Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljasjalkakengät askellusongelmaiselle - onko kukaan kokeillut?

Vierailija
23.04.2021 |

Ainakin englanninkielisessä netissä näyttää olevan vallalla ajattelu, että kaikki askellusongelmat johtuvat jalkojen pilaamisesta nuorena, erityisesti kenkien käytöstä. Että vauvoilla on täydelliset jalat, jotka sitten ovat vähitellen menneet pilalle väärien kenkien takia. Ratkaisu on paljasjalkakenkiin siirtyminen ja jalkojen pienten lihasten vahvistaminen.

Onko kukaan oikeasti jalkaongelmista kärsivä kokeillut, miten meni?

Itselläni on kunnon ylipronaatio joka levisi käsiin raskauksien myötä. On ollut aikoja jolloin tuskin pystyin kävelemään. Nyt ollut käytössä erittäin tukevat pohjalliset, joilla jalat ovat suhteellisen kivuttomat. Kaarta ei ole jaloissa tällä hetkellä ollenkaan. Houkuttelisi testata, että saisiko paljasjalkakävely vaihtelevilla alustoilla tosiaan kaaren palautettua ja vähitelleen jalat suoriksi. Voin kuvitella kumminkin senkin, miten jalkani romahtavat ilman mitään tukea ja pilaan ne lopullisesti.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: minkä merkkiset kengät ostit?

Vierailija
22/31 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa hyötyisikö ihan oikeasti lihava (BMI 40) paljasjalkakengistä, vai tarviiko silloin ehdottomasti pehmustetta jalan alle ettei nivelet hajoa kokonaan? (Ja joo, pudotan painoa, mutta se ei ihan hetkessä käy ja kiva olisi pystyä liikkumaan kivuitta joka tapauksessa.) Toi mahdollinen apu plantaarifaskiittiin kiinnostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/31 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...painoa oli reilusti (bmi29)"

Jos tuo on "reilu ylipaino", niin mun täytyy oikeasti olla norsu (bmi 40). Oon aivan hyvässä kunnossa, teen ruumiillista työtä ja mulla on matala verenpaine (103/65). Genetiikka vaikuttaa moneen asiaan. 🥳

Vierailija
25/31 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Vibram Fivefingersit. Kävelin niillä pari kilometriä asfaltilla ja sain jalkapohjaan aivan jättimäisen rakon, varmaan 5 cm halkaisijaltaan, sen jälkeen en ole tasaisella maalla noita käyttänyt. Onkohan muissa paljasjalkakengissä tällaista ongemaa? Sukkia minulla ei ollut.

Vierailija
26/31 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ainakin testaamaan paljasjalkakenkiä, monet saaneet niistä apua jalkavaivoihin. Itse hurahdin näihin kenkiin ihan totaalisesti, kun testasin. Aivan ihanan kevyet, pehmeät ja mukavat jalkaan. Suosittelin myös näitä ystävälleni, jonka nilkat olivat totaalisen huonossa kunnossa ja nyrjähteli säännöllisesti, toisinaan niin pahasti, että joutui kepeillä kulkemaan. Aika nopeasti hän huomasi, että nilkkojen nyrjähdykset loppuivat kokonaan.. Paljasjalkakengissä ei ole jalkaa tukevia ominaisuuksia, joten jalan ja nilkan pienet lihakset joutuvat töihin ja vahvistuvat, mikä on toisaalta ihan loogistakin. Kuka oikeastaan on keksinyt, että jalat tarvitsisivat erityistä tukea, miksi!? 

Niiden sopivuutta ei tietenkään voi kukaan luvata, mutta suosittelen silti ehdottomasti testaamaan. Sittehän sen näkee. Tälle sivulle on hyvin koottu paljasjalkakenkiä myyviä liikkeitä, joten helppo käydä tutustumassa eri liikkeiden kenkiin ja löytää itseä miellyttävät. https://paljasjalkakenkia.fi/ 

Vierailija
27/31 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ja kysyn kun yritän ekaa kertaa kävellä paljaslankakengillä  että voiko näihin kenkiin laittaa pohjalliset ? Ostin Feelmax kengät ja niissä hyvin tilaa jaloille ja pohja on erittäin ohut.

Vierailija
28/31 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut. Vähän vaikea sanoa auttoiko lievään pronaatioon ja polvivaivoihin, mutta sain lopulta jalkapäävaivoja noista. Olen nyt siirtynyt takaisin paksusti vaimennettuihin kenkiin. 

Vierailija
29/31 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta tommoisista kun olen tämänkin kesän ollut ihan oikeasti paljain jaloin. Palasin muutama tunti sitten uimareissulta, jonka tein paljasjalkaisin ja eilen kävin kauppareissun avojaloin. Jalat ovat hyvässä kunnossa, ei siinä mitään... 

Vierailija
30/31 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkakengät auttoivat itselläni jalkakipuihin. Niissä on leveämpi varvastila. Harvalle sopii niistä ne, joissa on todella ohut pohja ilman pohjallista käytettäväksi. 

En käytä enää tavallisia kenkiä. 

Vierailija
31/31 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda itseoppineet gurut ja muut hörhöt. Riippuu millainen askellus sulla on, että millainen kenkä auttaa. 

Mulle paljasjalkakengät on tuskaa. Kunnon hyvin pehmustetut lenkkarit taas ihan parhaat. Tulee käveltyä. 

Eikähän ne paljasjalkaiset ihmiset silloin aikana ennen kunnon kenkiä koskaan tampanneet kovilla pihoilla ja kaduilla koko päivää. Metsissä ne meni, vaihtelevammissa maastoissa. Eikä eläneet kovin pitkään, että pääsivät varmasti hyvissä ajoin ennen nivelvaivoja päiviltä jonkin ihan muun syyn vuoksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi