Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa keksimään, että mitä ihmettä opiskelisin

Vierailija
23.04.2021 |

Näin yön valvoneena ja opiskeluasioita murehtineena ajattelin hetken mielijohteesta kysellä, että mitä kannattaisi lähteä opiskelemaan lukion jälkeen. Suoritan tällä hetkellä lukiota.

Taustatiedoiksi sen verran, että opinnot sujuvat muuten hyvin (kursseilta tulee arvosanaksi numeroita 8-10 väliltä), mutta tiedostan etten oikein luota ollenkaan omaan osaamiseeni ja kärsin varmaankin jonkinlaisesta huijarisyndroomasta. Jostain syystä olen iskostanut päähäni idean, että olisin lukion jälkeen kiinnostunut yliopistoon menemisestä, mutta toisaalta ajatus siitä tuntuu jotenkin mahdottomalta. Olen perheenjäsenistäni ensimmäinen lukiota suorittava, joten kukaan lähipiiristä ei ole oikein pysty antamaan kokemuspohjalta vinkkejä näissä asioissa. Olen kova jännittämään ja stressaamaan, joten pelkästään tulevien ylioppilaskokeiden tulokset pelottavat jo nyt, enkä tiedä miten tulisin koskaan selviämään vaikkapa valintakokeista. Samalla ajattelen, että en ole ollenkaan tarpeeksi fiksu yliopistoon.

Toinen iso ongelma on se, etten koskaan ole suoranaisesti haaveillut mistään ammatista. Tällä hetkellä kiinnostavimmilta aloilta tuntuvat pääasiassa humanistiset tieteet, mutta työllistyminen vaikeus sellaisella koulutuksella huolettaa.

Listaan vielä tähän alapuolelle muutaman asian itsestäni, jos se auttaisi teitä heittelemään mitä tahansa ehdotuksia tai vinkkejä siitä, miten voisin löytää sopivan opiskelupaikan.

- Olen luonteeltani vahvasti introvertti, joten olisi mukavaa, jos tuleva työ ei vaatisi aivan jatkuvaa sosiaalista kanssakäymistä tai asiakaspalvelua.
- Kauppatieteet eivät kiinnosta ollenkaan.
- Pitäisin etuna, jos alalla olisi helppoa
- Sanoisin itseäni melko luovaksi, joten olisi mukavaa jos siitä olisi hyötyä tulevaisuuden työssä.
- Vaikka esimerkiksi kielet kiinnostavat, niin opetustyö ei tunnu omalta jutulta, joka vaikeuttaisi tietysti työllistymistä.

Kyselkää ihmeessä lisää, jos jotain tulee mieleen.

Kommentit (132)

121/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, koska kirjoituksesi oli selkeä ja hyvin jäsennelty, sekä sisältö tuli hienosti lukijslle esille, niin ehdottaisin KIRJAILIJA 😘

Voisit hyvin ryhtjä ammattikirjailijaksi.

Introverttiys on vaan PLUSSAA! 👍👍👍

Täällä toinen introvertti ja kirjailijan tms. vastaavan ura olisi tosi kiinnostava, mutta tuskin enää vaihdan alaa (no eipä sitä koskaan tiedä!)...ikä kolkuttelee jo keski-ikää, että viiskymppiset vajaan parin vuoden sisällä.

Olen tehnyt monenlaista työtä ja introverttiyden vuoksi en esim. halua tehdä asiakaspalvelutyötä. Puhelimessa pidän toki paljon asiakkaista ja varsinkin myynnillisessä mielessä.

Olen myös luova, joten kirjailijan ura kiinnostaisi edelleen.

Miltä KIRJAILIJA sinusta kuullostaa?🙄👍💕💕💕

Tähtitaivas☆

Vierailija
122/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitaivas☆ kirjoitti:

Hei ap, koska kirjoituksesi oli selkeä ja hyvin jäsennelty, sekä sisältö tuli hienosti lukijslle esille, niin ehdottaisin KIRJAILIJA 😘

Voisit hyvin ryhtjä ammattikirjailijaksi.

Introverttiys on vaan PLUSSAA! 👍👍👍

Täällä toinen introvertti ja kirjailijan tms. vastaavan ura olisi tosi kiinnostava, mutta tuskin enää vaihdan alaa (no eipä sitä koskaan tiedä!)...ikä kolkuttelee jo keski-ikää, että viiskymppiset vajaan parin vuoden sisällä.

Olen tehnyt monenlaista työtä ja introverttiyden vuoksi en esim. halua tehdä asiakaspalvelutyötä. Puhelimessa pidän toki paljon asiakkaista ja varsinkin myynnillisessä mielessä.

Olen myös luova, joten kirjailijan ura kiinnostaisi edelleen.

Miltä KIRJAILIJA sinusta kuullostaa?🙄👍💕💕💕

Ei taida olla ihan helppoa ryhtyä kirjailijaksi tuosta vain

Sisältö jatkuu mainoksen alla
123/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle, että oot kyllä tosi fiksu, että sitä ei kannata epäillä! Kuullostaa siltä, että pidät itselläsi korkean riman, ihan vaan omasta halusta.

Harva esim. ajattelee omaa persoonallisuutta sen syvällisemmin. Sinä sen sijaan tiedät jo nuorena, että mikä olet, sekä sen, että olet introvertti.

Tuosta saisi monet tahot ottaa oppia, koska ihmisiä yritetään muokata, eikä ymmärretä, että ei tosiaan olla "samasta puusta"!😅

Esim. jo varhaiskaavatuksessa ajatellaan, että kaikkien lapsien päiväkodissa pitää olla tietyllä tavalla sosiaalisia. Tämä perustuu siihen, että extroverttiys on yleisen käsityksen mukaan normaali tila.

Jos olet introvertti, niin sinulla on puutteelliset sosiaaliset taidot ja tarvitset tukea.

Missään vaiheessa ei ymmärretä, että on olemassa kaksi erilaista persoonallisuus tyyppiä ja vahvuudet ovat erilaiset. Voi lapsi parkoja, kun introverttiä ei ymmärretä, vaan yritetään tuloksetta muokata muuksi.

Mutta onneksi on olemassa ihmisiä, kuten sinä, että ymmärrät selkeästi eron👍❤💕💕💕

Voisit toki myös olla varhaiskasvattaja (ylipiston käynyt), mikäli työ lasten parissa tuntuu sinusta sopivalta? Ihan siksi, koska kirjoituksesi huokuu tasapuolisuutta, empatiaa, ymmärrystä, sekä itsekritiikkiä.

Että toinen ehdotus olisi: VARHAISKASVATTAJA, ope päiväkodissa

Miltä kuullostaa?

Tähtitaivas☆

Vierailija
124/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle testitulokset olivat jostain syystä hyvin it-painotteisia. Ihan kiva paitsi että ei mua nuo tietokoneet oikein nappaa! Joku ohjelmistosuunnittelija voisi olla melkoinen saavutus kun en osaa edes koodata jne. Kielenlääntäjä kuulosti sopivammalta, mutta sillä alalla ei todellakaan tienaa ellei osaa tyyliin kiinaa.

Vierailija
125/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpöjä on väittää, että varhaiskasvatuksessa ei ymmärrettäisi sitä, että osa lapsista on introverttejä ja osa ekstroverttejä. Kaikkien lasten on kuitenkin opittava samat taidot, joten ekstroverttien lasten on erityisesti harjoiteltava hiljentymistä ja muiden kuuntelemista, ja introverttien lasten taas on harjoiteltava enemmän itsensä ilmaisua ja sosiaalista kanssakäymistä. Omaa persoonaa ei siis tarvitse muuttaa, mutta oman persoonan kanssa on opittava elämään tässä yhteiskunnassa. Jokaisessa persoonallisuudessa on hyvät ja huonot puolet, hyvstä puolista on syytä nauttia ja huonoja puolia on opittava kompensoimaan, tekemällä erityisesti niiden kanssa töitä.

Vierailija
126/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! En ole lukenut muiden ehdotuksia.

Mulle on myös huijarisyndrooma tuttu juttu, vaikkei siihen ollut oikeastaan mitään perustetta.

Olen myös luova ja introverttinen, mutta pidän myös ryhmässä työskentelystä.

Olen toiminut kaupallisella alalla, mutten kokenut sitä omakseni. Jatkuvat asiakaskontaktit olivat aika uuvuttavia. Sen lisäksi päälliköstön hörön-lörön-palaverit.

Jos voisin valita uudestaan, niin lähtisin opiskelemaan tullialaa ja logistiikkaa.

Mikset tähtäisi suoraan oikikseen? Vain taivas on rajana jos vain pää kestää.

Unohda se, että olisit sukusi ensimmäinen korkeasti koulutettu. 

Puskin tytärtäni eteenpäin kouluttautumisessa ja ehkä välillä vähän liikaakin. Tuli vähän ähkyvaihe.

Sukuni on ollut monessa polvessa akateeminen, joten pakotin hänet samaan muottiin.

Toisaalta se ei ollut huono asia, koska tyttäreni kiittää siitä, että "pakotin" häntä jatko-opintoihin.

"Kiitos äiti, että puskit minua, vaikken olisi itse aina uskonut itseeni"

Sanna Marinilla ei ole ollut lehtitietojen mukaan akateemista taustaa, eikä kannustajia, mutta niin vain mimmi on pääministeri :)

Tsemppiä!

Vierailija
127/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka olisi farmasia?

Farmasia on pääsääntöisesti aspaa 😓. Introvertilla voi väsy iskeä pitkässä juoksussa. Asiaa ei helpota sekään, että moni työkavereista on hurjan seurallisia, ja ei arvota kovin korkealle introvertteja. Naisvaltainen ala, lieveilmiönä kiusaamista jne.

Taas tätä naisten haukkumista 😡

Vierailija
128/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulostaa, ei kuullostaa! Yksi L-kirjain.

Vierailija
129/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmiselvästi olet tutkija! Yhteiskuntatieteet, sosiologia, valtiotieteet.

Tutkia voi vain tieteitä (Science), sekoita nyt hieman kun puhut ihmistieteistä jotka siis eivät ole tieteitä vaan sovittuja sosiologia rakenteita (Arts)

Vierailija
130/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ulkomaille opiskeleen Liberal Arts tutkinto. 

https://www.topuniversities.com/blog/what-liberal-arts-education

Vierailija
131/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitaivas☆ kirjoitti:

Ja ap:lle, että oot kyllä tosi fiksu, että sitä ei kannata epäillä! Kuullostaa siltä, että pidät itselläsi korkean riman, ihan vaan omasta halusta.

Harva esim. ajattelee omaa persoonallisuutta sen syvällisemmin. Sinä sen sijaan tiedät jo nuorena, että mikä olet, sekä sen, että olet introvertti.

Tuosta saisi monet tahot ottaa oppia, koska ihmisiä yritetään muokata, eikä ymmärretä, että ei tosiaan olla "samasta puusta"!😅

Esim. jo varhaiskaavatuksessa ajatellaan, että kaikkien lapsien päiväkodissa pitää olla tietyllä tavalla sosiaalisia. Tämä perustuu siihen, että extroverttiys on yleisen käsityksen mukaan normaali tila.

Jos olet introvertti, niin sinulla on puutteelliset sosiaaliset taidot ja tarvitset tukea.

Missään vaiheessa ei ymmärretä, että on olemassa kaksi erilaista persoonallisuus tyyppiä ja vahvuudet ovat erilaiset. Voi lapsi parkoja, kun introverttiä ei ymmärretä, vaan yritetään tuloksetta muokata muuksi.

Mutta onneksi on olemassa ihmisiä, kuten sinä, että ymmärrät selkeästi eron👍❤💕💕💕

Voisit toki myös olla varhaiskasvattaja (ylipiston käynyt), mikäli työ lasten parissa tuntuu sinusta sopivalta? Ihan siksi, koska kirjoituksesi huokuu tasapuolisuutta, empatiaa, ymmärrystä, sekä itsekritiikkiä.

Että toinen ehdotus olisi: VARHAISKASVATTAJA, ope päiväkodissa

Miltä kuullostaa?

Kiitos kannustavista viesteistä ja ehdotuksista! :)

Valitettavasti kuitenkaan oikein näe itseäni työskentelemässä lasten parissa, sillä uskon myös sellaisen sosiaalisen kontaktin kuormittavan itseäni. 

Ehdotuksesi kirjailijaksi ryhtymisestä kuulosti myös kivalta, mutta näkisin sen hyvin epätodennäköisenä urapolkuna vaikka olisinkin lahjakas kirjoittaja, mitä en harmillisesti ole. - AP

Vierailija
132/132 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heips! En ole lukenut muiden ehdotuksia.

Mulle on myös huijarisyndrooma tuttu juttu, vaikkei siihen ollut oikeastaan mitään perustetta.

Olen myös luova ja introverttinen, mutta pidän myös ryhmässä työskentelystä.

Olen toiminut kaupallisella alalla, mutten kokenut sitä omakseni. Jatkuvat asiakaskontaktit olivat aika uuvuttavia. Sen lisäksi päälliköstön hörön-lörön-palaverit.

Jos voisin valita uudestaan, niin lähtisin opiskelemaan tullialaa ja logistiikkaa.

Mikset tähtäisi suoraan oikikseen? Vain taivas on rajana jos vain pää kestää.

Unohda se, että olisit sukusi ensimmäinen korkeasti koulutettu. 

Puskin tytärtäni eteenpäin kouluttautumisessa ja ehkä välillä vähän liikaakin. Tuli vähän ähkyvaihe.

Sukuni on ollut monessa polvessa akateeminen, joten pakotin hänet samaan muottiin.

Toisaalta se ei ollut huono asia, koska tyttäreni kiittää siitä, että "pakotin" häntä jatko-opintoihin.

"Kiitos äiti, että puskit minua, vaikken olisi itse aina uskonut itseeni"

Sanna Marinilla ei ole ollut lehtitietojen mukaan akateemista taustaa, eikä kannustajia, mutta niin vain mimmi on pääministeri :)

Tsemppiä!

Kiitos! :) Kiva kuulla, että joku osaa samaistua siihen, miltä tällainen tilanne tuntuu.

En tiedä, riittäisivätkö rahkeet oikikseen, enkä tiedä tuntuisiko kyseinen ala aivan oikealta minulle. -AP