Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloyhtö ei suostu vaihtamaan vessan hanaa

Millanjonkatäytyymuuttuu
26.04.2021 |

Edellinen asukas oli asennuttanut merkkiä X olevan hanan. Nyt isännöitsijä sanoo, että vain Oraksia huolletaan ja kun tämä merkkiä X oleva vuotava on osakkaan murhe ja korjaus tai vaihto itse maksettava.

Tuota noin. Minun käsitykseni mukaan tässä rikotaan asunto-osakeyhtiölakia, joka ei voi määrätä osakasta ostamaan Oraksen hanoja. Ja taloyhtiötä asentamaan mulle perustason hanan.

Millä argumentilla jatkoon?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se hana on taloyhtiön vastuulla vaihtaa - siihen perusmalliseen. Juuri itse kävin hajonneen suihkun kanssa keskustelua talkkarin kanssa, joka oli sitä mieltä, että koska suihkuhana ei ole taloyhtiön ohjeessa olevaa merkkiä, maksan itse. No, isännöitsijä sitten totesi, ettei sitä yhtiön vastuuta hanoista voi tuolla tavalla rajata, vaikka kuinka haluaisi, vaan yhtiön vastuulla on pitää huolta, että kaikilla on vuotamaton hana. 

Kyllä se taloyhtiön kunnossapitovastuu katkeaa siihen jos osakas vaihtaa alkuperäisten tilalle laitteita, jotka eivät ole taloyhtiön hyväksymiä.

Jokuhan voisi ottaa alkuperäisen 300€:n hanan irti ja myydä viedä sen toiseen käyttöön ja ostaa tilalle 40€ maksavan hanan, joka ei kestä pitkään, eikä ole huollettavissa. Olisi täysin kohtuutonta että taloyhtiön pitäisi hankkia takaisin tilalle uusi 300€:n alkuperäistä vastaava hana.

Jos osakas on vaihtanut laitteita, niin hän vastaa että ne ovat kunnossa.

Se varmaan onnistuu että osakas hankkii takaisin taloyhtiössä käytettyä mallia olevan hanan ja sen jälkeen se taas siirtyy kunnossapitovastuulle, vaikka siinäkin on vielä vähän sellainen tilanne että taloyhtiön ei olisi pakko suostua. Kaikessa hiljaisuudessa tämä olisi onnistunut varmasti, mutta nyt se voi olla hankalaa kun siitä on jo riidlety :D

Vierailija
62/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hana ei ole osakkaan omaisuutta vaan sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on asiassa oikeassa, asuntoon ei ole saanut vaihtaa toisenlaista hanaa ja vaihdoin suorittaa taloyhtiön huoltofirma.

Väärin. Tässä kyse ei ole omistussuhteista vaan kunnossapitovastuusta. Jos asunnon omistaja on vaihtanut omalla rahallaan tilalle erilaisen hanan, se hana on asukkaan omaisuutta mutta kunnossapitovastuu on edelleen taloyhtiöllä.

Ei tietenkään ole taloyhtiön vastuulla enää jos sinne on ominpäin menty vaihtamaan toinen hana ja työn tehnyt joku muu kuin taloyhtiön huoltofirma, vastuu on asukkaalla. Tuossa ei ole mitään epäselvää ja turha vängätä vastaan.

Tämän määrittää asunto-osakeyhtiölaki, ei sinun (väärä) mielipiteesi. Olen itse asunto-osakeyhtiömme hallituksen puheenjohtaja ja on täysin yksiselitteistä että myös itse vaihdetut hanat kuuluvat taloyhtiön kunnossapitovastuulle vaikka osakas olisi ne itse asentanut. Ainoa poikkeus on jos hanat on erikseen yhtiöjärjestyksessä rajattu ulkopuolelle tai asukas on asentanut sellaisen hanan jota taloyhtiö ei hyväksy käytettäväksi.

Asentakaa vain itse, mutta muistakaa se, että jos itse asennettu hana aiheuttaa kiinteistölle vesivahingon niin vakuutusyhtiö ja taloyhtiö ei korvaa euroakaan vaan vastuu ja kulut menee asukkaan piikkiin.

No höpö höpö. Korvaus voi alentua jos asennuksessa on tehty virhe ja vakuutusyhtiö pystyy sen todistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee itse, kukaan ei kysele perään, vakuutuskaan ei korvaa mitään kuitenkaan.

Vierailija
64/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on asukkaan tai osakkaan vaihtamasta hanasta, jota taloyhtiö ei ole ottanut vastuulleen, niin kyllä se on silloin osakkaan vastuulla.

Kun itse asuin edellisen kerran taloyhtiössä, niin siellä oli luettelo vesikalusteista, jotka yhtiö hyväksyy vastuulleen. Aika loogista että mitä tahansa osakkaan omia kalliita tai halpoja vehkeitä ei aleta korjailemaan tai vaihtelemaan muiden osakkaiden kustannuksella.

"vastuu koskee sellaisia rakenteita, eristeitä ja perusjärjestelmiä, jotka yhtiö on toteuttanut tai hyväksynyt vastuulleen"

2 §

Yhtiön kunnossapitovastuu

Yhtiö vastaa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajalle.

Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet. Yhtiö on lisäksi velvollinen pitämään kunnossa lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset perusjärjestelmät. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. Yhtiön on korjattava ne osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi.

Edellä 2 momentissa tarkoitettu vastuu koskee sellaisia rakenteita, eristeitä ja perusjärjestelmiä, jotka yhtiö on toteuttanut tai hyväksynyt vastuulleen, ja huoneistojen sisäosien korjaamista ajankohdan perustasoon yhtiössä. Yhtiö vastaa myös sellaisesta osakkeenomistajan tekemästä tai teettämästä asennuksesta, joka rinnastuu yhtiön toteuttamaan tai vastuulleen hyväksymään toimenpiteeseen ja jonka toteuttamista yhtiö on voinut valvoa siten kuin tässä laissa säädetään.

Yhtiön on pidettävä kunnossa rakennuksen ulkopinta myös sellaisen parvekkeen kohdalla, joka on osakkeenomistajan hallinnassa 1 luvun 3 §:n mukaisesti.

Vierailija
65/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kylpyhuoneen kattoon upotettu valaisin? Lampun vaihto siihen ei auta vaan koko valaisin pitää vaihtaa. Taloyhtiö ei suostu korjaamaan ja nyt täytyy olla siellä ovi auki.

Yleensä kiinteät valaisimet kuuluu osakkaan vastuulle.

Vierailija
66/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Pointti tässä lienee se, että mikä on ollut remontin aikana taloyhtiön linjaus hanoista. Siis 20 vuotta sitten. Ja onko taloyhtiöllä dokumenttia esittää aiheesta. Onko kelvannyt tämä nyt rikki mennyt X vai onko kuulunut olla Oras.

Olisko lähellä totuttaa?

Vierailija
67/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP is running again kirjoitti:

AP

Pointti tässä lienee se, että mikä on ollut remontin aikana taloyhtiön linjaus hanoista. Siis 20 vuotta sitten. Ja onko taloyhtiöllä dokumenttia esittää aiheesta. Onko kelvannyt tämä nyt rikki mennyt X vai onko kuulunut olla Oras.

Olisko lähellä totuttaa?

Kyllähän se hyväksymisdokumentti pitää löytyä sinulta, jos meinaat että taloyhtiö olisi ottanut aikoinaan osakkaan hanan vastuulleen.

Tästä ei nyt kyllä kannata tehdä elämää suurempaa kysymystä. Kysy miten menetellään ja minkä hanan vaihdatat tilalle, jotta taloyhtiö hyväksyy sen jälleen kunnossapitovastuulleen.

Vierailija
68/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hana ei ole osakkaan omaisuutta vaan sen omistaa taloyhtiö. Taloyhtiö on asiassa oikeassa, asuntoon ei ole saanut vaihtaa toisenlaista hanaa ja vaihdoin suorittaa taloyhtiön huoltofirma.

Väärin. Tässä kyse ei ole omistussuhteista vaan kunnossapitovastuusta. Jos asunnon omistaja on vaihtanut omalla rahallaan tilalle erilaisen hanan, se hana on asukkaan omaisuutta mutta kunnossapitovastuu on edelleen taloyhtiöllä.

Ei tietenkään ole taloyhtiön vastuulla enää jos sinne on ominpäin menty vaihtamaan toinen hana ja työn tehnyt joku muu kuin taloyhtiön huoltofirma, vastuu on asukkaalla. Tuossa ei ole mitään epäselvää ja turha vängätä vastaan.

Tämän määrittää asunto-osakeyhtiölaki, ei sinun (väärä) mielipiteesi. Olen itse asunto-osakeyhtiömme hallituksen puheenjohtaja ja on täysin yksiselitteistä että myös itse vaihdetut hanat kuuluvat taloyhtiön kunnossapitovastuulle vaikka osakas olisi ne itse asentanut. Ainoa poikkeus on jos hanat on erikseen yhtiöjärjestyksessä rajattu ulkopuolelle tai asukas on asentanut sellaisen hanan jota taloyhtiö ei hyväksy käytettäväksi.

K: Mistä tunnistaa hallituksen puheenjohtajan?

V: Hän mainitsee sen heti keskustelun alussa.

Vierailija
69/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Siis hana merkkiä X on RIKKI ja VUOTAA. Tämän totesi muualla asunnossa remonttia tehnyt putkimies viime viikolla.

Tuskin on mitään luksusta, kun vuotaa. Joko sinä tai edellinen omistaja on pihistellyt pitkirempassa ja nyt näkyy lopputulos.

Vierailija
70/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse on asukkaan tai osakkaan vaihtamasta hanasta, jota taloyhtiö ei ole ottanut vastuulleen, niin kyllä se on silloin osakkaan vastuulla.

Kun itse asuin edellisen kerran taloyhtiössä, niin siellä oli luettelo vesikalusteista, jotka yhtiö hyväksyy vastuulleen. Aika loogista että mitä tahansa osakkaan omia kalliita tai halpoja vehkeitä ei aleta korjailemaan tai vaihtelemaan muiden osakkaiden kustannuksella.

"vastuu koskee sellaisia rakenteita, eristeitä ja perusjärjestelmiä, jotka yhtiö on toteuttanut tai hyväksynyt vastuulleen"

2 §

Yhtiön kunnossapitovastuu

Yhtiö vastaa kunnossapidosta siltä osin kuin se ei kuulu osakkeenomistajalle.

Yhtiön on pidettävä kunnossa osakehuoneistojen rakenteet ja eristeet. Yhtiö on lisäksi velvollinen pitämään kunnossa lämmitys-, sähkö-, tiedonsiirto-, kaasu-, vesi-, viemäri-, ilmanvaihto- ja muut sen kaltaiset perusjärjestelmät. Yhtiö ei kuitenkaan vastaa osakehuoneistoissa olevista altaista. Yhtiön on korjattava ne osakehuoneistojen sisäosat, jotka vahingoittuvat rakenteen tai yhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvan rakennuksen muun osan vian tai sen korjaamisen vuoksi.

Edellä 2 momentissa tarkoitettu vastuu koskee sellaisia rakenteita, eristeitä ja perusjärjestelmiä, jotka yhtiö on toteuttanut tai hyväksynyt vastuulleen, ja huoneistojen sisäosien korjaamista ajankohdan perustasoon yhtiössä. Yhtiö vastaa myös sellaisesta osakkeenomistajan tekemästä tai teettämästä asennuksesta, joka rinnastuu yhtiön toteuttamaan tai vastuulleen hyväksymään toimenpiteeseen ja jonka toteuttamista yhtiö on voinut valvoa siten kuin tässä laissa säädetään.

Yhtiön on pidettävä kunnossa rakennuksen ulkopinta myös sellaisen parvekkeen kohdalla, joka on osakkeenomistajan hallinnassa 1 luvun 3 §:n mukaisesti.

Mielenkiintoista, että ketju vaati 4 sivua vänkäämistä ennen kuin uskottiin.

Vierailija
71/71 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö on velvollinen vaihtamaan sinulle rikkinäisen hanan mutta taloyhtiö saa silloin päättää minkälainen se hana on. Jos haluat kalliimman/erilaisen niin sinun pitää maksaa hintojen erotus.

Taloyhtiö siis korvaa ja vaihtaa vastuullaan olevia asioita taloyhtiössä päätetyn perustason mukaan ja sen päälle tulevat hienoudet ovat asukkaan avstuulla.

Ei minusta esim. meidän kerrostalossa tehtiin putkiremontti, jonka jälkeen tuli yhteen asuntoon uusi asukas, teki keittiöremontin ja vessaremontin ja vaihtoi myös hanat eli taloyhtiö ei ole vastuussa. Jos asunnon ostaa joku niin vastuu remonteista siirtyy tälle ostajalle.

Osa tekee myös itse asuntoonsa saunan, taloyhtiö ei ole vastuussa siitä ja jos joku ostaa kyseisen asunnon niin vastuu saunasta siirtyy hänelle. Taloyhtiö on vastuussa saunasta jos se on tehty taloon rakennusvaiheessa.