Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teille puhevika turn off?

Vierailija
25.04.2021 |

Tapasin kivan henkilön, mutta hänellä on hyvin hyvin vahva r-vika. Monesti olen ihastunut miehen ääneen, mutta tässä tapauksessa miehen tapa puhua on jotenkin hyvin häiritsevä, vaikka kuinka yritän olla ajattelematta hänen ääntään ja tapaansa puhua.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yleensä ihmettelen puhevikaisten kohdalla, että eipä vanhemmat ole lapsestaan sen vertaa välittäneet, että olisivat hoitaneet tai hoidattaneet vian pois.

Vierailija
2/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ärsyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittais yhtää. Itelläniki on puhevika.

Vierailija
4/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

R-vika vai joku muu?

Vierailija
5/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Varmaan vaikuttaa tuo, että itselläsikin on

Vierailija
6/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiä sitä tottuu toisen puhevikaan, kun kiinnittää enemmän huomiota siihen puheen sisältöön.

Vierailija
7/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei

Vierailija
8/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M26 kirjoitti:

R-vika vai joku muu?

Mitäs se siulle kuuluu? :D

Vierailija
9/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on turn off. Miellyttävä ääni on yksi tärkeimmistä asioista.

Vierailija
10/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M26 kirjoitti:

R-vika vai joku muu?

Mitäs se siulle kuuluu? :D

Osa puhevioista on häiritsevämpiä kuin toiset.

Vierailija
11/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se voi olla aika ärsyttävä mut äkkiä siitä yli pääsee kun ymmärtää ettei kyse ole mistään tyhmyydestä vaan fysiologisista syistä.

Vierailija
12/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. jos ongelmasia on tuollainen, joudat olla yksin.

Vierailija
13/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua valitettavasti häiritsee useimmat puheviat tosi paljon. Samaan tapaan kuin häiritsisi vaikka hyvin epäsymmetriset kasvot. Kummallekaan ei henkilö itse oikein mahda mitään, mut mulle se on silti turn off. :/ Jos oikein rakastuisin, niin kak tuosta sit pääsisi yli.

Vierailija
14/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaikuttaa yllättävän paljon. Jos asia häiritsee jo alussa, niin myöhemmin se vasta karahtaakin korvaan ikävästi.

Tunnen yhden miehen, joka sanoo ärrän ällänä ja hänen juttelunsa ärsyttää todella paljon. En pysty enää keskittymään mihinkään muuhun kuin siihen vauvamaiseen vikaan.

Opin itse sanomaan ärrän vasta eskarissa ja se oli mielestäni myöhään. Tuollainen vika on iso asia ihmisen elämässä ja tekisin vanhempana kaikkeni, että lapsi oppisi puhumaan normaalisti. Jos suussa ei ole mitään rakenteellista poikkeavuutta, niin tuollainen vika pitäisi saada kuntoon.

Vierailija
15/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yleensä ihmettelen puhevikaisten kohdalla, että eipä vanhemmat ole lapsestaan sen vertaa välittäneet, että olisivat hoitaneet tai hoidattaneet vian pois.

Ihan sama juttu. Viitsimksestä se on useimmiten kiinni, ei mistään muusta.

Vierailija
16/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se voi olla aika ärsyttävä mut äkkiä siitä yli pääsee kun ymmärtää ettei kyse ole mistään tyhmyydestä vaan fysiologisista syistä.

Ei siitä pääse yli, vaan sitä vikaa alkaa häpeämään jo itsekin ja toivoo, että toinen ei ala puhumaan muiden kuullen. Valitettavasti näin.

Vierailija
17/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aina ole vanhemmista kiinni etteivät ole hakeneet apu ongelmaan esim. tällä hetkellä huutava pula puheterapeuteista. Oulusta asti netin kautta 400km päähän sai lapsenlapsi apua onneksi oppi pikkuhiljaa s, r mut vieläkin vaikeuksia jotkut sanat takkuaa. 9v ei siis aina vanhempien vika sai vasta koulun alettua apua siihen asti vain puheita ja itse opetusta joka ei tuottanut toivottua tulosta. ja vanhempi väki ei aina ole saanut mitään apua tai yksinkertaisesti eivät opi vaikka kuinka opettelis.

Vierailija
18/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on kyseessä rakenteellinen vika johon ei auta mikään. Kyllähän kaikku lapset ohjautuu puheterapiaan neuvolan ja viimeistään koulun kautta, jos selkeä puhevika on. Ei jää vain vanhempien harteille.

Vierailija
19/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin riippuu siitä hankaloittaako se puhevika viestintää. 

Ex-puolisolla oli r-vika, joten ei se ollut minulle turn-off.

Kiinnitin siihen silloin suhteen alkuvaiheessa huomiota, kun r sorahteli hassun kuuloisesti. 

Jossain vaiheessa havahduin siihen, että en enää kuullut sitä.

Luulin, että se r-vika oli kadonnut, mutta kyllä se siellä oli edelleen, oma korvani oli vain tottunut siihen.  

Ex-puolisoni pääsi kyllä sitten kuittailemaan minulle ranskalaisten tuotemerkkien kohdalla,

kun hänelle oli helppoa ääntää ranskan kielen r ja kun minä yritin samaa, niin sain usein aikaan kähinää siihen ärrän yhteyteen.

:D

Vierailija
20/57 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä sitä tottuu toisen puhevikaan, kun kiinnittää enemmän huomiota siihen puheen sisältöön.

Totta. Tuntemallani ihmisellä, jolla on tosi paha puhevika, ei tunnu koskaan olevan mitään järkevää tai substantiaalista sanottavaa. Olen miettinyt, että johtuukohan se siitä, että hän joutuu kiinnittämään niin paljon huomiota siihen, miten sanoo jonkun asian, ettei kapasiteetti enää riitä sisällön miettimiseen.

Mikään ei ole pahempaa kuin joutua kuuntelemaan pahasti puhevikaisen yrittäessä sanoa jotain asiaa, joka olisi voinut jäädä sanomattakin. Sitä on kuin panttivankina siinä tilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi