Kuulemma ihan yleistä Suomessa, että paljon matkustavat henkilöt maksavat työmatkoista saaduilla lentopisteillä omat lomamatkansa?
Ja eivät varmaan kyllä ilmoita niitä missään verotuksessa.
Onpas taas tasa-arvoinen systeemi.
Miksi Finnair on luonut nimenomaan sellaisen pistejärjestelmän, että ne lentopisteet menee aina sille matkustajalle eikä sille matkan maksajalle? Varsin erikoinen koko systeemi. Kyllä tämä kaipaisi nyt ihan jotain lainsäädäntötason juttuja vaikka ihan EU-tasolla.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityiset firmat katsovat että työmatkoilta kertyneet lentopisteet tulevat käytetyiksi uusiin työmatkoihin eikä työmatkailijan omiin lomiin. Näin tiedän olevan todella monessa yrityksessä.
Julkisella on sitten toinen meno, sieltäkin minulla on kokemusta. Veronmaksaja maksaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6276f177-d7f0-4a04-a146-87e33dfc3…
Pisteet voi näköjään siis muuttaa myös rahaksi käyttämällä ne rahasto-osuuksiin.
Ja kukaan ei valvo mitenkään tätä!!!!!
Siis ihan suoraa veronkiertoa, ei mitään muuta!
Ministerillä miljoona pistettä!
Öö, mitä veronkiertoa? Miten verot liittyy nyt näihin pisteisiin?
Ne on verotettavaa tuloa, jos niitä pisteitä käytetään. Mutta käytönnössä ei kukaan valvo mitenkään.
Toinen iso ongelma on sitten se, että esim. valtio (eli veronmaksajat) menettää paljon rahaa, kun niitä pisteitä ei käytetä työmatkoihin.
No ei todellakaan ole mitään veronkiertoa! Mitä veroa sä kierrät, jos sä ostat lennon pisteillä? Ja mikä ero lomamatkalla ja työmatkalla on veronmaksajan näkökulmasta?
Veronalainen etuus, pitää ilmoittaa verotuksessa palkkatulona jos käyttää henkilökohtaiseen.
Kerropa mullle miten täytän veroilmoitukseen että olen ansainnut 60000€ + 80000 Finnair-pistettä? Ja minkä arvoisia ne on?
Onko se niin kauheaa? olisit mennyt itse allalle jolla saa matkustaa. Ja se on pois meiltä kun esim en saa olla tyttöystäväni kanssa kun olen työmatkoilla
Vierailija kirjoitti:
Minä käytin lentopisteet muiden työmatkojen tasokorotuksiin, omiin matkoihini ja hotellivouchereihin eli onhan niistä paljonkin hyötyä. Pisteitä kertyy kunnolla vasta pitkistä lennoista tai valmiiksi business-luokan lipuista.On tuo periaatteessa selkeää veronkiertoa verottajan näkökulmasta mutta maksavan firman kannalta hyvää henkilöstöpolitiikkaa jos ei kysele pisteiden käytön perään.
Ymmärrän paremmin sen, että yksityiset firmat toimivat asiassa kuten itse haluavat. Mutta valtiolla, kun mennään veronmaksajien piikkin, tämä pitäisi olla ilman muuta kiellettyä/valvottua.
Minäkin valtiolla, ja meillä kaikista lennoista kertyy lentopisteitä, jos matkustaja on rekisteröitynyt pisteohjelman jäseneksi. Matkat varataan yleensä CWT:n kautta ja palveluun tehtyyn matkustajaprofiiliin on lisätty myös lentoyhtiön jäsennumero. Ei niitä matkustajan tietoja naputella joka kerta, vaan pelkästään ekalla kerralla tai jos esimerkiksi passi pitää uusia ja passinnumero vaihtuu.
Meillä osa matkustajista hoitaa matkavarauksensa itse, osalle assistentit varaavat matkat. Jokaisen matkustajan Finnair plus -tilin kirjautumistiedot on kuitenkin assistenttien tiedossa. Työmatkalentoja ostetaan pisteillä silloin, kun se on mahdollista, aina ei ole. Esimerkiksi Brysselin lennoille on tarjolla pisteillä ostettavia määriä ilmeisesti vain rajattu määrä (jos ollenkaan), koska Brysseliin en ole saanut ostettua pisteillä lentoa kuin ehkä kerran tai kahdesti. Ylivoimaisesti suurin osa työmatkoista kuitenkin suuntautuu Brysseliin.
Pariisin ja Frankfurtin lentoja olen ostanut useamman kerran pisteillä. Pisteillä ostaessa on hankalinta se, että silloin koko varausta ei voi tehdä näppärästi CWT:n kautta ja peruutusehdot ovat olemattomat. Aina ei siis maksa vaivaa ostaa lentoa pisteillä, jos matka saattaa peruuntua.
En ole kertaakaan nähnyt, että pisteitä olisi käytetty omiin lomamatkoihin, vaikka aika monta vuotta olen jo ollut näissä hommissa. Pisteillä on ostettu upgradeja työmatkalennoille tai sitten niillä on ostettu toiset työmatkalennot. Joskus tilattiin vanhenevilla pisteillä läjä sateenvarjoja, joita voi käyttää silloin, kun tarvitsee kulkea sateella kahden toimipisteemme välillä.
Ei toki tarkoita sitä, etteikö väärinkäytöksiä tapahtuisi, mutta rivivirkamiesten kohdalla ainakin omassa ministeriössäni saavutettu etu ei olisi kauhean suuri ja tosiaan en ole nähnyt siitä merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei yksinkertaisuudessaan voi vaan jättää pisteet höyläämättä, jos matkan maksaa työnantaja?
Olisi siis sellainen yleinen sääntö, eikä vikistä että systeemi mahdollistaa pisteet itselle, ei voi mitään...
Tämä! Jos ostan firman luottokortilla niin en näytä omaa plussakorttiakaan. Vai tekeekö joku näinkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei yksinkertaisuudessaan voi vaan jättää pisteet höyläämättä, jos matkan maksaa työnantaja?
Olisi siis sellainen yleinen sääntö, eikä vikistä että systeemi mahdollistaa pisteet itselle, ei voi mitään...
Sääntö on. Mutta kuka sitä pystyy valvomaan, kun ne pisteet ovat henkilökohtaisella tilillä?
Tai sitten pitäisi olla jokin yrityskortti lentoyhtiöillä työnantajan pussiin lennettäessä. Ne pisteet kertyisivät yritykselle, joilla voisi ostaa taas lisää työmatkalentoja.
Ei ole olemassa mitään yrityskortteja, lentoyhtiöt eivät jaa sellaisia. Ja henkilöä kohti voi olla vain yksi kortti.
Meillä on kaikilla työmatkoja varten erillinen finnair plus -tili, työsähköpostilla rekisteröity. Omia lomamatkoja varten on sitten toiset tilit.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin kauheaa? olisit mennyt itse allalle jolla saa matkustaa. Ja se on pois meiltä kun esim en saa olla tyttöystäväni kanssa kun olen työmatkoilla
Minä olen jo alalla, jossa saa matkustaa. Ja silti tämä on minusta jonkin sortin korruptiota, että hyöty menee henkilökohtaiselle tilille.
Korona nyt tämänkin sotki, mutta totta tosiaan, ennen koronaa ukko matkusteli paljon työnsä puolesta. Firmassa jokainen hoitaa itse varauksensa ja tekee matkalaskut myöhemmin. Tottakai ne pisteet kertyy silloin itselle. Ja koska kyse oli aina pitkistä lennoista, pisteitä tuli paljon. Ja kyllä, käytimme niitä omien lomamatkojen yhteydessä. So what? Jokainen voi itse opiskella ammattiin, jossa saa matkustella jos niin kovin käy kateeksi. 😁
Entisen työkaverin mies teki paljon työmatkoja lentäen. Niillä pisteillä lensivät myöhemmin myös vaimo ja lapset. Minusta oli kummallista, että miehen työnantaja maksoi koko perheen lentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuosta ei ole mitään selkeää järjestelmää olemassa.
Tätähän se Yli-Viikarikin yritti selittää haastattelussa.
Ja siinä on vielä niinkin, että se työmatka, hotellit sun muut pitäisin varata itse.
Ja kenellä johtajalla on aikaa varailla itse niitä matkoja.
Sihteerit varaavat kaikki lennot ja hotellit aina valmiiksi näille johtajille.
Ja ne varataan matkustavan ihmisen nimellä.
Ei se ole kenenkään ihmisen oman yksittäinen syy tämä lentopiste ongelma. Vaan järjestelmän ja lentoyhtiön tavan.
Esimerkiksi kansanedustajat saavat kaikki lentopisteensä pitää, vaikka lähtevätkin eduskunnasta tai eivät tule enää uudelleen valituksi. Ja saavat tehdä niillä mitä haluavat.
Näin uutisoitiin.
Ei tästä voi ketään yksittäistä ihmistä syytellä sen kummemmin.
Tässä pitäisi olla ehdottomasti jotain lainsäädäntöä.
Seuraavaksi joku muukin firman voi keksiä jonkun pistejärjestelmän ja alkaa maksaa pisteitä jonkun henkilön henkilökohtaiseen käyttöön, vaikka kyse olisi työnantajan maksamasta palvelusta. Eihän tämän enää tarvitse rajoittua lentomatkoihin. Pisteitä voisi alkaa antaa monissa muissakin paikoissa. Esim. hotelleissa.
No tuota, hotelleissa on jo kanta-asiakasjärjestelmä monessa. Mikä se pointti on ettei saisi?
Nekin on veronalaista etuutta sitten, jos sieltä hotelleista saa jotain etua henkilökohtaiseen matkailuun.
Kerro mulle nyt ihan että mitä veroa niistä pisteitä maksetaan?
Verottajan virallisen ohjeen mukaan heti, jos käyttää työmatkoista kertyneitä pisteitä johonkin omaan tarkoitukseen, pitää arvioida itse sen pisteillä hankitun palvelun tai tuotteen arvo ja ilmoittaa se tällä perusteella verottajalle. Tämä kaikki lukee ihan verottajan nettisivuilla.
Meinaain jatkaa kiusaamista, mutta en jaksa enää. Sä puhut nyt valtion virkamiehistä, et yleisesti työmatkalaisista. Valtion virkamiehet matkusravat veronmaksajien piikkiin, toki heidän tulee ne myös ilmoittaa. Tavallinen työmatkaaja ei matkusta valtion piikkiin, eikä hänen tarvitse henk.koht. verotuksessaan pisteitä ilmoittaa. Kun sä luet Iltasanomia ja teet aloituksen sieltä tänne, niin kannattaa olla tarkkana, että puhut sitten oikeasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
? Pois teiltä, että olet töissä? Kuule, pitäisiköhän sinun mennä takaisin äidin helmoihin vielä kasvamaan muutamaksi vuodeksi. Minä olen alalla, jossa saa matkustaa (tutkija). Olisit itse mennyt alalle, jossa ei tarvitse matkustaa, jos olet tyttiksestäsi noin läheisriippuvainen.
Jos pitää olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa niin on todella epätodennäköistä että se onnistuu pisteillä, varsinkin jos et ole varaamassa lentoa todella hyvissä ajoin. Itse lennän työmatkoja yleensä yhden tai kahden pompun kautta ja useimmiten parin viikon varoitusajalla, joten en käytännössä koskaan pysty käyttämään pisteitä työmatkoihin. En nyt ymmärrä miten se on teiltä pois että sen sijaan käytän pisteet johonkin lomamatkaani vaan minun pitäisi niitä makuuttaa Finnairin saldon jatkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yksityiset firmat katsovat että työmatkoilta kertyneet lentopisteet tulevat käytetyiksi uusiin työmatkoihin eikä työmatkailijan omiin lomiin. Näin tiedän olevan todella monessa yrityksessä.
Julkisella on sitten toinen meno, sieltäkin minulla on kokemusta. Veronmaksaja maksaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6276f177-d7f0-4a04-a146-87e33dfc3…
Pisteet voi näköjään siis muuttaa myös rahaksi käyttämällä ne rahasto-osuuksiin.
Ja kukaan ei valvo mitenkään tätä!!!!!
Siis ihan suoraa veronkiertoa, ei mitään muuta!
Ministerillä miljoona pistettä!
Öö, mitä veronkiertoa? Miten verot liittyy nyt näihin pisteisiin?
Ne on verotettavaa tuloa, jos niitä pisteitä käytetään. Mutta käytönnössä ei kukaan valvo mitenkään.
Toinen iso ongelma on sitten se, että esim. valtio (eli veronmaksajat) menettää paljon rahaa, kun niitä pisteitä ei käytetä työmatkoihin.
No ei todellakaan ole mitään veronkiertoa! Mitä veroa sä kierrät, jos sä ostat lennon pisteillä? Ja mikä ero lomamatkalla ja työmatkalla on veronmaksajan näkökulmasta?
Veronalainen etuus, pitää ilmoittaa verotuksessa palkkatulona jos käyttää henkilökohtaiseen.
Kerropa mullle miten täytän veroilmoitukseen että olen ansainnut 60000€ + 80000 Finnair-pistettä? Ja minkä arvoisia ne on?
Sitten, kun sinä ostat niillä pisteillä 500 euron arvoiset lentoliput, sinä merkitset sen summan veroilmoitukseen. Lentolippusi on maksanut työnantajasi ja se on sinulle verotettavaa tuloa.
Vierailija kirjoitti:
No ne on henk. koht. ja johonkinhan ne on käytettävä. Emmä maksa veroa mistään, mitä en oo pyytäny. Ei niistä pisteistä voi kieltäytyäkään.
Niin siksi pitäisikin olla selvää, että kaikki pisteet menevät työnantajalle, joka sitten voi käyttää niitä haluamallaan tavalla.
Niistä lentopisteistä se matkustaja saa ansaitsematonta etua (matkanhan maksaa työnantaja) ja jos tällaista extraa rahan arvoista lahjusta työnantajalta menee työntekijälle, sen todellakin pitäisi olla verollista tuloa työntekijälle.
TIedän kyllä työpaikkoja, joissa ne pisteet menevät työnantajan hyväksi. Se on oikea tapa.
Tämä Haatainen kun on vastuussa omistajaohjauksesta niin eiköhän sekin voisi tehdä jotakin palkkansa eteen, eikä vaan tarvittaessa esiintyä puolueensa pellenä (milloin surkuhupaisana pressaehdokkaana, milloin tuppaamass jonnekin muualle. - kun kukaan muu ei suostu, niin Tuula Haatainen kyllä suostuu).
Vierailija kirjoitti:
Olen kansainvälisessä pörssiyrityksessä töissä ja meillä saa kerryttää työmatkojen pisteet samalle kanta-asiakastilille kuin lomamatkojen pisteet. Firma ei myöskään pakota ottamaan aina halvinta lentoa, jolloin ihmiset kyllä keskittävät lentoja yhdelle allianssille. Voin kertoa, ettei niistä Euroopan sisäisistä economy-lennoista kyllä paljon kerry, jos on perustason kanta-asiakkuus. Lensin varmaan kerran viikkoon jonnekin, pääasiassa Pohjoismaihin. Laskin, että etu oli rahaksi muutettuna n. 30 eur vuodessa. Toinen juttu varmaan, jos kaukolentoja on paljon ja business-luokassa matkustaa.
Olen mäkihyppääjä ja ilmoitan tyylipisteet verotuksessa.
Tuttava kerää ihan surutta firman maksamista lennoista ja hotelleista pisteet. Lomailee ilmaiseksi monta yötä vuodessa ja hankkinut puolisollekin parhaan mahdollisen lentoyhtiön etukortin. Ja kaikki tämä kuulemma ihan normaalia toimintaa.
Valtion virastoissa olisi hyvä muistaa, ettei sitä finskin korttia tarvitse ilmoittaa mihinkään ja tällöin ei kerry pisteitäkään.
Vierailija kirjoitti:
No mutta sähän voit ostaa niillä lentopisteilläsi valtion/firman piikkiin myös tyttiksellesi ne lennot, niin ei tarvi olla tyttiksestä erossa, jos et kerran pysty työmatkallesi yksin menemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa niin on todella epätodennäköistä että se onnistuu pisteillä, varsinkin jos et ole varaamassa lentoa todella hyvissä ajoin. Itse lennän työmatkoja yleensä yhden tai kahden pompun kautta ja useimmiten parin viikon varoitusajalla, joten en käytännössä koskaan pysty käyttämään pisteitä työmatkoihin. En nyt ymmärrä miten se on teiltä pois että sen sijaan käytän pisteet johonkin lomamatkaani vaan minun pitäisi niitä makuuttaa Finnairin saldon jatkona.
No ehkä joku työkaverisi pystyy. Se edun saaja pitäisi olla työnatajasi, et sinä itse. Sinulle työnantaja maksaa työmatkat ja se on työnantajan asia, miten sen maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko muillakin lentoyhtiöillä järjestelmä, että pisteet menevät aina sille matkustajalle?
Tietenkin. Jos minä matkustan, pisteet tulevat minulle. Jos sinä matkustat, pisteet tulevat sinulle.
Ei ole olemassa mitään yrityskortteja, lentoyhtiöt eivät jaa sellaisia. Ja henkilöä kohti voi olla vain yksi kortti.