Meikkausalotus lyötiin tilttiin. Miksi nainen ei vaan voi olla sen näkönen kun on?
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikillä yritetään tehdä vaikutus ihan kaikkiin ei vain ja ainoastaan miehiin. Miten tämä on niin vaikea käsittää? Onko jotenkin vaikea hahmottaa asioita, joilla voi olla monia eri merkityksiä ja vaikutuksia, eikä vain yhtä?
Uskot siis vahvasti siihen, että jos maailmasta poistettaisiin kaikki miehet, niin naiset jatkaisivat meikkaamistaan ja muuta itsensä ehostamistaan?
Miksi eivät jatkaisi? Kyllä silloinkin ihmisillä olisi oma tyyli, sillä se on myös keino ilmaista itseään, ja ei tähän mitään muutosta tulisi. Meikki, ja meikkaustyyli, on osa omaa tyyliä, sitä millä lailla haluaa ilmentää itseään olemuksessaan ja miltä haluaa näyttää muiden seurassa. Nykyisinkin heteronaiset meikkaavat myös, vaikka olisivat viettämässä aikaa pelkässä naisseurassa, osa meikkaavista naisista on lesboja, kaikki meikkaavat heteronaisetkaan eivät ole kiinnostuneita miehistä ja miesten huomiosta, jne.
Nimenomaan naiset ketkä mainostavat luonnollisuutta ja meikittömyyttä,ovat heitä keillä on luonnostaan tasainen virheetön iho sekä tummat kulmat ja ripset. Jos heillä olisi paha akne ja ihovirheitä niin ei puhuisi niin. Vaan samalla tavalla kuin ihovirheelliset. Pitää astua toisen saappaisiin joskus.
Vierailija kirjoitti:
En kommentoinut tähän ketjuun aiemmin, mutta kysyin tuon, että miten meikkaaminen muka rinnastuu pukeutumiseen ja siisteyteen. Kiinnostavia vastauksia.
Itse olen silti sitä mieltä, että nämä asiat eivät rinnastu toisiinsa. Siisteys ja hygienia ovat itsestä huolehtimista ja noiden laiminlyöminen voi aiheuttaa aitoja terveysongelmia (esim. hammasongelmat, hiivatulehduksen voi saada jos ei peseydy). Pukeutumisen ensisijainen funktio on suojata ihmistä elementeiltä, tuulelta, sateelta ja auringolta. Lisäksi vaatteiden valinnoilla voi tuoda omaa tyyliä esille, mutta se on toissijaista.
Meikkaamista ei voi perustella samanlaisilla syillä. Meikki on kemikaalikoktail, jota naiset levittävät naamalle, koska se on vakiintunut tapa yhteiskunnassa. Olemme niin tottuneita näkemään meikattuja naisia, että meikkaamaton nainen näyttää oudolta tai sairaalta. Kukaan ei kysy mieheltä, jolla ei ole meikkiä, että voitko ihan hyvin, koska olemme tottuneet näkemään miehet ilman meikkiä. Kukaan ei sitä heiltä odota. Lisäksi meikit ovat kalliita ja niiden lisäksi tarvitsee oheistuotteita mm. meikin poistoon ja ihonhoitoon, koska meikki ei tee iholle hyvää.
En tarkoita sanoa, että meikkaamisessa olisi sinänsä jotain pahaa tai etteikö meikata saisi. Mutta on hassua, että jos joku edes vähän kyseenalaistaa meikkaamista ja sitä miten sitä odotetaan naisilta osana "puhtautta ja siisteyttä", niin ketju täyttyy heti huutelusta miten minä meikkaan itseä varten ja et sinä varmaan osaa meikata ja siksi olet vain katkera yms. Minusta olisi ihan tervettä vähän kyseenalaistaa näitä odotuksia ja myös sitä, miten on päätynyt omiin valintoihinsa. Kukaan kun ei elä tyhjiössä, vaan sosiaaliset odotukset ja esim. media vaikuttaa meihin kaikkiin.
Voitte varmaan arvata että itse en ole meikannut enää vuosiin. Minusta se on vapauttavaa. En tarkoita hyökätä kenenkään kimppuun tai mitään, mutta miettikää oikeasti kriittisesti näitä juttuja.
En minäkään vertaisi meikkaamista peseytymiseen, vaan meikki on osa ihmisen tyyliä. Samalla lailla kuin se, millaisia kenkiä haluaa käyttää, millaista takkia, yleensä millaisia vaatteita. Jotkut sitten meikkaavat, ja siinäkin on erilaisia meikkaustapoja.
En vaan itse ymmärrä, mitä järkeä on kyseenalaistaa toisen meikkaamista sen enempää kuin kyseenalaistaa, miksi joku pitää vaikka bändipaitaa eikä yksiväristä, miksi joku käyttää villakangastakkia eikä tuulitakkia, jne. Itse tykkään käyttää meikkiä, koska se kuuluu tyyliini ja koen meikin kanssa ilmentäväni enemmän sitä, mitä olen - olen vähän rock-henkinen, ja koen meikin ilmentävän tätä enemmän kuin meikkaamaton naamani vaaleine kulmakarvoineen. Mutta ei minulle tuota ongelmia kulkea ilman meikkiä, jos en jaksa tai ehdi meikata. En tunne itse kuitenkaan meikkaamattomuutta omalla kohdallani vapauttavana - se on vaan meikittömyyttä, mutta ei se tuo mitään lisäarvoa tai parempaa mieltä minulle.
Lisään vielä, että meikki on mielestäni eri asia kuin moni muu ehostautumisen muoto. Hiusten harjaaminen ei lisää hiuksiini mitään tai piilota niitä, se ainoastaan selvittää takut. Kasvojen peseminen puhdistaa. Siistit vaatteet, jos ne lasketaan ehostautumiseksi, pätevät sekä miehille että naisille.
Meikkaamista sen sijaan odotetaan ainoastaan naisilta. Siinä kirjaimellisesti maalataan omien kasvojen päälle, piilotellaan ja lisäillään. Meikkaaminen oikein opettaa etsimään omista kasvoista virheitä ja miettimään, miten niitä voisi "ehostaa".
Hygienia, vaatteet, hiukset, yms - näitä kaikkia odotetaan enemmän tai vähemmän myös miehiltä. Meikkaamista ainoastaan naisilta. Kukin voi miettiä, mistähän tämä johtuu. Itse kieltäydyn muokkaamasta ulkonäköäni tavoilla, joita kukaan ei odota miehiltä. Miksi naisille on vaateliaammat, työläämmät, ja monimutkaisemmat standardit?
Menemällä töihin meikittä teen itse jotain sen eteen, että meikkiä ei pidetä naisilla ammattimaisuuden vaatimuksena. Kun kukaan ei ole nähnyt minua meikattuna, kaikki ovat tottuneet omaan naamaani, eikä kukaan kysele että olenko sairas. Jos jokin on sairasta niin se, että luonnolliset naisen kasvot näyttävät niin monille sairailta, koska olemee tottuneet näkemään ne piiloon maalattuna.
Koska jokainen ihminen saa ilmaista ulkonäölläitseään juuri sellaisilla tavoilla kuin haluaa. Itse en meikkaa hirveän usein, mutta silloin kuin meikkaan ja kunnolla, oloni on sellainen freesi ja upea. Sama reaktio on kun vaihdan ne hikiset kollarit upeaan mekkoon. Tai pesen ne treenin uuvuttamat hiuksenipuhtaiksi ja laitan kiharoita. Ihan perus juttuja.
Meikkaan, koska näytän aivan hemmetin paljon paremmalta, kuin ilman meikkiä. Ja valehtelisin, jos väittäisin, että en tee sitä miehien takia. Kyllä teen, aina en edes jaksaisi/viitsisi, mutta ainakin nyt kulmat ja ripset täytyy laittaa. Miksi en haluaisi näyttää hyvältä, koska voin?
Vierailija kirjoitti:
Itse huomaan muiden (tuntemattomien lähinnä) käytöksessä todella ison eron silloin kun olen meikannut ja kun en ole. Rajauksilla saan silmäni näyttämään suuremmilta ja pirteämmiltä. Meikki muuttaa ehkä jollain tapaa tylsistyneen näköisen habitukseni pirteäksi ja läsnäolevammaksi. Minua kohdellaan paremmin silloin kun olen meikattu. Minua kuunnellaan, huomioidaan ja arvostetaan enemmän. Ja en nyt puhu pelkästään miehistä vaan ihan kaikista ihmisistä.
Onhan se tietyllä tapaa perseestä, mutta niin paljon se ulkonäkö ja olemus vaan vaikuttaa ihmisiin.
Yleensä ihminen ajattelee muista sitä mitä itse heistä ajattelee. Eli heijastat sen miten itse muita kohtelet muiden tekemisiksi. Tunnet myös alemmuutta kun et ole meikannut, joten projisoit tämän niin että muut ihmiset muka kohtelevat sinnua huonosti, vaikka sinä vain itse ajattelet niin käyvän. Tehokas limbo pitää sinut meikkikynän varressa tehokkaasti. Oikeasti nuo on vain ulkoapäin sinulle syötettyjä mantroja jotka olet omaksunut osaksi persoonallisuuttasi.
Miksi miehet eivät ilmaise itseään meikillä?
Miksi miehet eivät ehosta itseään meikillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepetos vai rehellisyys?
Miten rehellisyys liittyy tähän? Kyllä minä ihan rehellisesti meikkaan. Olen ostanut meikit ihan omalla rahalla enkä kenellekään väitä, että ripseni olisivat luonnostaan näin mustat.
vaan etpä ole laittanut ripsiisi varoituskylttiäkään siitä, että huijaat olevasi paremmannäköinen kuin oikeasti olet. olet teeskentelijä, huijari ja oikeasti ruma ihminen (sisältä ja meikin alta)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin toivoisin, että useampi mies tekisi niin. Rock-piireissä se tosin onkin ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole tarvetta ilmaista olevani epäaito huijari, joka peittää rumuutensa pakkelikasalla. Olen rehellisesti oma ruma itseni, enkä esitä olevani parempi kuin oikeasti olen.
M
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että meikki on mielestäni eri asia kuin moni muu ehostautumisen muoto. Hiusten harjaaminen ei lisää hiuksiini mitään tai piilota niitä, se ainoastaan selvittää takut. Kasvojen peseminen puhdistaa. Siistit vaatteet, jos ne lasketaan ehostautumiseksi, pätevät sekä miehille että naisille.
Meikkaamista sen sijaan odotetaan ainoastaan naisilta. Siinä kirjaimellisesti maalataan omien kasvojen päälle, piilotellaan ja lisäillään. Meikkaaminen oikein opettaa etsimään omista kasvoista virheitä ja miettimään, miten niitä voisi "ehostaa".
Hygienia, vaatteet, hiukset, yms - näitä kaikkia odotetaan enemmän tai vähemmän myös miehiltä. Meikkaamista ainoastaan naisilta. Kukin voi miettiä, mistähän tämä johtuu. Itse kieltäydyn muokkaamasta ulkonäköäni tavoilla, joita kukaan ei odota miehiltä. Miksi naisille on vaateliaammat, työläämmät, ja monimutkaisemmat standardit?
Menemällä töihin meikittä teen itse jotain sen eteen, että meikkiä ei pidetä naisilla ammattimaisuuden vaatimuksena. Kun kukaan ei ole nähnyt minua meikattuna, kaikki ovat tottuneet omaan naamaani, eikä kukaan kysele että olenko sairas. Jos jokin on sairasta niin se, että luonnolliset naisen kasvot näyttävät niin monille sairailta, koska olemee tottuneet näkemään ne piiloon maalattuna.
Minä taas näen asian niin päin, että naiset SAAVAT meikata ja miehet EIVÄT SAA. Meikkaaminenhan on hauskaa. Sääliksi käy miesten suppea elämä, kaikenlaisilla tyyleillä leikittely on paljon rajatumpaa kuin naisilla. Siis vaatteissa ja hiusmalleissa ja kaikissa, värien käytössä yms.
Naiset SAAVAT meikata.
Saavatko naiset olla myös meikkaamatta?
Saisiko pääministeri Marin tulla töihin tai median eteen ilman meikkiä (kuten miespoliitikot) ilman, että siitä tulisi kohu?
Meikkaus on yksi tekijä monien joukossa, jolla naiset arvottavat ja kilpailevat keskenään. Naisilla on miehistä riippumatta voimakas tarve määrittää toisten naisten arvoa ja nokkimisjärjestystä ja tämän kilpailun takia ostetaan kalliita muotivaatteita (joita kukaan mies ei tunnista, kalliita laukkuja (joita kukaan mies ei tunnista), kalliita meikkejä ja rasvoja (joita kukaan mies ei tunnista). Mutta toinen nainen tunnistaa ja välittömästi arvottaa naisen joko itsensä yläpuolelle tai alapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Naiset SAAVAT meikata.
Saisiko pääministeri Marin tulla töihin tai median eteen ilman meikkiä (kuten miespoliitikot) ilman, että siitä tulisi kohu?
Suoraan sanottuna en usko, että pääministeri Marinin meikkaamattomuudesta nousisi automaattisesti mikään kohu, mutta toisaalta klikkiotsikoillahan joku iltapäivälehti voi kyllä nostattaa kohun sellaisestakin aiheesta, mikä muuten ei olisi ihmisiä kiinnostanut tai he eivät olisi edes huomanneet asiaa. Marin ei meikkaa mitenkään räikeästi, ja hänellä ei luonnostaan niin vaaleat (valjut) piirteet edes taida olla, että meikitön vaikutelma todennäköisesti olisi mitenkään silmiinpistävä.
Meidän yhteiskunnassa meikkaamaton nainen ei ole mikään erikoinen näky edes työelämässä - siis tarkoitan nyt muita kuin duunariammatteja - joten en sanoisi meikkiä naisellakaan mitenkään ehdottomaksi normiksi meillä.
Vierailija kirjoitti:
Naiset SAAVAT meikata.
Tietenkin. Ei siellä eduskuntasalissa monikaan nainen meikkaile. Taisi Halonenkin presidenttiaikoinaan esiintyä täysin meikittä.
Vierailija kirjoitti:
Meikkaus on yksi tekijä monien joukossa, jolla naiset arvottavat ja kilpailevat keskenään. Naisilla on miehistä riippumatta voimakas tarve määrittää toisten naisten arvoa ja nokkimisjärjestystä ja tämän kilpailun takia ostetaan kalliita muotivaatteita (joita kukaan mies ei tunnista, kalliita laukkuja (joita kukaan mies ei tunnista), kalliita meikkejä ja rasvoja (joita kukaan mies ei tunnista). Mutta toinen nainen tunnistaa ja välittömästi arvottaa naisen joko itsensä yläpuolelle tai alapuolelle.
Eli jos Maijalla on kirppikseltä ostettu hippilaukku ja Tiinalla 1000 euroa maksanut merkkilaukku, niin kumman heistä he arvottavat toisen yläpuolelle? Ovatko he arvotuksesta samaa vai eri mieltä? Entäs kun paikalle astelee Liisa goottilaukun kanssa, Tellervo itsetehdyn laukun kanssa ja Paula City-marketista ostetun laukun kanssa, niin millä lailla he arvottavat Maijaa ja Tiinaa - entä toisiaan? Sitten pakkaa tulee sekoittamaan vielä Jaana, jolla ei ole laukkua ollenkaan, vaan Amnestyn kangaskassi, sekä hänen kaverinsa Mirkku, jolla on pienestä kivijalkaliikkeestä ostettu 250 euron laukku.
Ovatko nämä kaikki samaa mieltä siitä, kumpi on mageempi tyyppi, Maija vai Tiina? Tai ovatko he yleensä kiinnostuneita toistensa laukuista? Tunnistavatko kaikki nämä naiset esimerkiksi Tiinan laukun, tai osaavatko arvioida sen hinnan - tai kiinnostaako heitä edes se?
Tietynlaiseen tilanteeseen ja pukeutumiseen sopii mielestäni myös meikki. Esimerkiksi metsään en meikkaisi ja hyvältä se naturelli lookki siellä näyttää.
Meikkaan, koska pidän itseäni rumana ilman meikkiä. Meikkaan itseäni, muita naisia ja miehiä varten, sukupuolella ei väliä. Meikkaan jopa äitiäni varten. Välillä meikkaan, vaikka tiedän pysytteleväni kotona koko päivän. En tiedä miksi minun pitäisi olla meikkaamatta vain siksi, että näyttäisin omasta mielestäni rumemmalta. Meikit on ostettu tienaamallani palkalla.
En kommentoinut tähän ketjuun aiemmin, mutta kysyin tuon, että miten meikkaaminen muka rinnastuu pukeutumiseen ja siisteyteen. Kiinnostavia vastauksia.
Itse olen silti sitä mieltä, että nämä asiat eivät rinnastu toisiinsa. Siisteys ja hygienia ovat itsestä huolehtimista ja noiden laiminlyöminen voi aiheuttaa aitoja terveysongelmia (esim. hammasongelmat, hiivatulehduksen voi saada jos ei peseydy). Pukeutumisen ensisijainen funktio on suojata ihmistä elementeiltä, tuulelta, sateelta ja auringolta. Lisäksi vaatteiden valinnoilla voi tuoda omaa tyyliä esille, mutta se on toissijaista.
Meikkaamista ei voi perustella samanlaisilla syillä. Meikki on kemikaalikoktail, jota naiset levittävät naamalle, koska se on vakiintunut tapa yhteiskunnassa. Olemme niin tottuneita näkemään meikattuja naisia, että meikkaamaton nainen näyttää oudolta tai sairaalta. Kukaan ei kysy mieheltä, jolla ei ole meikkiä, että voitko ihan hyvin, koska olemme tottuneet näkemään miehet ilman meikkiä. Kukaan ei sitä heiltä odota. Lisäksi meikit ovat kalliita ja niiden lisäksi tarvitsee oheistuotteita mm. meikin poistoon ja ihonhoitoon, koska meikki ei tee iholle hyvää.
En tarkoita sanoa, että meikkaamisessa olisi sinänsä jotain pahaa tai etteikö meikata saisi. Mutta on hassua, että jos joku edes vähän kyseenalaistaa meikkaamista ja sitä miten sitä odotetaan naisilta osana "puhtautta ja siisteyttä", niin ketju täyttyy heti huutelusta miten minä meikkaan itseä varten ja et sinä varmaan osaa meikata ja siksi olet vain katkera yms. Minusta olisi ihan tervettä vähän kyseenalaistaa näitä odotuksia ja myös sitä, miten on päätynyt omiin valintoihinsa. Kukaan kun ei elä tyhjiössä, vaan sosiaaliset odotukset ja esim. media vaikuttaa meihin kaikkiin.
Voitte varmaan arvata että itse en ole meikannut enää vuosiin. Minusta se on vapauttavaa. En tarkoita hyökätä kenenkään kimppuun tai mitään, mutta miettikää oikeasti kriittisesti näitä juttuja.