Ihanin lintu ja miksi? Mulla monta
Joutsen. Kaunis.
Kurki. Ylväitä. Ja se ääni.
Korppi. Älykäs.
Kuikka. Kuuluu kesäiltaan.
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukkeli.
Etelän ihmiselle elämys nähdä.Miksi juuri kuukkeli kaikista linnuista on mielestäsi elämys nähdä?
Mietin samaa. Ennemminkin riekko olisi se elämyksellisempi, toki kuukkelikin on suloinen ja sillä on onnenlinnun maine.
Puutiainen ja sontiainen.
Naapurin korppikotkat ja harakka.
Kotkat, esim merikotka, on niin isoja ja ylväitä. Ja sit kolibri, semmosen tatskan haluisin :)
Mustarastas. Upea laulu. Tuo mieleeni muistoja nuoruudesta ja Lauri Viidan runoista.
Vaikea vastata näin nopeasti, se riippuu pitkälti kastikkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Pyrstötiainen. Tosi söpö. Näkee tosi harvoin.
On söpö! Näin ekaa kertaa tänä vuonna livenä.
Käpytikka
Frisbee-golffatessa käpytikkaa tulee usein nähtyä. On jotenkin lutuisen ja nätin näköinen lintu. Mulla on verhoissakin tikan kuvia. Niin kaipa se tikka on sieluni eläin.
Joskus muutamia vuosia sitten tässä oman kämppäni katollakin naputteli käpytikka paloportailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satakieli. Olen iltaisin pihallani kuunnellut "omaa" satakieltäni ja se on melkoinen lauluvirtuoosi. Ensin luulin, että jonkun eksoottisempi tipu on siellä puussa, mutta tämä on ilmeisesti viettänyt talvet jossain tropiikissa tmv ja saanut sieltä vaikutteita omaan repertuaariinsa. Nyt alkaa jo vähän olla laulut laulettu, kun kesä on edennyt.
Satakieli ei itseasiassa ole mikään virtuoosi, toistaa samaa kaavaa. Eikä ota vaikutteita muilta linnuilta. Viita- ja luhtakerttunen kylläkin.
Mutta toki satakieli hienosti päästelee, voimakas ääni pienelle linnulle.
Sitten kun se satakieli laulaa toista kuukautta sun ikkunan alla (huom yöllä?!), niin ei ole enää yhtään kiva lintu.
On tosi vaatimattoman näköinen vielä, ihme että on saanut noin äänekkään laulun.
Haapanapariskunta on jotenkin koomisen näköinen - isopäinen värikäs uros on ihan kuin jostain sarjakuvasta ja puolet pienempi neutraalinvärinen naaras. Tukkasotka takatukkineen on taas kuin meidän luokan pojat 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Kukko. Siltä saa aina lämpimän vastaanoton kun tulee kotiin ja se on oven takana odottamassa.
Minulla Kukot odottavat jääkaapissa.
Mustarastas. Pesi keitiiön ikkunan viereisessä puussa. Naapurin nuori kissa hävitti pesän. Siinä ei kulkuset auttanut kun lintu oli muninut.
Varis.Tulee odottamaan rantkoivun latvaan, kun tulen kalasaaliin kanssa.
Tikka. Pidän siitä nakutuksen äänestä ja muutenkin ovat kauniita lintuja.
Erilaiset pöllöt. Kiehtovia yön huhuilijoita. Pahaenteisiä ja mystisiä ja jylhän näköisiä.
Nyt on vaikea valinta. Ykkösenä on itselläni valkokakadu; erittäin älykäs, todella kaunis, hauska ja se töyhtö on hulvaton!
Myös hupsut ja suloiset sorsat sekä ankat, ylväät korpit, ihastuttavan hurmaavat kanat sekä majesteettiset huuhkajat ovat korkealla listassani.