Onko duunarina olemisessa jotain vikaa?
Paljon on keskusteluja yhteiskuntaluokista, ”mistä tunnistat keskiluokkaisen” yms. Mutta, mikä vika duunarina olossa on? Halveksutaanko sitä ylemmissä yhteiskuntaluokissa? Voiko duunari olla keskiluokkainen?
Kommentit (80)
Ei ole, pääasia että on onnellinen siinä elämässä mitä elää. Minä olen onnellinen. Olen maisteri, opettajan pätevyys. Opetin 16 vuotta kunnes sain tarpeekseni, täälläkin esitetyistä syistä.
Maisteria ei huolita siivoamaan, ei kaupan kassalle eikä oikein mihinkään. Perustin maatilan ja perheemme oli enemmän kuin tyytyväinen.
Nyt lapset ovat lähteneet maailmalle ja syksyllä pääsin raksalle apunaiseksi, virallisesti kaivinkoneen perämies. Kun hommat tekee kunnolla, hommat vaan jatkuu ja jatkuu, jätkät ei v..ttuile, olen osa porukkaa. Ja kuulkaa, olen hyvin onnellinen.
Ei se raha ole se tärkein asia maailmassa. Toki mies opettaa edelleen ja varmistaa sillä talouden, mutta minä duunarina olen onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vikaa. Mieheni on duunari, mä olen duunariperhetaustainen akateeminen. Kyllä yhteiskuntaryhmien välillä on kulttuurieroja, vaikka jotkut sen kiistää. Erilaisuutta ei tarvitse käsittää niin, että toinen on huonompi ja toinen parempi. Vaikka monet niin tekee.
"Akateeminen" ei ole minkään luokkajaottelun mukainen luokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vikaa. Mieheni on duunari, mä olen duunariperhetaustainen akateeminen. Kyllä yhteiskuntaryhmien välillä on kulttuurieroja, vaikka jotkut sen kiistää. Erilaisuutta ei tarvitse käsittää niin, että toinen on huonompi ja toinen parempi. Vaikka monet niin tekee.
"Akateeminen" ei ole minkään luokkajaottelun mukainen luokka.
Käsitettä "luokka" ei tuossa käytetty. (Ei, luokka ja yhteiskuntaryhmä eivät ole sama asia)
Se, että duunarin mielestä vain duunarit tekevät oikeita töitä, muut on jotain herroja jotka luulevat olevansa jotakin, vaikkei ne mistään mitään ymmärrä. No, tervetuloa vaan sinne korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden joukkoon, varmasti ihan käden käänteessä syntyisi esimerkiksi ohjelmisto, talon piirustukset laskelmineen, tai vaikkapa piirilevykaavio, joka oikeasti myös toimisi niin kuin pitää.
Monen duunarin mielestä he ovat pätevämpiä mihin tahansa korkeakoulutetun hommaan kuin kyseistä työtä oikeasti tekevät, ja tätä mielipidettä myös mölytään suureen ääneen siellä tupakkapaikalla samalla kun haukutaan kaikki ylemmässä asemassa olevat kollegat.
Duunarin maailmankuva on mustavalkoinen, duunari tietää kaiken paremmin, on firman tärkein työntekijä ja on aina oikeassa. Asioista ei voi keskustella järkevästi ja analyyttisesti, koska duunari on päättänyt mielipiteensä ja pysyy siinä, vaikkei sen taustalla olidi mitään faktapohjaa tai tutkimustietoa.
Duunari myös ilmoittaa lapsilleen, että nämähän ei mihinkään lukioon mene, vaan amikseen ja oikeisiin töihin.
Toki siellä täällä on fiksujakin duunareita, mutta valitettavan moni stereotypia pätee useimpiin duunareihin.
Olen työskennellyt duunareiden kanssa, ja oli epäviihtyisin paikka missä olen ikinä ollut edellämainittujen seikkojen takia. Ulkonäköä myös kommentoitiin jatkuvasti ja ehdoteltiin ties mitä. Missään muussa (korkeakoulutettujen) työpaikassa ei ole ollut mitään vastaavaa jatkuvaa työkavereiden haukkumista, katkeruutta muita kohtaan ja naisten epämääräistä kohtelua.
Nämä keskustelut ahdistaa jostakin syystä todella paljon.
Itse kasvoin akateemisessa perheessä, mutta luokat kuuluivat onneksi vielä lapsuudessa ja nuoruudessa historiantunneille. Nämä luokkajutut tekivät paluun Hesarin juttujen johdosta, juontaen tutkimuksista joissa kulutetaan "sosioekonominen tausta/asema" kuvausta.
Lopulta nuo tutkimukset ja niiden laiska hs-referointi kasvattavat luokkaerottelua ja ennakkoluuloja.
Duunareissa ei ole mitään vikaa.
Myös duunarit lukevat ja tukevat tätä yhteiskuntaa, osa lämpimämmin ja paremmin kuin tusina asiantuntijoita.
Me taas tunteisiin, tiedän. Huomaan, että punaisia puolustaneen talollisen isopappani geenit välillä aktivoituvat.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni ei mitään vikaa. Tuollainen luokka-ajattelu on jostain viime vuosisadan alkupuolelta.
t. FM
Samaa mieltä. Muutenkin näin keski-ikäisenä tuntuu hurjalta tämä nykyisin vallalla oleva ihmisten luokittelu ja lokerointi, koska sitä ei ole omana elinaikana ole ikinä ollut tässä mittakaavassa. Etenkin ihmetyttää kuinka avoimesti esim just duunareita halveksitaan.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
duunarissa ei ole mitään vikaan jos ei ole persu tms. Sitten jos duunariuteen aletaan liittämään rasismi tai persurikollisuus niin aletaan mennä pieleen.
Persu sitä ja persu tätä, näin hokee papukaijan lailla silakka mätä.
no sano suoraan jos olet sitä mieltä että rasismi ja duunari kuuluvat yhteen. Koska itse tunnen paljon duunareita jotka eivät ole rasisteja eikä persuja.
Vierailija kirjoitti:
Se, että duunarin mielestä vain duunarit tekevät oikeita töitä, muut on jotain herroja jotka luulevat olevansa jotakin, vaikkei ne mistään mitään ymmärrä. No, tervetuloa vaan sinne korkeasti koulutettujen asiantuntijoiden joukkoon, varmasti ihan käden käänteessä syntyisi esimerkiksi ohjelmisto, talon piirustukset laskelmineen, tai vaikkapa piirilevykaavio, joka oikeasti myös toimisi niin kuin pitää.
Monen duunarin mielestä he ovat pätevämpiä mihin tahansa korkeakoulutetun hommaan kuin kyseistä työtä oikeasti tekevät, ja tätä mielipidettä myös mölytään suureen ääneen siellä tupakkapaikalla samalla kun haukutaan kaikki ylemmässä asemassa olevat kollegat.
Duunarin maailmankuva on mustavalkoinen, duunari tietää kaiken paremmin, on firman tärkein työntekijä ja on aina oikeassa. Asioista ei voi keskustella järkevästi ja analyyttisesti, koska duunari on päättänyt mielipiteensä ja pysyy siinä, vaikkei sen taustalla olidi mitään faktapohjaa tai tutkimustietoa.
Duunari myös ilmoittaa lapsilleen, että nämähän ei mihinkään lukioon mene, vaan amikseen ja oikeisiin töihin.
Toki siellä täällä on fiksujakin duunareita, mutta valitettavan moni stereotypia pätee useimpiin duunareihin.
Olen työskennellyt duunareiden kanssa, ja oli epäviihtyisin paikka missä olen ikinä ollut edellämainittujen seikkojen takia. Ulkonäköä myös kommentoitiin jatkuvasti ja ehdoteltiin ties mitä. Missään muussa (korkeakoulutettujen) työpaikassa ei ole ollut mitään vastaavaa jatkuvaa työkavereiden haukkumista, katkeruutta muita kohtaan ja naisten epämääräistä kohtelua.
Tämä tekstikö ei ollut mustavalkoinen?
Vierailija kirjoitti:
Eräs ruma kaverini tekee näitä aloituksia tasaiseen tahtiin. Hän kohottaa itsetuntoaan niin.
Oletko itse kaunis insta perseen revittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
duunarissa ei ole mitään vikaan jos ei ole persu tms. Sitten jos duunariuteen aletaan liittämään rasismi tai persurikollisuus niin aletaan mennä pieleen.
Persu sitä ja persu tätä, näin hokee papukaijan lailla silakka mätä.
no sano suoraan jos olet sitä mieltä että rasismi ja duunari kuuluvat yhteen. Koska itse tunnen paljon duunareita jotka eivät ole rasisteja eikä persuja.
Vassarin pelko on viisauden alku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tekstikö ei ollut mustavalkoinen?
Tämä teksti perustuu vuosien työkokemukseen sekä duunarien että korkeasti koulutettujen kanssa. Kun näkee molemmat maailmat ja kulttuurit ja asenteet, niin ero näiden välillä on häkellyttävän suuri.
Duunari sitä, duunari tätä.. Mielestäni ennen käytetty "työläinenkin" olisi kivemman ja kohteliaamman kuuloista "nimittelyä", vai alkoiko se sitten jossain vaiheessa tarkoittaa keskiluokkaa..
Meitä on sekalainen sisarussarja, ekonomi, opettaja ja duunari. Duunari tosin eteni rakennusmiehestä rakennustarkastajaksi, on rakentanut oman talon ja kesämökin, joten en näe häntä mitenkään erilaisena. Meillä on kaikilla sama kasvatus, duunari oli vaan koulussa heikko ja oppi käytännössä paremmin.
Miksi hän olisi sen enemmän persu tai ihmisiä arvosteleva kuin mekään? Siksikö, että työpaikka on rakennuksilla?
Veikkaan, että minä eniten kouluja käyneenä olen se juntein ja tunteella elävin meistä.
Ihmettelen tätä kapeaa ajattelun latua jota nykyään korostetaan. Persut on automaattisesti paha, koronakriitikot hörhöjä ja duunarien lapset adhd:ita. Aikuiset ihmiset ovat kuin lapsia hiekkalaatikolla.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on sekalainen sisarussarja, ekonomi, opettaja ja duunari. Duunari tosin eteni rakennusmiehestä rakennustarkastajaksi, on rakentanut oman talon ja kesämökin, joten en näe häntä mitenkään erilaisena. Meillä on kaikilla sama kasvatus, duunari oli vaan koulussa heikko ja oppi käytännössä paremmin.
Miksi hän olisi sen enemmän persu tai ihmisiä arvosteleva kuin mekään? Siksikö, että työpaikka on rakennuksilla?
Veikkaan, että minä eniten kouluja käyneenä olen se juntein ja tunteella elävin meistä.
Ihmettelen tätä kapeaa ajattelun latua jota nykyään korostetaan. Persut on automaattisesti paha, koronakriitikot hörhöjä ja duunarien lapset adhd:ita. Aikuiset ihmiset ovat kuin lapsia hiekkalaatikolla.
Persut on pahoja ja korona kriitikot on hörhöjä. Duunarit on täysin ok.
Ei ole mitään vikaa.
Kaikki työ on arvokasta.
Ei kai jos on itse tyytyväinen. Itse en kyllä olisi yhtään tyytyväinen jos olisin sellaiseksi päätynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut on pahoja ja korona kriitikot on hörhöjä. Duunarit on täysin ok.
persut elättävät sinutkin, olisit kiitollinen.