Onko teille puhevika turn off?
Tapasin kivan henkilön, mutta hänellä on hyvin hyvin vahva r-vika. Monesti olen ihastunut miehen ääneen, mutta tässä tapauksessa miehen tapa puhua on jotenkin hyvin häiritsevä, vaikka kuinka yritän olla ajattelematta hänen ääntään ja tapaansa puhua.
Kommentit (57)
No, olen tv- ja radiotoimittaja, joten ammatinkin takia kiinnitän aika paljon huomiota ääneen ja puheen selkeyteen.
Jollekulle muulle vastakkaisessa sukupuolessa on jokin muu asia tärkeä, vaikkapa muodokkuus, lihaksikkuus, tumma tukka, ruskeat silmät, hoikkuus, varakkuus tai vaikkapa opillinen sivistys tms.
Joten aivan kaikilla on jotain seksikkyyteen yhdistyviä tekijöitä, ihan turhaa siis haukkua ketään pinnalliseksi, jos hänelle on tärkeää eri asia kuin mitä itse arvostaa!
Minulle tumma ääni ja kaunis lausuminen ovat tuollaisia asioita. On minulla toki ystäviä, joilla ääni narisee tai jotka lausuvat ässän väärin, mutta seksikkäänä ja puoleensavetävänä en voisi pitää ärrävikaista miestä. Anteeksi vaan.
Ei sellainen lievä haittaa kumppanillakaan, esim. tyyliä Tarja Halonen. Ja kaverin kohdalla sietää hankalammatkin puheviat. Eräällä työkaverilla puuttui monta äännettä. Nopeasti siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
se ei ole heidän vika, jos heillä on puhevika
Ei ap tai kukaan muukaan ole sellaista väittänytkään. Vaan että voisitko seksuaalisesti pitää puoleensavetävänä miestä, jolla on selvä puhevika.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on kyseessä rakenteellinen vika johon ei auta mikään. Kyllähän kaikku lapset ohjautuu puheterapiaan neuvolan ja viimeistään koulun kautta, jos selkeä puhevika on. Ei jää vain vanhempien harteille.
Tällaiset ihmiset, jotka puhevian lisäksi vielä nykivät, ovat kaikista rasittavinta seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Oma vika on se, jos siitä ei opettele pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap tai kukaan muukaan ole sellaista väittänytkään. Vaan että voisitko seksuaalisesti pitää puoleensavetävänä miestä, jolla on selvä puhevika.
En todellakaan voisi.
Ärrävikaisena on naista kaatunut mukavasti. Söpöä vaan kuulemma.
-M37-
R-vika vielä menettelee, mutta s-vika on aika ehdoton ei.
Minua häiritsisi todella pahasti. Varmasti riidan aikana tulisi otettua aihe esille ja haukuttua kumppani puhevammaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ärrävikaisena on naista kaatunut mukavasti. Söpöä vaan kuulemma.
-M37-
Miehet, jotka ihan tosielämässä ovat suosittuja naisten keskuudessa, harvoin puhuvat naisista kaatoina. Mutta ehkä sä jotain pubiruusuja olet kähminytkin.
Ei ole automaattisesti turn off, riippuu vähän millainen puhevika on kyseessä ja millainen ihminen on muuten.
Ne sanoo Arra ärrä kirjoitti:
Arabit ei osaa ä ö eikä aina s eikä venäläiset osaa myös jotkut. Ja äkkiä tulee ei kun pitäisi sanoa kyllä jne.Hebrea venäjä arabia persia niille ei suju Ässä ärrä äääää öööverit.
Toisilla ei puheen lisäksi suju edes kirjoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
hei ap! KYS!
Kuopion yliopistollinen sairaala?
Vierailija kirjoitti:
Minua häiritsisi todella pahasti. Varmasti riidan aikana tulisi otettua aihe esille ja haukuttua kumppani puhevammaiseksi.
Yhdellä kaverillani on jonkunlainen s-vika ja vaikka hän onkin ihana ihminen, niin vika häiritsee aina. Se oikein osuu korvaan ja en tiedä miksi, mutta välillä sitä vain alkaa huomaamattaan matkimaan. Ihan sama kuin menee vaikka itä-Suomeen, jossa joku puhuu murteella, niin sitä alkaa itsekin vääntämään samalla tavalla.
Olen lempannut yhden miehen osittain siitä syystä, että hänellä oli sössöttävä puhetapa. En olisi ikinä kehdannut esitellä häntä ystävilleni. Oli toki muutakin turn offia.
Puheviat ärsyttävät kyllä enemmän tai vähemmän, vaikka en haluaisi tuntea niin. Tutuilla / kavereilla en anna sen häiritä, mutta rehellisesti sanottuna en tiedä, voisinko sietää kumppanilta. Etenkin r-vika saattaa saada minut pääni sisällä raivon partaalle, vaikka tiedän, että mitään oikeaa syytä sille ei ole.
Olen lukenut, että suomi on harvinainen kieli siinä mielessä, että meillä ylipäätään puhutaan puhevioista. Monissa muissa kielissä ei ole niin justiinsa äänteiden kanssa. Suomessa taas kun sanoo ässän vähän eri tavalla, niin sitä pidetään vikana, jonka vuoksi pitää mennä hoitoon. :D Minulla oli itsekin nuorena s-vika, mutta puheterapialla ja vanhempien huomauttelulla opin sanomaan ässän "oikein." Nuorempana ärsytti etten saanut puhua miten puhun, mutta jälkikäteen olen kyllä ollut iloinen, että vika korjattiin.