Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukiko kukaan Hesarista tänään eläkkeistä ja tuloeroista

Vierailija
26.04.2021 |

https://www.hs.fi/talous/art-2000007935163.html

Ihmettelen noita keskusteluosion kommentteja. Ihan kuin kukaan ei olisi edes lukenut kyseistä artikkelia, vaan heti valitetaan siitä miten henkilö X on milloinkin itse ansainnut omat tienestinsä. Mielestäni koko kirjoituksen pointti oli siinä, että mikäli tuloerot kasvavat liikaa ja niiden hajonta kasvaa, siirtyy merkittävä määrä valtaa tällöin myös tuolle porukalle. Esimerkiksi Jenkeissä moni varakas perhe saattaa toivoa, että huippuyliopiston lukukausimaksut tuplaantuvat, koska silloin heidän tyttärellään/pojallaan on vähemmän kilpailua opiskelupaikoista. Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että jokaisesta savupirtistä ponnistavalla olisi samat mahdollisuudet olla oman onnensa seppä. Kertaakaan ei kukaan tuonut kommenteissa esiin ajatusta siitä, etteikö sama voisi olla mahdollista Suomessakin. Nyt kun käsillä on sijoittamisbuumi ja on yhä tavallisempaa, että täysikäistyvällä lapsella on jo valmiiksi kymmenien tuhansien eurojen sijoitussalkku, kasvaa todella vauraiden perheiden määrä merkittävästi. Täälläkin kauhistellaan aina muualta tulleiden määrää kouluissa ja tehdään kaiken maailman poppaskonsteja ettei oma lapsi vaan joudu heidän kanssaan samaan kouluun. En yhtään ihmettele, vaikka sama porukka tulevaisuudessa ajaisi myös "vaihtoehtoisia" lukukausimaksuja tiettyihin kouluihin pitääkseen omasta mielestään heikomman aineksen pois heidän lastensa luota. En näe sitä ajankohtaisena vielä, mutta ehkä 15-25 vuoden päästä kyllä. USA hyvä esimerkki siitä mitä käy, kun tuloerot kasvavat liian suuriksi. Kyse ei ole edes varallisuuseroista, vaan liiallisista tuloeroista mitkä oikeasti vaarantavat demokratian ja yhteiskuntarauhan.

Mitä mieltä?

Kommentit (283)

Vierailija
181/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene töihin ennen kuin tämä eläkejärjestelmä eli pyramidihuijaus puretaan ja korjataan.

Mikä osa siinä on huijausta?

Palkasta kertyy eläkettä, mitä enemmän hankkii, sitä enemmän tulee saamaan eläkettä. Jollei kuolee ennen eläkeikää!

Itse siirryin juuri eläkkeelle työvuosia ehti karttua 47.

Pärjään eläkkeelläni vaikka olen tehnyt koko ikäni pätkätöitä. Monta pätkää peräkkäin on pitkä.

En ole edellinen, mutta pakko vastata tähän.

Eläkesysteemissämme on se merkittävä huijaus, että et saa sitä säästämääsi eläkepalkkaa kokonaan itsellesi heti, vaan kk-annoksissa eläkkeelle jäätyäsi. Jos heität lusikan nurkkaan pian eläköitymisen jälkeen, ne rahat ovat menneet iäksi, niin sinulta itseltäsi kuin perillisiltäsi.

Ottaisin itse erittäin mielelläni myös eläkeosuuden ja sijoittaisin sen itse tuottavasti. Ei ole mikään ihmetemppu saada kasaan parempi tuotto kuin minkä eläyhtiö sille sijoitukselle saa.

Hesarin jutussa ei tuotu mitenkään kummoisesti esiin tätä suomalaisittain merkittävää asiaa ihmisten tuloissa & varallisuudessa.

Vierailija
182/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mene töihin ennen kuin tämä eläkejärjestelmä eli pyramidihuijaus puretaan ja korjataan.

Palkasta kertyy eläkettä, mitä enemmän hankkii, sitä enemmän tulee saamaan eläkettä. Jollei kuolee ennen eläkeikää!

Pärjään eläkkeelläni vaikka olen tehnyt koko ikäni pätkätöitä. Monta pätkää peräkkäin on pitkä.

Se osa, joka kerryttää eläkkeenmaksajan omaa eläkettä: eläkemaksu ei kasvata maksajan omaa eläkekertymää samassa määrin kuin ennen.

Eläkkeemme tulee olemaan kuitenkin suurempi kuin suurten ikäluokkien eläkkeet. Johtuen palkkakehityksestä. Lisäksi saadaan vielä perinnöt kun meitä on suht vähän verrattuna niihin suuriin ikäluokkiin. Eläkettä se on sekin minkä perintönä saa.

Kuka sen suuren eläkkeesi sinulle maksaa? Ikäluokat pienenevät koko ajan, ei heidän selkänahastaan voi repiä kaikille suuria eläkkeitä. Eläkevarat taas on ehditty siihen mennessä käyttää, nyt niitä jo syödään kiihtyvään tahtiin.

Koko eläkejärjestelmä on pyramidihuijaus, johon vain hyväuskoiset luottavat.

Eläkerahastoihin kertynyttä pääomaa ei ole syöty. Se on sijoitettu ja sille kertyy korkoa koko ajan. Kimmmo Kilju_nen tosin yrittää kovasti päästä siihen käsiksi ja saada sen suurille ikäluokille, joiden rahaa se kuulemma on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
183/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkesysteemissämme on se merkittävä huijaus, että et saa sitä säästämääsi eläkepalkkaa kokonaan itsellesi heti, vaan kk-annoksissa eläkkeelle jäätyäsi. Jos heität lusikan nurkkaan pian eläköitymisen jälkeen, ne rahat ovat menneet iäksi, niin sinulta itseltäsi kuin perillisiltäsi.

Ottaisin itse erittäin mielelläni myös eläkeosuuden ja sijoittaisin sen itse tuottavasti. Ei ole mikään ihmetemppu saada kasaan parempi tuotto kuin minkä eläyhtiö sille sijoitukselle saa.

Hesarin jutussa ei tuotu mitenkään kummoisesti esiin tätä suomalaisittain merkittävää asiaa ihmisten tuloissa & varallisuudessa.

Periaatteessa samaa mieltä. Koko eläkejärjestelmä voisi minun puolestani olla yksityinen.

Siinä on vain se ongelma, että iso osa ihmisistä tuhlaisi ne rahat heti. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole sellaista itsesäätelykykyä, että pystyisivät pistämään ne rajat sivuun ja sijoittamaan itselleen kunnollisen eläkkeen.

Kelan luukulle päätyisi suurin osa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
184/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa koulutus periytyy, eli korkeamman koulutuksen saaneiden lapset valitsevat useammin korkeakoulun kuin kouluttamattomien vanhempien lapset. On huomattu, että myös työttömyys ja vähäosaisuus periytyy. Olen töissä lastenkodissa ja myös huostaanotot näyttävät jossain määrin periytyvän. Lastenkodissa kasvaneiden lapsia päätyy sijoitukseen muita enemmän. Nämä kaikki johtuvat geenien ja kasvuympäristön yhteisvaikutuksesta.

Vierailija
185/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomaksi jättäytyneiden kuuluisi maksaa korkeampaa veroa kuin lapsia hankkineiden. Jos ei halua kantaa vastuuta väestön uusiutumisesta, tulee kantaa suurempaa taloudellista vastuuta. Tosin mikään elämän aikana maksettu rahasumma ei riitä korvaamaan uuden ihmisen arvoa.

Lapseton ei voi m#ahanmuutostakaan valittaa, koska on itse omalla toiminnallaan sen aiheuttanut.

Vierailija
186/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse maksaisin vaikka 5000 euroa vuosi, ettei lapset joudu heikomman aineksen kanssa kouluun. Onneksi pääsivät hyvään saksalaiseen kouluun, siellä taso on laadukas.

Tästä juuri puhuin aloituksessani. Varmasti maksaisitkin, ja uskon sen. Pointti olikin siinä, että yksi syy sille ettei meillä ole täällä Suomessa ollut lukukausimaksuja johtuu varmasti myös siitä, että keskivertokansalaiselle on kertynyt aika vähän omaisuutta. Nyt kun omaisuus alkaa tuloerojen kasvun myötä kasaantumaan, on meillä Suomessa jatkuvasti enemmän ihmisiä keillä olisi oikeasti varaa maksaa lapsensa lukukausimaksuja. Ymmärrän vanhempia ketkä niin tekevät, mutta samalla pidän kehitystä mielestäni todella vahingollisena yhteiskunnalle. En voi sietää ihmisiä ketkä ajattelevat olevansa parempia kuin muut. AP

En minä laittanut lastani yksityiseen kielipäiväkotiin, koska ajattelin hänen olevan parempi kuin kunnalliseen lapsensa laittaneet. Laitoin hänet sinne, koska olin valmis maksamaan siitä, että hänen kielitaitonsa kehittyy. Ihan samalla periaatteella laitan hänet yksityiskouluun, koska haluan hänen saavan erinomaisen kielitaidon. Joku muu jos ei halua lapsensa parasta niin apljon, että maksaa siitä enemmän kuin verot, niin se ei ole minun ongelmani. 

Hauska kirjoitus. Sai jotenkin käsityksen, että kaikki lapsensa parasta ajattelevat voisivat laittaa lapsen tuosta vaan erikoisoppiin yksityisiin opinahjoihin.

Meidän paikkakunnalla on yksityinen kielipäiväkoti. Lapseni olisin sinne mielelläni laittanut ja maksanut siitä. Päiväkoti on auki vain arkisin 8-16 ja on kiinni juhannukselta elokuun alkuun. Teen vuorotyötä ja lomakausi touko-syyskuu (meillä kiertävät lomavuorot). Olen yh, joten lasten isästä ei ole apua. Yksityiskouluja meidän kulmilla ei ole kuin stainerkoulu jossain metsän perällä hankalien kulkuyhteyksien päässä.

Minun lapset saavat tyytyä kunnallisen vuoropäiväkotiin ja lähikouluun, vaikka heille kaikkein parasta haluaisinkin.

Mikä saa sinut ajattelemaan, ettei kunnallinen vuoropäiväkoti ja lähikoulu olisi sitä "parasta"?

Kieliä voi oppia muutenkin kuin kielipäiväkodissa ja yliopistokoulutus on ilmaista. Sinne on täysin mahdollista päästä lähikoulusta ja lukiosta.

Lähikoulussa yli puolet muun kuin suomenkielisiä - ei paljon kiinnostanut. Kiitos hallitus

Vierailija
187/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa koulutus periytyy, eli korkeamman koulutuksen saaneiden lapset valitsevat useammin korkeakoulun kuin kouluttamattomien vanhempien lapset. On huomattu, että myös työttömyys ja vähäosaisuus periytyy. Olen töissä lastenkodissa ja myös huostaanotot näyttävät jossain määrin periytyvän. Lastenkodissa kasvaneiden lapsia päätyy sijoitukseen muita enemmän. Nämä kaikki johtuvat geenien ja kasvuympäristön yhteisvaikutuksesta.

Niissä korkeakoulutetuissa suvuissa myös ymmärretään pääoman kasvattaminen sukupolvittain. Peritty omaisuus nähdään jonakin, mikä on lainassa ja jokaisen sukupolven missiona on kasvattaa sitä. Omaisuus siirtyy sukupolvissa myös verosuunnittelua hyväksikäyttäen. Heikosti koulutetuissa suvuissa uskotaan pitkälti ET -lehden voimakkaasti ajamaan ideaan hassata omaisuutensa jo elinikänään, jolloin perittävää ei jää. Jokainen sukupolvi aloittaa yhtä persaukisena toisensa jälkeen ja jos mitä elämän aikana kertyy, hassataan viimeistään eläkkeellä nautintoihin. 

Vierailija
188/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole edellinen, mutta pakko vastata tähän.

Tämä on se epäreilu asia eläkesysteemissä. Vanhempani kuoli yllättäen kuusikymppisenä. Hän oli juuri jäänyt eläkkeelle, mutta teki vielä työkeikkaa. Koko elämänsä oli ollut ihan kohtuupalkkaisissa töissä, mutta sinne meni maksetut eläkemaksut yhteiseen kassaan. Perilliset eivät saa näistä mitään.

Kiva sitten maksaa omista työtuloista kovia eläkemaksuja ihan tuntemattomien eläkeläisten taskuun. Osa sellaisia, jotka eivät ole olleet edes työelämässä tai niitä eläkemaksuja Suomeen maksaneet.

Vierailija
189/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n

Noin on menty jo 58 vuotta. Työeläkelaki tuli voimaan 1962.

Siitä lähtien eläkeläisten eläke on maksettu työssä olevien eläkemaksu illalla ja ylimääräinen on rahastoitu.

Nyt ollaan tilanteessa että rahastot tuottavat yli 10 miljardia vuodessa.

En näe tässä mitään ongelmaa ikäpolvien välillä.

Miksi kertymä ei vastaa esimerkiksi 80-luvun eläkekertymää kun palkka on samansuuruinen?

Eli miksi eläkemaksu kerryttää maksajansa eläkekertymää vähemmän kuin esim. 80-luvulla? Minä näen tässä ongelman ikäpolvien välillä.

En ymmärrä mitä tarkoitat. Kerro tarkemmin?

Keitä tämä koskee? Aikoinaan eläkkeen suuruus laskettiin viimeisestä 10 työvuodesta, jolloin vuosipalkat olivat usein suurempia kuin heillä oli ollut työuran alussa. Ajatteletko siis tässä siihen aikaan eläkkeelle jääneitä?

Meille nuoremmille huomioidaan eläkekertymässä tulot koko työurasta. Väliinputoajilla ei huomioida ollenkaan alle 23-v saatuja ansiotuloja eläkkeessä.

-eri

Tuota ennen systeemi meni niin, että  eläkkeen laskennassa otettiin huomioon työvuosien määrä sekä viimeisisten vuosien - jotka olivat poikkeuksetta myös ne palkaltaan parhaat - otettiin kaksi keskimmäistä, joiden palkkakeskiarvosta määräytyi eläke.  Pystyit siis taktikoimalla hinaamaan viimeisten työvuosien palkkatason ylös ja takaamaan sillä hyvän eläkkeen. esimerkiksi opettajat haalivat itselleen ylitunteja, lukion opet tunteja peruskoulun puolelta jne.

Vierailija
190/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Lisään vielä, että meillä on jo nyt tilanne, jossa iso osa eläkeläisistä on Kelan luukulla kattavasta eläkejärjestelmästä huolimatta.

Mikä saisi ihmiset sisäistämään sen, että jokainen on itse vastuussa eläkkeestään ja siitä, miten sitten vanhana pärjää?

Palkat ovat pienet, verot ovat kovat, työsuhteet ovat pätkinä ja elinkustannukset (erityisesti asuminen) on kalliit. Moni työssäkäyväkin tarvitsee yhteiskunnan tukia (esim asumistukea) pärjätäkseen, joten ei jää mitään säästettävää. Kaikki menee peruselämiseen. 

Vierailija
191/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee katsomaan alkuperäisestä lähteestä, Milanovicin pointti on päinvastainen kuin artikkelissa väitetään. Eläkkeet pienentävät tutkijoiden mukaan Pohjoismaissa pääoma- ja ansiotulojen jakautumisesta syntyvää epätasa-arvoisuutta ja "luokkajakoa": 

"...a relatively high share of occupational and private pensions in Nordic countries is received by the non-rich. This equalizes the shares of capital and labor income across income distribution"

"If the reduction in compositional inequality comes from private pensions that are received by people across income distribution, one can create, as Nordic countries seem to have done, a class-based society if assessed on its current work income, and much less so if assessed taking into account private pensions as well."

(Marco Ranaldi, Branko Milanović 2020: Capitalist Systems and Income Inequality)

Vierailija
192/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa sairaalassa käytin Lifecare ohjelmaa, postitin epikriisejä, merkitsin diagnooseja, tilasin takseja, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, purin potilaskansioita (osan papereista arkistoittin, osan skannasin ja osan heitin tietoturvaroskikseen), tein kokousmuistiot, tilasin laboratoriokokeita, kopioittin kaavakkeita, tulostin potilaiden papereita, kun he siirtyivät muualla, putsasin näppäimistöjä, keitin hoitajille kahvia, tilasin osastolle parturin, vastasin puhelimeen jne.

Ajatella, että jos olisit peruskoulun jälkeen jaksanut istua 3 vuotta lähihoitajakoulussa, olisit voinut saada ihan oikean työpaikan ja oikeaa palkkaa.

Hyvä kuitenkin, että sait edes sen työkokeilupaikan. On aina parempi tehdä jotain yhteiskunnan eteen kuin olla vain kuluerä.

Pääset takuueläkkeelle sitten aikanaan ja toimeentulotuesta saat täydennystä. Ei sinulla mitään hätää ole.

En voi tehdä lähihoitajan työtä terveydellisistä syistä, mutta nyt pääsen toimistotöihin palkkatuella juuri siitä syystä, mutta sen jälkeen olen taas kotona.

Vierailija
193/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa sairaalassa käytin Lifecare ohjelmaa, postitin epikriisejä, merkitsin diagnooseja, tilasin takseja, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, purin potilaskansioita (osan papereista arkistoittin, osan skannasin ja osan heitin tietoturvaroskikseen), tein kokousmuistiot, tilasin laboratoriokokeita, kopioittin kaavakkeita, tulostin potilaiden papereita, kun he siirtyivät muualla, putsasin näppäimistöjä, keitin hoitajille kahvia, tilasin osastolle parturin, vastasin puhelimeen jne.

Ajatella, että jos olisit peruskoulun jälkeen jaksanut istua 3 vuotta lähihoitajakoulussa, olisit voinut saada ihan oikean työpaikan ja oikeaa palkkaa.

Hyvä kuitenkin, että sait edes sen työkokeilupaikan. On aina parempi tehdä jotain yhteiskunnan eteen kuin olla vain kuluerä.

Pääset takuueläkkeelle sitten aikanaan ja toimeentulotuesta saat täydennystä. Ei sinulla mitään hätää ole.

En voi tehdä lähihoitajan työtä terveydellisistä syistä, mutta nyt pääsen toimistotöihin palkkatuella juuri siitä syystä, mutta sen jälkeen olen taas kotona.

Ja minulla on 3 tutkintoa: ylioppilastutkinto, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu.

Tuo tradenomin AMK-tutkinto on juuri siitä syystä, että pystyn tekemään vain toimistotyötä.

Vierailija
194/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs eläkkeelle jäänyt opettaja oli huolissaan siitä, että hyvin koulutetut ja älykkäät vanhemmat saavat heikosti jälkikasvua aikaisiksi. Älykkyys kuulemma periytyy.

Vierailija
195/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minulla on 3 tutkintoa: ylioppilastutkinto, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu.

Tuo tradenomin AMK-tutkinto on juuri siitä syystä, että pystyn tekemään vain toimistotyötä.

Sinä olet työtön koska olet lukenut toimistotyön tutkinnoista sen, josta on valtava määrä ylitarjontaa. Tradenomin tutkinto on täysin arvoton. 

Vierailija
196/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kaupungin hommissa on tuloerot kasvaneet käsittämättömiksi. Kaupungin omistamissa osakeyhtiöissä johdolle maksetaan aivan liian suuria palkkoja. Meilläkin toimari saa yli 200 tuhatta €uroa vuodessa liksaa. Muun henkilöstön palkkaus ei ole kehittynyt. Toimarilla pitää tietysti olla kallis työsuhdeautokin. Luulisi firman auton kelpaavan, kun se muillekin välttää.

Tämän lisäksi nämä ylipalkatut haalivat tuttujaan eri firmoista ympärilleen ja heille maksetaan myös liikaa.

Miksi kukaan ei rekrytoinneissa kyseenalaista palkkavaateita?

Tästä saisi joku päivälehti hyvän aiheen kirjoitella.

Vierailija
197/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pelottaisi jos nyt asuisin Suomessa. Tuommoinen eläkepommi ja sitten sen laukeaminen on kyllä ennenkuulumaton tilanne, vaikea ennustaa miten tulee käymään. Jos todellakin melkein kolmasosa kansasta on eläkkeellä (eli mullan alla parin vuoden sisällä), niin miten ihmeessä työtä tekevä kansanosa voi ikinä selvitä tuosta? Mitä tapahtuu kun ikäluokka on poissa ja tyhjäksi jää ne 800 000-1 000 0000 asuntoa ja mökkiä?

Ongelmahan on pitkä eläkkeellläoloaika, ei kuolema.

Jos suuri joukko eläkeläisiä kuolee, ei heille tarvitse maksaa eläkettä.

Vapautuvst asunnot voivat olla mahdollisuus tai ongelma paikasta riippuen.

Okt Kärsämäeltä voidaan hyvin jättää lahoamaan.

Pikkukaupungin rivariosake on hankalampi tapaus.

Vierailija
198/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet työtön koska olet lukenut toimistotyön tutkinnoista sen, josta on valtava määrä ylitarjontaa. Tradenomin tutkinto on täysin arvoton. 

En voi tehdä fyysistä työtä. Sain nyt vuodeksi palkkatukityön, palkka 2200 brutto kuukaudessa ja saan kerättyä ansiosidonnaisen. On myös joka viikko etätyöpäiviä.

Vierailija
199/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi tehdä fyysistä työtä. Sain nyt vuodeksi palkkatukityön, palkka 2200 brutto kuukaudessa ja saan kerättyä ansiosidonnaisen. On myös joka viikko etätyöpäiviä.

Työkyvyttömyyseläke olisi yksi vaihtoehto.

Vierailija
200/283 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Lisään vielä, että meillä on jo nyt tilanne, jossa iso osa eläkeläisistä on Kelan luukulla kattavasta eläkejärjestelmästä huolimatta.

Mikä saisi ihmiset sisäistämään sen, että jokainen on itse vastuussa eläkkeestään ja siitä, miten sitten vanhana pärjää?

Meillä on 500 000 noin 1000 euroa eläkettä saavia, sitten on vielä 1 100 000 isompaa eläkettä saavia.

Moni työssäkäyväkin on kelan luukulla. Yksi eläkeläinen kysyi, että voisimmeko ostaa hänen kesämökkinsä, hän myisi halvalla sen, koska hänellä ei ole lapsia eikä hän enää jaksa hoitaa mökkiä. No, valitettavasti emme voi ostaa, kun tarvitsemme kelatukia nyt ja eläkkeellä. Toimeentulotukea esim. lääkkeisiin ei saa, jos omistaa mökin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä