Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En päässyt opiskelemaan lähihoitajaksi

Vierailija
21.04.2021 |

Psykologi joka oli valintaprosessissa mukana, sanoi syyksi sen, että olen kuulemma liian kiltti luonteeltani enkä sovellu vanhuspuolelle lähihoitajaksi. Miten voi olla näin?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne pääse ihan kuka vaan jos ei muualle pääse. Taisi (iso) ongelma olla jossain muualla.

Sinne revitään ihmisiä kadulta. Mä jäin toimistosihteerin hommista työttömäksi ja lähihoitajan koulutukseen pääsi ilmoittautumalla te-toimistoon. Koulutus kesti 1,5 vuotta. Nyt oon kuntoutusosastolla toista vuotta. Pääsin heti valmistuttua vakituiseen virkaan.

Vierailija
102/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Onko niissä hoitajien valintakokeissa yhä nykyäänkin psykologiset testit? Aikoinaan oli. Joo, kyllä ne niissä testeissä mittaili hakijan "sosiopaattisuutta". Tai siis herkkyyttä/arkuutta/paineensietokykyä/kovuutta. Ja ihan erityisherkimpiä hakijoita ei päästetty sisään. En tiedä päästikö ne sisään aivan totaalisia sosiopaatteja.

Mutta aika oudosti on psykologi sanansa valinnut jos sanoi että olet "liian kiltti luonteeltasi".

Enkä ymmärrä miksi se mainitsi juuri vanhuspuolen. Onhan niitä muitakin puolia mihin hoitajat voi mennä töihin. Vauvapuoli? Eikö vauvoille tarvita hoitajia? Vai onko ne kätilöitä jotka niitä hoitaa? Hae kätilökouluun. Luulisi että myös kiltti ihminen voisi hoitaa vauvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne pääse ihan kuka vaan jos ei muualle pääse. Taisi (iso) ongelma olla jossain muualla.

Sinne revitään ihmisiä kadulta. Mä jäin toimistosihteerin hommista työttömäksi ja lähihoitajan koulutukseen pääsi ilmoittautumalla te-toimistoon. Koulutus kesti 1,5 vuotta. Nyt oon kuntoutusosastolla toista vuotta. Pääsin heti valmistuttua vakituiseen virkaan.

Minäkin pääsin joustavassa haussa lähihoitajakoulutukseen. Olin opiskellut avoimessa yliopistossa röntgenhoitajan opinnot, paitsi en työharjoitteluita. Pääsykokeita ei ollut, mutta kyllästyin toisessa työharjoittelussa lähihoitajan opintoihin, koska pidän vanhuksista mutta en lapsista. . Olen keskeyttänyt röntgenhoitajan-, lähihoitajan- ja sairaanhoitajan opinnot. Hyvin työllistäviä aloja, jo opiskeluaikana työllistyi ja sai valita työpaikkansa. Ongelmana on pakollinen työharjoittelu. En jaksa tehdä ilmaista työtä.

Vierailija
104/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä23758 kirjoitti:

Olisit kysynyt, että millä tavoin liian kiltti? 😁 Vanhustyössä kiltteys on iso plussa. Provo?

Niin mäkin aattelisin. Vanhustyössä on liikaa hoitajia, jotka eivät välitä vanhuksista vähääkään vaan yrittävät luistaa kaikessa mahdollisessa. Olen tämän nähnyt vuosien saatossa isäni kohdalla. Taukohuoneessa juodaan kahvia ja syödään pullaa, mutta sitten kun omainen tarvitsisi hoitajaa kysyäkseen vanhuksen asioita, hoitajia ei näy missään. Taukotuvasta heidät löytää, mutta eivät tietenkään tykkää, jos sinne mennään koputtelemaan. Ei tietysti päde kaikkiin hoitajiin, mutta liikaa on välinpitämättömiä ja työtävieroksuvia alalla. 

Vierailija
105/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset voi olla tosi vänkääjiä, vastustelijoita, harhaisia, jopa vaarallisia tai ahdistuneina tosi vihaisia, syyllistäviä, sekaisin.

Kaikki ei tietenkään ole, mutta sitä jopa ymmärtää, kun sattuu ja kolottaa eikä meinaa jaksaa, niin ihminen on kireä. Plus muistihäiriöt päälle.

Niin jos on selainen ujo mimosa, hieman herkkä nyhverö, niin ei ehkä pärjää.

Sanaa "kiltti" käytetään musta väärin. Kiltti tarkoittaa minulle hienotunteista ja hyväntahtoista, ei mitään vaitonaista nyhveröä, mutta monelle kiltti tarkoittaa nynnyä tai hyväuskoista tms.

Vierailija
106/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pääsin joustavassa haussa lähihoitajakoulutukseen. Olin opiskellut avoimessa yliopistossa röntgenhoitajan opinnot, paitsi en työharjoitteluita. Pääsykokeita ei ollut, mutta kyllästyin toisessa työharjoittelussa lähihoitajan opintoihin, koska pidän vanhuksista mutta en lapsista. . Olen keskeyttänyt röntgenhoitajan-, lähihoitajan- ja sairaanhoitajan opinnot. Hyvin työllistäviä aloja, jo opiskeluaikana työllistyi ja sai valita työpaikkansa. Ongelmana on pakollinen työharjoittelu. En jaksa tehdä ilmaista työtä.

Kiva asennavamma sulla.

Jos opintoihin kuuluu työharjoittelu, niin näin nyt on. Piste. Se on opiskelua eikö opiseklusta palkaa makseta. Jos rahaa hamuat, miksi edes olet noille aloille löhtenyt, lue lääkäriksi.

Kiva, että olet haalinut nuo opiskelupaikat ja sinun ja oikkujesi vuoksi kolme ihmisitä on jäänyt ilman opiskelupaikkaa, et voi tietää kuinka suuri vastoinkäyminen se on heille ollut. Olet itsekäs ja teet lapsellisia päätöksiä. No, siperia olettaa. Yhtäkkiä oletkin liian vanha kaikkeen keskeneräisine opintoinesi. En ottaisi sinua seuraavaan kouluun tuolla taustalla.

Vierailija
107/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen pääsi:

Laajat oppimisvaikeudet. Käyttänyt ja jäänyt kiinni huumeista ja myymälävarkauksista.

Nuorten puolelle.

Tiedön vastaavan, entinen nuorisorikollinen. Huh huh, millaisia meitäkin vanhana hoitaa!

Vierailija
108/128 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen pääsi:

Laajat oppimisvaikeudet. Käyttänyt ja jäänyt kiinni huumeista ja myymälävarkauksista.

Nuorten puolelle.

Tiedön vastaavan, entinen nuorisorikollinen. Huh huh, millaisia meitäkin vanhana hoitaa!

Se on just sitä mitä ansaitset.

Vierailija
109/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moni yhdistää lähihoitajan työn aina vanhuksiin? Työhän voi olla hoitamista, ohjaamista, neuvontaa, kasvattamista, avustamista monenlaisissa paikoissa. Voi olla raskasta vuorotyötä tai kevyempää päivätyötä. Valinnanvaraa on.

Vierailija
110/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriainesta.

Vierailija
111/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä toivoisin että nykyisten häijyjen ja kylmäkiskoisten hoitajien sijaan vanhuksista huolehtisivat lempeät ja empaattiset ihmiset.

Olen itse sosiaalipuolella. On tärkeää olla empaattinen, mutta toisaalta ainakin omassa työssäni liika kiltteys ja herkkyys voi käydä nopeasti itseään vastaan.

Asiakkaat ovat monesti vaikeissa tilanteissa, ja joskus sitä puretaan työntekijään huutamalla. Tilanteet voivat olla ahdistavia, jos ei osaa hoitaa tilannetta, vaan esimerkiksi pahoittaa mielensä.

Mutta ei, se ettei ole hyvin kiltti ja herkkä ei tarkoita, että olisi myöskään häijy ja epäempaattinen.

Vierailija
112/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin haluat lähihoitajaksi niin hae vaan reippaasti uudestaan. Itse aikanaan 20v sitten en päässyt ensin opiskelemaan koska en psykologin mukaan sovellu alalle. Puolen vuoden päästä pääsin sitten heittämällä sisälle.

Sama kävi kun hain muutama vuosi sitten sairaanhoitajaksi. Sieltä sain juuri tuon arvion että olen liian herkkä enkä sovellu alalle. Puolen vuoden päästä sain uusinta haulla paikan. Tosin sh opintoihin olin silloin hakenut lähärinä vuosien saatossa neljä kertaa.

Miten sitten omasta mielestäni pärjään? Mielestäni hyvin olen tämän 20v pärjännyt alalla. Olen kyllä herkkä mutta yleisesti ottaen potilaat ovat minusta tykänneet koska teen työtä sydämellä. Tarvittaessa löytyy kyllä omanlaista jämäkkyyttä mikä ei ole riuhtomista tai äyskimistä.

Vierailija
113/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Haet vaan uudestaan.

Itse olen valmistunut hoitoalalle (ei lähihoitaja tosin) ja opiskeluporukassani oli kaksikin sellaista, joille oli soveltuvuusarviossa tullut aiemmin tulos "ei sovellu" ja sitten kuitenkin pääsivät myöhemmin. 

Vierailija
114/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää miksei lääkäreille ole tuollaisia psykologisia testejä... Ei siihenkään työhön ihan jokainen luonteenpiirre sovi.

Vierailija
115/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ole kuullutkaan, liian kiltti kun nyt tämä on uutta. Itse en ole lähihoitaja , jotka pitää olla kylläkin auttavaisia kilttejä asiakaspalvelutyössä ja vaaditaan Myös kärsivällisyyttä .

Vierailija
116/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltti - sanalla on varmaan viitattu tässä siihen, että sulla voisi olla riski palaa vanhustyössä loppuun, siis että olisit liian empaattinen väärällä tavalla. Vanhustyö ei ole aina vaan nättiä palapelin pelaamista, monet ovat muistisairautensa lisäksi hyvin häiriintyneitä ja väkivaltaisia, jopa omaisetkin. Kuolemaa joutuu kohtamaan paljon, pitää sietää hajuja ja eritteitä, niitäkään ei kaikki kestä...monilla on väärä käsitys koko alasta, ja ura saattaa loppua jo ensimmäisen harjoittelun jälkeen, näitäkin on nähty. Ehkä se oli tällä kertaa omaksi parhaaksesi, toisaalta lähihoitajanakin voi suuntautua ihan toisenlaisiin hommiin.

Kyllä ja kun katsoo vielä vaikka työympäristöä (kollegat, johto), niin toki sellainen ylikiltti "kaikki käy" -tyyppi on unelma hyväksikäytettävä esimerkiksi työvuorosuunnittelussa ja tehtävien jaossa. Kuitenkin siinä on vaarana palaa loppuun, jos et ikinä saa juhlapyhiä vapaiksi, suostut aina vapailta töihin, joustat jatkuvasti omista menoistasi jne.

Vierailija
117/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlainen psyyke-karsinta sellaiseen hommaan on pakko olla.

Vierailija
118/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän henkilön, joka ei kuulemma päässyt poliisikouluun, koska psykologi arvioi hänet liian kiltiksi. Mutta poliisikoulun suhteen tuo peruste kuulostaa ymmärrettävämmältä kuin lähihoitajaopintojen.

Mutta ei hoitajakaan saa liian kiltti ja lässy olla. Pitää olla jämäkkyyttä ja reippautta.

Pyh. Hoitajan kuuluu hoitaa potilas terveeksi ystävällisesti, ei leikkiä sosiaalityöntekijää, vanginvartijaa, lääkäriä tai psykologia. Ne on erikseen. Samoin vartijat.

Ei jämäkkyys ole ystävällisyyden vastakohta. Moni vanhus tai nuorikin kuntoutuja päätyy petipotilaaksi, ellei hoitajalla ole jämäkkyyttä. Jos hoitaja on kamarineiti ja palvelija, ei kuntoutuja/potilas/asiakas pian kykene tekemään mitään itse. Pitää uskaltaa sanoa, että "pystyt kyllä itsekin, minä olen tässä vieressä ja autan sitten jos tulee tenkkapoo".

Vierailija
119/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on jo sanonut, hae rohkeasti uudestaan. Se, että haet edelleen samaan koulutukseen kertoo valitsijoille, että todella haluat alalle.

Vierailija
120/128 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun hain fysioterapeutiksi niin sain testistä hylätyn ja kun kysyin syytä toimistosta niin sain vastauksena "sosiaaliset valmiudet riittämättömät"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan