Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekstari: reseptiä ei ole uusittu. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon.

Vierailija
22.04.2021 |

Siis että mitä? Että alan kuormittamaan terkan takaisinsoittopalvelua tällaisena aikana yhden reseptin takia? Että miksi ei ole uusittu? Tosiaan, tässähän on kyseessä erittäin riskialttiin ja helposti riippuvuutta aiheuttavan vähintään kuuden kolmion lääkkeen uusiminen. Haloo, hei ette sitten uusineet mun HAMMASTAHNARESEPTIÄ?!?!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut uusittu Propralia, jota joudun käyttämään päivittäin. Lääkkeet oli ihan lopussa ja kelalta tuli viesti, että ei voitu uusia. Mun miehellä oli käynti terveyskeskuksessa ja hän kysyi samalla mun reseptin uusimista ja sain sen näin uusittua. Mutta kauhea paniikki iski ensin, kun ei jatkuvasti käytettävää lääkettä voi noin vain lopettaa tai pitää pitkiä taukoja. 

Vierailija
22/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit joskus unohtavat nyo uusimispyynnöt 🙄 en käytä tuota kannan uusimispalvelua ollenkaan. Kerran on toiminut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakanta.fi

Siellä reseptit uusitaan. Laitetaan ruksiruutuun, että mikä pitää uusia. Mahdollisesti myös lähellä olevat uusii, kun laittaa ruksin ruutuun.

Lupaavat seitsemän arkipäivän kuluessa uusinnan, mutta parissa päivässä on aina tullut. Sieltä tulee viesti.

Eikö tämä olekaan koko Suomen kattava palvelu?

Vantaalla toiminut moitteetta vuosia.

No tästähän tässä juuri keskustellaan, että ei aina toimi.

Vierailija
24/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin joudun soittamaan kerran vuodessa takaisin kun tk ei mukamas löydä mitään tietoja sairaudestani joka on todettu 40 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja sen jälkeen 3 kertaa vielä uusiksi. Olen jopa esiintynyt kyseisen sairauden opetusmateriaalina ja silti tk haluaa kyseenalaistaa ammattitaidollaan kaikki elämäni aikana tapaamani erikoislääkärien lausunnot ja evätä minulta lääkkeen jota olen käyttänyt jo 28 vuotta, koska he ei ole kuulleetkaan koko asiasta. Eikä ole ensimmäinen sairaus minkä on hävittäneet. Niitä alkaa olla jo sellainen määrä, että jos jokin isompi hätä vielä tulee niin tietojen häviäminen saattaa vaarantaa henkeni.

Vierailija
25/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen lääke, jota on pakko käyttää joka päivä, joudun käyttämään sitä elämäni loppuun saakka. Vähän tuli kieltämättä itsellekin kerran sellainen olo, että en taida kovin hyödyllinen yhteiskunnalle ollakaan, kun sain viestin, että reseptiä ei ole uusittu.

Lähestulkoon kaikki pitkäaikaissaraudet ovat sellaisia, että niiden tilaa tulee seurata säännöllisesti, jotta tiedetään, onko se 10 vuotta sitten aloitettu lääkitys vielä toimiva ainakaan sillä silloiselle ohjeella. Ihmisen vanhetessa ja mahdollisten uusien tai liitännäissairauksien puhjetessa tai painon noustessa tai laskiessa tai uuden lääkityksen aloituksen seurauksena, lääkityksen tarve muuttuu. Annos voi esim. olla jo haitallisen iso, jos vanhetessa elimistön veis/rasvamäärä on muuttunut ja samalla iän mukana metaboli heikentynyt. Että ihan sen takia ne ilkeät lääkärit haluavat teitä välillä nähdä, vaikka ihan varmasti toki itse parhaiten tiedätte, miten mitäkin tautia hoidetaa ja onko esim. tullut parempia, turvallisempia ja tehokkaampia lääkkeitä tai onko hoitonne tarve muuttunut.

Ja sille astmaatikolle - astma on niitä yleisimmin pieleen hoidettavia sairauksia Suomessa, kun ei käydä kontrolleissa. Ihan älyttömän suuri osa joko yli- tai alilääkitsee itseään kortisoineilla, minkä seurauksena hoitotasapaino on ihan pyllyllään, vaikkei sitä potilas itse huomaa, kun muutokset omassa olossa ovat tapahtuneet niin vähitellen.

Vierailija
26/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin jossain vaiheessa katsoakin tilannetta, mutta silloin oli Kannassa juuri joku katkos, enkä nähnyt reseptejäni lainkaan. Antoi kuitenkin nyt lähettää uusimispyynnön uudelleen, kiitos ohjeista, tomppeli kun olen, en ees ajatellut, että antaisi lähettää pyynnön toistamiseen. Jännän äärellä tahnaa odotellessa tahmaisin hampulein. ap

Vierailija
27/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sellainen lääke, jota on pakko käyttää joka päivä, joudun käyttämään sitä elämäni loppuun saakka. Vähän tuli kieltämättä itsellekin kerran sellainen olo, että en taida kovin hyödyllinen yhteiskunnalle ollakaan, kun sain viestin, että reseptiä ei ole uusittu.

Lähestulkoon kaikki pitkäaikaissaraudet ovat sellaisia, että niiden tilaa tulee seurata säännöllisesti, jotta tiedetään, onko se 10 vuotta sitten aloitettu lääkitys vielä toimiva ainakaan sillä silloiselle ohjeella. Ihmisen vanhetessa ja mahdollisten uusien tai liitännäissairauksien puhjetessa tai painon noustessa tai laskiessa tai uuden lääkityksen aloituksen seurauksena, lääkityksen tarve muuttuu. Annos voi esim. olla jo haitallisen iso, jos vanhetessa elimistön veis/rasvamäärä on muuttunut ja samalla iän mukana metaboli heikentynyt. Että ihan sen takia ne ilkeät lääkärit haluavat teitä välillä nähdä, vaikka ihan varmasti toki itse parhaiten tiedätte, miten mitäkin tautia hoidetaa ja onko esim. tullut parempia, turvallisempia ja tehokkaampia lääkkeitä tai onko hoitonne tarve muuttunut.

Ja sille astmaatikolle - astma on niitä yleisimmin pieleen hoidettavia sairauksia Suomessa, kun ei käydä kontrolleissa. Ihan älyttömän suuri osa joko yli- tai alilääkitsee itseään kortisoineilla, minkä seurauksena hoitotasapaino on ihan pyllyllään, vaikkei sitä potilas itse huomaa, kun muutokset omassa olossa ovat tapahtuneet niin vähitellen.

Jostain psoriasiksesta ei tarvitse 10 vuoden välein keskustella onko se vai ei. Se on elinikäinen sairaus ja potilas itse on taudin asiantuntija ei mikään tk jonne. Jos isompaa haittaa tulee niin silloin käännytään oikean lääkärin puoleen eikä minkään tk puoskarin.

Vierailija
28/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain psoriasiksesta ei tarvitse 10 vuoden välein keskustella onko se vai ei. Se on elinikäinen sairaus ja potilas itse on taudin asiantuntija ei mikään tk jonne. Jos isompaa haittaa tulee niin silloin käännytään oikean lääkärin puoleen eikä minkään tk puoskarin.

Jos potilas kerran on taudin asiantuntija, niin hän voi sitten itse hommata sen reseptinsä siltä oikealta lääkäriltä. Ehkä se tk-"puoskari" ei halua ottaa vastuuta siitä, että liukuhihnalta uusii reseptejä, jos ei ole mitään tietoa onko sairautta välissä kontrolloitu millään tavalla.

Vierailija
29/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa hävisi kerran kaikki reseptit Kannasta. Menin apteekkiin ja ilmoitin, että tarttee sitä ja tätä astmalääkettä. Katsoivat pitkään ja totesivat, että eihän sulle ole määrätty mitään lääkkeitä. Ikinä en tullut tietämään, miten ne tiedot katosivat ja kuka ne palautti.

Vähänkö epäluottamusta herättävää. 

Vierailija
30/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaisen reseptin uusimattomuudenkin voi ottaa henkilökohtaisena vittuiluna terveydenhuollon taholta?? 

Jos käytät vaikka verenpainelääkettä, mutta terveydenhuollossa ei ole näkyvissä viimeisen esim. vuoden ajalta yhtään verenpainelukemaa, on vastaanotolla hyvä arvioida ajankohtainen tilanne. Terveydenhuolto siis toimisi varsin väärin, jos se käytännössä vain  uusisi reseptejä aina kun potilas keksii uusimista pyytämään, ilman taustastekkauksia.

Lääkärin vastaanotolle kutsutaan siksi, että siellä tarkitsetaan missä vaiheessa krooninen sairaus on ja onko lääkitys kohdillaan,  käytätkö kenties jotain muuta lääkettä, jolla voi olla keskenään joskus vakaviakin hattavaikutuksia toisten lääkkeiden kanssa, oikea annostus ym jym ym a käyttääkö potilas lääkettä oikein vai onko koko lääkkeelle edes enää tarvetta. Ette usko paljonko ihmiset käyttää turhia lääkkeitä tai päällekkäisiä lääkkeitä, jota jopa voivat kumota toistensa vaikutuksen. 

Vierailija
31/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos potilas kerran on taudin asiantuntija, niin hän voi sitten itse hommata sen reseptinsä siltä oikealta lääkäriltä. Ehkä se tk-"puoskari" ei halua ottaa vastuuta siitä, että liukuhihnalta uusii reseptejä, jos ei ole mitään tietoa onko sairautta välissä kontrolloitu millään tavalla.

Se resepti on oikealta lääkäriltä. Tk:n ei tarvitse kuin uusia se. Heidän homma on olla pelkkä kumileimasin eikä erikoislääkärin arvovallan kyseenalaistajia.

Vierailija
32/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi että uusimispyynnöt vanhenee tietyn ajan kuluessa ja jos lääkäri ei ehdi uusia niin tulee juuri tuo viesti. Terveyskeskuksessa uusimispyyntöjä voi tulla kymmenittäin päivässä ja puolet (erityisesti viikonlopun jälkeen) huumereseptejä tai bentsoja eli niiden läpikäymisessä menee aikaa. Ja arvatkaapa onko useissa terkkareissa varattu aikaa reseptinuusinnoille? Jos arvasitte että ei, oikeassa olette. Ne pitää tehdä muun työn ohessa ja koko hommalle ei ole aikaa jos esim tapaa 8-16 potilasta päivässä ja laatii tekstit, lähetteet ja lausunnot sekä labravastaukset. Jos siis ihmetyttää miksi reseptiä ei uusittu, voi kyse olla tästä, laittakaa siinä tapuksessa uusi uusintapyyntö. Toinen vaihtoehto on, että resepti on esim. privaatista/erikoissairaanhoidosta ja sen sairauden hoidosta ei tk:ssa ole tietoa, joten uusiminen pitäisi hoitaa privaatista tai erikoissairaanhoidosta. Tai sitten käyttö on lähtenyt jollain lailla lapasesta, esim. astmaan menee jatkuvasti avaavaa lääkettä, jolloin olisi syytä lähteä lääkäriin jotta hoitavan lääkkeen annosta voitaisiin nostaa, tai pkv lääkkeitä menee liikaa.

Terv. Ex-tk-lääkäri

Vierailija
33/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä miehen särkylääke (Burana 600mg ja Panadol 1g) reseptejä ei uusittu. Miehen iso tyräleikkaus meni ilmeisesti pieleen tai verkko on antanut periksi, kun hänelle on jäänyt kovia kipuja ja ihan samoja oireita ja rajoituksia, kuin ennen leikkausta. On käynyt jatkuvasti lääkärillä ja yrittänyt päästä tutkittavaksi, mutta lääkärit eivät näe syytä tehdä niinkin isoa juttua, kuin katsoa ultraäänellä tai magneettikuvalla, että onko se verkko paikallaan. Käsketään vain syömään särkylääkkeitä, mutta sitten niitä reseptejä ei uusita. Omakannassa oli merkintä vielä, että omituisen paljon tarvitsee kipulääkkeitä ikäänsä nähden, eikä reseptissä lue mihin on määrätty. Resepteissä lukee vain tarvittaessa kipuun tmv.

Ei sitten niin paljon satu, että voisi ihan yksityisellä käydä. Taitaa magneetti maksaa vähän vajaa puoltoista sataa.

Vierailija
34/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin että Tk-lääkärillä ei ole lupaa uusia hammaslääkärin määräystä koska ei ole osaamista aiheesta.

Vierailija
35/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta Lahdessa saa ainakin ekat psyykelääkkeet edes käymättä lääkärissä. Riittää, että valittaa hoitajalle unettomuutta, pahaa oloa ja itsetuhoisia ajatuksia. Lääkärille ei pääse, mutta Cipralex-reseptin saa tuosta vain. Minusta tuo on mielettömän hyvää palvelua!

Harmi, että virtsatieinfektiota ei hoideta lainkaan, sen takia pitää mennä yksityiselle.

Vierailija
36/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Lahdessa saa ainakin ekat psyykelääkkeet edes käymättä lääkärissä. Riittää, että valittaa hoitajalle unettomuutta, pahaa oloa ja itsetuhoisia ajatuksia. Lääkärille ei pääse, mutta Cipralex-reseptin saa tuosta vain. Minusta tuo on mielettömän hyvää palvelua!

Harmi, että virtsatieinfektiota ei hoideta lainkaan, sen takia pitää mennä yksityiselle.

Miten niin ei hoideta??

Vierailija
37/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten OTAT yhteyttä sinne terveydenhuoltoon; mikä siinä oli niin vaikeaa ymmärtää??

Ei se reseptin uusiminen mikään automaatti ole.

Vierailija
38/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kanssa verenpainelääkkeestä jota syönyt vuosia. Oli otettu labroja just ja seuraan paineita kotona. Soitin ja hoitaja tiuskaisi että minun pitää pyytää resepti työterveydestä?! Työterveys ei hoida muuta kun työhön liittyviä vahinkoja ja tapaturmia. Ei uusita reseptejä eikä oteta kokeita.

Soitin sinne silti ja sain kuulla nuo vastaukset. Soitin terveyskeskukseen uudelleen ja sama hoitaja vaan intti että kyllä työterveyden pitää hoitaa 😄. Kysyi mikä on työterveys missä käyn ja työnantaja!!! Että hän soittaa ja kysyy kun on aivan ennenkuulumaton juttu ja sanoi että ompas mulla kummallinen työnantaja. Lopetin siihen että anna olla ja tein oma kannan kautta uuden pyynnön. Seuraavana päivänä tuli tekstiviesti että reseptinne on uusittu.

Tää oli niin hämmentävä juttu etten ole edelleenkään varma soitinko oikeaan numeroon.

Vierailija
39/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita uudelle kierrokselle se uusintapyyntö. Minunkin reseptini hylättiin samoilla sanoilla, mutta heitin heti uusiksi sen ja puolen tunnin päästä oli seuraavaksi kolmeksi vuodeksi napit takuussa.

En ymmärrä, miksi edes hylkäsivät sen reseptin, kun on elinikäinen lääkitys kyseessä, mutta terveydenhuollossa nyt välillä on tämmöistä.

Vierailija
40/51 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tarvitset reseptin hammastahnaa varten?

No hammaslääkärit voivat kirjoittaa esim. tahnaa joissa on enemmän fluoria

Luulin että on psykiatrien hommia nää fluori hoidot. Toki määräsihän niitä kansan kurissa pitämiseen aikanaan myös tohtori hi tl er..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan