Minkä ikäisenä aineenvaihduntasi jämähti, etkä enää pystynytkään syömään lihomatta?
Minulla joskus 25 veenä, sitä ennen saatoin mättää ihan kaikkea niin paljon kuin huvitti ja ryypätäkin, eikä painoa tullut millään. Nyt olen 29 ja tuntuu että lihon jo yhdestä suklaapalasta kilon..
Kommentit (81)
Kun laittaa lautaselle 70% kasviksia (ei mitään uppopaistettuja) niin kyllä saa syödä napansa ihan täyteen.
Aineenvaihdunta jämähtää siinä kohtaa kun ihminen kuolee. Vähän sen jälkeenkin toki "aineet vaihtuu" mutta aika eri tavalla. Aineet vaihtuu ihmisen kropassa ja ihminen käyttää energiaa ihan koko ajan. Nää on aivan järkyttävän ärsyttäviä nää mammojen hokemat oikeesti kun ei tajuta pennin vertaa mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kun laittaa lautaselle 70% kasviksia (ei mitään uppopaistettuja) niin kyllä saa syödä napansa ihan täyteen.
Itse pyrin syömään käsimallilla: nyrkin verran kasviksia, kämmenen verran proteiinia, kourallinen hiilareita, peukalon verran hyviä rasvoja. Tällä lailla annoskoot pysyvät sopivina ja kaikkea saa riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Aineenvaihdunta jämähtää siinä kohtaa kun ihminen kuolee. Vähän sen jälkeenkin toki "aineet vaihtuu" mutta aika eri tavalla. Aineet vaihtuu ihmisen kropassa ja ihminen käyttää energiaa ihan koko ajan. Nää on aivan järkyttävän ärsyttäviä nää mammojen hokemat oikeesti kun ei tajuta pennin vertaa mistään mitään.
Joku assi siellä ei taas tajua, että kaikkea ei tarvitse ottaa kirjaimellisesti. Jämähtää = hidastuu. Ymmärrätkö?
Ei sellaista ikää ole ollut ikinä. Nytkin painan vähemmän kuin 13 vuotiaana koska kuitenkin hieman katson mitä syön ja harrastan liikuntaa lähes päivittäin.
30. Lämmöllä muistelen niitä aikoja, milloin suupalat ei jääneet lanteille kummittelemaan.
38-39 vuotiaana.
Siihen jämähti. Pitää todella tehdä enemmän töitä mitä ennen.
Hei hei hampurilaiset, suklaat, oluet, karkit, kaikki kivat herkut.
Huoletonta aikaa ennen. 😂😂
39-40v..ärsyttää kun pitäisi oikeasti syödä vähän :/ mälsää.
Siinä 34v. Toisen lapsen jälkeen.
Olen aina ollut hoikka mutta 50 täytettyäni painoa alkoi kertyä. Lisäsin liikuntaa ja rupesin kiinnittämään huomiota mitä syön ja varsinkin mitä juon. Paino pysyy nyt hallinnassa. Kauhistutti ajatus, että jos painoa kertyy 1-2 kg vuodessa niin olen 80-vuotiaana lyllertävä tankki.
Joskus 25-30-vuotiaana tapahtui se muutos, ettei enää voi syödä "mitä vain" lihomatta. Nyt olen 41 v ja paino pysyy kurissa, kun syön aika terveellisesti ja kontrolloidusti, mutta silloin tällöin voin myös herkutella ilman katastrofia. Nyt pelottaa, että vaihdevuosien myötä homma tulee vaikeutumaan vielä paljon lisää.
En tiedä. Ei ole oikeastaan koskaan ruoka maistunut ja herkut vielä vähemmän.
Lihoin jatkuvasti ehkä 23-vuotiaaksi asti, sen jälkeen paino on pysynyt samana vaikka syön ja liikun miten nyt huvittaa. Nyt oon 28. Alankohan taas kohta lihomaan?
35-vuotiaana. Tämä oli tosi selvä muutos. Painoa tuli pari kiloa lisää ja sitten heräsin. Vaikka jätin herkut lähes pois, en silti ole saanut noita paria kiloa pois.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla vaihdevuosien aikaan viimeistään, mutta siihen puree ketodieetti hyvin. Sitä ennen tavallinenkin dieetti yleensä toimii.
Ärsyttää kun ketogeenisestä ruokavaliosta puhutaan vain dieettinä. Se on kuitenkin ollut ihmiselle se normaali tila ennen kuin pullan mussutaminen alkoi vallata ruokapöydät.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole aineenvaihdunnan jumahtamisesta, vaan siitä etten kuluta sitä mitä syöt. Ei ihminen itsekseen liho, jos kuluttaa tarpeeksi.
Tämä on nyt jokin uusi mantra, joka ei päde, jos tulee esimerkiksi ruoansulatuksen hidastumista aiheuttavia sairauksia. Minulla se oli kilpirauhasen vajaatoiminta, yhdistettynä lihomista aiheuttavaan masennuslääkkeeseen. Kun lopetin masennuslääkkeen ja vajaatoiminta saatiin hallintaan, paino laski kymmenen kiloa alle vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 25-30-vuotiaana tapahtui se muutos, ettei enää voi syödä "mitä vain" lihomatta. Nyt olen 41 v ja paino pysyy kurissa, kun syön aika terveellisesti ja kontrolloidusti, mutta silloin tällöin voin myös herkutella ilman katastrofia. Nyt pelottaa, että vaihdevuosien myötä homma tulee vaikeutumaan vielä paljon lisää.
Liikunta auttaa painonhallinnassa. Iän myötä täytyy muistaa myös lihaskuntoharjoittelu. Olen 56 eikä ongelmaa, kun vaan liikkuu.
13- 14 veenä. En ole koskaan ollut ylipainoinen mutta n vviitisen kiloa painavampi mitä nyt. Keho näyttää kyllä paljon solakammalta kuin nuo 5 kiloa koska nykyään liikun. Ero ulkomuodossa on huima nyt 38v ja parikymppisen välillä. Silloin en liikkunut, söin mitä sattuu ja ryyppäsin paljon.
Kyllä ihan tavallisellakin ruokavaliolla saa painon pidettyä kurissa. Pitää vain sisäistää, että sitä ruokaa saa tosiaankin syödä aivan tajuttoman vähän aiempaan verrattuna.