G: Sormelle auki, kuinka kauan synnytykseen?
Eilisen lääkärineuvolan innoittamana ajattelin uteloida muilta odottajilta, kuinka kauan teillä on mennyt synnytykseen, kun:
- sormelle auki, kohdunsuu pehmeä, kanavaa 2,5 cm jäljellä (aiemmin 3 cm), vauvan pää tuntui lekurin sormeen eli vauva alhaalla
- uudelleensynnyttäjä, rv 36+5
Varmaan tulee kokemuksia laidasta laitaan, mutta kovasti kiinnostaa :) Edellisellä kerralla (kaksoset) kun olin vihdoin sormelle auki vasta synnytyssalissa rv 39+3, niin nyt heräsi pieni toivo siitä, että jotain tapahtuisi jo aiemmin. Ai ja toinen juttu, jos on jo ajoissa ollut paikat pikkuisen auki
- kauanko synnytys kesti?
Edellisen kerran reilun vuorokauden maratoni ei houkuta ;)
Tällaisia utelee mytty ja masu rv 36+6
Kommentit (14)
eka: vesien mennessä rv36 vielä paikat kiinni, pehmeät, kaulaa jäljellä noin 1-2cm.
(synnytys 25h)
toisella: paikat alkoivat avautua aikaisin, lanka laitettu kohdunkaulle. rv34+ huomatiin että lanka repeytynyt ja paikat auki 3cm. vesien menolla alkanut synnytys rv36.
(synnytys 16h)
nyt kolmannella paikat sormelle auki rv25 ja kaulaa ultraten noin 1,5cm
vielä kasassa rv27+5
1. raskaus: rv 36+5 Kohdunsuu pehmeä ja kiinni, kaulaa 2cm.
Syntyi rv 38+5, kesto 10h.
2. raskaus: rv 36+0 Kohdunsuu erittäin takana, auki kahdelle sormelle.
Syntyi rv 36+5, kesto 3,5h.
Eikö se ollut niin, että ensisynnyttäjältä kohdunkaula häviää ennen kuin kohdunsuu alkaa aueta. Seuraavilla kerroilla kohdunsuu alkaa aueta jo ennen kaulan häviämistä. Tietääkö joku muuten mitä tarkoittaa tuo " kohdunsuu erittäin takana" ? Sitäkö, että vauva ei olisi kuitenkaan laskeutunut?
Ooh, olen täällä ihan vaikuttunut. Kellään teistä kolmesta vastaajasta :) ei ole vauva viihtynyt avautumisen jälkeen yliaikaiseksi masussa. Toivottavasti minunkaan ei tarvitsisi kärvistellä kuin maksimissaan pari viikkoa enää... Alkaa tämä helteinen kesä tekemään tepposensa, ja masu tuntuu päivä päivältä raskaammalta taakalta kantaa.
Lisääkin vastauksia saa laittaa, tätä voisi tietty kysyä tuolta synnytyspuoleltakin.
- mytty
Moi!
Itselläni (nyt kolmas raskaus) on 2kk vuodelepoa takana kun paikat rupesivat aukeamaan jo n 24rv. Rv 34 jälkeen sain alkaa elämään normaalia elämää, silloin kohdunsuuntilanne oli kanavaa n.1,5cm ja auki sormelle (sisäsuu " irvisti" hiukka enemmän).
Viimeksi kävin lääkärillä n. 37rv ja kohdunsuu auki 4cm ja kanava hävinnyt. Nyt elellään tasan rv 40!
Varmaan synnytys käynnistetään parin viikon päästä... :)
Toivottavasti itse saat pian nyyttisi kainaloon!
Minulla oli kuopuksen raskaudessa viimeinen lääkärintarkastus viikolla 35+2. Silloin kaulaa oli jäljellä 1,5 senttiä, kohdunsuu oli pehmeä ja kahdelle sormelle auki. Tyttönen syntyi kuitenkin vasta rv 41+1.
Saa nähdä, miten tämän kolmosen kanssa käy :)
vanamo rv 33+3
Mulla toista odottaessa kohdunsuu sormelle auki mooonta viikkoa ja neiti syntyi rv 41+1 käynnistyksellä ;)
Siskollani oli toista odottaessa rv 37 tasan kohdunsuu kahdelle sormelle auki. Kaulaa jäljellä tuo sama 2,5cm mitä sullakin.
Vauva syntyi rv 41+2...
Itse olen ymmärtänyt, että ensisynnyttäjällä näin yleensä aukenemaan lähteminen tarkoittaa synnytystä piakkoin. Vaan uudelleensynnyttäjällä voi viikkojakin kohdunsuu olla useita senttejä auki ilman synnytyksen käynnistymistä.
Toki sitten on asia erikseen he, joilla alkaa paikat aueta ihan liian aikaisin ja joilla ennenaikaisen synnytyksen uhka on päällä.
itsellä esikoinen, vk 22+5, kohdunsuu pehmeä, pit 2cm ja 32vk pehmeä auki sormelle, 36+6 kaula alle 2cm ja 1cm auki ja poika syntyi 40+6 synnytys kesti n 12t. Toinen lapsi vedet meni 40+1 kohdunsuulla ei juuri tapahtunut mitään syntyi 40+3 koko synnytyksen kesto 33t, mutta suppareiden kanssa 13t. Nyt kolmatta odotellaan syntyväksi marraskuussa.
Kohdunsuu voi olla sormelle auki vaikka kuinka aikaisin ilman että synnytys olisi pian edessä.
Itselläni
2. raskaus rv 23 ulkosuu sormelle avoinna, pituus 3cm. Tästä eteenpäin gynekologinen tarkistus rv:t 26, 27 ja 33 eikä tilanne juurikaan muuttunut, kunnes rv 33 kohdunsuu pehmeä ja kanavaa jäljellä 2cm. Vauva syntyi kuitenkin vasta rv 40+4.
3. raskaus (nyt) ja rv 26 ulkosuu sormelle avoinna, kohdunkaulaa 3cm ja kohdunsuu pehmeä. Rv 29 lääkärissä tilanne pysynyt samana.
En edes odota vauvan syntyvän ennen laskettua aikaa, ei syntynyt edellinenkään vaikka jatkuvasti supisteli ja avautumista tapahtunut.
Että ei välttämättä kerro yhtään siitä, kuinka kaukana tai lähellä synnytys on... ikävä kyllä.
Mayella rv 34
Kaikissa 3:ssa raskaudessa rv37 kanavaa 2 cm, pehmeä ja sormelle auki. Esikoinen syntyi 41+3 ja kuopus 39+3 ja tässä tätä kolmatta vielä odotellaan, rv nyt 39+3
Minä masennan lisää, eli viikolla 34+4 alkoi kohdunkaula lyhentyä ja kohdun suu oli väljästi sormelle auki, siitä lähtien tuli kivuliaita ja aika säännöllisiä supistuksia joka päivä raskauden loppuun asti. Poika syntyi viikolla 41+0. Eli aikaa meni tuosta 7viikkoa ja 3 päivää. Ja toinen lapsi oli kyseessä
M+sissisitkeä nyt jo 1v
Minulla oli rv 31 sormelle auki ja 3 cm kanavaa. Tänään viikko tuosta edellisestä oli saman sormelle auki, mutta kanavaa 1,5 cm. Tämänpäiväinen tosin ei ollut ultralla katsottu. Kuitenkin minua supistelee aika paljon enkä voi esim. käydä isommassa kaupassa tai kävelyllä koska kävely on yhtä tuskaa. Vauvan pää on tosi alhaalla, samoin kohdunsuu. Sainkin tänään loppuajaksi sairaslomaa ja lepokäskyn. Toivottavasti pysyy sisällä ainakin kuukauden, en halua keskosta saati sitten että vauva vammautuu ennenaikaisuudesta johtuen... Voihan se olla että tämä menee ylikin, mistä näitä koskaan tietää. Tämä on minun toinen raskaus, eka syntyi viikolla 39.
Minulla nyt neljäs raskaus ja
1. 38+0 kohdunsuu pehmeä, auki sormelle, pituus 1,5cm, synnytys käynnistyi 38+4 vesien menolla
2. 35+0 kohdunsuu kiinteä, pituus 2cm, synnytys käynnistyi 38+4 vesien menolla
3. 34+0 kohdunsuu kiinteä, pituus 3cm, synnytys käynnistyi 40+0 supistuksilla
4. 36+6 kohdunsuu pehmeä, auki sormelle, pituus 0,5cm ja olen edelleen runsaista 3vkoa jatkuneista supistuksista huolimatta yhtenä palana ja rv on nyt 38+6
Uudelleen synnyttäjällä tämä siis todella tuntuu olevan melko takkuista, mikään merkki ei oikeastaan ole tae mistään. Eli parempi olla edes ajattelematta koko asiaa...
esikoinen: rv36+1: kohdunsuu pehmeä ja kiinni, ulkosuu auki, kaulaa 2cm -> tyttö syntyi rv38+6. Synnytyksen kesto 9,5h.
toinen lapsi: rv36+1: kohdunsuu pehmeä ja kiinni, ulkosuu sormelle auki, kaulaa 2cm -> tyttö syntyi rv39+3. Synnytyksen kesto 3h.