Ihanin lintu ja miksi? Mulla monta
Joutsen. Kaunis.
Kurki. Ylväitä. Ja se ääni.
Korppi. Älykäs.
Kuikka. Kuuluu kesäiltaan.
Kommentit (554)
Kaikki varislinnut ja lisäksi töyhtöhyyppä lentotapoineen kuuluvat lemppareihin.
Varikset vaikuttavat eleineen viisailta ja ihan kuin olisivat enemmän kuin pelkkiä lintuja.
Varis. Älykäs ja sosiaalinen. Huolehtii poikasistaan neljä vuotta ja opettaa taitoja eteenpäin. Nykyään koko parvi osaa dyykata Korson aseman roskiksista parhaat pizzaboksit.
Vaikea valita, mutta ehkä punatulkku. Niitä oli lapsena kotipihassa paljon, nykyään näen hyvin harvoin. Useampi vuosi varmasti aikaa kun olen viimeksi nähnyt. Ja ihanin siis juurikin lapsuusmuistojen takia.
Korppi on linnuista älykkäin.
Joutsen on kaunein isoista linnuista.
Merikotka on ylväin.
Pyrstötiainen on söpöin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki varislinnut ja lisäksi töyhtöhyyppä lentotapoineen kuuluvat lemppareihin.
Varikset vaikuttavat eleineen viisailta ja ihan kuin olisivat enemmän kuin pelkkiä lintuja.
Variksilla on poikkeuksellisen isot ja tiheät aivot. Vastaavat älykkyydeltä noin seitsemänvuotiasta lasta. En ymmärrä miksi maalaiset vainoavat variksia, ovat kuitenin monesti huomattavasti kyvykkäämpiä sosiaalisesti ja kognitiivisesti kuin heitä vainoavat sisäsiittoiset maalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Ennen joutsen oli suosikkini, mutta tänä keväänä minulla on ollut kaksi kertaa tilaisuus seurata merikotkien (yht. 4 yksilöä) ruokailua järven jäällä kalastajien jättämillä kalanraadoilla. Merikotka on suosikkini, vaikka ei se periaatteessa niin ihana ole kuin esimerkiksi pyrstötiainen!
Minullakin joutsen oli aiemmin suosikki, mutta kun pääsin seuraamaan ekan kerran merikotkien pesintää Viron ja Latvian pesäkameroiden kautta, rakastuin merikotkiin. Suosikkini on ollut Viron merikotkaperhe vuodelta 2016, ensikertalaiset Anna ja Uku, jotka saivat peräti kolme poikasta ja hoitivat hienosti kaikki lentokykyisiksi erinäisistä vaikeuksista huolimatta - alussa Ukulla kesti hetken aikaa hoksata, että niillä kaloista nyhdetyillä paloilla pitää ruokkia poikasia sen sijaan että syö ne itse, myöhemmin yksi poikasista putosi pesästä ja putosikohan vielä toinenkin ja itse pesäkin hajosi lähes atomeiksi. Se oli todellinen luonnon jännitysnäytelmä, joka päättyi kuitenkin onnellisesti.
Pikkulinnuista suosikkini on ollut aina reipas ja tuttavallinen västäräkki.
Satakieli. Olen iltaisin pihallani kuunnellut "omaa" satakieltäni ja se on melkoinen lauluvirtuoosi. Ensin luulin, että jonkun eksoottisempi tipu on siellä puussa, mutta tämä on ilmeisesti viettänyt talvet jossain tropiikissa tmv ja saanut sieltä vaikutteita omaan repertuaariinsa. Nyt alkaa jo vähän olla laulut laulettu, kun kesä on edennyt.
Korpeista olen pitänyt lapsuusiästä asti. Ovat hauskoja kun seuraavat uteliaina metsässä.
Harmittaa asua kaupungissa, ikkunan ulkopuolella on pari komiaa puuta mutta lintusia ei niissä viihdy. Liiaksi autoja varmaankin.
Pöllöistäkin pidän, mutta ovat paikoillaan eivätkä seuraile.
Todella vaikea sanoa vain yhtä, mutta helmipöllön puputus on huikean ihana ääni! Samaan aikaan hellyttävä ja mystinen.
Punarinta. Uskomaton livertäjä.
Av:lle: millä korpin älykkyyttä on muka mitattu?
Vierailija kirjoitti:
Satakieli. Olen iltaisin pihallani kuunnellut "omaa" satakieltäni ja se on melkoinen lauluvirtuoosi. Ensin luulin, että jonkun eksoottisempi tipu on siellä puussa, mutta tämä on ilmeisesti viettänyt talvet jossain tropiikissa tmv ja saanut sieltä vaikutteita omaan repertuaariinsa. Nyt alkaa jo vähän olla laulut laulettu, kun kesä on edennyt.
Satakieli ei itseasiassa ole mikään virtuoosi, toistaa samaa kaavaa. Eikä ota vaikutteita muilta linnuilta. Viita- ja luhtakerttunen kylläkin.
Mutta toki satakieli hienosti päästelee, voimakas ääni pienelle linnulle.
Varislintujen älykkyyttä on testattu erilaisilla tehtävillä. Löytyy vaikka Youtubesta. Tässä korppi ratkaisee 7 eri vaihetta sisältävän ongelman.
Kaakkuri, leppälintu, lehtokurppa, kurki ja monia muita myös, kaikki linnut omalla tavallaan.
Varis ja harakka. Varsinkin jos ovat hieman kesyjä tai vaikka eivät olisikaan niin saattavat silti kiinnostua, jos alan kommunikoimaan niille tai kiinnitän huomiota niihin. Yleensä niillä herää epäilykset, jos alan raakkumaan tai juttelemaan niille ja ne lentää vaan pois. Mutta välillä osuu kohdalle varis, joka ei pelästy vaan kiinnostuu ja tulee lähemmäs ja saattaa pitkän matkan vielä seurailla minua kun jatkan matkaani lenkillä.
Mitä?? Tällä palstalla positiivinen ketju? :0 No ite tykkään paljon pöllöistä, erityisesti tornipöllöstä ja helmipöllöstä. Korppi, sorsa, pulu ja mustarastas on kivoi kans :3
Tervapääskyt ovat todella kiinnostavia. Ensiksikään ne eivät edes ole pääskysiä vaan kiitäjiä. Englanniksi tervapääsky on 'swift' eli nopea - ja sitä se kyllä on. Parhaimmillaan tervapääsky vetää 100 km/h pitkin taivasta. Se voi nousta myös 3-4 km korkeuteen.
Tervapääskyt myös elävät ja tekevät lähes kaiken yläilmoissa eli syövät, nukkuvat ja jopa parittelevatkin lennossa.
Meille tänne Helsinkiin tervapääskyt palaavat aina viimeisinä muuttajina ja aloittavat siten virallisesti kesän, yleensä tämä tapahtuu alkaen toukokuun 19. päivä ja sen jälkeisellä viikolla. Osalla tervapääskyistä on pesä naapuritalon räystään alla kohdassa jossa katolla on kalalokkien pesä. Ovela tervapääsky siis käyttää hyväkseen lokkien vartiointipalvelua, lokithan eivät päästä ketään pesänsä lähettyville.
Elokuulla tervapääskymme sitten lähtevät jo talvenviettoon Afrikkaan, kuulema enimmäkseen Kongojoen sademetsien ylle.
Vuodessa tervis tulee lentäneeksi n. 146 000 kilometriä.
Uunilintu. Kypsänä riisi- ja vihannespedillä.
Mahdotonta sanoa vain yhtä! Mulla nämä, suurin osa toki jo mainittu:
Mustarastas - se iloinen, kaunis laulu :)
Satakieli - sama kuin yllä, ja sitä pääsee harvoin näkemään kunnolla
Kuikka - kesä ja järvimaisema <3
Kolibri - niin ihmeellinen ja suloinen pieni lintu
Haarapääsky - kun sen näkee taivaalla, tietää, että nyt on kesä
Muita: pajulintu, käki, kurki, tornipöllö, punatulkku