Onko ahdistelijani mielenvikainen?
Töissä eräs mies ahdistelee tulemalla liian lähelle, hiipimällä selän taakse tappituntumaan, tuijottamalla avoimesti jalkoväliäni ja pyrkimällä koskettamaan tekosyyn varjolla (kerran ollut takapuolessa kiinni).
Kammottavinta on tuo selän taakse hiipiminen, jonka hän tekee välittömästi, jos en suojaa selustaa. Tänäänkin nojasin kevyesti pöytään neuvoessani sen toisella puolella olijaa. Äkkiä mies oli taas hiipinyt selkäni taakse, vaikka hänellä ei ollut mitään tekemistä sillä puolella huonetta.
Olen kehonkielelläni, ilmeilläni ja omalla paikanvalinnallani tuonut esiin, etten halua häntä kahta metriä lähemmäksi. Luulin jo, että on mennyt jakeluun, mutta ei.
En ole mitenkään yliherkkä, vaikka joskus ennenkin on ahdistelua tullut vastaan. Olen tottunut tekemään miedten kanssa töitä ja yleensä se on sujuvaa. Nyt karmii ja huolella. Epäilyttää pomollekin puhuminen, kun naisesta tulee niin usein näissä tarinoissa se pahis.
Kommentit (78)
Sano joka kerta isoon ääneen, että ”älä tule lähelle! Mene kauemmas!” Tms. Onko paikalla muita ihmisiä? Sano niin että hekin kuulevat aina. Silloin sinulla on todistajia sitten kun viet asian eteenpäin.
Voitko puhua tästä muiden työkavereiden kanssa? He voisivat kiinnittää huomiota ja tarkkailla miehen toimintaa, ja ehkä jopa komentaa miestä jättämään sinut rauhaan.
Tilanteen jatko riippuu jonkin verran esimiehestä. Onneksi nykyään useimmissa työpaikoissa on nollatoleranssi ahdistelulle, ja jos tapauksen vie firman HR:lle, niin silloin yleensä alkaa tapahtua.
Koskeeko mies koskaan sinuun?
Tiedän kokemuksesta, että näissä tilanteissa on yllättävän vaikea toimia, vasta jälkeenpäin miettii miten olisi pitänyt tehdä. Suosittelen, että mietit nyt valmiiksi mitä sanot ja teet kun mies seuraavan kerran tulee liian lähelle jotta et jäädy siinä tilanteessa.
Minä olen iän myötä tullut sen verran kiukkuiseksi, että tuollainen ällötys saisi kuulla kunniansa välittömästi, mitä enemmän yleisöä sen parempi. Vähintäänkin ilmoittaisin miehelle kahden kesken, että paras olla viimeinen kerta kun minua lähestyi, ja aion viedä asian eteenpäin jos vielä kerran tulee liian lähelle.
Tsemppiä! Tuollaiset tyypit on kammottavia.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, ettei täällä syyllistettäisi muutenkin hankalassa tilanteessa olevaa. Tuollaisista asioista puhuminen ei välttämättä johda toivotunlaisiin ratkaisuihin, vaikka tilanne olisi ihan selvä. Tässäkin ketjussa on syyllistetty naisia jo ihan pukeutumisesta, joten ahdisteltu nainen ei välttämättä saa helposti sympatiaa esimieheltäkään.
Nykyisin esimiehiä koulutetaan tuohonkin.
Esimiehen tehtäviin kuuluu puuttua ahdisteluun ja muutoinkin taata alaisilleen turvalliset työolosuhteet.
Kiitos tsempeistä.
Alan olla ihan poikki tilanteeseen. Työnohjaaja ei ehtinyt keskustella asiasta. Tuntuu vaikealta kertoa pomolle - mitä jos hän ei usko?
Alan voida lähes fyysisesti pahoin kun näänkin mainitsemani ellotuksen. Äijä murjottaa eikä tervehdi, mutta se ei estä hiipimästä selän taakse lähelleni täysin asiattomasti. Tyyppi vaikuttaa vaanivalta eläimeltä ja lisäksi häiriintyneeltä sellaiselta. Ei olisi aikaa ei jaksamista tällaiseen, enkä halua tilannetta jossa tämä p...a onkin yhtäkkiä oma vikani mukamas. Ällötys suorittaa ahdistelunsa niin, että paikalla on tilannetta ymmärtämättömiä lapsia, joiden läsnäolo estää kuitenkin minua vastaamasta agressiivisesti.
Voi kunpa vaan voisin luottaa siihen, että esimieheni uskoo minua...
Varsinkin jos on muita ihmisiä kuulo- ja näköetäisyydellä, niin ala "säikähtämään" aina kun hän hiipii taaksesi ja sano kuuluvalla äänellä jotain että hui kamala kun säikäyttää kun tuolla lailla hiivit ihan lähelle. Jos ei ole ihan täysi sekopää kukkuu-mies niin luulisi että alkaisi hävettämään pikkuhiljaa. Ja tosiaan niin että muutkin näkee ja kuulee.
Kerran kun olin hakemassa taas kerran röitä röivoimatomistotsta niin eräs työntekijä ahdisteli minua tarjoamalla minulle siis minulle töitä. Kerroin hänelle sen olevan vastoin uskontoani Uuno Turhapurolaisena kuten verkkopaidastani ja pussihousuistani pitäisi näkyä. Lähdin pois, mutta tunsin kyllä itseni pitkään tuhmaksi likaiseksi uunoksi
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsempeistä.
Alan olla ihan poikki tilanteeseen. Työnohjaaja ei ehtinyt keskustella asiasta. Tuntuu vaikealta kertoa pomolle - mitä jos hän ei usko?
Alan voida lähes fyysisesti pahoin kun näänkin mainitsemani ellotuksen. Äijä murjottaa eikä tervehdi, mutta se ei estä hiipimästä selän taakse lähelleni täysin asiattomasti. Tyyppi vaikuttaa vaanivalta eläimeltä ja lisäksi häiriintyneeltä sellaiselta. Ei olisi aikaa ei jaksamista tällaiseen, enkä halua tilannetta jossa tämä p...a onkin yhtäkkiä oma vikani mukamas. Ällötys suorittaa ahdistelunsa niin, että paikalla on tilannetta ymmärtämättömiä lapsia, joiden läsnäolo estää kuitenkin minua vastaamasta agressiivisesti.
Voi kunpa vaan voisin luottaa siihen, että esimieheni uskoo minua...
Minulla on myös yksi erityisen törkeä ahdistelutapaus yhdessä työpaikassa. Muistan sen ahdistuksen ja unettomat yöt kun mietin, ettei tilanne voi jatkua, mutta mitä jos kukaan ei usko minua jos kerron esimiehelle.
Juttelin asiasta parin työkaverin kanssa, he sanoivat huomanneensa tyypin käytöksessä jotain outoa, vaikka pahimpia juttuja eivät olleet nähneetkään. Lupasivat tarvittaessa puhua esimiehelle, jos minulla tulee jotain ongelmia.
Rohkaisin sitten itseni ja menin esimiehen juttusille. Esimies järkyttyi ikihyviksi ja lähti välittömästi tämän ahdistelijan esimiehen luokse. Kukaan ei kyseenalaistanut kertomustani missään vaiheessa. Ahdistelijan esimies piti tyypille ankaran puhuttelun ja minulta kysyttiin miten haluan viedä asiaa eteenpäin. Jos olisin vienyt tapauksen HR:lle, niin ahdistelija olisi saanut potkut. Korjasi kuitenkin käytöstään, joten annoin olla.
Meillä töissä vanhempi rouva harrastaa tätä samaa hiipimistä, tissituntumaakin on jo otettu.
"Tänäänkin nojasin kevyesti pöytään neuvoessani sen toisella puolella olijaa. Äkkiä mies oli taas hiipinyt selkäni taakse, vaikka hänellä ei ollut mitään tekemistä sillä puolella huonetta."
Sano KUULUVASTI tällaisissa tilanteissa, että älä tule minun lähelle / pysy kauempana. Kaikkien kuullen ja äkäisesti.
Näin teet niistä tilanteista näkyviä. Jos niitä pitää myöhemmin selvitellä niin tilanteelle on ollut muitakin näkijöitä eikä sinusta tulee se "pahis". Samalla tulee esille kerrat, kuinka usein tätä tapahtuu.
Asia pitää tuoda HETI ja SELKEÄSTI esille. Vaikeneminen mahdollistaa teot.
Jos vaikenet, tilanteet jää piiloon ja mahdollistuu.
Pidä puolesi.
Jos et tykkää niin sinulla on oikeus olla koskematon/lääppimätön ja rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
"Tänäänkin nojasin kevyesti pöytään neuvoessani sen toisella puolella olijaa. Äkkiä mies oli taas hiipinyt selkäni taakse, vaikka hänellä ei ollut mitään tekemistä sillä puolella huonetta."
Sano KUULUVASTI tällaisissa tilanteissa, että älä tule minun lähelle / pysy kauempana. Kaikkien kuullen ja äkäisesti.
Näin teet niistä tilanteista näkyviä. Jos niitä pitää myöhemmin selvitellä niin tilanteelle on ollut muitakin näkijöitä eikä sinusta tulee se "pahis". Samalla tulee esille kerrat, kuinka usein tätä tapahtuu.
Asia pitää tuoda HETI ja SELKEÄSTI esille. Vaikeneminen mahdollistaa teot.
Jos vaikenet, tilanteet jää piiloon ja mahdollistuu.
Pidä puolesi.
Jos et tykkää niin sinulla on oikeus olla koskematon/lääppimätön ja rauhassa.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on myös työyhteisössä ahdistelijamies eikä auta edes se, että tehdään nykyään työtä etänä. Tyyppi on ahdistavat jopa zoom-tapaamisissa.
Eikö näistä saa todisteet.
Keräät tarpeeksi (hiljaa!!) todisteita tarpeeksi ja sitten ilmoitat mul.kulle että ne menee eteenpäin jos toiminta ei muutu.
Näihin pitää puuttua heti ja tehdä selväksi mistä kana kusee.
Muuten siirrätte ongelman seuraavalle naiselle.
Todisteita!!
Tällaisia on helppo häiritä kun uhri vaikenee.
Jos nistatte metelin niin moni häirikkö tyrmääntyy. Ei kaikki. Todisteet on avainasemassa ettei viestin tuojaa (= uhri) ammuta. Todistella ammutaan se viesti lähettäjä (= häirikkö).
Hei, kannattais puhua jollekin koska jos hän ahdistelee, ja on vielä koeajalla, hän ei välttämättä saa jatkoa. Mikä on hyvä jos hän on oikeasti ahdistelija. Voihan se auttaa että pomo puhuttelee ja hän lopettaa, jolloin ongelmaa ei ole eikä saa potkuja. Jos ei lopeta, ansaitsee potkut.
Sano myös kuuluvalla äänellä "Hei oliks sulla jotain asiaa kun tulit noin lähelle yhtäkkiä?"
Alkuperäinen kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Eikä tuo pakonomainen selän taakse hiipiminen vaikuta ihan sairaalta? Varsinkin, kun hänen täytyy kytätä mahdollisuutta siihen jatkuvasti. Luin jostain, että jotkut liskot ja kalat sekä muidenkin eläinlajien heikommat urokset hiipivät naaraan taakse yrkiessään parittelemaan. Rehellinen tisdien tuijotus ei tunnu ollenkaan yhtä ällöltä...
Ko. mies on ollut töissä vasta muutaman kuukauden talossa, joten en edes tiedä miten hyvin taustat on selvitettu?
Mitä v_ttua sotket tähän liskoja.
Keskity ongelmaan eli häirintään ja sen poistamiseen.
Ihan epärelevanttia miettiä jotain matelijoita!!
Kysyit otsikossa: "Onko ahdistelijani mielenvikainen?"
Taidat olla vähän itsekin.
Alkuperäinen kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Eikä tuo pakonomainen selän taakse hiipiminen vaikuta ihan sairaalta? Varsinkin, kun hänen täytyy kytätä mahdollisuutta siihen jatkuvasti. Luin jostain, että jotkut liskot ja kalat sekä muidenkin eläinlajien heikommat urokset hiipivät naaraan taakse yrkiessään parittelemaan. Rehellinen tisdien tuijotus ei tunnu ollenkaan yhtä ällöltä...
Ko. mies on ollut töissä vasta muutaman kuukauden talossa, joten en edes tiedä miten hyvin taustat on selvitettu?
Mun isä teki tota. Hän hyväksikäytti kun olin lapsi, mutta aikuisena ei sillä tavalla. Kuitenkin se tarve käyttää valtaa, omistaa, se on häiriintyneen sadistin merkki.
Tuollainen kiusaaja haluaa nähdä että olet epävarma, jopa pelokas. Kun hän näkee että voi tehdä olosi epämukavaksi, jo se antaa sille voimaa.
Älä näytä mitään epävarmuutta.
Juttele esimiehesi kanssa heti. Varo pälyilemästä epävarmasti mihinkään.
Ja turvaa selustasi, älä laita someen mitään. Voit saada pitkäaikaisen riesan.
Mikä ihmeen aloitus tämäkin taas on? Ahdistelija tai mikä hullu onkaan kyseessä, niin tietysti ovat mielenvikaisia.
Sanot, että "Anteeksi, minulla on epämukava olo. Jos ei ole asiaa, niin ole hyvä ja lopeta, kiitos".
Kerrot välittämättömästi myös esimiehelle, ja seuraavalla kerralla ei tarvitse sinua odottaa töihin, koska tuollaista ei tarvitse sietää.
Saalistaja. Yrittää tehdä olosi epävarmaksi. Nauttii kun näkee sinussa pelon.
Eläinlajeissa ja ihmislajeissa ne on juuri ne heikoimmat yksilöt jotka ei kykene tasavertaiseen vuorovaikutukseen. Sitten ne käyttää sitä ainoaa mikä niillä on, sairas tuijotus ja fyysinen voima.
Kaikki ahdistelijat ja vainoajat ovat mielenvikaisia. Ruuveja taatusti puuttuu paikaltaan...