Rintatulehduksesta tietävät.
Minkälaisia oireita rintatulehduksessa on? Voiko tulehdus parantua kotihoidolla vai tarviiko aina syödä lääkekuuri? Miten sitä voi kotona muuten hoitaa?
Kommentit (10)
yleensä rinta on pinkeä ja siihen tulee selkeästi punoittavakohta ja kuumétta. jos on jo kuumetta kantsii hakea lääkekuuri. jos on vaan rinta pinkeä ja hieman arka voi yrittää saada mahd hyvin tyhjäksi
Mulle kätilö sanoi lähtiäisiksi, että "jos on vähän kipeä olo ja miettii, oliskohan mulla rintatulehdus, niin ei ole".
Rinnassa voi olla vain pieni punoittava ja aristava kohta. Usein on vähän heikko olo.
Päätä särkee kovasti ja rinta on todella kipeä, kova ja punainen. Jos on vain vähän punoitusta ja aristusta, niin taitaa olla vain tukoksesta kyse.
Tämän tiedän varmasti, kun ole ko "taudin" monta kertaa sairastanut.
Jos et, niin paras tapa tyhjätä tukkeutunut rinta on mennä lämpimään suihkuun ja käsin lypsää 2 suihkausta kipeästä ja 1 suihkaus terveestä rinnasta ja näin jatkaa kunnes et enää saa itse missään asennossa siitä kipeästä rinnasta maitoa. Jos et meinaa saada, niin seiso siten, että rinnat pääsevät vähän roikkumaan eteenpäin. Suihkun jälkeen anna vauvan imeä kipeää rintaa. Ota vaikka ennen suihkua Panadolia ja koita kestää. Kokeile syöttää ensin ns normaalisti ja sitten siten, että lapsen jalat ovat sinun pääsi kohdalla.(ylösalaisin siis)Lopuksi laita rintaan vielä kunnon lämpöhauteet ja lypsä pumpulla/käsin kunnes paakku on poistunut. Tässä voi mennä yöhön astikin, mutta etpä tarvi antibiootteja, jos tällä selviät.
Punoittava, kova ja aristava kohta rinnassa. Heikko ja hutera olo.
Jos rinta arka ja punoittaa, on todennäköisesti maitorauhanen tukossa ja maito pitäisi saada sieltä liikkeelle. Edellä olikin jo kerrottu hyviä vinkkejä. Yksi hyvä imetysasento on laittaa lapsi niin, että pää on rinnan kohdalla ja jalat poispäin sinusta, siis jos imetät istuvilleen. Näin rinta tyhjenee eri kohdasta. Jos nousee kuume, niin sit antibioottien hakuun.
Rintaan sattuu ja on muutenkin vähän kipee/heikko olo ja mietin että joko onnistuin saamaan rintatulehduksen...