Mikä on ikävin terveydenhuollon toimenpide joka sinulle on tehty?
Ja miksi?
Tajusin, että toistaiseksi en muista mitään sellaista josta olisi ns. "traumoja" tullut. Sektiot menivät ihan ok vaikka puudutuksen jälkeen olikin aika tuskainen olo. Olen siis selvinnyt vähällä.
Kaveri sanoi, että ruokatorven tähystykseen ei enää koskaan halua joutua.
Kommentit (88)
30v eka gynekäynti. Sattui niin maanpirkuleesti se toimenpide kun se tunki sitä avaajaa sisään, itse näytepalojen otto ei sattunut mutta ei prkl se avaaja. Ei koskaan enää.
Myöhemmin kuulin että koko juttu oli periaatteessa turha koska olen vielä neitsyt enkä ole koskaan edes itse tunkenut sinne mitään joten se mahis että sinne jotain kehittyy on lähes olematon.
M kirjoitti:
Sormi työnnetty perseeseen sairaalassa.
Tuo nyt ei ihan kauheasti herätä myötätuntoa.
Synnyttänyt nainen.
Ohutneulanäyte kilpirauhasesta. Ei kauhean kivulias loppujen lopuksi, mutta epämiellyttävä.
Vierailija kirjoitti:
30v eka gynekäynti. Sattui niin maanpirkuleesti se toimenpide kun se tunki sitä avaajaa sisään, itse näytepalojen otto ei sattunut mutta ei prkl se avaaja. Ei koskaan enää.
Myöhemmin kuulin että koko juttu oli periaatteessa turha koska olen vielä neitsyt enkä ole koskaan edes itse tunkenut sinne mitään joten se mahis että sinne jotain kehittyy on lähes olematon.
Sullahan meni teknisesti neitsyys tuossa. Ei se enää seuraavalla kerralla niin tuskaista olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolonoskopia, jumalauta sentään. Nykyään on i.v. -kipulääkkeet, niin saadaan tutkimus tehtyä.
Crohnikko
Oletko pyytänyt, itse olen saanut sekä esilääkkeet myös, colitis ulcerosa
Monesti. Sain lopulta suonensisäiset ilmoitettuani, ettei tutkimusta tehdä enää koskaan ilman, että olen joko tilintalllin tai taju kankaalla. Ennen sitä tarjolla oli Buranaa ja joku turha rauhoittava.
No, nykyään useimpina vuosina riittää calpro.
Vierailija kirjoitti:
Ohutneulanäyte kilpirauhasesta. Ei kauhean kivulias loppujen lopuksi, mutta epämiellyttävä.
Ai, mulla otettiin useampikin näyte, myös paksuneulanäyte. Omasta mielestäni tavallinen verikoe on ikävämpi.
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Synnyttänyt nainen.
Ei kait vastausten tarvitsekaan herättää myötätuntoa. Jokainen kertoo oman pahimman kokemuksensa, oli se sitten mikä tahansa. Hyvin etenevä alatiesynnytys ei ole mitenkään paha nakki vaikkapa moniin syöpähoitoihin verrattuna. Mäkin nimesin pahimmaksi kokemukseksi jotkin ihan muut asiat kuin alatiesynnytyksen, vaikka mun ensimmäinen synnytys oli ihan kaamea. Se oli kuitenkin helpompi kestää, kun henkilökunta otti huomioon sen, että se oli kamalaa (paitsi ensimmäinen kätilö - onneksi vuoro vaihtui).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, mulla otettiin useampikin näyte, myös paksuneulanäyte. Omasta mielestäni tavallinen verikoe on ikävämpi.
Inhoan tuota kaulan alueen sorkkimista, neulalla tai ilman. Verikoe ei ole koskaan ollut mulle paha juttu.
24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Synnyttänyt nainen.
Ei kait vastausten tarvitsekaan herättää myötätuntoa. Jokainen kertoo oman pahimman kokemuksensa, oli se sitten mikä tahansa. Hyvin etenevä alatiesynnytys ei ole mitenkään paha nakki vaikkapa moniin syöpähoitoihin verrattuna. Mäkin nimesin pahimmaksi kokemukseksi jotkin ihan muut asiat kuin alatiesynnytyksen, vaikka mun ensimmäinen synnytys oli ihan kaamea. Se oli kuitenkin helpompi kestää, kun henkilökunta otti huomioon sen, että se oli kamalaa (paitsi ensimmäinen kätilö - onneksi vuoro vaihtui).
Lähinnä viittasin synnytykseen vertailuna siihen että ruumiinaukkoon työnnetään jotain. Sormi kerran pepussa tuntuu niin miedolta verrattuna siihen kuinka paljon raskaus ja synnytys teettää sörkkimistä...
Olen selvinnyt aika vähällä, kai... Mutta esikoisen synnytyksen (32 h) jälkeen piti repeämiä ommella, oli aivan uupunut synnytyksestä ja siinä se lääkäri niitä tikkejä laittoi ja se sattui. Itkin, että älä, ei enää, minä en enää jaksa yhtään, sattuu. Eikä se helpottanut yhtään, että hän tiuskaisi että kuule sä oot just synnyttänyt, tää on enää pikkujuttu siihen verrattuna. Kyllä, niin oli, mutta se uupumus ja hormonit siinä tilanteessa teki sen, että se oli 10 kertaa pahempaa kuin synnyttäminen.
Toine tilanne oli kun leikattujen nielurisojen haava aukesi. Puudutuspiikki oli ihan kamalaa. Mulla on oksennusreaktio aika herkkä (joten nukutuksessa vaatimuksestani alkuperäinen operaatio tehtiin), mutta tuo repeämän hoito, puudutuspiikki oli jotain ihan kamalaa. Oksensin ja verenvuoto senkn yltyi. Jossain vaiheessa nielu saattiin puudutettua, ja ne sai poltettua sen vuotokohdan. siinä mä olin, oksentamisesta verenpaine tapissa, silmät punaisena ja niin, pissat housussa.
Vierailija kirjoitti:
Selkäydinpunktio
Sama. Ja siitä seurannut päivien päänsärky, huimaus ja pahoinvointi.
Vauvan kääntäminen perätilasta raivotarjontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Synnyttänyt nainen.
Lähinnä viittasin synnytykseen vertailuna siihen että ruumiinaukkoon työnnetään jotain. Sormi kerran pepussa tuntuu niin miedolta verrattuna siihen kuinka paljon raskaus ja synnytys teettää sörkkimistä...
No, mulle tuli ekana mieleen, että tuo on jonkun mielestä hassunhauska vastaus (ts. hän ei ole tosissaan), mutta edelleen vastaukseni on sama. Jokainen kokee henkilökohtaisesti sen ikävän asian, ei ikävyyttä poista se, että joku toinen on vaikkapa synnyttänyt. Pointtina ei ole se, mikä tuntuu jostakusta toisesta miedolta, eikä kait edelleenkään tämän ketjun tarkoituksena ole herättää sääliä muissa (en mä ainakaan usko, että jotakuta erittäin paljon kärsinyttä juurikaan hetkauttaa mun synnytystapa-arvio tai tähystys, kun suurin pointti niissä oli se, että henikökunnan käytös sai tilanteen tuntumaan kamalalta ja inhottavalta).
Aika helpolla olen onneksi tähän asti päässyt. En osaa sanoa, oliko ylimääräisen jänteen poisto suusta vai kierukan asettaminen epämiellyttävämpi kokemus. Ensin mainittu oli kivulias operaation jälkeen, ja jälkimmäinen sen aikana.
Keskenmenon jälkeen kohdun tyhjennys katetrin avulla ilman puudutusta. Pyysin toimenpidettä itse, jotta kohtu tyhjeni. Yksityislääkärillä kävin koska kunnallinen halusi vain odotella viikko toisensa jälkeen. Edellinen keskenmeno kun ei mennyt putkeen sekään, vaan tyhjentyi lopullisesti vasta kuukauden päästä aiheuttaen tajunnanmenetyksen (verenhukan takia), ambulanssikyydin ja traumat.
Vierailija kirjoitti:
No tuskinpa sulle huvikseen tehtiin tarkistus. Kyllä neitsyelläkin voi olla ongelmia alapäässä. Olihan sulla joku syy sinne mennä, eiksni?
Vierailija kirjoitti:
Loop... Eli kohdunkaulasta poltettiin solukkoa. Jalat sidottiin tiukasti telineisiin, paikkoja venytettiin ankannokalla ja sitten vaan sähkösilmukalla poltettiin pala pois. Haisi palaneelle lihalle koko huone ja lopun kruunasi verenvuoto, joka ei meinannut tyrehtyä millään. Yleensä vartin homma, mulla kesti 45min ja jouduin vielä uudelleen sinne, kun patologin mukaan pieni pala jäi syövereihini. No, sitä palaa ei koskaan löytynyt, sillä se oli tuhoutunut sähkösilmukalla suhatessa. Mutta menisin uudelleen jos vaarana olisi saada kohdunkaulan syöpä
Tämä on kyllä ikävä. Mulla pahin olo tuossa operaatiossa tuli puudutuksesta. Se jotenkin humahti päähän ja tuli tosi huono olo ja oli vaikeaa oli vaikea olla selällään. Joutuivat puuduttamaan kahdesti, kun ensimmäinen piikki ei vienyt tuntoa pois. Jälkeenpäin antoivat pillimehun ja pakottivat lepäämään johonkin huoneeseen.
Ikävin ehkä kuitenkin on äänihuulten tutkiminen nenän kautta kilpirauhasleikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nielurisaleikkaus. Alkuviillon jälkeen nielurisat revitään voimalla irti ja verisuonet poltetaan sähköllä josta palaneen lihan käry tulee suoraan nenään.
Tehdäänkö tuo aikuisille hereillä ollessa?
Ei tietoa, olin 16-17v
Olin leikkauksessa jossa poistettiin kyljestä niin kasvain. Ei se toimenpide tietenkään nukutuksessa sattunut, mutta... Minulle laitettiin virtsakatetri. Kun sitä oltiin poistamassa, hoitaja yritti vetää sitä ulos tyhjentämättä. Luoja sitä kipua!