Taloyhtö ei suostu vaihtamaan vessan hanaa
Edellinen asukas oli asennuttanut merkkiä X olevan hanan. Nyt isännöitsijä sanoo, että vain Oraksia huolletaan ja kun tämä merkkiä X oleva vuotava on osakkaan murhe ja korjaus tai vaihto itse maksettava.
Tuota noin. Minun käsitykseni mukaan tässä rikotaan asunto-osakeyhtiölakia, joka ei voi määrätä osakasta ostamaan Oraksen hanoja. Ja taloyhtiötä asentamaan mulle perustason hanan.
Millä argumentilla jatkoon?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Entä kylpyhuoneen kattoon upotettu valaisin? Lampun vaihto siihen ei auta vaan koko valaisin pitää vaihtaa. Taloyhtiö ei suostu korjaamaan ja nyt täytyy olla siellä ovi auki.
Meillä oli just remontti taloyhtiössä, vanhoja valaisimia olisi laitettu paikalleen, mutta annettiin vaihtoehto että asukas hankkii uuden valaisimen omalla kustannuksellaan ja taloyhtiö maksaa asennuksen (ihan sama sähkärille, laittaako uuden vai vanhan lampun). Eli jos haluat uuden valaisimen, maksat sen itse. Ja kun teillä ei ole isompaa remonttia menossa, maksat itse myös asennuksen.
Kyllä meillä yhtiö vaihtoi myöhemmin asennetun toisenmerkkisen, vuotaneen hanan tilalle Oraksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos osakas itse vaihtaa erilaisen hanan, niin se ei kuulu taloyhtiön kunnossapitovastuuseen. Silloin osakas on omalla toiminnallaan ottanut hanan omalle vastuulleen.
Ei. Vasta jos taloyhtiö on erikseen kieltänyt muiden kuin vain juuri tietynlaisten hanojen asentamisen, se voi väistää vastuunsa. Muuten vastuut menevät ihan kuten normaalistikin.
LakimiesHki kirjoitti:
Laissa ei määrätä osakasta hankkimaan Oras-hanoja, mutta taloyhtiötä hankkimaan ja asennuttamaan tässä tapauksessa perustasoisen hanan vessaasi. Pysy tiukkana!
Häh? No ei kyllä laki vaadi taloyhtiötä toiseen kertaan hankkimaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä kylpyhuoneen kattoon upotettu valaisin? Lampun vaihto siihen ei auta vaan koko valaisin pitää vaihtaa. Taloyhtiö ei suostu korjaamaan ja nyt täytyy olla siellä ovi auki.
Valaisin on osakkaan vastuulla, sähkölinjat ja peruskytkimet talon.
Tämä onkin muuten hauska juttu. Kun vuokralainen on tehnyt omia virityksiään, joihin hän sitten on tarpeensa mukaan hankkinut erilaisia osia, pistorasioita ja kytkimiä, niin sitten pois lähtiessään hän on vain ottanut ne itse laittamansa mukaansa ja vanhoja ei ole laitettu takaisin. Tosin oikein tietty siinä mielessä, kun sähkötöiden tekoon tarvitaan ammattilainen, niin parempi kuin on aukko kuin väärin kytketty, mutta ihan kiva kun olisi jättänyt ne vanhat.... Huvittavaa sekin, ettei tietyn lajisiin vuokralle tarjottaviin asuntoihin tehdä kuntotarkastuksia kun vuokralainen vaihtaa, joten näin niitä aukkoja sitten löytyy kun asuntoa esitellään...
Sama juttu, vaihtaa esim. naulakoita tai pyyhekoukkuja hienompiin, pois lähtiessä jättää pelkät reiät seiniin.
Kauanko oletetaan erilaisten pikkuosien kestävän vuosissa? Sitä kun on olemassa tyyppejä, joiden mielestä kaiken pitää kestää ikuisesti.... Missä vaiheessa tulee eteen kysymys, onko esim. valokytkin/pistorasia kunnossa vai pitäskö uusia? Joo, kunnon tarkistamiseen on olemassa työkaluja. Mutta katsokaas kun kaikki esim. vuokralaiset eivät ole perehtyneitä työkalujen ihmeelliseen maailmaan. Ja jos yksi vuokralainen alkaa epäilemään ja asunnossa juoksee sähkömiestä ja putkimiestä juttuja tsekkaamassa, niin toinen vuokralainen näkee asian niin, että siinä on tyyppi, joka ei osaa huolehtia kämpästään. Näin käy, kun erinäisissä vuokra-asunnoissa ei vuokralaisen vaihtuessa kuntotarkastuksia tehdä. Mutta pitääkö jonkun uunon sanomisista välittää... se on sitten toinen kysymys. Niin, vuokralaiselle saatetaan rempata ihan uus keittiö - onko se tuhonnut sen entisen vai oliko vaan muuten päässyt vuosien saatossa paskaantumaan, kulumaan ja lahoamaan... Kukapa näistä piittaa... Jotkut asiat ohitetaan, jotkut pistetään merkille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä yhtiö vaihtoi myöhemmin asennetun toisenmerkkisen, vuotaneen hanan tilalle Oraksen.
Just näin. Vesikalusteet kuuluu yhtiölle ja yhtiön piikkiin vaihdetaan rikkinäiset ehjiin. Jos taas itse haluaa päivittää ehjän hanan uuteen, menee se omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Sitä vastoin yhtiön asennuttamat vesihanat, wc-istuin kokonaisuudessaan sekä mahdollisista viemäritukoksista ja putkistovuodoista huolehtiminen kuuluvat taloyhtiön vastuulle (tukoksista ilmoittaminen on osakkaan vastuulla). Taloyhtiöllä on vastuu myös märkätilojen vesieristeistä.”
Aivan, taloyhtiön asennuttamat. Tää ei ole sellainen. Samoin letkuosat ja pidee on osakkaan vastuulla.
"Jos osakas tai hänen edeltäjänsä on asennuttanut asuntoon perustasoa hienomman hanan, yhtiö ei ole velvollinen hankkimaan rikkoontuneen hanan tilalle samanlaista. Yhtiö kustantaa sen sijaan uuden perustasoisen hanan."
Meillä talonyhtiön vastuulle kuuluu seinät, ikkunat, ovet ja kaikki röörit ja vedokset aina siihen ensimmäiseen venttiiliin saakka. Esim. lämmitysputket talonyhtiön velvollisuutta, termostaatista alkaen omalla vastuulla. Isot putket on talonyhtiön, vesimittarista alkavat omat viritykset ja liitännät asukkaan omia. Keittiön ulkoseinä kuuluu talonyhtiöille, sisäseinät saan moukaroida vaikka maan tasalle ja asentaa kaljabaaritiskin keittiönkaappien sijaan.
Pointtina siis että hanat ei kuulu talonyhtiölle, niitähän voi itse jokainen vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Vesikalusteet kuuluu yhtiölle ja yhtiön piikkiin vaihdetaan rikkinäiset ehjiin. Jos taas itse haluaa päivittää ehjän hanan uuteen, menee se omasta pussista.
Se hana ei ole nyt se jonka taloyhtiö on sinne asennuttanut alunperin, vaan sen jälkeen asennettu joku ihan muu hana, jonka huolto ja vaihtaminen ei ole taloyhtiön vastuulla.
Taloyhtiö vaihtaa, omistaja maksaa.
Jos vaihdetaan perustasoiseen niin se on siitä eteenpäin taloyhtiön vastuulla.
Hana ei ole osakkaan omaisuutta vaan sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on asiassa oikeassa, asuntoon ei ole saanut vaihtaa toisenlaista hanaa ja vaihdoin suorittaa taloyhtiön huoltofirma.
Vierailija kirjoitti:
Meillä talonyhtiön vastuulle kuuluu seinät, ikkunat, ovet ja kaikki röörit ja vedokset aina siihen ensimmäiseen venttiiliin saakka. Esim. lämmitysputket talonyhtiön velvollisuutta, termostaatista alkaen omalla vastuulla. Isot putket on talonyhtiön, vesimittarista alkavat omat viritykset ja liitännät asukkaan omia. Keittiön ulkoseinä kuuluu talonyhtiöille, sisäseinät saan moukaroida vaikka maan tasalle ja asentaa kaljabaaritiskin keittiönkaappien sijaan.
Pointtina siis että hanat ei kuulu talonyhtiölle, niitähän voi itse jokainen vaihtaa.
Kyllä kuuluvat jos niitä ei ole erikseen yhtiöjärjestyksessä rajattu ulkopuolelle. Teillä kenties on tällainen rajaus tehty mutta yleinen sellainen rajaus ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hana ei ole nyt se jonka taloyhtiö on sinne asennuttanut alunperin, vaan sen jälkeen asennettu joku ihan muu hana, jonka huolto ja vaihtaminen ei ole taloyhtiön vastuulla.
Näin ei ole. Taloyhtiön vastuu ei lopu siihen jos osakas vaihtaa tilalle erilaisen hanan jos vaihto ei riko jotain taloyhtion erityistä ohjetta tai määräystä. Jos siis taloyhtiö ei ole kieltänyt hanojen vaihtoa erilaisiin, se on edelleen vastuussa niistä vaihdon jälkeenkin.
Vierailija kirjoitti:
LVI-hommelit kyllä kuuluu aina taloyhtiön vastuulle.
Toki, muttei yli sen määritellyn perustason, jonka päättää taloyhtiön hallinto.
Vierailija kirjoitti:
Hana ei ole osakkaan omaisuutta vaan sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on asiassa oikeassa, asuntoon ei ole saanut vaihtaa toisenlaista hanaa ja vaihdoin suorittaa taloyhtiön huoltofirma.
Väärin. Tässä kyse ei ole omistussuhteista vaan kunnossapitovastuusta. Jos asunnon omistaja on vaihtanut omalla rahallaan tilalle erilaisen hanan, se hana on asukkaan omaisuutta mutta kunnossapitovastuu on edelleen taloyhtiöllä.
Meillä firma remppas keittiön aikoinaan kauttaaltaan, laittoivat oikein design-hanan. Se rupesi sitten jatkuvasti vuotamaan. Talon huoltoyhtiö ei osannut sitä korjata, niin vaihtoivat talohtiön piikkiin uuden, perustason hanan.
No se hanahan on voitu vaihtaa jo silloin, kun niiden asentaminen kuului vielä asukkaalle itselleen.
Siksi on aika outoa vedota tuollaiseen, mitä ap:n taloyhtiö nyt tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Tässä kyse ei ole omistussuhteista vaan kunnossapitovastuusta. Jos asunnon omistaja on vaihtanut omalla rahallaan tilalle erilaisen hanan, se hana on asukkaan omaisuutta mutta kunnossapitovastuu on edelleen taloyhtiöllä.
Ei tietenkään ole taloyhtiön vastuulla enää jos sinne on ominpäin menty vaihtamaan toinen hana ja työn tehnyt joku muu kuin taloyhtiön huoltofirma, vastuu on asukkaalla. Tuossa ei ole mitään epäselvää ja turha vängätä vastaan.
Mun putkimieskaverilla on rikkinäisiä oraksen hanoja, pyynnöstä tulee vaihtamaan sen, sitten soitto taloyhtiöön ja tulevat vaihtamaan uuden. Maksan muutaman kympin.
Aivan, taloyhtiön asennuttamat. Tää ei ole sellainen. Samoin letkuosat ja pidee on osakkaan vastuulla.