa voi olla. Mun lapsi oli lomien jälkeen vielä itkuisempi ja oli tosi rankkaa. Lopputulos toki sama kuin näillä tunnekylmillä tylyttäjillä: lapsi jäi aina sinne hoitoon, mutta mun lapsi tuli kuulluksi ja lohdutetuksi. En tajua tuota ilkeyttä omia lapsia kohtaan.
Moni sanoo että se kuuluu asiaan että lapsen mieli pahoittuu ja se pitää vaan kestää, ja että lastaan kohtaan myötätuntoa kokevat eivät kestä lapsen surua. Se on enemmänkin niin että nää tylyttäjät eivät kestä kohdata lapsen tunteita, helpompi lähteä vaan pois ja jättää toinen itkemään, kuin olla hellä ja kannustava.
Lapset on erilaisia tietenkin, mutta meillä 4v ei ole vielä kertaakaan joutunut itkemään hoitoon jäämistä yhtään minnekään. Hän on muutenkin tosi herkkä ja preppasin päikyn aloitusta kuukausitolkulla ja aloituksessakin olin 3vk paikalla. Kun aina muistutin, että koska tulen takaisin, niin hän myös luotti siihen ja tuttuun paikkaan oli helpompi jäädä.
3v kohdalla oli kyllä myös kausi, jolloin oli enemmän vastentahtoisuutta. Eli viikonloppunakin muistuttelen edelleen aina, että nyt on vapaapäivä ja huomenna alkaa taas päiväkotiviikko. Silloin maanantait menee sujuvasti.
Vaatimattomalla yhden lapsen kokemuksella en allekirjoita sitä, että lasta on nyt vain pakko itkettää. Pettymyksiä oppii käsittelemään vähäpätöisemmissäkin asioissa, kuten siinä saako kristallimaljakolla leikkiä tai heitellä äidin puhelinta jne. Mutta kuten lapsia, on vanhempiakin erilaisia. Minusta Ap on hyvä ja välittävä vanhempi, joka haluaa helpottaa lapsensa oloa.
Viet sen sinne ja sanot, että tätä et päätä sinä.
Meillä 3v aloitti päiväkodin 3krt viikossa.
Oli ihan hirveää, lapsi aloitti itkemisen heti aamulla kun heräsi. Väkisin puin vaatteet ja vein huutavan lapsen hoitoon. Mitään ei suostunut syömään kotona.
Itkeskeli koko päivän hoidossa. Itki illalla kotona ettei halua aamulla lähteä hoitoon.
Puoli vuotta jaksoin tätä itkemistä, sitten lopetin työt.
Lapsi on nyt 5v ja käy päiväkodissa mielellään 2krt viikossa.
Meillä tuli sama perhepäivähoidossa. Oli "pakko" vaihtaa hoitopaikkaa eikä sen jälkeen mitään ongelmia.
Hoitajalla oli kaksi omaa samanikäistä lasta.
Ihmeellisiä kommentteja osa.
On kyllä itkua ja itkua.
Otan osa ap, tiedän, että on raskasta. Meillä itkettiin ihan hysteerisesti puolitoista vuotta joka aamu, ja välillä iltaisinkin että ei halua mennä seuraavana päivänä. Monenlaiset konstit kokeiltiin erityislastentarhan opettajakin pyydettiin avuksi. Vähitellen helpotti.
Meillä on päiväkotiin (ja kouluunkin) menemiset menneet ihan vuoristorataa. Päiväkotiuran aikana jokaisella on ollut useampi pitkähkö jakso, kun eivät ole halunneet menneä päiväkotiin. Yksi lapsi jopa keksi yrittää huijata milloin milläkin vatsakivulla ja kipeydellä.
Mutta pakkohan sinne on mennä, jos äiti ja isä käyvät töissä tai opiskelevat. Virikelasta kuuntelisin haluissa eli ei olisi pakko mennä, jos ei halua ja vanhempi on kotona (tekemättä töitä/opiskeluja).
Ei sinne kannatakaan viedä, jos ilmapiiri henkilökunnan kesken on huono - heijastuu lapsiin. Perhepäivähoito, ryhmäperhepäivähoito tai hoitaja kotiin, esim. pitkäaikaistyötön TE - toimiston kautta vois olla ratkaisu.
Voisiko olla että lastasi kiusataan siellä. Monessa päiväkodissa on joku häirikköpentu joka tekee muiden, varsinkin herkempien lasten olon kurjaksi. Hoitajat eivät välittämättä tajua puuttua tarpeeksi jämäkästi. Juttele lapsesi kanssa miten päiväkodissa menee.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset itki mulle koska luottivat minuun ja oli läheinen. Kun vanhemman on lähdettävä pois, itku loppuu koska päiväkodissa on oltava vieraskorea ja tsempattava, edes niiden aikuisten syliin ei koskaan välittänyt kumpikaan mennä joista piti. Ei lapsi ole mikään manipuloiva hirviö ellei hänestä ole sellaista opetettu. Mun kumpikin lapsi olisi ollut ennemmin kotona ja omissa puuhissa kuin hoidossa. Siksi pidinkin heitä siellä mahdollisimman vähän.
Varmaan itki juuri siksi kun oli siellä niin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Eivät lapset osaa olla vieraskoreita. Toki eivät samalla tavalla hypi päiväkodin hoitajien silmille (toiset toki yrittää sitäkin) kun vanhempiensa, koska päiväkodissa on selkeät säännöt. Enkä tarkoita tässä etteikö lapsella voisi olla paha mieli ja toki lasta pitää lohduttaa, mutta myös opettaa että paha mieli menee aina ohi. Osa lapsista myös tottunut itkulla saamaan tahtonsa läpi. Jo 2-vuotias osaa taitavasti manipuloida vanhempaansa. Ja turha heittäytyä kukkahattutädiksi ja väittää sadistiseksi kommentiksi, kun tätäkin asiaa on ihan tutkittu ja tiedetään faktaksi.
Vierailija kirjoitti:
Saako lapsi yleensä päättää kaikesta?
Tämä. Itkulla jos on tottunut saamaan tahtonsa läpi, niin sitä yrittää tuossakin.
Lapsi nyt voi itkeä ihan mistä vaan syystä
No, niin justiinsa. Tää ketju onki just hyvä esimerkki nykyvanhemmuudesta.
Pirkko Irmeli kitisee, ku ei halua mennä päiväkotiin, ni aletaan analysoimaan onko jotain tapahtunut. Ei!
Pirkko Irmeli on kolme ja se kuuluu ikään. Pirkko haluaa ite päättää. Pirkolla on uhmis.
Jos Pirkolle olis tapahtunut jotain, niin pk. Olis kerrottu
Vierailija kirjoitti:
No, niin justiinsa. Tää ketju onki just hyvä esimerkki nykyvanhemmuudesta.
Pirkko Irmeli kitisee, ku ei halua mennä päiväkotiin, ni aletaan analysoimaan onko jotain tapahtunut. Ei!
Pirkko Irmeli on kolme ja se kuuluu ikään. Pirkko haluaa ite päättää. Pirkolla on uhmis.Jos Pirkolle olis tapahtunut jotain, niin pk. Olis kerrottu
Niin. Itse olen pph ja minua vanhemmat syyllistäneet siitä, kun heidän lapsensa ei halunnut tulla hoitoon. Muilla lapsilla ei ollut ongelmia. En kuulemma tee päivistä tarpeeksi kivoja lapselle. Ja oli vieläpä virikelapsi, joten periaatteessa äiti olisi varmaan voinut hoitaa lapsen kotonakin, mutta valitsi toisin.
Oletko itse kotona vai töissä? Jos ei ole pakko viedä hoitoon, niin en veisi. 3v on vielä todella pieni. Kavereita löytyy muualtakin.
Ylös. Meillä 3v lapsi huutaa ja itkee aamulla, että ei halua mennä hoitoon. On perhepäivähoitajalla ollut jo yli vuoden. Välillä on aiemminkin ollut jaksoja, että ei haluaisi mennä. Kun isä vie, ei ole ongelmaa, eikä koskaan itke kun jää sinne tai kun tullaan hakemaan. Kotona vaan puhuu jo illalla, että ei aamulla halua mennä hoitoon. Kuulemma hoidossa ei itkeskele tai muuta. Mikä avuksi?
Miksi toiset eivät kestä ollenkaan lapsensa mielipahaa?