Syväpuhdistava shampoo tekee minulle kauniit laineet/kiharat - voisiko minulla olla kihartuvat hiukset?
Mikään muu shampoo ei saa tuota aikaiseksi. Pesen tuolla vain silloin tällöin. Olen aina luullut että olen 100% suorahiuksinen. Kaikilla muilla shampoilla ja hoitoaineilla tulee lättänän suora lopputulos. Hiukseni ovat tyypiltään aina olleet hyvin hennot ja katkeilevat.
Mitä luulette, kumpaa hiukseni siis ovat enemmän, kiharaan vai suoruuteen taipuvaisia? Hoidanko niitä väärin? Syväpuhdistavaa ei käsittääkseni saa käyttää kuin max. pari kertaa viikossa. Mitä muuta shampoota voisin käyttää jos hiukseni todella olisivat kiharat?
Curly girl metodia en ole kokeillut, olen seurannut vain sivusilmällä ja lopputulos on monilla näyttänyt tältä: luonnostaan täysin suorahiuksinen on väkisin puristanut itselleen t-paidalla kasaan öljyisen ja takkuisen näköiset kiharat. En haluaisi näyttää tältä. Onko joku onnistunut tuossa? Saa kertoa kokemuksia ja murskata ennakkoluuloni.
Kommentit (7)
Käytätkö normaalisti hiuksiin silikonia sisältäviä tuotteita? Yksi mahdollisuus on, että syväpuhdistava shampoo poistaa silikonikertymät, jotka ovat latistaneet ja suoristaneet hiusta. Voit kokeilla ottaa käyttöön silikonittoman (ja mahdollisesti myös sulfaatittoman) shampoon ja hoitoaineen ja katsoa lähteekö hius kihartumaan. Älä harjaa hiusta kuivana, vaan märkänä hellästi samalla kun hoitoaine vaikuttaa. Kokeile antaa hiusten kuivua ilman hiustenkuivaajaa. Jos alkaa kihartumaan, niin voit alkaa kokeilemaan myös kiharalle sopivia muotoilutuotteita.
Vaikka curly girl metodissa on paljon hyviäkin juttuja, niin monet näyttävät hyppäävän vähän liian nopeasti syvään päähän ja iskevät pään täyteen kaikkia hoitoaineita ja öljyjä ja geelejä. Ensimmäisenä kannattaa kokeilla kosteuttaa hiusta, koska kihara hius on yleensä kuiva. Pikkuhiljaa voi sitten edetä muiden tuotteiden kanssa jos haluaa.
Minullakin silikonittomat ja sulfiitittomat tuoteet saavat hiukset laineille. Muut latistavat hiukset. Hiustyyppini on suora, mutta hieman taipuisa/kihartuva.
Silikonit pois hiuksista ensin tuolla syväpuhdistavalla ja siitä curly girliä kokeilemaan. Minulle tulee kiharat sulfaatittomilla tuotteilla, mutta kun päänahka meni karmeaan kuntoon ja ei ne korkkiruuvikiharatkaan niin kivat olleet, käytän sulfaatillista shampoota. Hiukset ovat ”vain” laineilevat, mutta silikoni jäi pysyvästi pois.
Mulla etuhiukset ovat suorat, mutta takana ja alla kiharaa?! Saisipa koko tukan kiharaksi. En kyllä tiedä mitä aineita kannattaisi kokeilla.
Kokeile sulfaatitonta shampoota, esim. XZ persikkanektari, on edullinen ja saa joka marketista. Jos hiuksesi oikeasti ovat kiharat ei siihen tarvita mitään sen kummempia metodeja, vain kosteuttava shampoo ja hoitoaine niin kiharat pääsevät esiin.
Kokeile sitä metodia niin selviää. Ja nimenomaan curly girliä, ei mitään vähän sinnepäin väännelmää mitä juurikin mainitsemasi ovat käyttäneeet. Metodi oikein toteutettuna sopii myös suorahiuksisille, mutta tietenkään kiharaa ei tule.
Kiharoiden avainsana on kosteus, kosteus ja kosteus.
Kokeile joskus pestä hiukset pelkällä hoitoaineella, älä siis käytä shampoota ollenkaan. Mitä tapahtuu?
Kun menet kostealla säällä ulos, muuttuvatko hiuksesi taipuisammiksi?
Minulla on kuivat, karheat, luonnonkiharat hiukset ja olen oppinut niksit, joilla saan niistä lähes suorat tai korkkiruuvikiharat. Ensinmainittuun tarvitaan pesu shampoolla ilman hoitoainetta ja kosteiden hiusten ahkeraa harjausta, kunnes ne ovat kuivat. Jälkimmäiseen taas hoitoainetta, kosteusvoidetta/kookosöljyä tai kiharien hiusten hoitosuihketta.