Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka otat rokotteen: Aiotko jatkossa tavata ystäviäsi tai sukulaisiasi, jotka kieltäytyvät rokotuksesta?

Vierailija
25.04.2021 |

-

Kommentit (274)

Vierailija
41/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on yksi tuttava, jolla on autoimmuunisairaus, joka tekee veritulppa-alttiutta. Hän ihan oikeasti pelkää rokotetta. Toki pelkää koronavirusta myös. Molemmat lisäävät veritulppariskiä, virus ja rokotteet (kyllä, muutkin rokotteet kuin AZ).

Onko tällainen kenties "sallittu" syy välttää rokotetta?

Mistä muista rokotteista pidätte kirjaa? Pidättekö kirjaa myös kaikista tuttavapiirinne riskitekijöistä, jotka estävät heitä ottamasta rokotteita?

Eiköhän rokotteen ottamattomista isoin osa pelkää rokotetta enemmän kuin koronaa ja ehkä joku pieni murto-osa ei usko koronan olemassaoloon ja/tai rokotteen toimivuuteen. 

Vierailija
42/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aio tavata ihmisiä, joilla on herpes. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla on tuossa ovella sellainen qr-koodin lukija, johon rokotepassia vilautetaan. Ilman sitä lähtee marssimaan kaasukammiota kohti. Olen myös toki valmistellut erilaisia hihamerkkejä. Ihanaa aikaa, kun pääsee vihdoin kunnolla toteuttamaan itseään.

Vierailija
44/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en aio tavata ihmisiä, joilla on herpes. 

Itse aion vältellä homoja. Pysyköön omassa lokerossaan vaan.

Vierailija
45/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo noin päin kääntyi rokotettujen mielissä? Eikös heillä ole suoja rokotteesta ja rokottamattomien pitäisi olla huolissaan keitä he tapaavat?

Minkään rokotteen suoja ei ole 100%

Ei, mutta suoja taudin vakavalta muodolta on lähes varma nykyisen tiedon mukaan.

Se riittää useimmille syyksi rokotteen ottamiseen.

Mietipä hetki sitä, että olisiko korona kerrannaisvaikutuksineen on aiheuttanut jollei siinä olisi vaaraa sairastua vakavasti ja myös kuolla siihen?

On aika selvää, että vain sen vakavan muodon vaara on aiheuttanut kaiken tämän nähdyn paniikin ja suojautumisen.

Ilman vakavaa vaaraa se olis ollut yksi kausiflunssa muiden joukossa ja meillä olisi väestötasolla luonnollisesti, lue sairastamalla, saatu laumasuoja.

Ja koska vakava muoto on todellinen riski suurelle osalle väestöä, sen ei voitu antaa levitä vapaasti -- ilman esteitä, ergo on päätetty suojautua.

Riittävän laajan (joku +70%-85% taso) rokotuskattavuudella saavautamme sen, että korona ei enää leviä niin, että tauti ei enää leviä väestössä ja laumasuoja alkaa suojata sairastumiselta myös niitä jotka eivät voi otta rokotetta.

Vierailija
46/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä tuo noin päin kääntyi rokotettujen mielissä? Eikös heillä ole suoja rokotteesta ja rokottamattomien pitäisi olla huolissaan keitä he tapaavat?

Minkään rokotteen suoja ei ole 100%

Ei, mutta suoja taudin vakavalta muodolta on lähes varma nykyisen tiedon mukaan.

Se riittää useimmille syyksi rokotteen ottamiseen.

Mietipä hetki sitä, että olisiko korona kerrannaisvaikutuksineen on aiheuttanut jollei siinä olisi vaaraa sairastua vakavasti ja myös kuolla siihen?

On aika selvää, että vain sen vakavan muodon vaara on aiheuttanut kaiken tämän nähdyn paniikin ja suojautumisen.

Ilman vakavaa vaaraa se olis ollut yksi kausiflunssa muiden joukossa ja meillä olisi väestötasolla luonnollisesti, lue sairastamalla, saatu laumasuoja.

Ja koska vakava muoto on todellinen riski suurelle osalle väestöä, sen ei voitu antaa levitä vapaasti -- ilman esteitä, ergo on päätetty suojautua.

Riittävän laajan (joku +70%-85% taso) rokotuskattavuudella saavautamme sen, että korona ei enää leviä niin, että tauti ei enää leviä väestössä ja laumasuoja alkaa suojata sairastumiselta myös niitä jotka eivät voi otta rokotetta.

Ihanko totta?

Vierailija
47/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka vastaatte ei, niin miksi ylipäätään otatte rokotteen, jonka tehoon ette selvästikään usko. Voiko typerämpää olla?

Vierailija
48/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minulla on yksi tuttava, jolla on autoimmuunisairaus, joka tekee veritulppa-alttiutta. Hän ihan oikeasti pelkää rokotetta. Toki pelkää koronavirusta myös. Molemmat lisäävät veritulppariskiä, virus ja rokotteet (kyllä, muutkin rokotteet kuin AZ).

Onko tällainen kenties "sallittu" syy välttää rokotetta?

Mistä muista rokotteista pidätte kirjaa? Pidättekö kirjaa myös kaikista tuttavapiirinne riskitekijöistä, jotka estävät heitä ottamasta rokotteita?

Lisään vielä, että tällä tuttavalla ei ole pelkästään teoreettinen veritulppa-alttius, vaan hänellä on myös ollut useampia veritulppia, viimeisin muutama kuukausi sitten jalassa.

Kyllä itsekin miettisin kahdesti, lähtisinkö tieten tahtoen lisäämään jo valmiiksi koholla olevaa riskiä.

Vierailija
49/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi tapaan vain rokotettuja. Olen saanut jo itse rokotteen, mutta on silti olemassa riski, että tartuttaisin koronaviruksen sellaiseen, joka ei vielä ole saanut rokotetta. Jatkossa voin kuitenkin tavata rokottamattomiakin, jos he eivät halua ottaa rokotetta lainkaan. Silloin vastuu mahdollisesta tartunnasta ja sairastumisesta on heillä  itsellään eikä mun tarvitse olla huolissani siitä, jos sattuisin tartuttamaan viruksen heille. 

Vierailija
50/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kallistumassa siihen, että en ota rokotetta. Koronaan jos satun sairastumaan, niin siihen luultavasti saan hoitoa. Toki kurjaa, jos saisi niin vakavan muodon, että siihen kupsahtaisin. Mutta silti valitsen mieluummin sen vaihtoehdon, kuin elämisen jonkun pysyvän haitan kanssa, josta rokoteyhtiö sulavasti pesee kätensä. Sikapiikistäkin narkolepsian saaneet ovat joutuneet asian kanssa taistelemaan, koska eihän rokotteen valmistaja halua myöntää, että heidän tuotteestaan voisi johtua. Aina se on vaan sattumaa tai jostain ihan jotain muualta peräisin. En tosiaan jaksaisi sitä tuulimyllyjä vastaan taistelua. Ja kun kukaan ei voi sanoa mitä rokote aiheuttaa esim. vuoden tai useamman jälkeen sen ottamisesta, koska kyseessä uusi rokote. Eri asia vuosikymmenet käytössä olleet rokotteet. Niistä osataan jo jotain sanoa. En halua ryhtyä koekaniiniksi. 

Jos joku nyt ei sitten minua halua tavata, niin ei varmaan ole iso menetys. Itse en ainakaan ala erotella ihmisä sen mukaan onko piikki saatu vai ei. 

Vierailija
51/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rokotteen ottamattomat pitää leimata rokotteesta kieltäytyjiksi?

Ensin sitä pitäisi tarjota, jotta voisi kieltäytyä ja aikanaan sen voi halutessaan kaikki ottaa ajan varaamalla. En aio kieltäytyä rokotteesta, en vain aio mennä ottamaan sitä.

Tällaisilla negatiivisilla kielikuvilla halutaan leimata ihmisiä syystä tai toisesta.

Vierailija
52/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi tapaan vain rokotettuja. Olen saanut jo itse rokotteen, mutta on silti olemassa riski, että tartuttaisin koronaviruksen sellaiseen, joka ei vielä ole saanut rokotetta. Jatkossa voin kuitenkin tavata rokottamattomiakin, jos he eivät halua ottaa rokotetta lainkaan. Silloin vastuu mahdollisesta tartunnasta ja sairastumisesta on heillä  itsellään eikä mun tarvitse olla huolissani siitä, jos sattuisin tartuttamaan viruksen heille. 

Kyllä minua saa tavata nytkin. Ei muiden tarvitse miettiä minun suojelemistani muuta kuin ilmiselvissä asioissa: ei tavata jos oireita, ei tavata jos altistunut, ei tavata jos ollut juuri ulkomailla tai muussa korkean riskin paikassa jne. 

Vierailija
53/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Don`t ask, Don`t tell.

Vierailija
54/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti. Kysyn aina ennen tapaamista seuraavat tiedot:

- Rokotteet

- Seksuaalinen suuntautuminen

- Onko kynsisientä tms

- Painoindeksi

- Onko hilsettä

- Peräaukon kutinaa löytyykö

- Ilmavaivoja

- Ulosteen koostumus kolmen päivän ajalta

- Hiuslaatu

Näistä teen koosteen ja vien Exceliin. Sen pohjalta harkitsen tapaamista.

Vierailija
55/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio tavata. Katkaisen välit täysin ja kehotan noitakin ystäviäni ja sukulaisiani tekemään sama. Lisäksi otan yhteyttä kieltäytyjän työnantajaan ja kerron avoimesti tilanteesta.

Vierailija
56/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka vastaatte ei, niin miksi ylipäätään otatte rokotteen, jonka tehoon ette selvästikään usko. Voiko typerämpää olla?

Kuten todettua, rokotteen teho ei ole 100%. Mutta mikäli se lieventää sairastumisriskiä 90% ja sairastuessakin lievittää oireita, totta hitossa otan sen.

Mutta mikäli minun, rokotetun, on edelleen mahdollista levittää tautia rokottamattomiin, niin en todellakaan aio ottaa sitä riskiä, että sairastutan naapurin Marjatan tai Tyyne-tädin. Vaikka minun sairastumistodennäköisyys olisi enää vain 10%, heille se on 100%.

Vierailija
57/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten todettua, rokotteen teho ei ole 100%. Mutta mikäli se lieventää sairastumisriskiä 90% ja sairastuessakin lievittää oireita, totta hitossa otan sen.

Mutta mikäli minun, rokotetun, on edelleen mahdollista levittää tautia rokottamattomiin, niin en todellakaan aio ottaa sitä riskiä, että sairastutan naapurin Marjatan tai Tyyne-tädin. Vaikka minun sairastumistodennäköisyys olisi enää vain 10%, heille se on 100%.

No minä olen se naapurin Marjattasi ja ihan itse valinnut jättää rokotteen väliin ja suojaan itse itseni parhaaksi katsomallani tavalla. Ja jos koen riskianalyysissäni, että rokote nousee siellä suojaustavaksi, käyn ottamassa sen. Ei sinun tarvitse kantaa minusta erikseen huolta, kunhan ylipäätään toimit vastuullisesti etkä haali itseesi virusta tai kuljeskele pitkin sairaana. 

Vierailija
58/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin kysyä edellisten kuukautisten alkamispäivää sekä mahdollista ovulaation ajankohtaa. Tämä vain varmuuden vuoksi.

Vierailija
59/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti. Kysyn aina ennen tapaamista seuraavat tiedot:

- Rokotteet

- Seksuaalinen suuntautuminen

- Onko kynsisientä tms

- Painoindeksi

- Onko hilsettä

- Peräaukon kutinaa löytyykö

- Ilmavaivoja

- Ulosteen koostumus kolmen päivän ajalta

- Hiuslaatu

Näistä teen koosteen ja vien Exceliin. Sen pohjalta harkitsen tapaamista.

Mun excel laskee indeksin, jonka mukaan on määritelty ehdot tapaamiselle (ulko- vai sisätilat, maski, turvaväli, kesto jne) tai no go -suositus. 

Vierailija
60/274 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen se naapurin Marjattasi ja ihan itse valinnut jättää rokotteen väliin ja suojaan itse itseni parhaaksi katsomallani tavalla. Ja jos koen riskianalyysissäni, että rokote nousee siellä suojaustavaksi, käyn ottamassa sen. Ei sinun tarvitse kantaa minusta erikseen huolta, kunhan ylipäätään toimit vastuullisesti etkä haali itseesi virusta tai kuljeskele pitkin sairaana. 

Tuo huoli lähimmäisestä on vain se toinen puoli: pidän rokottamattomia myös itsekkäinä, sillä todennäköisemmin myös levittävät tautia kuin rokotetut. (Koska rokottamaton saa taudin herkemmin, on levittäjänäkin todennäköisempi kuin rokotettu.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi