Paljonko sairaanhoitajat tienaavat?
1) Jos tekee toimistotyöaikoihin rinnastettavasti pelkkää päivävuoroa?
2) Jos tekevät iltaa, viikonloppua yms. ns. normaalin määrän?
Itse AMK-insinööri kunnallisella puolella ja palkka tasan 3000e. Sairaanhoitajien huonosta palkkauksesta insinööreihin verraten puhutaan paljon, mutta kuinka paljon matalampi se bruttopalkka sitten on? Itsellä ei mahdollista tehdä lisiä tuohon päälle.
Kommentit (143)
Pitää kuitenkin muistaa takavuosina ennen AMK uudistusta, jossa lähes kaikista opistotason tutkinnoista tehtiin (ammatti)korkeakoulutasoisia?, sairaanhoitajan tutkinto oli 2.5-3 vuotinen. Itse hoitajan työ oli tuolloin todellakin nk. suorittavaa perustyötä ja on sitä yhä. Se ei vaadi erityistä suunnittelua, johtamista tai vaativampaa ongelman ratkaisukykyä. Annostellaan ja jaetaan ohjeiden mukaan lääkkeet, tyhjennetään potilaan virtsa-astiaa, nappastaan verikoetta jne... (olen joutunut tekemään itselleni satoja pistoja paksulla neulalla verisuoneen vaikka en ole hoitoalalla). Näin koska niistä tärkeimmistä toimenpiteistä ja päätöksistä vastaavat lääkärit, kirurgit, esimiehet ja -naiset yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien mediaanipalkka on yli 3000 euroa kuukaudessa: https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_palkat.html
Edellinen tarkoittaa, että osa tienaa enemmän ja osa vähemmän, mutta keskisuurta palkkaa saava saa kuukaudessa yli 3000 euroa kuukaudessa. Peruspalkka on yli 2500 euroa kuukaudessa, jossa ei ole vaatimus/pätevöitymislisiä, ikälisiä eikä vuorotyölisiä - eli tämän saa vastavalmistunut pelkkää päivätyötä tekevä sairaanhoitaja.
Eli palkkataso on erittäin korkea verrattuna monen muun ammattiryhmän palkkaan. Sairaanhoitajien työ ei ole ammattikuolleisuuden perusteella vaarallinen työ. (Toisissa maissa sairaanhoitajia on kuollut koronaan - meillä suomessa ensimmäiseksi kiellettiin oirehtivien hoitoon hakeutuminen).
Sairaanhoitajat väittävät olevansa palkkakuopassa ja levittävät tietoa peruspalkan mukaan määräytyvästä nettopalkasta. (nettopalkka on käteen jäävän palkan osuus). Eräässä keskustelussa aviomies kertoi sairaanhoitajavaimonsa kuukausipalkan ja se oli lähempänä 4000 kuin 3000.
Sairaanhoitajan vaativat lisää palkkaa, koska ihmishengen hinnan perusteella heille pitäisi maksaa enemmän. Eivät edes miellä, että palkka on korvaus työajasta eikä ihmisen terveydestä tai hengestä. Kuinka suurta palkkaa pitäisi tämän mukaan maksaa vesihuollosta huolehtiville ammattilaisille? sähkötuotannosta ja siirrosta vastaaville ammattilaisille? Rakennusalan ammattilaisille (jotka muuten löytyy ammatikuolleisuustilastojen kärjestä)? Kolme ammattiryhmää, jotka tekevät paljon enemmän ihmishengen eteen kuin sairaanhoitajat.
Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä, mutta heille maksetaan palkkaa terveysarvostuksen perusteella ei ammattitaitovaatimusten tai työajan perusteella. Suomessa paljon vaativimmasta, vastuullisimmista, raskaimmista, vaarallisimmista, likaisemmista ja henkisesti kuormittavimmista ammateista maksetaan jopa huonompaa palkkaa, joten ei verrata sairaanhoitajien palkkoja muiden maiden tasoon vaan muiden ammattiryhmien tasoon.
Kannattaa myös muistaa, että viemärijärjestelmää ylläpitävät ja roskien käsittelemisetä vastaavat ammattiryhmät pelastavat enemmän ihmishenkiä kuin yksikään muu ammattiryhmä, mutta mitenkä lienee heidän palkkatasonsa?
En tiedä kuka määrittelee palkat missään työntekijöiden "ammattikuolleisuustilastojen" mukaan. Sen tiedän, että esim. eilen juoksin juuri aloitetulta ruokatauolta hätäsektioon, jossa oli sekä äidin että vauvan henki lähellä menettää. Luojan kiitos molemmat selvisivät hengissä. Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa.
Kommentoimassasi viestissä luki "Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan sairaanhoitajien tekemää työtä,...", joten kommenttisi "Onneksi edes itse koen työni tärkeäksi vaikka sinusta se ei kuitenkaan ole niin tärkeätä, että siitä pitäisi mitenkään erityisesti maksaa." oli asiaton.
Olet väärällä alalla, jos koet olevasi ihmisen elämän ja kuoleman korkein päättäjä, jolle tämän vuoksi pitää maksaa palkkaa ihmishengen arvon perusteella.
Olen eri, mutta sinä et nyt kyllä määrittele muiden alalle soveltuvuutta tai soveltumattomuutta.
Sinä olet sama kommentoija, joka kirjoitti: "Kerro nyt pahvi miten se roska-auton kuljettaja joka saa parempaa palkkaa kuin akuuttihoitaja jonka ammattitaidosta riippuu melko monen potilaan henki, pelastaa niitä henkiä huomattavasti enemmän?
Muista kuule itse. Tämän takia lopetin kokopäivätyöt, hoida itsesi. Ja listaapa nyt ne lukuisat vaativampaa, raskaampaa ja henkisesti kuirmittavampaa työtä pas kemmalla palkalla tekevät ammatit. NYT."
Kannattaa tutustua sen verran historiaan, että tietää jätejärjestelmän ja roskien keräämisen vaikutukset tartuntatautien leviämiseen ja terveyteen yleensä eli tutustua siihen historialliseen aikaan, jolloin ulosteet ja kaikki jätteet päätyivät kaduille tai vesistöihin.
Sairaanhoitajien pahin virhe on aliarvioida muiden ammattiryhmien työn vaativuutta ja merkitystä.
Sinä kerroit ensin, että on lukuisia ammatteja joissa tehdään vastuullisempaa työtä huonommalla palkalla +muuta väheksyntää, etkä pyynnöstäkään kerro mitä nämä työt ovat ja miksi ne ovat raskaampia ja vaativampia. Tämän jälkeen väität että minä olen halveksinut muita. Ok.
Kerropa epämääräisen tietoiskusi sijaan fakrat, eli palkat, henkilöstöresurssit ja työnkuvat ja vertaillaan.
Aivotoiminnan maksimikapasiteetti on kaikilla rajallinen.
Alkuperäisessä kommentoidussa viestissä oli: "Kuinka suurta palkkaa pitäisi tämän mukaan maksaa vesihuollosta huolehtiville ammattilaisille? sähkötuotannosta ja siirrosta vastaaville ammattilaisille? Rakennusalan ammattilaisille (jotka muuten löytyy ammatikuolleisuustilastojen kärjestä)? Kolme ammattiryhmää, jotka tekevät paljon enemmän ihmishengen eteen kuin sairaanhoitajat."
Oletko koskaan törmännyt sairaanhoitajan työssä tilanteeseen, jossa käytetään puhdasta vettä?
Oletko koskaan sairaanhoitajana joutunut käyttämään laitetta, joka toimii sähköllä? Samalla sähköllä toimii myös valaistus ja myös rakennuksen vesikiertoinenlämmitysjärjestelmä.
Oletko tehnyt koskaan sairaanhoitajan työtä sairaalarakennuksessa vai teetkö työsi raittiissa ulkoilmassa?
Kaikkien ihmisten hyvinvointi on merkittävissä määrin riippuvainen puhtaasta vedestä, sähköstä/lämmöstä ja rakennuksista, vaikka ainoa käyntikerta sairaalassa liittyisi syntymään ja kuolemaan.
Kolmannen kerran: lyö tiskiin selkeänä listana ammatit, nimikkeet, koulutus, työnkuva, palkat, henkilöresurssit ym. niissä kertomissasi lukuisissa tehtävissä jotka ovat kertomasi mukaan raskaampia, vaativampia ym. kuin hoitajien työ ja huonommin palkattuja. Mikä ihme tässä on niin vaikea sisäistää?
Aivan, et pysty. Siksi heittelet mitäänsanomattonia korulauseita ilman konkretiaa.
Anteeksi, mutta ihan ulkopuolisena pakko kommentoida, että hoitajien kanssa ei kannata lähteä keskustelemaan palkoista pilaamatta tunnelmaa. Olen jo tietoinen, kun seurueessa on läsnä hoitaja, että jossain vaiheessa palkat tulee esille ja siinä vaiheessa kukaan ei enää seurueessa tee palkkaansa riittävästi arvokasta työtä, vaikka seurassa on useita matalampi palkkaisi, kuten itse olen. Koetan itse vältellä jo ammattiryhmää. Verojahan jo maksan, että hoitoa tarvittaessa saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Tiedätkö, että lääkäri tekee leikkauksen ja leikkaussalihoitaja ohentaa kirurgin pyytämät välineet. Sairaanhoitaja voi myös toimia nukutuslääkärin nukuttaman leikkauspotilaan elintoimintojen valvojana, jolloin ongelmien syntyessä kutsutaan nukutuslääkäri. (Nukutuslääkärillä on vaativin työ kun pitää vastata samanaikaisesti useammankin potilaan nukutuksesta ja ei voi olla itse paikalla varmistamassa potilaan elintoimintoja.)
No sä et ainakaan työskentele leikkaussalissa :D
Tarkoitako steriilityöskentelyyn liittyviä seikkoja vai leikkaussalin valmistelua vai sitä faktaa, että sairaanhoitajalla pitäisi olla perustietämys, mitä välineitä kulloinkin käytetään, jolloin kokemuksen karttuessa leikkaavan kirurgin ei tarvitse kuin ojentaa kätensä... vai yritätkö väittää, että sairaanhoitajat osallistuvat leikkauksen suorittamiseen?
Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni.
Komenttisi oli asiaton, koska asiaan liityvässä viestiketjussa ei lukenut mitään tiimin yhteistyöstä vaan annettiin vaikutelma, että sairaanhoitajalla olisi jokin erityisen tärkeä asema leikkaussalissa.
Kommenttisi osio: "Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni." kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin minusta. Milloin viimeksi olet kiittänyt tai huomioinut leikkaussalin siivoojaa osallistumisesta tiimityöhön erittäin arvokkaalla työpanoksella.
Kyllä, sairaanhoitajalla on tärkeä asema leikkaussalissa. Leikkaustiimiin kuuluu yleensä anestesialääkäri, anestesiahoitaja, kirurgi, mahdollinen assistentti, instrumentoiva sairaanhoitaja ja valvova sairaanhoitaja. Tämän päiväisessä koko päivän leikkauksessa tiimiin kuului lisäksi vielä yksi ylimääräinen anestesiahoitaja ja kaksi ylimääräistä valvovaa sairaanhoitajaa leikkauksen aloituksessa. Poikkeuksellisesti assistenttia eli erikoistuvaa lääkäriä ei ollut mukana, jo senkin takia minulla oli enemmän työtä.
Ja tuosta siivoojan kiittämisestä, hehän eivät ole siivoojia vaan sairaalahuoltajia. Viimeksi tänään leikkauksen päätyttyä, kun sairaalahuoltajat saapuivat, pahoittelin aikamoista sotkua leikkauksen jäljiltä, ohjeistin tiettyjen laitteiden paikoilleen vientiä ja kiitin heitä. Minulla on elävässä elämässä hyvät käytöstavat ja olen ystävällinen kaikille työkavereilleni, oli he sitten työnimikkeeltään mitä tahansa.
Ja tämäkö on esimerkki hyvästä käytöstavoista: "Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa kolmivuorotyöstä saman kuin insinööri arkipäivätyöstä. Ei todella ole samalla tasolla. Voin vaihtaa insinöörin kanssa duuneja.
Sairaanhotaja.
Ap inssihän kertoi saavansa 3000 e/kk. En tiedä paljonko kuntien välillä en eroja tai onko vähän vanhemmille jotain etuja aiempien TESsien peruina.
Sitä vastaan tietämäni kunnan kolmivuorotöissä oleva n. 40 v hoitaja kertoi vuosituloikseen bruttona n. 50000 e joka muodostuisi esim. 4000 e/kk + puoli kuukautta lomarahoja. Lisäksi hän saa kuusi viikkoa vuosilomaa ja yövuoroista saa vielä vapaapäiviä jollain kaavalla. En tiedä paljonko lisät muodostaa palkasta mutta tämän kuultuani en ole enää sympannut hoitajien palkkakuoppaa kuten ennen.
Ei yövuoroista saa mitään lisävapaapäiviä. Ihan pskapuhetta. 3 viikon jaksossa tehdään työtä 114 ja 1/4 h ja yksi yövuoro on 10h. Jos teet 3 yötä, niin päivät on vapaata, koska nukut silloin ja kun aloitat yövuotmrot, niin ko päivä on vapaata, koska on nukkumispäivä- ei se ole mikään vapaapäivä- ei edellisenä päivänä voi mennä esim baariin ryyppäämään.
No minä vain toistin mitä hän kertoi. Hän sanoi että saa lisävapaita kun tekee useamman yön putkeen.
Minä teen paljon yövuoroja. Asiahan ei sen erikoisempi ole, kuin että esim. meillä yövuoro 10.5 tuntia. Kun teen kolmen viikon listaan 6 yövuoroa, on päivänselvää, että 6 yövuoroa tekee enemmän tunteja, kuin 6 päivävuoroa., koska yövuoro on pidempi, kuin päivävuoro. Siksi saan työvuorolistaan seitsemännen vapaapäivän, kun muilla on kuusi.
Ja palkoista. Kerran erehdyin sanomaan tuttavalle, että tulipa hyvä tili. Yli 5000 euroa. Tämä kiekui, että meidän veroista maksetaan teille hirveitä palkkoja. Ei ole sympatioita. Ei ehtinyt kuunnella, että olin tehnyt ylitöitä sille kuukaudelle tosi paljon (iltavuoro ja jatkoin siitä yövuoron ja tulin yövuoron jälkeen samana päivänä iltavuoroon jne..), monta yövuoroa ja oli lisäksi pääsiäislista, jolloin pyhiä oli monta. Nyt tämä tuttavaraukka luulee, että tienaan joka kuukausi 5000 euroa ja sättii hoitajia heidän ylisuurista palkoistaan.
Perspektiiviä keskusteluun kirjoitti:
Pitää kuitenkin muistaa takavuosina ennen AMK uudistusta, jossa lähes kaikista opistotason tutkinnoista tehtiin (ammatti)korkeakoulutasoisia?, sairaanhoitajan tutkinto oli 2.5-3 vuotinen. Itse hoitajan työ oli tuolloin todellakin nk. suorittavaa perustyötä ja on sitä yhä. Se ei vaadi erityistä suunnittelua, johtamista tai vaativampaa ongelman ratkaisukykyä. Annostellaan ja jaetaan ohjeiden mukaan lääkkeet, tyhjennetään potilaan virtsa-astiaa, nappastaan verikoetta jne... (olen joutunut tekemään itselleni satoja pistoja paksulla neulalla verisuoneen vaikka en ole hoitoalalla). Näin koska niistä tärkeimmistä toimenpiteistä ja päätöksistä vastaavat lääkärit, kirurgit, esimiehet ja -naiset yms...
Tervetuloa käymään teho-osastolla, siellä tehdään vähän muutakin kuin ”tyhjennetään potilaan virtsa-astiat”. Sama kuin sanoisi, että insinööri istuu vain netissä koko päivän tai arkkitehti vähän piirtelee 😂
Eli kerrotko millä kokemuksella luulet tietäväsi että työ ei vaadi suunnittelukykyä ja ongelmanratkaisukykyä? Tiedätkö kaikkien paikkojen hoitajien päivän kulun, silloinkin kun he eivät tyhjennä katetripussia? "En ole hoitoalalla mutta olen ottanut itsestäni näytteitä."
Kerropa millä alalla olet ja mikä on nimikkeesi niin kerron sitten vastaavat setit sinnepäin. Ää liö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Tiedätkö, että lääkäri tekee leikkauksen ja leikkaussalihoitaja ohentaa kirurgin pyytämät välineet. Sairaanhoitaja voi myös toimia nukutuslääkärin nukuttaman leikkauspotilaan elintoimintojen valvojana, jolloin ongelmien syntyessä kutsutaan nukutuslääkäri. (Nukutuslääkärillä on vaativin työ kun pitää vastata samanaikaisesti useammankin potilaan nukutuksesta ja ei voi olla itse paikalla varmistamassa potilaan elintoimintoja.)
No sä et ainakaan työskentele leikkaussalissa :D
Tarkoitako steriilityöskentelyyn liittyviä seikkoja vai leikkaussalin valmistelua vai sitä faktaa, että sairaanhoitajalla pitäisi olla perustietämys, mitä välineitä kulloinkin käytetään, jolloin kokemuksen karttuessa leikkaavan kirurgin ei tarvitse kuin ojentaa kätensä... vai yritätkö väittää, että sairaanhoitajat osallistuvat leikkauksen suorittamiseen?
Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni.
Komenttisi oli asiaton, koska asiaan liityvässä viestiketjussa ei lukenut mitään tiimin yhteistyöstä vaan annettiin vaikutelma, että sairaanhoitajalla olisi jokin erityisen tärkeä asema leikkaussalissa.
Kommenttisi osio: "Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni." kertoo enemmän sinusta ihmisenä kuin minusta. Milloin viimeksi olet kiittänyt tai huomioinut leikkaussalin siivoojaa osallistumisesta tiimityöhön erittäin arvokkaalla työpanoksella.
Kyllä, sairaanhoitajalla on tärkeä asema leikkaussalissa. Leikkaustiimiin kuuluu yleensä anestesialääkäri, anestesiahoitaja, kirurgi, mahdollinen assistentti, instrumentoiva sairaanhoitaja ja valvova sairaanhoitaja. Tämän päiväisessä koko päivän leikkauksessa tiimiin kuului lisäksi vielä yksi ylimääräinen anestesiahoitaja ja kaksi ylimääräistä valvovaa sairaanhoitajaa leikkauksen aloituksessa. Poikkeuksellisesti assistenttia eli erikoistuvaa lääkäriä ei ollut mukana, jo senkin takia minulla oli enemmän työtä.
Ja tuosta siivoojan kiittämisestä, hehän eivät ole siivoojia vaan sairaalahuoltajia. Viimeksi tänään leikkauksen päätyttyä, kun sairaalahuoltajat saapuivat, pahoittelin aikamoista sotkua leikkauksen jäljiltä, ohjeistin tiettyjen laitteiden paikoilleen vientiä ja kiitin heitä. Minulla on elävässä elämässä hyvät käytöstavat ja olen ystävällinen kaikille työkavereilleni, oli he sitten työnimikkeeltään mitä tahansa.
Ja tämäkö on esimerkki hyvästä käytöstavoista: "Ymmärrätkö, että leikkausta ei suoriteta ilman kaikkien tiimiin kuuluvien työpanosta? Ja kyllä, todellakin osallistuin tänään koko päivän kestäneen leikkauksen suorittamiseen yhdessä kirurgin kanssa.
Vaikka turhaanhan minä väittelen sinun kanssasi, se on yhtä hedelmällistä kuin opettaisi kissalle kertotaulua, kun tarkoituksenasi on vain vähätellä työtäni."
Vähän harmittaa ettet osaa lainata tekstejä oikein, mutta vastaan silti. Sinä vähättelit minun työtäni leikkaussalissa useampaan otteeseen. Onko se sitten hyvää käytöstä?
Minun osaltani tämä keskustelu päättyy tähän. Hyvää yötä!
Parempia palkat kuin metsätalousinsinöörillä, joka tekee 2-3 miljoonan euron liikevaihtoa. Lisäksi sairaanhoitajalla kunnallisella puolella 2 viikkoa enemmän vuosilomaa. Ei nuo palkat nyt niin huonoja ole.
Kyllä meillä (sairaalan osasto, KVTES) yövuoroista saa ylimääräisiä vapaita, niitä kutsutaan yötyöaikahyvitykseksi. Kahdesta yöstä tulee hieman yli 7h, kolmesta 10h jne. Eli jo kahdesta yöstä saa ylimääräisen vapaan listaan, vaihtoehtoisesti nämä hyvitykset voidaan myös maksaa rahana.
Tämä siis vastauksena sille jonka tuttu oli kertonut ylim. vapaista mutta se muiden toimesta tyrmättiin. En nyt jaksa etsiä viestiä sitä lainatakseni.
Vierailija kirjoitti:
1) 3300 paikkeilla
2) vähän päälle 4000
sairaanhoitaja, 33v
Älä valehtele! Suomessa ei kyllä yksikään sh tienaa pelkkää päivätyötä tekemällä 3300!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sh kunnallisella puolella, teen säännöllisesti kolmea vuoroa, yleensä 2 viikonloppua kolmessa viikossa töitä. Yksi henkilökohtainen lisä, lisäksi saisin ensimmäisen kokemuslisän, mutta en ole saanut aikaiseksi hakea.. Bruttopalkka on noin 3300-3500/kk, vuoroista riippuen. En pidä sitä huonona palkkana, mutta se vaatii minulta sen, että teen epämukavia työvuoroja ja olen töissä pääsääntöisesti silloin, kun muut ovat vapaalla. Jos tekisin pelkkää arkiaamuvuoroa, palkkani olisi bruttona noin 2650e.
Ollaan kaupan alallakin iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä esim. Jouluaatto, joulupäivä, tapaninpäivä, pääsiäinen ja juhannus töissä ja saadaan huomattavasti huonompaa palkkaa.
Todella hienot omistusasunnot on sairaanhoitajilla ja rahaa matkustella, jopa yksinhuoltajilla.
Kuulostat melko yksinkertaiselta.
Tunnen monta sairaanhoitajaa. Ei ole huonopalkkaisen elämää.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Tunnen johtavan lääkärin joka aina pers auki. Kotirouva osaa kuluttaa 7pv viikossa
Vierailija kirjoitti:
Parempia palkat kuin metsätalousinsinöörillä, joka tekee 2-3 miljoonan euron liikevaihtoa. Lisäksi sairaanhoitajalla kunnallisella puolella 2 viikkoa enemmän vuosilomaa. Ei nuo palkat nyt niin huonoja ole.
Insinöörejä alkaa olla kiitettävästi kortistossa. Ja urakka metsuri tienasi tuplat vrt. Mti. Nykyisin jo paljolti tuntityönä niin pienempi ansio
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajat ovat huolissaan hoitajakadosta, kun tämähän tulee vain nostamaan palkkoja luonnollisesti ja ilman vääntöä. Tulee terve kilpailutilanne tekijöistä ja työntekijät voivat esittää toiveitaan ja ehtoja. Toiminut juuri mm. lääkäreillä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Toki ensin täytyy tehdä hommia vähillä resursseilla ja kiireessä, mutta näin lääkäreillä myös. On epärealistista ajatella, että millään alalla nostetaan palkkoja jatkuvasti kun joku keksii pyytää. Kyllä se syntyy aina kilpailusta, muutenhan puhuttaisiin lopulta hyväntekeväisyydestä, jopa korruptiosta.
Se on aaltoliikettä. Ensin ylikoulutetaan ja arvostus laskee (lääkäritkin olleet lakossa). Ejhtoja huononnetaan koska voidaan, tulijaa on. Sitten porukkaa häipyy ja arvostus ja palkka nousee -> enemmän porukkaa alkaa hakeutua taas alalle ja kierto jatkuu. Toki pitkissä sykleissä.
Oikiskin on jo kokenut sen, että hyppyytetään ilmaistyössä. Ainoastaan alan status vetoaa hetken vielä. Hakijamäärät tulevat laskemaan, kun alan realismi alkaa tulla näkyväksi.
No olen huolissani, kun nyt jo hoitajien töitä on lisätty, kun tekijöitä ei ole. En ehdi, enkä jaksa tehdä enää töitäni ja näitä pikkuhiljaa hivutettu ja lisätöitä. Tauoilla ei ehdi syödä tai kunnolla hengähtää kun oikeasti on edessä monta tehtävää, jotka olisi pitänyt tehdä jo. Esimies sanoo palkan nostostakin, että katsotaan myöhemmin. Ei tätä jaksa, vaikka palkka olisi 4000€. Jatkuva ahdistus. Kyseessä ihmishenget.
Tykkäsin työstäni kahdeksan vuotta. Nyt lisätyöt on menneet täysin överiksi työnantajalta. Etsin uutta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat mielellään ilmoittavat palkakseen peruspalkan ja tarkoituksellisesti eivät kerro kokonaispalkkaa lisineen!
Näin sitä pääsee ruikuttamaan petollisesti surkeasta palkasta. Vuorotyötä tekevät ansaitsevat paljon paremmin kuin normi päivätyössä olevat.
Se, että ruikuttaa petollisesti surkeasta palkasta ei kerto sitä, että ”lisäpalkka” pitää sisällään ilta,yö, viikonloppuvuoroja. Eli nämä on korvausta siitä VAPAA-AJASTA, jonka MENETÄN. Olen myös yleensä pyhät /osan pyhistä töissä. Mielestäni peruspalkka on mitätön korkeakoulun käyneelle.
Kyllä minäkin Tekesin pelkkää aamua ma-pe jos lähtöpalkka olisi 3000€
Terkuin hoitaja, joka tekee 3-vuorotyötä, jotta tulee edes jotenkin toimeen... 🖕🏻
Noin 40 000e. Sairaanhoitajana yliopistollisen sairaalan leikkausosastolla. Työnjohdolliset tehtävät plus tavallista leikkaussalin potilastyötä. Päivätyö. Sisältää kokemuslisän, henkilökohtaisen lisän ja lisän työnjohdosta.
Ja sinä joka pari viestiä ylempänä sanoit, että "Se ei vaadi erityistä suunnittelua, johtamista tai vaativampaa ongelman ratkaisukykyä". Sanotaan nyt näin, että vaikka olet pistellyt itseäsi neulalla, sinulla ei ole minkään tason kompetenssia väittää, että minä en tarvitse mitään noista edellämainituista organisoidessani noin 50 hoitajan ja parinkymmenen lääkärin työpäivää ongelmatilanteineen ja ovista ja ikkunoista vyöryvine päivustysleikkauksineen, että kaikki kymmenet potilaat saadaan leikattua.
Minun vuosipalkkani oli vähän alle 45 k. En kyllä tajua, kuka sh voi tienata 58 k! Palkka kuulostaa ihan hyvältä, MUTTA olen vetänyt aivan järjettömiä tunteja töitä, sekä ylitöitä omalla osastolla että keikkaa, kaikki pyhät, yötä vkloppua pitkää 14 h päivää... kaikki muu elämä on mennyt eikä ystäviä enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajathan tienaavat jo nyt yhtä hyvin kuin insinöörit perustethävissä. Ongelmana keskipalkkojen vertailussa on että moni insinööri perustaa oman firman tai nousee johtoon. Harva sairaanhoitaja nousee sairaalan johtajaksi tai perustaa oman sairaalan. Siksi keskimääräiset palkat eivät ole vertailukelpoisia. Pitäisi verrata nimenomaan perustehtävissä olevia insinööreja perustehtävissä oleviin sairanhoitajiin. Mutta ei nyt mennä faktoilla pilaamaan feministien palkka tasa-arvo työtä...
Eivät tienaa. Päivätyön peruspalkka on ehkä joillain vasta työuran aloittaneilla hetken sama, mutta nousee siitä yleensä nopeasti. Vai kuinka monta insinööriä saa palkkaa 2350-2650 euroa vuosikausia? Sairaaanhoitajilla on muistaakseni kaksi tai kolme kokemuslisää ja ne ovat mitättömät.
Koska seuraavaksi aletaan vinkumaan kokonaispalkasta, niin oletan että esim. prosessipuolen insinöörejä on vuorotyössä tehtaissa, siinäpä vertailukohta. Laittaa sitten kehiin peruspalkat 0, 5 ja 10 vuoden työuran jälkeen, kokemuslisät jne.? Vuorolisät varmaan suunnilleen samat.
Mitä ovat perustehtävät? Hoitajilla on se metka juttu, että vaikka olisit mikä vuosikymmenien kokemuksen omaava ekspertti omalla alallasi tai monen osaston hommat osaava kirurgis-sisätautipuolen, ehkä valvonnan ja päivystyksenkin hommat hallitseva taitaja, olet edelleenkin hoitajan nimikkeellä ja palkalla koska vaihtoehtoja nousta ei ole. Erikoiskouluttautumisesta ei palkita tai saa jotain suolarahoja. Toki voi suoritella hallintotieteitä ja jossain vaiheessa mennä vaikka osastonhoitajaksi jolloin palkka yleensä laskee.
Mutta mikäs tässä, sovinismi ja totuus jne.
Vierailija kirjoitti:
Siis ostaa puuta firmalleen yksityisiltä metsänomistajilta? Eksäni teki tätä ja oli kyseisen ammatin edustaja. Ei hän varsinaisesti tuota liikevaihtoa tehnyt, koska osti firmansa edustajana firman rahoilla. Olen minäkin hakenut edellisessä elämässäni rahoitusta edustamalleni organisaatiolle satoja tuhansia kerrallaan ja saanut, mutta uskon kyllä että joku muukin olisi tehnyt näin. Ei se nyt niin vaikeaa ollut. En väitä olevani satojen tuhansien arvoinen, eikä työ ollut läheskään niin vaativaa kuin joillain osastoilla.
No niin. Olet anestesia hoitaja. Kello on 03:43. Olet salissa ja leikkaus on alkamassa. Potilaalle menee parista rööristä plasmalyteä, punasoluja ja jääplasmaa. Torni vieressäsi kuljettaa potilasseen noradrenaliniä, fentanyliä, amiodaronia ,actrapidia ja antibioottia. Potilas hengittelee sevofluraani.
Traneksaamihappo ja kalkki menivät juuri. Trombosyyttejä on tilattu ja taksimatkalla. Konakion ampulla kädessä ja octaplexit tekeytyy pöydällä. Haluttaisiin rotem-näytteitä, hyyttek-paketti, sydänetsyymit ja astrup.
Anestesiakone itkee hengitystiepaineen korkeutta, lämpötilan mataluutta ja verenpaineen alhaisuutta. Saturaatiomittarin käyrä on onneton. Käyrä näyte otettu.. käyrä näyte otettu taas... entropia- arvot omituiset... liekö s-ketamiini...
Saa toimia. Voit vaikka tyhjentää kusipussin. Kusen määrä on kyl relevanttia tietoa, mutta mitäs sitten? Vihje: ei kannaya siirtyä aamulääkkeiden jakoon.
Kolmannen kerran: lyö tiskiin selkeänä listana ammatit, nimikkeet, koulutus, työnkuva, palkat, henkilöresurssit ym. niissä kertomissasi lukuisissa tehtävissä jotka ovat kertomasi mukaan raskaampia, vaativampia ym. kuin hoitajien työ ja huonommin palkattuja. Mikä ihme tässä on niin vaikea sisäistää?
Aivan, et pysty. Siksi heittelet mitäänsanomattonia korulauseita ilman konkretiaa.