Kun juo vähän parempia viinejä, ei halpikset maistu
enää miltään. Ennen jotkut 13e viinit maistui ihan hyviltä, mutta nykyään vaan viinit 18e ylöspäin maistuu. Miten voi olla näin?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Suosikkipunkkuni Saksassa 9E, Suomess! 25E. Sama controle, sama tila.
Osta täällä sitten 9E-kyykkyviiniä, ei lähelläkään tuota suosikkia.
Viinin nimi?
Entisenä arvoviinien suurkuluttajana voin vahvistaa sen, että mitä enemmän viiniä/alkoholia juo sen enemmän myös makuaisti turtuu. Makutottumukset eivät sinällään jalostu, vaan ihminen yksinkertaisesti kaipaa vaihtelua.
Alkolla on ostajamaana hyvä ja laadun ymmärtävä maine viinin maailmanmarkkinoilla. Tuotantosopimukset mahdollistivat viineihin edullisenkin hinnoittelun ja miksi meillä on valkoimaa laidasta laitaan. Saamme ison erän halvalla ja pienerät kalliilla.
Suosittelen pitämään viinipaaston vaikkapa parisen kuukautta ja palaamaan asiaan sen jälkeen. Saatat yllättyä,miten edullisetkin erät ovatkin ihan laadukkaita.
Olisin itse hyvin varovainen puhuessani viinin hinnasta ja laadusta samaan aikaan. Siinä on aloittelijan ääni.
Jaa. Musta myös niissä kyykkyviineissä on todella hyviä yksilöitä. Kalliimpia ja edullisempia en edes erota. Itsellä on lähinnä se, että punaviinin pitää maistua hyvin laimealle. Riesling on harvoin pahaa. Muutama kalliimpi maistuu pissille, muut ovat hyviä. Kuoharia tai shampanjaa en ymmärrä yhtään. Inhoan muutenkin kuplivia julmia.
Vierailija kirjoitti:
AP, miten olisi viinien sokkotesti? Olisi kalliimpia ja halvempia viinejä maisteltavina ja arvioitavina, sinulle ei etukäteen kerrottaisi minkä merkkisistä ja hintaisista viineistä olisi kyse. Uskaltaisitko lähteä mukaan?
Tällainen testi on jo tehty. Halvat halveksittavat viinit nousee arvoon näissä testeissä.
Siksi pitäydyn varmuuden vuoksi niissä halpiksissa. Hyvin maistuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, miten hyviä kalliit viinit on.
Monesti hinta ja laatu kulkee käsi kädessä.
Ja vähintäänkin yhtä usein ne eivät korreloi mitenkään.
Hinta ja laatu ei varsinkaan Suomessa aina kulje linjassa. Suomesta kun ei edes saa parin euron pulloja kuten esim välineren maissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, miten hyviä kalliit viinit on.
Monesti hinta ja laatu kulkee käsi kädessä.
Olen huomannut saman monessa elintarvikkeessa. Kun on syönyt hyvää pastaa, ei voi ostaa halvinta. Kun on ostanut kerran maukasta artesaanileipää, ei kaupan leipäpussituotteet putoa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitäydyn varmuuden vuoksi niissä halpiksissa. Hyvin maistuu edelleen.
Eipä tule sitten ainakaan paha mieli.
Kolmen litran pänikkä saksasta, alle 6 euroa.
Menee hyvin päähän.
Viinejä en juo, mutta kommentoin muuten. Olen juonut kalliita olutmerkkejä, viskejä, vodkia ym. Onhan ne ihan jees, mutta eivät niin erinomaisia, että olisin valmis maksamaan niistä kolminkertaisen hinnan hyvään halpamerkkiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallatte tilata Saksasta?
Itse tilasin ja osa viineistä kappaleina.
Olin ottanut paketille vakuutuksen ja tein reklamaation Pakettipojille. Nyt 6 vk kulunut ja mitään ei kuulu sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilasin ja osa viineistä kappaleina.Olin ottanut paketille vakuutuksen ja tein reklamaation Pakettipojille. Nyt 6 vk kulunut ja mitään ei kuulu sieltä.
Pakettipojat?
Kuulostaa vakuuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Pänikkäviinit on lähes kaikki aivan kauheita. Sama viini lasipullossa ja humppakuutiossa on eri makuista, koska viini kärsii muovipakkauksessa.
Olen itse siirtynyt Alkon tilausvalikoimaan. Hyllyssäkin on hyvää tavaraa, mutta usein ne parhaat on hyllystä loppu. Joten alkoholinkäytön on oltava suunnitelmallista, ettei tarvitse tunkkaista ja sokerista kuraa juoda.
Heitä joku nimi ja hinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinin nimi?
Chateau-neuf-du-Pape on alue (=controle), useita vaihtoehtoja tiloina joskin tämä on suosikkini "arkeen". Saksassa parhaimmillaan saanut 9E Düsseldorfin "Trink Gut"-hallista.
https://www.alko.fi/tuotteet/411327/Juliette-Avril-Ch-teauneuf-du-Pape-…
Opiskeluaikoina kun piti treffeillä hurmata leidit, se oli juuri tämän alueen punkut jotka toimi. Paitsi sille yhdelle joka sai migreenin vaffoista tanniineista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tilasin ja osa viineistä kappaleina.Olin ottanut paketille vakuutuksen ja tein reklamaation Pakettipojille. Nyt 6 vk kulunut ja mitään ei kuulu sieltä.
Työmatkoilla toin (tuon kun jatkuvat...), saattoi parhaimmillaan olla 8 pulloakin matkalaukussa paluureissulla.
Life is too short to drink cheap wines!
Juon nykyään aika vähän viiniä (alkoholia ylipäätään), mutta kun juon, sen pitää olla hyvää, laadukasta viiniä, muuten jää juomatta. Täydensimme juuri Bourgogne-varastomme, koska odotettavissa on huomattava hinnannousu Ranskan yöpakkasten vuoksi ja viinikellariin mahtuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen aattelin että ei voi olla kovin kummosta eroa samppanjan ja kuoharin välillä. Vaan sitten pääsin maistamaan ravintolassa ensin kuoharia ja sitten samppanjaa ja olihan se ero huima. Samppanja on niin pehmeetä, sitä olis voinu juoda monta pulloa. Jos ois enemmän rahaa.
Mitä samppanjaa joit? Minusta moni kuohari on paljo parempaa kuin samppanja ja aika monta samppanjaa olen maistellut.
Onhan samppanjoissa tosi hyviä, mutta lähinnä markkinoinnissa on onnistuttu pirun hyvin. Esim. monet ranskalaiset crémantit ovat todella hyviä ja hinnaltaan selvästi edullisempia. Sen sijaan nyt niin huudossa oleva prosecco on aika harvoin mitenkään erityisen sävähdyttävää, noin esimerkiksi.
Miten ap määrittelee paremman viinin, hintako vai mikä telee josta viininlitkusta parempaa?
Kaikki viinit on vaan pilaantunutta marjamehua, ja joku tollo kuvittelee niitä joksikin ylellisyydeksi ja hienoiksi.
Punaviiniä lipittävän henkikin haisee todella pahalle, todella kuvottava löyhkä.