Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?

Vierailija
22.04.2021 |

Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.

Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.

Kommentit (500)

Vierailija
301/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä työpaikkoja kaikille tietenkään riitä. Mutta on merkittävä määrä ihmisiä, jotka kummasti työllistyvät sen kahden vuoden kohdalla juuri ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Tähän porrastamisella varmasti yritetään vaikuttaa.

Tämä. Suunnitellusti voidaan olla pieniä pätkiä töissä ja sitten tahallaan työttömänä piiiiitkän ansiosidonnaisen ajan. Porrastaminen toisi talouteen dynamiikkaa, ja systeemin ja veronmaksajien hyväksikäyttö vähenisi.

Kyllä siellä töissä ollaan aina niin kauan kuin saa. Nytkin olen menossa vuodeksi palkkatukitöihin ja tiedän jo nyt etten saa olla siellä pitempään. Minun jälkeeni tulee taas uusi työtön.

En voi tehdä työsopimuksia yksin. Hain osa-aikatyöhönkin ennen tätä, mutta hakijoita oli 60 enkä päässyt. Ja minulla on 3 tutkintoa. Lapsiperheille ansiosidonnainen on tärkeä.

Sinä voitkin olla hyvä ja tunnollinen tekijä, mutta se ei muuta sitä, että nykyistä systeemiä on myös helppo väärinkäyttää ja moni hyödyntää tämän tilaisuuden. Esim. Thaimaahan ansiosidonnaisella...

Mutta eikö työstä pitäisi myös maksaa palkka? Osa työttömistä hyllyttää tavaraa kaupoissa työmarkkinatuella 530 netto + kulukorvaus 9 euroa / työpäivä ja työnantaja saa myös 10 euroa/ työpäivä. Työkokeilusta ei kerry eläkettäkään.

Vierailija
302/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä työpaikkoja kaikille tietenkään riitä. Mutta on merkittävä määrä ihmisiä, jotka kummasti työllistyvät sen kahden vuoden kohdalla juuri ennen kuin ansiosidonnainen loppuu. Tähän porrastamisella varmasti yritetään vaikuttaa.

Tämä. Suunnitellusti voidaan olla pieniä pätkiä töissä ja sitten tahallaan työttömänä piiiiitkän ansiosidonnaisen ajan. Porrastaminen toisi talouteen dynamiikkaa, ja systeemin ja veronmaksajien hyväksikäyttö vähenisi.

Kyllä siellä töissä ollaan aina niin kauan kuin saa. Nytkin olen menossa vuodeksi palkkatukitöihin ja tiedän jo nyt etten saa olla siellä pitempään. Minun jälkeeni tulee taas uusi työtön.

En voi tehdä työsopimuksia yksin. Hain osa-aikatyöhönkin ennen tätä, mutta hakijoita oli 60 enkä päässyt. Ja minulla on 3 tutkintoa. Lapsiperheille ansiosidonnainen on tärkeä.

Näin uteliaisuudesta: miksi lasket yo-tutkinnon mukaan noihin tutkintoihin? Onko sillä suurtakin merkitystä työllistymisesi kannalta?

Kuulin muuten tänään, että jos on käynyt amis-lukion, josta lukion on suorittanut täysimääräisenä niin silloin voi kertoa suorittaneensa kolmoistutkinnon. Tällöin henkilö saa ammatti- sekä ylioppilastutkinnon lisäksi lukion päättötodistuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisetkin maksaa veroja. Tiesittekö ?

Pieni esimerkki valaisee asiaa.

Noin 1600 euron eläkkeestä maksetaan veroa 18,5 % , mutta

1600 palkasta maksetaan veroa 8,5 % eli siis 10 % enemmän.

Vierailija
304/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustamisen tarkoitus on lopettaa löysäily tukien turvin. Ihmiset ottaa huononkin työpaikan vastaan. Sitä eivät tee jos voivat loisia 2 vuotta ansiosidonnaisen turvin. Työvoimapula loppuu kun kaikki tuet poistetaan.

Työvoimapula my ass. Pula on sellaisista työpaikoista joista saa oikeaa palkkaa.

Mikä on oikea palkka? Minulla on AMK- tutkinto + täydennyskoulutuksia ja yli 20 työkokemusvuotta takana ja tilille tulee kuukauden ahertamisen jälkeen 2000 euroa. Onko minulla oikea palkka?

Tavallaan on, mutta ei ole, liian huonosti maksetaan.

Vierailija
305/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1600 palkasta maksetaan veroa 8,5 % eli siis 10 % enemmän eläkkeestä.

Vierailija
306/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin parhaiten työllistyvät edelleen ne, joilla on vain lyhyt katkos työttömyydestä.

Ja juuri tätä ansiosidonnaisen päivärahan porrastus ajaa takaa.

Jos jää roikkumaan Kelan päivärahoille tulee nopeasti krooniseksi työttömäksi, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia työllistyä jatkossa.

Ei ole mahdollisuuksia sen takia, että hän vuosien kuluessa syrjäytyy yhteiskunnasta. Koulutus ja työkokemsu vanhenee ja koko yleinen pärjääminen vaativassa yhteiskunnallisessa elämässä heikkenee.

Mitä nopeammin työttömäksi joutunut ihminen työllistyy uudelleen, sitä parempi se on hänelle itselleen kuin myös koko yhteiskunnalle, kansantaloudellisesti: On enemmän veronmaksajia ja enemmän kantamassa taakkaa niistä sairaista ja työkyvyttömistä, joista ei koskaan enää ole työelämään.

Työttöimienkin tulee käsittää se asia, että jostainhan sekin raha tulee, mikä heille työttömyyspäivärahana maksetaan, mikä heille asumistukena ja toimeentulotukena maksetaan.

Jonkun täytyy tehdä sen eteen todellisia työtunteja, josta nuo rahat tulevat.

Ei nyt puhuta Kelan rahoista, vaan kassan rahoista, ansiosidonnaisesta joka on suurimmalla osalla n. tonnin netto kuussa, parempi toki kuin Kelan raha joka on 500€/kk.

Kyllä jokainen jolla mitään pollassa säteilee, haluaa takaisin töihin mahdollisimman nopeasti tienaamaan kunnon rahat, ja tietää että mitä pidempään on työtön sitä huonommin saa töitä. Puolet työttömäksi jääneistä työllistyy 3kk sisään, ja lopuistakin puolet 6kk sisään. Aika vähän on niitä joilla menee vuosi tai pidempään työllistyä. Ansiosidonnaista saavista on hyvin pieni prosentti työttömänä kun se puolentoista vuoden päästä loppuu. Eli mitään työllistävää vaikutusta sillä porrastamisella ei ole, vain se että niitä jotka ei töitä saa vaikka yrittää, vituttaa entistä enemmän se työttömyys ja köyhyyteen putoaminen.

Silti asiaa tutkittaessa on huomattu, että siinä vaiheessa kun ansiosidonnainen on loppumassa, niin ihmiset ihmiset, sensijaan että tippuisivat työmarkkinatuelle työllistyvät. Kyllä se keppi myös usean kohdalla toimii ja tähän tällä muutoksellakin tähdätään.

Vierailija
307/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisen porrastamisen jälkeen julkiselle taloudelle jää enemmän rahaa jonka se voi käyttää kaikkeen sinulle vahingolliseen toimintaan. Kuten palkkaamaan lisää yliopistoprofessoreita jotka tutkivat saako valkoinen ihminen käyttää värillisiä hymiöitä somessa vai onko se r*sismia. Ja tutkijoita jotka tutkivat kuinka monta sukupuolta onkaan olemassa. Eikä pidä unohtaa vihapuhepoliiseja.

Vierailija
308/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan yli 50v työtöntä ei saa rankaista siitä jos työtä ei saa. Työnantajille pitää antaa keppiä mikäli eivät palkkaa yli 50-vuotiaita!

Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.

No hoh hoh. Me ollaan viisikymppisiä ja asunto- ja mökkilainaa on vielä 410000€. Kyllä tässä vähän aikaa saa vielä maksella, ennen kuin nuo on hoidettu.

Vierailija
309/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voitkin olla hyvä ja tunnollinen tekijä, mutta se ei muuta sitä, että nykyistä systeemiä on myös helppo väärinkäyttää ja moni hyödyntää tämän tilaisuuden. Esim. Thaimaahan ansiosidonnaisella...

Mutta eikö työstä pitäisi myös maksaa palkka? Osa työttömistä hyllyttää tavaraa kaupoissa työmarkkinatuella 530 netto + kulukorvaus 9 euroa / työpäivä ja työnantaja saa myös 10 euroa/ työpäivä. Työkokeilusta ei kerry eläkettäkään.

Työnantajille ei makseta työkokeilijoista mitään.

Vierailija
310/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Ehkä jossain on joku taitava ammattilainen, joka voi olla välillä työtön ansiosidonnaisella ja pääsee sitten heti halutessaan töihin tienaamaan taas kivan runsaat ansiosidonnaiset.

Muilla se ansiosidonnainen on runollisesti ilmaistuna vain kaunis, hiipuva hetki ennen syvään päähän vajoamista.

Vierailija
311/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se aika paljon vaikuttaa työpaikan vastaanottamisen kynnykseen, jos ansaripäiviä on jäljellä 30 kuin vaikkapa 150.

Itse asiassa ei vaikuta, suurin osa haluaa töihin heti.

Minulla se vaikutti siihen, kuinka alas olin valmis asettamaan riman. Olin AMK-tutkinnon opiskellut työpaikan toivossa, mutta en päässyt oman alan töihin. Pari kuukautta valmistumisen jälkeen tietenkin katselin lähinnä niitä oman alan paikkoja. Mutta sitten kun työttömyys alkoi pitkittyä, toki se rimakin laski. Jossain välissä oli palkkatukityö, jonka jälkeen aloin saada ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen taisi olla bruttona 1300€ joten kyllä sekin vaikutti, ettei nyt ihan mitä tahansa työtä ollut valmis harkitsemaan. Mutta kun ansiosidonnainen oli loppumassa ja edessä häämötti jo se työmarkkinatuki, sitten alkoi kummasti kiinnostaa jo nekin työt, mistä ei saa edes kahta tonnia bruttona. Sellaisen työn sain ja olin ikionnellinen. Tuossa kohtaa se oli parempi diili kuin se työmarkkinatuki.

Nyt olen tuossa vihatussa ja halveksitussa (ja pienipalkkaisessa) työssä ollut kolme vuotta ja alkaa jo tuntua siltä, että työttömänäkin olisi parempi olla. Työnantaja kohtelee huonosti ja sivulliset heittää halveksivaa kommenttia, ja ihmiset joiden kanssa tulee kohtaamisia saattavat huutaa ja kiroilla, pahoinpitelyltä olen onneksi toistaiseksi välttynyt, vaikka uhkaavia tilanteita on ollut. Jos edes työnantaja arvostaisi, niin tämän kaiken paskan ehkä jaksaisi paremmin. Mutta kyllä alkaa tuntua siltä, että pois on päästävä kun vielä mielenterveys on edes jonkinlaisissa kantimissa. Sen olen jo etukäteen päättänyt, että jos saan turpiini (kuten muutamallekin työkaverille on käynyt), niin siihen viimeistään lopetan tämän viheliäisen työn tekemisen.

Vierailija
312/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yritetä. VATT on tutkinut asiaa ja tutkimuksissaan todennut, että on vain pieni joukko, jotka "jättävät" työlllistymisensä viime tippaan. Suurin osa ansiosidonnaisella työllistyy hyvinkin pian. Saman nopean työllistymisen Suomen kohdalla on todennut myös OECD.

Kokoomuksen ehdottama ansiosidonnaisen porrastuksen tarkoituksena on, että työttömät ottaisivat vastaan minkä tahansa paikan,millä tahansa palkalla - ja loput ansiosidonnaisesta käytettäisiin yritykselle maksettavaan palkkatukeen. Tähän liittyy vielä sellainenkin jippo, että työttömyys ei enää kartuttaisi eläkettä lainkaan.

VATT.n tutkimuksissa todettiin, että 2017 lyhennetty ansosidonnainen ei hyödytä yhteiskuntaa mitenkään edes taloudellisesti, koska pidemmält ansiosidonnaiselta työllistytään parempipalkkaisiin töihin, jotka harvemmin johtavat uusiin töttömyysjakosihin- Valtio saa siis paremmin verotuloja - ja maksaa vähemmän työttömyyskorvausta.

Kokoomuksen "tösllisyysehdotukset" ovat järkyttäviä, ne polkevat työttämät maan rakoon.

Suurin osa työttömistä on työtän, ksoka on tullut irtisanotuksi yt-neuvotteluissa.

Joukkoirtisanominen on OECD:n mukaan Suomessa ihan erityisen helppoa, helpompaa (ja halvempaa työanntajille) kuin esim. Yhdysvalloissa tai Iso-Britanniassa.

Yksilöperusteinen irtisnaominen on meillä vain OECD-maiden keskitasoa "vaikeudeltaan":

Vierailija
313/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se aika paljon vaikuttaa työpaikan vastaanottamisen kynnykseen, jos ansaripäiviä on jäljellä 30 kuin vaikkapa 150.

Itse asiassa ei vaikuta, suurin osa haluaa töihin heti.

Minulla se vaikutti siihen, kuinka alas olin valmis asettamaan riman. Olin AMK-tutkinnon opiskellut työpaikan toivossa, mutta en päässyt oman alan töihin. Pari kuukautta valmistumisen jälkeen tietenkin katselin lähinnä niitä oman alan paikkoja. Mutta sitten kun työttömyys alkoi pitkittyä, toki se rimakin laski. Jossain välissä oli palkkatukityö, jonka jälkeen aloin saada ansiosidonnaista. Ansiosidonnainen taisi olla bruttona 1300€ joten kyllä sekin vaikutti, ettei nyt ihan mitä tahansa työtä ollut valmis harkitsemaan. Mutta kun ansiosidonnainen oli loppumassa ja edessä häämötti jo se työmarkkinatuki, sitten alkoi kummasti kiinnostaa jo nekin työt, mistä ei saa edes kahta tonnia bruttona. Sellaisen työn sain ja olin ikionnellinen. Tuossa kohtaa se oli parempi diili kuin se työmarkkinatuki.

Nyt olen tuossa vihatussa ja halveksitussa (ja pienipalkkaisessa) työssä ollut kolme vuotta ja alkaa jo tuntua siltä, että työttömänäkin olisi parempi olla. Työnantaja kohtelee huonosti ja sivulliset heittää halveksivaa kommenttia, ja ihmiset joiden kanssa tulee kohtaamisia saattavat huutaa ja kiroilla, pahoinpitelyltä olen onneksi toistaiseksi välttynyt, vaikka uhkaavia tilanteita on ollut. Jos edes työnantaja arvostaisi, niin tämän kaiken paskan ehkä jaksaisi paremmin. Mutta kyllä alkaa tuntua siltä, että pois on päästävä kun vielä mielenterveys on edes jonkinlaisissa kantimissa. Sen olen jo etukäteen päättänyt, että jos saan turpiini (kuten muutamallekin työkaverille on käynyt), niin siihen viimeistään lopetan tämän viheliäisen työn tekemisen.

Minkä alan töissä on tuollaista? Minä en sietäisi edes väkivallan uhkaa. Omaa terveyttä ei kannata uhrata minkään työn takia, ei edes hyväpalkkaisen. Vaikka fyysisesti ei kävisi pahasti, henkiset traumat voivat olla syvät.

Vierailija
314/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks' vaan kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan palkansaajien ansiotuloveroilla katetaan kaikista valtion keräämistä suorista veroista 65 %, eläkeläisten veroilla 21 %.

Vrt. esim. pääomatulonsaajat 7 %, yrittäjät 1 %,maatalousyrittäjät 1 %.

Työttömät 2 %,

Vierailija
315/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan yli 50v työtöntä ei saa rankaista siitä jos työtä ei saa. Työnantajille pitää antaa keppiä mikäli eivät palkkaa yli 50-vuotiaita!

Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.[/quote

Sanopa se työnantajille. Isäni 57 v joutui yt-neuvotteluihin ja oli kertonut, että voi lähteä, kun lapset on maailmalla ja talo maksettu... No ei päässyt, pihalle joutui pääsääntöisesti 30-vuotiaat. No seuraavat yt-neuvottelut oli kun isäni oli 61-vuotias ja edelleen hän jatkoi töissä. Eläkkeelle hän jäi ihan normaaliin aikaan ja ehti olla 2 kk eläkkeellä kun työnantaja soitti hänelle ja pyysi takaisin töihin. Sitten hän teki pari vuotta töitä osa-aikaisena ja koulutti uusia työntekijöitä talon tavoille.

Vierailija
316/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.[/quote

Sanopa se työnantajille. Isäni 57 v joutui yt-neuvotteluihin ja oli kertonut, että voi lähteä, kun lapset on maailmalla ja talo maksettu... No ei päässyt, pihalle joutui pääsääntöisesti 30-vuotiaat. No seuraavat yt-neuvottelut oli kun isäni oli 61-vuotias ja edelleen hän jatkoi töissä. Eläkkeelle hän jäi ihan normaaliin aikaan ja ehti olla 2 kk eläkkeellä kun työnantaja soitti hänelle ja pyysi takaisin töihin. Sitten hän teki pari vuotta töitä osa-aikaisena ja koulutti uusia työntekijöitä talon tavoille.

Sehän kiva sun isälle. Sun isä oli varmaan niin hyvä työntekijä, ja kaikki ne YT-neuvotteluissa työttömiksi jääneet oli huonompia.

Vierailija
317/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meillä jaetaan suurempaa rahaa työttömille ihmisille kuin ylitöitä niskat limassa painavalle siivoojalle?

Miksi joku on niin arvokas asteikoltaan että ansaitsee enemmän rahaa tekemättä mitään eläkkeellä tai tukien varassa kuin toinen työtä tehdessä?

Selittäkää tämä, että miksi työntekoa ei arvosteta tässä maassa?

Kertokaa miksi olette niin arvokkaita ihmisiä siivoojiin nähden.

Kertokaa se mun tyttärelle, joka ei matalan palkkani vuoksi saa aina kaikkea vaikka haluaisin ostaa. Ja toisten lasten työttömät vanhemmat saa enemmän, vaikkei tee paskaakaan.

He ovat ansaineet sen koska ansiosidonnaiset.

Ei mene mulle jakeluun sitten yhtään.

Koska he ovat tehneet sen suuremman palkan ja sitä myöden suuremman ansiosidonnaisen eteen töitä jo aiemmin ja enemmän kuin sinä. He ovat opiskelleet, useita vuosia. Ja tehneet töitä - koska ansiosidonnaista ei saa, jos ei ole tehnyt - ja maksaneet isompia summia sekä veroja, että liittojen jäsenmaksuja.

Heh, opiskelin minäkin useita vuosia, ei isoja tuloja ja duunarityö.

Vierailija
318/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin parhaiten työllistyvät edelleen ne, joilla on vain lyhyt katkos työttömyydestä.

Ja juuri tätä ansiosidonnaisen päivärahan porrastus ajaa takaa.

Jos jää roikkumaan Kelan päivärahoille tulee nopeasti krooniseksi työttömäksi, jolla ei ole mitään mahdollisuuksia työllistyä jatkossa.

Ei ole mahdollisuuksia sen takia, että hän vuosien kuluessa syrjäytyy yhteiskunnasta. Koulutus ja työkokemsu vanhenee ja koko yleinen pärjääminen vaativassa yhteiskunnallisessa elämässä heikkenee.

Mitä nopeammin työttömäksi joutunut ihminen työllistyy uudelleen, sitä parempi se on hänelle itselleen kuin myös koko yhteiskunnalle, kansantaloudellisesti: On enemmän veronmaksajia ja enemmän kantamassa taakkaa niistä sairaista ja työkyvyttömistä, joista ei koskaan enää ole työelämään.

Työttöimienkin tulee käsittää se asia, että jostainhan sekin raha tulee, mikä heille työttömyyspäivärahana maksetaan, mikä heille asumistukena ja toimeentulotukena maksetaan.

Jonkun täytyy tehdä sen eteen todellisia työtunteja, josta nuo rahat tulevat.

Ei nyt puhuta Kelan rahoista, vaan kassan rahoista, ansiosidonnaisesta joka on suurimmalla osalla n. tonnin netto kuussa, parempi toki kuin Kelan raha joka on 500€/kk.

Kyllä jokainen jolla mitään pollassa säteilee, haluaa takaisin töihin mahdollisimman nopeasti tienaamaan kunnon rahat, ja tietää että mitä pidempään on työtön sitä huonommin saa töitä. Puolet työttömäksi jääneistä työllistyy 3kk sisään, ja lopuistakin puolet 6kk sisään. Aika vähän on niitä joilla menee vuosi tai pidempään työllistyä. Ansiosidonnaista saavista on hyvin pieni prosentti työttömänä kun se puolentoista vuoden päästä loppuu. Eli mitään työllistävää vaikutusta sillä porrastamisella ei ole, vain se että niitä jotka ei töitä saa vaikka yrittää, vituttaa entistä enemmän se työttömyys ja köyhyyteen putoaminen.

Silti asiaa tutkittaessa on huomattu, että siinä vaiheessa kun ansiosidonnainen on loppumassa, niin ihmiset ihmiset, sensijaan että tippuisivat työmarkkinatuelle työllistyvät. Kyllä se keppi myös usean kohdalla toimii ja tähän tällä muutoksellakin tähdätään.

Edelleen tuo ei ole noin yksinkertaista. Suuri osa pitkäaikaistyöttömistä ovat joku lähellä eläkeikää tai sairaita, ja heitä aletaan laittamaan palkkatuella töihin tms. siinä kohtaa kun ansiosidonnainen loppuu. Kunta on velvollinen näin tekemään. Ja tuo määrä mitä ansiosidonnaista saavia on enää työttömänä tuossa vaiheessa, on hyvin pieni, muutama tuhat joista muutama sata vuodessa on niitä jotka tahallaan vitkuttavat töihin menoa. Ja toisaalta, mitä sillä on edes väliä? Jos se ansiosidonnaisella oleva vitkuttelija ei mene siihen työpaikkaan, joku muu menee joka ei vitkuttele, ei ne työpaikat tyhjillään ketään odottele.

Vierailija
319/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka 50 vuotias saa eläkettä?

Ellei ole sairaseläkkeellä.

Vierailija
320/500 |
23.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks' vaan kirjoitti:

Tilastokeskuksen mukaan palkansaajien ansiotuloveroilla katetaan kaikista valtion keräämistä suorista veroista 65 %, eläkeläisten veroilla 21 %.

Vrt. esim. pääomatulonsaajat 7 %, yrittäjät 1 %,maatalousyrittäjät 1 %.

Työttömät 2 %,

Ansio- ja pääomatuloverot on yhteensä vain vähän alle 10 miljardia. Valtion tulot on kuitenkin yli 62 miljardia yhteensä. Alvia kerätään vähän yli 20 miljardia, ja sitä maksaa ihan kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme