Miten laihduttaa, ilman että elämänlaatu laskee kuin lehmän häntä? :(
Sokerit koholla, mutta laihdutus pilaa elämän ilon. Ruoka on ihanin ja positiivisin asia elämässäni.
BMI 38
Kommentit (176)
Pitää muuttaa suhde ruokaan. Mä onnistuin pätkäpaastolla, -34 kg vuoteen. En ole luopunut mistään, paitsi ylensyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi kun lopetin laihduttamisen ja keskityin sen sijaan joka päivä tekemään valintoja sen mukaan miten normaalipainoinen söisi. Leikin siis normaalipainoista ja aloin laihtua huomaamatta. Ei yksi päivä mitään muuta, mutta monta pientä parempaa valintaa näkyy pitkällä aikavälillä. Esim. voin hyvin syödä mäkkiaterian, mutta sitten muut ateriat alle 500 kaloria.
Liikunnan suhteen otin säännöksi, että 5min päivässä pitää liikkua, oli se sitten jumppavideo tai ulkoilu. Kummasti vaan kun laittaa jumppavideon tai menee ulos tulee tehtyä enemmän, koska se aloittaminen on se vaikein juttu, mutta 5min kuullostaa niin pieneltä, että siihen pystyy milloin vain.
N30 3 vuodessa -70kg
Minusta normaalipainoinen voi syödä ihan mitä vaan ja paljon, koska se on normi painossa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitää muuttaa suhde ruokaan. Mä onnistuin pätkäpaastolla, -34 kg vuoteen. En ole luopunut mistään, paitsi ylensyönnistä.
Minä olen taistellut tämän asian kanssa yli vuoden ja sinä aikana lihonut vaan lisää :(
Mietin päivittäin it se murhaa tämän painon vuoksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa terveellisen ruoan syöminen se vasta elämäniloa tuokin päiviin. Ajattele: jokaisen aterian jälkeen voisit olla tyytyväinen sekä henkisesti että fyysisesti sen sijaan, että moitit itseäsi kun taas tuli syötyä niin paljon, olo on raskas, fiilis kurja ja mielessä vain, mitä vielä voisi ottaa lisää...
Kontrollin tunne luo tyytyväisyyttä elämään. Sinä hallitset elämääsi ja ruoan olemista siinä, ruoka ei hallitse sinua.
Syömisen jälkeinen olo on juuri parasta, hyvä olo henkisesti ja fyysisesti.
Laihduttaessa masentaa ja suorastaan v it uttaa.
ApOletko sä edes lihava, eli onko laihduttamisen tarvetta? Mut miten vaan, et tule onnistumaan, jos ajatusmaailmasi on samanlainen kuin juovalla alkoholistilla.
No pari vuotta sitten kävin puntarilla, paino oli 92kg. Nyt ei mene päälle esim housut, jotka ostin 2v sitten. Eli painasinko nyt 100kg? Eli tarvetta on. Pituus 162cm
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi kun lopetin laihduttamisen ja keskityin sen sijaan joka päivä tekemään valintoja sen mukaan miten normaalipainoinen söisi. Leikin siis normaalipainoista ja aloin laihtua huomaamatta. Ei yksi päivä mitään muuta, mutta monta pientä parempaa valintaa näkyy pitkällä aikavälillä. Esim. voin hyvin syödä mäkkiaterian, mutta sitten muut ateriat alle 500 kaloria.
Liikunnan suhteen otin säännöksi, että 5min päivässä pitää liikkua, oli se sitten jumppavideo tai ulkoilu. Kummasti vaan kun laittaa jumppavideon tai menee ulos tulee tehtyä enemmän, koska se aloittaminen on se vaikein juttu, mutta 5min kuullostaa niin pieneltä, että siihen pystyy milloin vain.
N30 3 vuodessa -70kg
Juuri tämä on oikea asenne ja ihanaa, että olet tajunnut asian noin nuorena. Vielä jos ei ole jojoilemalla sotkenut aineenvaihduntaa, tilanne on ihanteellinen. Mutta sama toimii 15 vuotta vanhemmalla jojo-laihduttajallakin. Syön kuin se ihannepainossani oleva, terveellisesti syövä nainen. Säännölliset ateriat kunnollista maistuvaa ruokaa, napostelut pois ja makeat juhlahetkiin. Ehkä söisin makeitakin enemmän, ellei sokerikoukku olisi todella vahva ja hampaatkin huonossa kunnossa. Mutta saan nautintoa aterioista, katan kauniisti, käytän yrttejä ja mausteita. Teen hyvää ruokaa. Kasviksien määrästä pidän kiinni, suosin runsaskuituisia vaihtoehtoja ja hedelmä jälkiruoaksi maistuu todella makealta, kun en syö koko ajan sokeria tai sen korvikkeita.
Ap ei halua muuttaa ruokavaliotaan tai alkaa harrastamaan liikuntaa koska se lihottaa. Toisin sanoen painon pitäisi tippua kätevästi nykyisillä elämäntavoilla. Miksi teit keskustelun asiasta, kun et ota yhtäkään neuvoa vastaan? Selityksiä riittää jokaiseen neuvoon. Tää on taas niin nähty.
Vierailija kirjoitti:
Minusta normaalipainoinen voi syödä ihan mitä vaan ja paljon, koska se on normi painossa
Ap
Typerää olettaa noin, koska tuo ei pidä paikkaansa. T. Normaalipainoinen, jolla tänään sipsi+pizzapäivä, arkipäivisin pidän tiukempaa kuria ruoan määrässä ja terveellisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei halua muuttaa ruokavaliotaan tai alkaa harrastamaan liikuntaa koska se lihottaa. Toisin sanoen painon pitäisi tippua kätevästi nykyisillä elämäntavoilla. Miksi teit keskustelun asiasta, kun et ota yhtäkään neuvoa vastaan? Selityksiä riittää jokaiseen neuvoon. Tää on taas niin nähty.
Haluan vinkkejä niiltä, jotka ovat laihtuneet ilman, että elämänlaatu on kärsinyt. Kai niitäkin on? Ap
Etsi terveellisestä ruoasta se, mitä himoitset. Itselläni se on esim. hummus, oliivit ja paahdetut vihannekset, vaikka inhoan höyrytettyjä vihanneksia, salaatteja, margariinia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikö se nimenomaan parane kun korjaa elintavat..
Loppuelämän pupeltaa karmeita ruokia ilman nautintoa, onko se elämää...?
No... jos elää syödäkseen, niin kai se sitten on niin että ei kannata välittää terveyshaitoista vaan antaa mennä vaan niin kauan kuin henki pihisee...
Itse laihdutin 10 kg. Herkkuja vain viikonloppuisin, arkena hyvinkin kurinalaista syömistä. Jaksoin syödä kanaa ja vihanneksia arkena, kun tiesi että viikonloppuna saa hyviä ruokia. Makea ei tosin koskaan ole ollut mulle suuri ongelma, vaan suolaiset herkut.
Ja kun täällä ilveillään, että eikö ap:lla ole muuta elämää kuin ruoka, niin ainakin itselleni hyvä ruoka on kyllä yksi tärkeimmistä asioista elämästä. En yhtään ihmettele, että joku kokee elämän ankeana jos ei saa hyviä ruokia. Itse en välitä liikunnasta, bilettämisestä tms vaan nimenomaan ruoka on se, mistä saan parhaimmat kiksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan vinkkejä niiltä, jotka ovat laihtuneet ilman, että elämänlaatu on kärsinyt. Kai niitäkin on? Ap
Koita saada lääkäri määräämään sitä diabetes/laihdutuslääkettä (käytetään molempiin). En nyt muista nimeä.
Niinkuin joku jo sanoi, paras tapa laihtua / pysyä normipainoisena on tosiaan se että syö sellaisia määriä että kalorit pysyy kurissa. Ite en paljon muuta syökään kuin esim. öljyssä paahdettua kanaa ja ranskalaisia + hedelmiä/marjoja tai salaattia + jälkkäriksi suklaata tai muuta vastaavaa, mutta syön aikalailla 8/16-tyylillä ja vain pari kertaa päivässä. Toimii mulle. Kolesterolit ja muutkin pysyy kunnossa, kun noissa ranuissa mitä syön on vain perunaa ja rypsiöljyä ja siihen kaveriksi sitä oliiviöljyssä paistettua ja hyvin maustettua kanaa. Maistuu roskaruualta mutta ei sisällä mitään erityisen epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin söin vain kerran tai kahdesti päivässä kunnolla, ja illat sitten herkuttelin. Sit sairauksien vuoksi piti tehdä ryhtiliikettä ja ajatella syömisiä uudestaan. Nykyään syön säännöllisesti, eli pätkäpaasto ei toimi minulle. Ja verensokerini pysyvät nykyään tasaisempina eikä kakut ja suklaat huutele perääni kuten ennen. Syön siis viisi kertaa päivässä aikalailla lautasmallin mukaan. Nykyään olen ihan energinen ja normaalipainoinen. Huoletta voin herkutellakin. Mutta enää en siis joka päivä.
Sellaisena päivänä kun syö sen kokonaisen suklaalevyn (kuten vaikka itse eilen tein eli siis 200 grammaa), niin syö muuten tosi kevyesti, vaikkapa seitiä. Itse tykkään syödä herkkuja kerralla paljon, joten jätän mieluummin kunnon ruoan silloin vähemmälle. Toki näin ei kannata tehdä kuin ehkä max kerran viikossa.
Laihduta syömällä paremmin? Multa lähti yli kymmenen kiloa sillä, että en enää syö minkään sortin mössöruokaa, vaan oikeasti hyvää ja laadukasta.
Älkää neuvoko tätä, tää on se sama trolli kuin ennenkin. Painaa 100kg,liikunta muka lihottaa, aloittaa joka päivä dieetin ja iltapäivällä jo ahmii, 35v on iäkäs.
Säälittävää tuhlata hyväntahtoisten aikaa, kun et mitään neuvoa oikeasti halua.
Vierailija kirjoitti:
Älkää neuvoko tätä, tää on se sama trolli kuin ennenkin. Painaa 100kg,liikunta muka lihottaa, aloittaa joka päivä dieetin ja iltapäivällä jo ahmii, 35v on iäkäs.
Säälittävää tuhlata hyväntahtoisten aikaa, kun et mitään neuvoa oikeasti halua.
Älä jauha kakkaa. Ensimmäisen kerran kirjoitan tänne. Meitä ikuisen ylipainon vuoksi itsemur haa miettiviä on paljon! Ap
Mä laihdutin 30 kiloa annoskokoja vajaassa kahdessa vuodessa tinkimättä elämänlaadusta. Toimin näin:
1) Lisäsin kasviksia joka aterialle, en siis muuttanut ensin mitään muuta mutta lisäsin kasvisten määrää. En erityisemmin pidä salaateista joten valmistin kasvikset muulla tavalla, tai lisäsin niitä ruuan sekaan, esim uunissa paahdettu munakoiso on todella maistuvaa bolognesekastikkeen seassa, tacot yms voi täyttää suurelta osin pelkillä kasviksilla kunhan ne on tuunattu herkullisiksi, uunissa paahdetut kasvikset ja juurekset on herkullisia ja erityisen kiva lisuke talvella.
Kun lisäät kasviksia jää kaloritiheämmät ruuat automaattisesti vähemmälle.
2) Lisäsin arkiliiuntaa, jäin pysäkkiä aiemmin pois bussista, toimitin asioita jalan tai fillarilla ja kävin kesken päivän kävelyllä, vaikka sitten vain korttelin ympäri. Kunnes askeleita oli kasassa 10000 päivässä. Aluksi se oli raskasta mutta nopeasti siihen tottui ja nykyään tunnen oloni kurjaksi jos en ole kävellyt.
Pikkuhiljaa lisäsin muutakin treeniä, joogaa ja tanssia lähinnä. Lajeja joista nautin.
3) Aloitin pätkäpaaston, aluksi 12:12 menetelmällä, nykyään 14:10.
4) Käytin Fat secret-sovellusta johon kirjasin kaiken ruuan ja pidin kalorit 1500kcal tai alle. Juhlapyhinä ja muissa erikoistilanteissa en laske kaloreita, mutta palaan aina heti ruotuun kun joulu tms on ohi.
5) Makeat herkut on kompastuskiveni joten niistä luovuin aluksi kokonaan pariksi kuukaudeksi, enkä vieläkään osta kotiin kuin erikoistilanteissa. Jos tilaan ravintolassa jälkkärin jaan sen useimmiten jonkun kanssa.
Käyn edelleen pizzalla tai hampurilaisella toisinaan ja otan kakkua juhlissa ja ostan leffaan karkkipussin, mutten mitään jättisäkkiä.
Jos juot limuja, lopeta ne heti, jopa light-juomat, ne ylläpitävät makeannälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30 3 vuodessa -70kg
Ap
Eipä se normaalipainoinen pitkään siinä normaalipainossa pysy jos mässyttää kaksin käsin roskaruokaa ja leivoksia.
Oletko sä edes lihava, eli onko laihduttamisen tarvetta? Mut miten vaan, et tule onnistumaan, jos ajatusmaailmasi on samanlainen kuin juovalla alkoholistilla.