Paljonko sairaanhoitajat tienaavat?
1) Jos tekee toimistotyöaikoihin rinnastettavasti pelkkää päivävuoroa?
2) Jos tekevät iltaa, viikonloppua yms. ns. normaalin määrän?
Itse AMK-insinööri kunnallisella puolella ja palkka tasan 3000e. Sairaanhoitajien huonosta palkkauksesta insinööreihin verraten puhutaan paljon, mutta kuinka paljon matalampi se bruttopalkka sitten on? Itsellä ei mahdollista tehdä lisiä tuohon päälle.
Kommentit (143)
Sitä olen ihmetellyt kuinka suomessa ja ruotsissa voi sairaanhoitajilla olla yhtä aikaa toinen toistaan huonommat tai vaihtoehtoisesti paremmat palkat. Tämän olen pistänyt merkille molemmissa maissa kun on vaadittu korotettavaksi palkkoja perustellen sitä naapuririmaan selvästi paremmilla palkoilla...ruotsalainen sairaanhoitaja on kateellinen suomalaiselle ja päinvastoin.
Hoitoala on vuosikymmenet ollut suosittu ala. Enää ei ole. Hoitajakato on valtava. Itse olen töissä kunnalla. Sijaisia ei ole. Ilmeisesti kesätyöntekijöistä ei ole mitään tietoa. Lähihoitajia yritetään saada myös oppisopimuksen kautta.
Opiskelijaharjoittelijoita ei ole ollut meillä kahteen vuoteen. Ennen oli jatkuvasti. Palkka ei ole sitä mitä työ vaatii. Työtehtävät on lisääntyneet viimeisten vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
1) 3300 paikkeilla
2) vähän päälle 4000
sairaanhoitaja, 33v
Ja työpaikka ja työtehtävät?? Missään en ole kuullut vuorotöissä kenenkään sh tienaavan tuoll.summia.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoala on vuosikymmenet ollut suosittu ala. Enää ei ole. Hoitajakato on valtava. Itse olen töissä kunnalla. Sijaisia ei ole. Ilmeisesti kesätyöntekijöistä ei ole mitään tietoa. Lähihoitajia yritetään saada myös oppisopimuksen kautta.
Opiskelijaharjoittelijoita ei ole ollut meillä kahteen vuoteen. Ennen oli jatkuvasti. Palkka ei ole sitä mitä työ vaatii. Työtehtävät on lisääntyneet viimeisten vuosien aikana.
Sama homma, kunnalla töissä. Työtehtävien määrä vaan lisääntyy mutta palkkaa tai aikaa ei tule lisää. Olen loputtoman kyllästynyt ja aion lähteä. Mitään joustoa ei ole työantajan puolelta missään. Tästäkin ketjusta näkee yleisen asenteen hoitajia kohtaan. Hoitakaa ite, ei kiinnosta enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Tiedätkö, että lääkäri tekee leikkauksen ja leikkaussalihoitaja ohentaa kirurgin pyytämät välineet. Sairaanhoitaja voi myös toimia nukutuslääkärin nukuttaman leikkauspotilaan elintoimintojen valvojana, jolloin ongelmien syntyessä kutsutaan nukutuslääkäri. (Nukutuslääkärillä on vaativin työ kun pitää vastata samanaikaisesti useammankin potilaan nukutuksesta ja ei voi olla itse paikalla varmistamassa potilaan elintoimintoja.)
No sä et ainakaan työskentele leikkaussalissa :D
Tarkoitako steriilityöskentelyyn liittyviä seikkoja vai leikkaussalin valmistelua vai sitä faktaa, että sairaanhoitajalla pitäisi olla perustietämys, mitä välineitä kulloinkin käytetään, jolloin kokemuksen karttuessa leikkaavan kirurgin ei tarvitse kuin ojentaa kätensä... vai yritätkö väittää, että sairaanhoitajat osallistuvat leikkauksen suorittamiseen?
Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni.
Komenttisi oli asiaton, koska asiaan liityvässä viestiketjussa ei lukenut mitään tiimin yhteistyöstä vaan annettiin vaikutelma, että sairaanhoitajalla olisi jokin erityisen tärkeä asema leikkaussalissa.
Kommenttisi osio: "Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni." kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin minusta. Milloin viimeksi olet kiittänyt tai huomioinut leikkaussalin siivoojaa osallistumisesta tiimityöhön erittäin arvokkaalla työpanoksella.
Päivätyössä 2400-2700e.
3- vuorossa 2900-3500e.
Karkeat heitot
Vierailija kirjoitti:
Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
KVTES mukaiset ikälisät, viidestä vuodesta 3%, kymmenestä 8%. On paljon yksityisiä aloja, joissa ei makseta minkäänlaisia ikälisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmeellinen laskuoppi on kyllä palkalle hoitajilla. Moni asiantuntijatyötä tekevä joutuu tekemään myös iltaisin töitä ja matkustamaan omalla ajalla, mutta tätä ei koskaan huomioida, ainoastaan hoitajat saavat laskea palkkansa niinkuin se poliittisesti järkevintä (uhriutuvinta) on. Kyllä se on niin että joko laskette palkkanne niinkuin muutkin tai sitten aletaan eritellä myös muiden työtunteja tarkemmin jolloin ehkä ymmärrätte ettette ole ainoita jotka joustaa suuntaan ja toiseen
No joo. Miksei hoitajat saisi ajaa omaa etuaan? Pitääkö siihen vetää aina muut ammattiryhmät mukaan?! Nyt alkaa olla muutenkin enää myöhäistä tehdä mitään. Hoitajat ovat jo lähdössä. Mutta ehkä joku maahanmuuttajahoitaja hoitaa suakin kun sairastut vakavasti. Ai niin, mutta eihän se maahanmuuttajahoitajakaan tule tänne töihin kun muissa maissa maksetaan paremmin. Good luck.
Itse 20v hoitajan töitä tehneenä en ole koskaan mitään 3000 euron palkkaa nähnyt.
Itsehän te vedätte aina, myös tässä ketjussa, mukaan asiaan muiden alojen ammattilaisten palkat, vertailette niitä omaanne ja väheksytte muiden töitä.
Vertailen kyllä esim.omaan puolisooni joka on amk.insinööri, päivätyö, tienaa 4000e/kk. Ei ole vastuussa kenenkään hengestä, mitä taas omassa työssäni olen. Itsellä amk-koulutus, palkka sen 2664e/kk. Mies saa myös useamman tonnin bonarit vuodessa normipalkan päälle. Kyllä siis oma paska palkka vituttaa.
Ja by the way, hoitajapula vaan pahenee jatkuvasti. Asialle olis vähän niinkuin pakko tehdä jotain tai koko terveydenhuoltosysteemillä voi heittää vesilintua. Leikkaussaleja ja vanhainkoteja suljetaan kun ei ole hoitajia. Helsingissä on nytkin melkein 300 hoitajan paikkaa auki, sairaanhoitajat, terveydenhoitajat, lähärit. Mutta nukkukaa toki, voi tulla hoitajaa ikävä jos hoitoa sattuu tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien mediaanipalkka on yli 3000 euroa kuukaudessa: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html
Edellinen tarkoittaa, että osa tienaa enemmän ja osa vähemmän, mutta keskisuurta palkkaa saava saa kuukaudessa yli 3000 euroa kuukaudessa. Peruspalkka on yli 2500 euroa kuukaudessa, jossa ei ole vaatimus/pätevöitymislisiä, ikälisiä eikä vuorotyölisiä - eli tämän saa vastavalmistunut pelkkää päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.
Eli palkkataso on erittäin korkea verrattuna monen muun ammattiryhmän palkkaan. Sairaanhoitajien työ ei ole ammattikuolleisuuden perusteella vaarallinen työ. (Toisissa maissa sairaanhoitajia on kuollut koronaan - meillä suomessa ensimmäiseksi kiellettiin oirehtivien hoitoon hakeutuminen).
Sairaanhoitajat väittävät olevansa palkkakuopassa ja levittävät tietoa peruspalkan mukaan määräytyvästä nettopalkasta. (nettopalkka on käteen jäävän palkan osuus). Eräässä keskustelussa aviomies kertoi sairaanhoitajavaimonsa kuukausipalkan ja se oli lähempänä 4000 kuin 3000.
Sairaanhoitajan vaativat lisää palkkaa, koska ihmishengen hinnan perusteella heille pitäisi maksaa enemmän. Eivät edes miellä, että palkka on korvaus työajasta eikä ihmisen terveydestä tai hengestä. Kuinka suurta palkkaa pitäisi tämän mukaan maksaa vesihuollosta huolehtiville ammattilaisille? sähkötuotannosta ja siirrosta vastaaville ammattilaisille? Rakennusalan ammattilaisille (jotka muuten löytyy ammatikuolleisuustilastojen kärjestä)? Kolme ammattiryhmää, jotka tekevät paljon enemmän ihmishengen eteen kuin sairaanhoitajat.
Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä, mutta heille maksetaan palkkaa terveysarvostuksen perusteella ei ammattitaitovaatimusten tai työajan perusteella. Suomessa paljon vaativimmasta, vastuullisimmista, raskaimmista, vaarallisimmista, likaisemmista ja henkisesti kuormittavimmista ammateista maksetaan jopa huonompaa palkkaa, joten ei verrata sairaanhoitajien palkkoja muiden maiden tasoon vaan muiden ammattiryhmien tasoon.
Kannattaa myös muistaa, että viemärijärjestelmää ylläpitävät ja roskien käsittelemisetä vastaavat ammattiryhmät pelastavat enemmän ihmishenkiä kuin yksikään muu ammattiryhmä, mutta mitenkä lienee heidän palkkatasonsa?
En tiedä kuka määrittelee palkat missään työntekijöiden "ammattikuolleisuustilastojen" mukaan. Sen tiedän, että esim. eilen juoksin juuri aloitetulta ruokatauolta hätäsektioon, jossa oli sekä äidin että vauvan henki lähellä menettää. Luojan kiitos molemmat selvisivät hengissä. Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa.
Kommentoimassasi viestissä luki "Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä,...", joten kommenttisi "Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa." oli asiaton.
Olet väärällä alalla, jos koet olevasi ihmisen elämän ja kuoleman korkein päättäjä, jolle tämän vuoksi pitää maksaa palkkaa ihmishengen arvon perusteella.
Sulta tulee ihan sekalaista settiä, kun ensin sanot, että sairaanhoitajan työ ei ole ammattikuolleisuuden perusteella vaarallinen työ. Sitten sanot, että hoitajille maksetaan palkkaa "terveysarvostuksen perusteella" -mitä sekin tarkoittaa? Sanot myös, että hoitajat eivät ymmärrä, että palkka on korvaus työajasta, ei hengestä ja terveydestä. Ja sitten kehtaat muka sanoa, että "älkää ymmärtäkö väärin arvostan sairaanhoitajien työtä" Hohhoijaa..
Ja kaiken kukkuraksi väität, että pidän itseäni ihmisen elämän ja kuoleman korkeimmaksi päättäjäksi. Oletko ihan järjissäsi?
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajathan tienaavat jo nyt yhtä hyvin kuin insinöörit perustethävissä. Ongelmana keskipalkkojen vertailussa on että moni insinööri perustaa oman firman tai nousee johtoon. Harva sairaanhoitaja nousee sairaalan johtajaksi tai perustaa oman sairaalan. Siksi keskimääräiset palkat eivät ole vertailukelpoisia. Pitäisi verrata nimenomaan perustehtävissä olevia insinööreja perustehtävissä oleviin sairanhoitajiin. Mutta ei nyt mennä faktoilla pilaamaan feministien palkka tasa-arvo työtä...
En ymmärrä, miksi ei pitäisi tienata yhtä hyvin samanpituisen koulutuksen jälkeen? Mikä on perustelusi tälle? Perustehtävissä sama palkka, ihan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Tiedätkö, että lääkäri tekee leikkauksen ja leikkaussalihoitaja ohentaa kirurgin pyytämät välineet. Sairaanhoitaja voi myös toimia nukutuslääkärin nukuttaman leikkauspotilaan elintoimintojen valvojana, jolloin ongelmien syntyessä kutsutaan nukutuslääkäri. (Nukutuslääkärillä on vaativin työ kun pitää vastata samanaikaisesti useammankin potilaan nukutuksesta ja ei voi olla itse paikalla varmistamassa potilaan elintoimintoja.)
Tarkoitako steriilityöskentelyyn liittyviä seikkoja vai leikkaussalin valmistelua vai sitä faktaa, että sairaanhoitajalla pitäisi olla perustietämys, mitä välineitä kulloinkin käytetään, jolloin kokemuksen karttuessa leikkaavan kirurgin ei tarvitse kuin ojentaa kätensä... vai yritätkö väittää, että sairaanhoitajat osallistuvat leikkauksen suorittamiseen?
Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni.
Komenttisi oli asiaton, koska asiaan liityvässä viestiketjussa ei lukenut mitään tiimin yhteistyöstä vaan annettiin vaikutelma, että sairaanhoitajalla olisi jokin erityisen tärkeä asema leikkaussalissa.
Kommenttisi osio: "Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni." kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin minusta. Milloin viimeksi olet kiittänyt tai huomioinut leikkaussalin siivoojaa osallistumisesta tiimityöhön erittäin arvokkaalla työpanoksella.
Kyllä, sairaanhoitajalla on tärkeä asema leikkaussalissa. Leikkaustiimiin kuuluu yleensä anestesialääkäri, anestesiahoitaja, kirurgi, mahdollinen assistentti, instrumentoiva sairaanhoitaja ja valvova sairaanhoitaja. Tämän päiväisessä koko päivän leikkauksessa tiimiin kuului lisäksi vielä yksi ylimääräinen anestesiahoitaja ja kaksi ylimääräistä valvovaa sairaanhoitajaa leikkauksen aloituksessa. Poikkeuksellisesti assistenttia eli erikoistuvaa lääkäriä ei ollut mukana, jo senkin takia minulla oli enemmän työtä.
Ja tuosta siivoojan kiittämisestä, hehän eivät ole siivoojia vaan sairaalahuoltajia. Viimeksi tänään leikkauksen päätyttyä, kun sairaalahuoltajat saapuivat, pahoittelin aikamoista sotkua leikkauksen jäljiltä, ohjeistin tiettyjen laitteiden paikoilleen vientiä ja kiitin heitä. Minulla on elävässä elämässä hyvät käytöstavat ja olen ystävällinen kaikille työkavereilleni, oli he sitten työnimikkeeltään mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkee yleisen kommentin ”sairaanhoitajien palkat maksetaan verovaroista”. Te, jotka näin sanotte ja perustelette tällä argumentilla mm sen, ettei hoitajille nyt ainakaan lisää palkkaa pidä maksaa, niin mikä olisi se realistinen vaihtoehto? Suomessa on julkinen terveydenhuolto, joka maksetaan verovaroista. Jos näin ei olisi, niin mikä on vaihtoehto?
Se, että palkat maksetaan verovaroista ei ole millään laillaan hoitajien (eikä lääkäreiden, välinehuoltajien, sihteereiden eikä muiden julkisella puolella töissäkäyvien) päättämä asia.Kyselee ei-hoitaja
Hoitajan palkka on hyvä. Hoitaja saa enemmän kuin minä ja mieheni yhteensä rahaa.
Aika huonot palkat teillä, päivätöistä siis noin 1200 euroa kuussa tai kolmivuorotyöstä 1400. Suosittelen alan vaihtoa tai yhteydenottoa liittoon;)
Kommenttisi oli silmäniskuista huolimatta asiaton. On itse asiassa aika idioottimaista lähteä oman ylipalkkauksen perusteella aukomaan päätä matalapalkkaisille ammattiryhmille.
Monilla aloilla pohjapalkka on alle 2000 euroa kuukaudessa. Yhä useimmin TESin määrittelemä pohjapalkka jää myös maksipalkaksi riippumatta työvuosista, työn määrästä ja siitä kuinka erinomaisesti työtehtävistään suoriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Niin heillä onkin erityisen tärkeä asema.
Miksi hoitajat ovat huolissaan hoitajakadosta, kun tämähän tulee vain nostamaan palkkoja luonnollisesti ja ilman vääntöä. Tulee terve kilpailutilanne tekijöistä ja työntekijät voivat esittää toiveitaan ja ehtoja. Toiminut juuri mm. lääkäreillä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Toki ensin täytyy tehdä hommia vähillä resursseilla ja kiireessä, mutta näin lääkäreillä myös. On epärealistista ajatella, että millään alalla nostetaan palkkoja jatkuvasti kun joku keksii pyytää. Kyllä se syntyy aina kilpailusta, muutenhan puhuttaisiin lopulta hyväntekeväisyydestä, jopa korruptiosta.
Se on aaltoliikettä. Ensin ylikoulutetaan ja arvostus laskee (lääkäritkin olleet lakossa). Ejhtoja huononnetaan koska voidaan, tulijaa on. Sitten porukkaa häipyy ja arvostus ja palkka nousee -> enemmän porukkaa alkaa hakeutua taas alalle ja kierto jatkuu. Toki pitkissä sykleissä.
Oikiskin on jo kokenut sen, että hyppyytetään ilmaistyössä. Ainoastaan alan status vetoaa hetken vielä. Hakijamäärät tulevat laskemaan, kun alan realismi alkaa tulla näkyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien mediaanipalkka on yli 3000 euroa kuukaudessa: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html
Edellinen tarkoittaa, että osa tienaa enemmän ja osa vähemmän, mutta keskisuurta palkkaa saava saa kuukaudessa yli 3000 euroa kuukaudessa. Peruspalkka on yli 2500 euroa kuukaudessa, jossa ei ole vaatimus/pätevöitymislisiä, ikälisiä eikä vuorotyölisiä - eli tämän saa vastavalmistunut pelkkää päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.
Eli palkkataso on erittäin korkea verrattuna monen muun ammattiryhmän palkkaan. Sairaanhoitajien työ ei ole ammattikuolleisuuden perusteella vaarallinen työ. (Toisissa maissa sairaanhoitajia on kuollut koronaan - meillä suomessa ensimmäiseksi kiellettiin oirehtivien hoitoon hakeutuminen).
Sairaanhoitajat väittävät olevansa palkkakuopassa ja levittävät tietoa peruspalkan mukaan määräytyvästä nettopalkasta. (nettopalkka on käteen jäävän palkan osuus). Eräässä keskustelussa aviomies kertoi sairaanhoitajavaimonsa kuukausipalkan ja se oli lähempänä 4000 kuin 3000.
Sairaanhoitajan vaativat lisää palkkaa, koska ihmishengen hinnan perusteella heille pitäisi maksaa enemmän. Eivät edes miellä, että palkka on korvaus työajasta eikä ihmisen terveydestä tai hengestä. Kuinka suurta palkkaa pitäisi tämän mukaan maksaa vesihuollosta huolehtiville ammattilaisille? sähkötuotannosta ja siirrosta vastaaville ammattilaisille? Rakennusalan ammattilaisille (jotka muuten löytyy ammatikuolleisuustilastojen kärjestä)? Kolme ammattiryhmää, jotka tekevät paljon enemmän ihmishengen eteen kuin sairaanhoitajat.
Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä, mutta heille maksetaan palkkaa terveysarvostuksen perusteella ei ammattitaitovaatimusten tai työajan perusteella. Suomessa paljon vaativimmasta, vastuullisimmista, raskaimmista, vaarallisimmista, likaisemmista ja henkisesti kuormittavimmista ammateista maksetaan jopa huonompaa palkkaa, joten ei verrata sairaanhoitajien palkkoja muiden maiden tasoon vaan muiden ammattiryhmien tasoon.
Kannattaa myös muistaa, että viemärijärjestelmää ylläpitävät ja roskien käsittelemisetä vastaavat ammattiryhmät pelastavat enemmän ihmishenkiä kuin yksikään muu ammattiryhmä, mutta mitenkä lienee heidän palkkatasonsa?
En tiedä kuka määrittelee palkat missään työntekijöiden "ammattikuolleisuustilastojen" mukaan. Sen tiedän, että esim. eilen juoksin juuri aloitetulta ruokatauolta hätäsektioon, jossa oli sekä äidin että vauvan henki lähellä menettää. Luojan kiitos molemmat selvisivät hengissä. Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa.
Kommentoimassasi viestissä luki "Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä,...", joten kommenttisi "Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa." oli asiaton.
Olet väärällä alalla, jos koet olevasi ihmisen elämän ja kuoleman korkein päättäjä, jolle tämän vuoksi pitää maksaa palkkaa ihmishengen arvon perusteella.
Olen eri, mutta sinä et nyt kyllä määrittele muiden alalle soveltuvuutta tai soveltumattomuutta.
Sinä olet sama kommentoija, joka kirjoitti: "Kerro nyt pahvi miten se roska-auton kuljettaja joka saa parempaa palkkaa kuin akuuttihoitaja jonka ammattitaidosta riippuu melko monen potilaan henki, pelastaa niitä henkiä huomattavasti enemmän?
Muista kuule itse. Tämän takia lopetin kokopäivätyöt, hoida itsesi. Ja listaapa nyt ne lukuisat vaativampaa, raskaampaa ja henkisesti kuirmittavampaa työtä pas kemmalla palkalla tekevät ammatit. NYT."
Kannattaa tutustua sen verran historiaan, että tietää jätejärjestelmän ja roskien keräämisen vaikutukset tartuntatautien leviämiseen ja terveyteen yleensä eli tutustua siihen historialliseen aikaan, jolloin ulosteet ja kaikki jätteet päätyivät kaduille tai vesistöihin.
Sairaanhoitajien pahin virhe on aliarvioida muiden ammattiryhmien työn vaativuutta ja merkitystä.
Sinä kerroit ensin, että on lukuisia ammatteja joissa tehdään vastuullisempaa työtä huonommalla palkalla +muuta väheksyntää, etkä pyynnöstäkään kerro mitä nämä työt ovat ja miksi ne ovat raskaampia ja vaativampia. Tämän jälkeen väität että minä olen halveksinut muita. Ok.
Kerropa epämääräisen tietoiskusi sijaan fakrat, eli palkat, henkilöstöresurssit ja työnkuvat ja vertaillaan.
Aivotoiminnan maksimikapasiteetti on kaikilla rajallinen.
Alkuperäisessä kommentoidussa viestissä oli: "Kuinka suurta palkkaa pitäisi tämän mukaan maksaa vesihuollosta huolehtiville ammattilaisille? sähkötuotannosta ja siirrosta vastaaville ammattilaisille? Rakennusalan ammattilaisille (jotka muuten löytyy ammatikuolleisuustilastojen kärjestä)? Kolme ammattiryhmää, jotka tekevät paljon enemmän ihmishengen eteen kuin sairaanhoitajat."
Oletko koskaan törmännyt sairaanhoitajan työssä tilanteeseen, jossa käytetään puhdasta vettä?
Oletko koskaan sairaanhoitajana joutunut käyttämään laitetta, joka toimii sähköllä? Samalla sähköllä toimii myös valaistus ja myös rakennuksen vesikiertoinenlämmitysjärjestelmä.
Oletko tehnyt koskaan sairaanhoitajan työtä sairaalarakennuksessa vai teetkö työsi raittiissa ulkoilmassa?
Kaikkien ihmisten hyvinvointi on merkittävissä määrin riippuvainen puhtaasta vedestä, sähköstä/lämmöstä ja rakennuksista, vaikka ainoa käyntikerta sairaalassa liittyisi syntymään ja kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa näkee yleisen kommentin ”sairaanhoitajien palkat maksetaan verovaroista”. Te, jotka näin sanotte ja perustelette tällä argumentilla mm sen, ettei hoitajille nyt ainakaan lisää palkkaa pidä maksaa, niin mikä olisi se realistinen vaihtoehto? Suomessa on julkinen terveydenhuolto, joka maksetaan verovaroista. Jos näin ei olisi, niin mikä on vaihtoehto?
Se, että palkat maksetaan verovaroista ei ole millään laillaan hoitajien (eikä lääkäreiden, välinehuoltajien, sihteereiden eikä muiden julkisella puolella töissäkäyvien) päättämä asia.Kyselee ei-hoitaja
Hoitajan palkka on hyvä. Hoitaja saa enemmän kuin minä ja mieheni yhteensä rahaa.
Aika huonot palkat teillä, päivätöistä siis noin 1200 euroa kuussa tai kolmivuorotyöstä 1400. Suosittelen alan vaihtoa tai yhteydenottoa liittoon;)
Kommenttisi oli silmäniskuista huolimatta asiaton. On itse asiassa aika idioottimaista lähteä oman ylipalkkauksen perusteella aukomaan päätä matalapalkkaisille ammattiryhmille.
Monilla aloilla pohjapalkka on alle 2000 euroa kuukaudessa. Yhä useimmin TESin määrittelemä pohjapalkka jää myös maksipalkaksi riippumatta työvuosista, työn määrästä ja siitä kuinka erinomaisesti työtehtävistään suoriutuu.
Koitapa keksiä välillä jotain muuta kuin hokea jokaiselle postaajalle asiaton, asiaton, asiaton.
Menit esim. itse olettamaan asiattomasti ja täysin ilman todisteita äsken postanneesta henkilöstä etteikö hän kiittäisi leikkaussalia siivonnutta työntekijää. Asiaton!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kerrotko vielä että millä perusteella ammattialani on ylipalkattu? Kun nyt olet asiaperusteiden osaaja
Vierailija kirjoitti:
Miksikähän tätä kommenttia on alapeukutettu? Eikö totuus miellytä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat ovat huolissaan hoitajakadosta, kun tämähän tulee vain nostamaan palkkoja luonnollisesti ja ilman vääntöä. Tulee terve kilpailutilanne tekijöistä ja työntekijät voivat esittää toiveitaan ja ehtoja. Toiminut juuri mm. lääkäreillä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Toki ensin täytyy tehdä hommia vähillä resursseilla ja kiireessä, mutta näin lääkäreillä myös. On epärealistista ajatella, että millään alalla nostetaan palkkoja jatkuvasti kun joku keksii pyytää. Kyllä se syntyy aina kilpailusta, muutenhan puhuttaisiin lopulta hyväntekeväisyydestä, jopa korruptiosta.
Se on aaltoliikettä. Ensin ylikoulutetaan ja arvostus laskee (lääkäritkin olleet lakossa). Ejhtoja huononnetaan koska voidaan, tulijaa on. Sitten porukkaa häipyy ja arvostus ja palkka nousee -> enemmän porukkaa alkaa hakeutua taas alalle ja kierto jatkuu. Toki pitkissä sykleissä.
Oikiskin on jo kokenut sen, että hyppyytetään ilmaistyössä. Ainoastaan alan status vetoaa hetken vielä. Hakijamäärät tulevat laskemaan, kun alan realismi alkaa tulla näkyväksi.
On se vaan erikoista, että kun lakkoasetta väläytellään niin ollaan jo väsäämässä poikkeuslakeja ja pakottamassa töihin puhumattakaan syyllistämisestä.
Suositan todellakin nyt Attendoille ja Espereille palkalla ja työoloilla kilpailua. Ei ole vielä näkynyt. Kulttuuriseteli on ihan kiva, mutta ei korvaa sitä jos käteen jää reilusti alle kaksi tonnia, eikä ympäripyöreä lässytys työhakemuksissa houkuttele.
Sinä kerroit ensin, että on lukuisia ammatteja joissa tehdään vastuullisempaa työtä huonommalla palkalla +muuta väheksyntää, etkä pyynnöstäkään kerro mitä nämä työt ovat ja miksi ne ovat raskaampia ja vaativampia. Tämän jälkeen väität että minä olen halveksinut muita. Ok.
Kerropa epämääräisen tietoiskusi sijaan fakrat, eli palkat, henkilöstöresurssit ja työnkuvat ja vertaillaan.