Mitä tuo ansiosidonnaisen porrastaminen auttaa oikeasti?
Kun talouden isot rakenteet on pielessä ja kunnollisia työpaikkoja on aivan liian vähän? Voihan se vähän patistaa nuorempia työelämään mutta en voi ymmärtää että tuollaiselle toimenpiteelle annettu noin iso painoarvo jossain hallitusneuvotteluissa.
Pitäisi jotenkin saada pysyviä kunnollisia työpaikkoja paljon enemmän.
Kommentit (500)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan yli 50v työtöntä ei saa rankaista siitä jos työtä ei saa. Työnantajille pitää antaa keppiä mikäli eivät palkkaa yli 50-vuotiaita!
Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.
Näin minä ainakin tein. Ei siitä eläkkeellä olosta mitään iloa vanhana ole, näin viisikymppisenä siitä pystyy vielä nauttimaan. Eläkekertymää on sen verran, että saan nykyrahassa nettona käteen n. 3000 € / kk. Se nyt ei ala vielä juoksemaan pitkään aikaan mutta siihen asti elän säästöillä ja korvauksilla mukavaa elämää. Ansiosidonnaista tulee se rapiat kolme tonnia kuussa. Ansiosidonnaisen saamisessahan ei ole mitään ongelmaa mutta peruspäivärahassa Kela käyttää tarveharkintaa. Oli melkoinen homma siirrellä omaisuus ulkomaille niin ettei Kela saa sitä selville. Muuten en saisi työttömyyskorvausta kun ansiosidonnainen päättyy. Siis kaikille siipeilijöille jotka eivät ole koskaan kunnolla veroja maksaneet vaan ovat aina olleet saamapuolella annetaan korvaukset mukisematta. Minulle joka olen yli 20 vuotta maksanut veroja ja siitä viimeiset viitisentoista vuotta vuositasolla veroja ja veroluonteisia maksuja 100 t€ paikkeilla sitä ei kuitenkaan suoraan myönnetä. Olen siis maksanut moneen kertaan omat työttömyyskorvaukseni ja siinä sivussa monen muun sekä heidän räkänokkapentujensa terveydenhuollon yms. mutta kuitenkin käytetään tarveharkintaa. Itse en ole saanut maksamilleni veroille mitään vastinetta yhteiskunnan perusinfraa lukuunottamatta. Julkisia palveluita en ole itse käyttänyt. Joku raja pitäisi ryöstämiselläkin olla eikä pitäisi olla kohtuutonta, että saisi kyselemättä omista maksamisistaan osan takaisin. Tässä vapautui myös työpaikka. Luopuisin suomen kansalaisuudesta muuten mutta siinä menisi tuo eläke minkä valtio on pakkokeinoin minulta pidättänyt. Sitäkin olisi kertynyt paljon enemmän jos olisin itse voinut sijoittaa sen saman rahan, nyt se on viety aina suoraan palkasta lupaa kysymättä.
Jotta semmoset fantasiat siellä tänään. tämä oli melkein viihdyttävä pläjäys.
On se tuo kateus vaikea sairaus. Tekeekö pahaa ajatella, että tuo on totta? Jotkut katsos osaavat hoitaa asiansa, käyvät koulut kunnolla ja hankkivat sellaisen ammatin missä tienaa. Sen sijaan että kyttäisivät muiden tekemisiä ja kadehtisivat heitä. Vaikka sinulla onkin perse auki se ei tarkoita, että omakotitalossa asuvalla naapurin setämiehellä on myös.
Voi hyvä ihme sentäs XDD Otapas lääkkees, alkaa noi harhat oleen semmost taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että mitä kauemmin on työelämässä ollut, sitä pidempi pitää ansiosidonnaisen keston olla. Ai, että yli 50-vuotias joutaakin työttömyyskortistoon, kun talot ja autot on maksettu? Useammilla meistä yli 50-sistä on myös jälkikasvua, jota haluamme auttaa oman elämän alkuun. Ja jos joudumme kortistoon jo vaikka heti 50 ylitettyämme, niin kyllä jää eläke aika pieneksi! Suomessa on asennevamma 50 täyttäneiden palkkauksessa! Olemme hyväkuntoisia, työhalukkaita, kokeineita ja lapset ovat jo lentäneet pesästä. Siitä huolimatta meitä ei huolita edes haastatteluihin puhumattakaan siitä, että oikeasti meidät palkattaisiin. Terveessä yrityksessä on töissä kaikenikäisiä; nuoret oppivat vanhemmilta ja vanhemmat työntekijät nuorilta!
Harhaa sekin, että viiskymppisillä olisi talot ja mökit maksettuna. Itsellä on asuntolainaa edelleen ja paljon, vaikka 50v tulikin jo täyteen. Ei pienestä palkasta jää sellasia rahoja että lainoja makseltais ennätysjassa takas,
Ei se mitään harhaa ole. Joillakin on ja joillakin ei. Minulla ainakin on enemmän rahaa kuin tarvitsen ja säästöjä niin paljon, että kohta on pakko alkaa kuluttamaan vauhdilla jos aion niistä elämäni aikana myös nauttia. Olen tehnyt insinöörin hommia 25 vuotta joten ei kai se mikään yllätys ole, että massia on. Ei mene enää pitkään kun jään pois työelämästä.
Täyttä paskaa koko juttu..Herrat ne rikastuu ei muut vaikka LOTOSSA voitin milli jos parikin...Ei se Työttömyys näillä konsteilla loput Ansisidonnainen on jokaisen hankimä ja sillä siisti JÄTTÄKÄÄ HEIDÄT RAUHAAN PASKAT päätäjät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan yli 50v työtöntä ei saa rankaista siitä jos työtä ei saa. Työnantajille pitää antaa keppiä mikäli eivät palkkaa yli 50-vuotiaita!
Yli 50-vuotiaan paikka on eläkkeellä. Ja ne ovat muutenkin jo talonsa, autonsa ja mökkinsä maksaneet eikä tarvitse töitä enää, pärjäävät kyllä työttömyystuella ja myöhemmin eläkkeellään.
Näin minä ainakin tein. Ei siitä eläkkeellä olosta mitään iloa vanhana ole, näin viisikymppisenä siitä pystyy vielä nauttimaan. Eläkekertymää on sen verran, että saan nykyrahassa nettona käteen n. 3000 € / kk. Se nyt ei ala vielä juoksemaan pitkään aikaan mutta siihen asti elän säästöillä ja korvauksilla mukavaa elämää. Ansiosidonnaista tulee se rapiat kolme tonnia kuussa. Ansiosidonnaisen saamisessahan ei ole mitään ongelmaa mutta peruspäivärahassa Kela käyttää tarveharkintaa. Oli melkoinen homma siirrellä omaisuus ulkomaille niin ettei Kela saa sitä selville. Muuten en saisi työttömyyskorvausta kun ansiosidonnainen päättyy. Siis kaikille siipeilijöille jotka eivät ole koskaan kunnolla veroja maksaneet vaan ovat aina olleet saamapuolella annetaan korvaukset mukisematta. Minulle joka olen yli 20 vuotta maksanut veroja ja siitä viimeiset viitisentoista vuotta vuositasolla veroja ja veroluonteisia maksuja 100 t€ paikkeilla sitä ei kuitenkaan suoraan myönnetä. Olen siis maksanut moneen kertaan omat työttömyyskorvaukseni ja siinä sivussa monen muun sekä heidän räkänokkapentujensa terveydenhuollon yms. mutta kuitenkin käytetään tarveharkintaa. Itse en ole saanut maksamilleni veroille mitään vastinetta yhteiskunnan perusinfraa lukuunottamatta. Julkisia palveluita en ole itse käyttänyt. Joku raja pitäisi ryöstämiselläkin olla eikä pitäisi olla kohtuutonta, että saisi kyselemättä omista maksamisistaan osan takaisin. Tässä vapautui myös työpaikka. Luopuisin suomen kansalaisuudesta muuten mutta siinä menisi tuo eläke minkä valtio on pakkokeinoin minulta pidättänyt. Sitäkin olisi kertynyt paljon enemmän jos olisin itse voinut sijoittaa sen saman rahan, nyt se on viety aina suoraan palkasta lupaa kysymättä.
Jotta semmoset fantasiat siellä tänään. tämä oli melkein viihdyttävä pläjäys.
On se tuo kateus vaikea sairaus. Tekeekö pahaa ajatella, että tuo on totta? Jotkut katsos osaavat hoitaa asiansa, käyvät koulut kunnolla ja hankkivat sellaisen ammatin missä tienaa. Sen sijaan että kyttäisivät muiden tekemisiä ja kadehtisivat heitä. Vaikka sinulla onkin perse auki se ei tarkoita, että omakotitalossa asuvalla naapurin setämiehellä on myös.
Voi hyvä ihme sentäs XDD Otapas lääkkees, alkaa noi harhat oleen semmost taas.
Ottaako noin koville muiden rahat? Mene sinäkin töihin jos henkiset kyvyt siihen riittävät. Taisi olla peruskoulun spettari sulla alle kasin, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Turistit ei osta Suomesta vaatteita, koska saavat samat vaatteet omasta maasta halvemmalla.
Ja trolllolloo kommentteja riittää joilla upataan ketjua framille.
Kyllä apmodea ahistaa kovasti nämä tukiasiat hahhaahaa. Ottas välillä ne skitsolääkkeensä
niin helpottas vähän. Joka päivä tehtailee täällä näitä tuubaketjujaan työttömistä. On siinäkin duuni,hittto!
Jääppä mode ite työttömäksi niin ei tartte olla sit enää noin kateellinen kun joku posion mummo
saa muutaman kopeekan tukea että saapi voita leivän pääälle. Ja häpeisit ny edes vähän kun kokoajan pyrit lyömään lyötyjä ja potkimaan maassa makaavia. Miksi et tee yhtäkään aloitusta maataloustuista tai yritystuista???
Te tiedätte että tämä hallitus on luonut itse todella paljon työttömyyttä pakottamalla sulkemaan liikkeitä aiheuttaneen konkursseja todella paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkkilainen miesystäväni sanoi että miehen pitää kyetä elättämään naisensakin.
Minä nauroin että ei, rakas, riittää kun olet noin komea.
Näin minäkin sanon suomalaiselle miehelleni. Hän myös elättää mukisematta.
Paitsi, että miehesi ei ole komea ja sinä et ole kaunis, joten sinua ei kukaan elätä:D
Vierailija kirjoitti:
Itse m Nykyään vedän kotona lonkkaa siihen saakka, kun ansiosidonnainen on loppumassa ja sitten teen paluun työelämään.
Taas aloittaja
rolli on sepustanut tällaisen tarinan tänään.
Kovasti teet kyllä töitä lietsoaksesi kateutta ja vihaa työttömiä kohtaan.
Mahtaa tätä työttömät-sitä ja tätä trollii ahistaa todella kovasti
kun kokoajan tekee näitä työtön-köyhät-aloituksia ja ketjuja,joita
sitten käsivatkaten sitä ja silmät kiiluen suu vaahdossa
trollaajaspämmää esiin kokoajan vastailemalla itse itselleen.
Puhutaan sitten myös muista tuista! Kaikki tuet esiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin sanon suomalaiselle miehelleni. Hän myös elättää mukisematta.
Paitsi, että ap- miehesi ei ole komea ja sinä et ole kaunis, joten sinua ei kukaan elätä:D
Ja trolllolloo kommentteja riittää joilla upataan ketjua framille.
Kyllä apmodea ahistaa kovasti nämä tukiasiat hahhaahaa. Ottas välillä ne skitsolääkkeensä
niin helpottas vähän. Joka päivä tehtailee täällä näitä tuubaketjujaan työttömistä. On siinäkin duuni,hittto!
Jääppä mode ite työttömäksi niin ei tartte olla sit enää noin kateellinen kun joku posion mummo
saa muutaman kopeekan tukea että saapi voita leivän pääälle. Ja häpeisit ny edes vähän kun kokoajan pyrit lyömään lyötyjä ja potkimaan maassa makaavia. Miksi et tee yhtäkään aloitusta maataloustuista tai yritystuista???
Vierailija kirjoitti:
Miten tää liittyy aiheeseen??? mode trollollollaa!
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen ei koskaan pitäisi olla määrältään suurempi tai saman suuruinen kuin matalapalkka-alan nettopalkka.
Eli ei yli 800e kk.
Tekemättömyydestä ei pidä palkita.
Ihan selvää työttömiin kohdistuvaa vihaupuhettta!
Laittakaa työtön sana tilalle se ma...ulkomailta tullut mieshenkilö niin näette itse.
Ketju poistus alta aika yksikön se ras-sana mainittuna.
"Kun talouden isot rakenteet on pielessä.."
Niin, ne on pielessä mm. ylisuurten työttömyystukien takia. Ansiosidonnainen lyhyemmäksi.
Työn tarjonta markkinoilla lisää myös sen kysyntää. Siinä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Eniten täällä taas huutaa ne, jotka pelkäävät joutuvansa töihin, jos ansiopäivärahan saanti porratetaan.--- yleistävää vihapuhetta!
ausia sen jälkeen.
Pääiin hyvä ja oikeassa?
KORONA TEKI MINUSTA TYÖTTÖMÄN! /
Onko asuntojen hintojen romuttamisessa tarkoitus että ihmiset muuttaisivat tiettyjen tahojen omistamiin vuokrataloihin ja yksityisten vuokra-asuntoihin ei saisi enää asumistukea?
Vierailija kirjoitti:
"Kun talouden isot rakenteet on pielessä.."
Niinrten työttömyystukien takia. Ansiosidonnainen lyhyemmäksi.
Työn ysyntää. Siinä vastaus.
APMODE TROLLLAAA NÄITÄ TUKIKETJUJA TÄÄLLÄ!
MAHTAA KUSPÄÄTÄ KOVASTIKIN AHISTAA. JÄÄPPÄ MODE ITE TYÖTTÖMÄKSI NIIN EI TARTTE OLLA NOIN KATEELLINEN ASIASTA JA MUISTA OTTAA NE LÄÄKKEES KANS VÄLILLÄ.
Ihmiset saadaan köyhemmiksi kun ansiosidonnainen loppuu, jolloin työnantajat voivat laskea palkkoja ja saada halvemmalla työntekijät. Perustuen varaan jääneet ihmiset toisaalta joutuvat hakemaan enemmän asumis- ja toimeentulotukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, samaa mieltä. Omalla kohdalla tuo toteutui vasta +57 ikäisenä. YT tuli ja ilmoitin itse vapaaehtoiseksi lähtijäksi. Pääsinkin putkeen. Sain liki 6 vuotta lisä vapaata ennen eläkettä. Meitä lähti 30 samalla tavalla itse haluten. Kaikki olemme edelleenkin tyytyväisiä ratkaisuumme.
Tiedoksi kaikille jotka vetää herneen nenuun, työnantaja maksoi ansimme suuruisen sakkomaksun tvr- kassaan. Sitä kautta se raha kiersi työnantajalta meille.Ette te sitä maksaneet, jos sellainen mielikuva nyt syntyy.
Monikansallinen suuri yhtiö, jolla on kyllä varaa maksella yhtäja toista. Paikallis pomot ja maajohto suomalaisia kaikki, joten miksi ei kotiinpäin olisi vedetty.
Amerikkalaiset kotirouvat senkin maksoi sijoituksistaan.
Ne nuoremmat, jotka olisi joutuneet irtisanotuiksi, saivat jäädä ja me jotka halusimme vapaalle , se saatiin. Kaikille winwin.
Yksikään meistä vapaaehtoisesti lähtijöistä ei kuuluttu irtisanomislistalle, ennen kuin itse sinne halusimme. Siellä ei ikärasismia ollut, töihin otettiin mieluusti kokeneempia kuin nuorempia, syitä voi jokainen miettiä itse, jos halua.
Silloiset irtisanomiset johtui erään osaston lakkauttamisesta, ei työn vähyydestä.
Sveitsiin tai Kiinaan olisi päässyt siirtymään, jos haluja olisi jollakulla ollut.
Te- keskuksessa kävimme kerran ilmoittautumassa ja kerran vuodessa soitto.
Vakuutusyhtiön, te- keskuksen ja liiton edustajat oli paikalla kun kaikille sovittiin 'ettei etsi aktiivisesti töitä, vaan odottaa eläkkeen alkua'.
Hienoa toimintaa kaikin puolin, hatun noston aihetta. Kiitos.
Täysin poikkeuksellista toimintaa ja ratkaisuna hyvin harvinainen. Todennäköisesti sulla ja muilla samassa veneessä olijoilla oli palkkatasokin sellainen, ettei pienentynyt eläkekertymä paljoo paina. Eihän tämmösiä ratkaisuaja ole kellekään tarjolla. Nyt kun vielä poistettiin eläkeputki niin viiskymppiset on sitten 10-15 vuotta paras työikäänsä peruspäivärahalla pupukursseilla. Koulutetut ammattilaiset, täysin työkykyiset ja työhaluiset. Edes Kafka ei olisi osannut keksiä näin järjetöntä systeemiä.
Kyllä, anssilla tuli toimeen ihan yhtälailla kuin töissäkin ollessa. Laskin myöskin paljonko häviän eläkkeen suuruudessa kun 6 v. jää kertymättä, se oli tuolloin 400e/kk. Ne lisä vapaat vuodet painoi enemmän kuin se 400e/kk.
Pääoma ei pienentynyt 6v. aikana yhtään. Kaikilla oli talot/autot/mökit/veneet ym rimpulat hankittuna ja maksettu, velkaa ei kellään.
Töissä ollessa rahaa pankkiin itsestään säästynyt senverran ettei tietenkään tyhjän päälle kukaan jäänyt, eikä vapaaehtoisesti olisi niin kukaan tehnytkään.
Itselläni oli suunitelma tuon tekemiseksi, ja yt mahdollisti sen niin, ettei edes sitä silloista 3kk karenssia tullut, joka olisi ollut itsestään selvää jos itse olisin lopputilin ottanut.
Laskin jo viikkoja, koska irtisanon itseni, kun ne taivaanlahjana tulleet yt alkoi.
Kerryttihän se anssikin eläkettä, mutta vain murto-osan siitä mitä töissä ollessa olisi kertynyt.
Ei mitenkään poikkeuksellista tai harvinaista, teollisuudessa näin on menetelty aina, kun on yt ollut ajankohtainen asia ja talossa sen ikäistä väkeä, jolle on mahdollista näin menetellä. Toki edellytyksenä sille vapaaehtoiselle lähdölle on oman talouden kunnossa olo ja velattomuus.
Mutta eiköhän sen ikäisillä ala asiat niin ollakin, ettei huolet enää vaivaa.
Nykyisinhän se ikä on jo korkeampi, en ole seurannut enää, koska itselläni on jo se asia reilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n assia kouraan nettona, ja thats it.
No, senhän tässä anssatilla juuri saa! Pn TEKEMÄTTÄ MITÄÄN!!! Kun menee ja on menneet vuosia suhteilla! Niitä kun ei ole niin peli on sillä selvä.
Nämä alat saivat eniten koronatukea– yrityksiä tuettu jo yli 2 miljardilla, uusi tukipaketti tulossa lähikuukausina
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nama-alat-saivat-eniten-koronatukea…
Vierailija kirjoitti:
Putkessa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaistahan on käsittääkseni jo lyhennetty 500 päivästä 400 päivään. Miten monta työpaikkaa tai oikeasti työllistynyttä sillä uudistuksella saatiin aikaiseksi? Onko asiaa tutkittu?
Itse sain 500 pv:n jälkeen ansiosidonnaiseen lisäpäivät, jotka jatkuvat viralliseen eläkeikään asti eli 65-vuotiaaksi
Nuoremmat ei saa.
Mutta saa aina sen anssin uusittua tukityöpaikalla joka on kunnan pakko järjestää. itää vain itse kysyä.
+55 ikäisille tuo on .
Harhaa sekin, että viiskymppisillä olisi talot ja mökit maksettuna. Itsellä on asuntolainaa edelleen ja paljon, vaikka 50v tulikin jo täyteen. Ei pienestä palkasta jää sellasia rahoja että lainoja makseltais ennätysjassa takas,