Mentiinkö ennen kylään, vaikka siellä joku oli influenssan ankarissa kourissa? Siis pelättiinkö ennen tauteja vähemmän?
Menisittekö nykyään?
Onko viisasta päästää lasta kaverille, kun siellä on influenssatapaus (todella kova)?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kaikki ketjun lukijat, että ihmisen immuunipuolustuksen kehityksen kannalta olisi erittäin tärkeää, että elimistö kohtaa säännöllisesti taudinaiheuttajia. Nykyihminen kohtaa niitä normaalioloissakin liian vähän, saati nyt korona-aikaan. Tästä seurauksena elimistö alkaa taistella itseään vastaan, mistä seuraa autoimmuunitauteja. Sääliksi käy lapset, joilta nyt jää immuunipuolustus kehittymättä normaalisti. Mitä käykään, kun maailma avautuu. Ainakin paljon räkätauteja kaikille, toivottavasti ei pahempaa.
Horiset. Autoimmuunitautien syntymekanismia ei tarkalleen tunneta, mutta moniin nistä liittyy geneettinen alttius JA SAIRASTETTU VIRUSINFEKTIO, joka laukaisee autoimmuunisairauden.
Autoimmuunisairauksista vain allergiat johtunevat liiasta hygieniasta. Ei siis infektioiden puutteesta vaan lähinnä maamikrobien.
Influenssa ei ole mikään flunssa vaan koko elimistön vakava tulehdustila ja todella raju tauti. Eron kyllä huomaa, jos tietää jonku influenssan sairastaneen.
Ennen minulla oli,huom oli. 2 naista jotka toki eriaikan kyläili luonani vuosia. Ei koskan vuoroin vieraissa. Selitivät kumpikin taholla,kun aikuiset lapset asuu kotona,ei voi kutsua kylään.Toinen: Kutsun joskus kun olen siivonnut,siivosi ainakin 15v,Muuttikin parikertaa ja yhä siivoaa. Omalla saralla he olivat kivoja.Heidän jutut oli kuin teatteri esitys.Jonkun tuntematoman käsikirjotus. No ikää heillekin tuli ja kovia kylä luutia. Oli pakko tulla räkätaudissa aina .Vaikka olin miljoona kerta sanonut ,meille ei tulla kipeänä.Saan aina tartunnan.Huonojen keuhkojeni takia kuumeettoman keuhkokuumeen! Miten vyöryvätkin ovesta sisään ja pöydän ääreen ,suu auki aivastaen ja yskien räkärätit sinä pöydällä yäk... Eväksi anoin pöydän antimet,räkä niihin lensi pärskiessä. Sanoin vaan, sovitaan tulevaisuus kahvilat tavataan,jokainen ostaa kahvinsa pullansa itse. Minullekin virike olla kotini poissa, kotini osaan ihan yksinkin olla. Katosivat elämästäni ja räkätaudit loppu siihen minulla, kuin kuumeettomat kehkokuumeet.Uusille tulokailla ei asiaa kotini. Ehdotan heti ulkoilu tai kahvila. Hekin meneen silloin kiiren taakse,eikä heitä enää kohtaa!Kotini ei tule enää, kuin minun rakkaat läheiseni!( Päätöksessäni pysyn)
flunssia ei silloin pelätty mut influenssahan (siis oikea influenssa) on tietysti eri tapaus ja kuka edes haluaa pyytää vieraita jos on influenssassa. se mikä ei tapa vahvistaa.
Influennssan sairastaneena en todellakaan haluaisi mitään vieraita luokseni silloin. Hyvä kun jaksoi nousta vessaan.
Olen syntynyt 70-luvulla ja ei kyllä kyläilty kipeänä eikä vieraita otettu vastaan.
Äitini on kertonut, että kun minä sairastuin vesirokkoon, niin moni halusi tuoda lapsensa meille. Se oli sitä aikaa, kun käytännössä kaikki sen sairastivat jossain vaiheessa ja lapset ilmeisesti pääsi helpommalla. Hullulta tuntuu kun nyt ajattelee.
En ole mennyt sairaana kylään ja en ota vastaan sairaita. Nyt varsinkin kun on koronaa, sairastin itse vähän aikaa sitten, ihan tavallisen lunssan oloinen ja lunssaa ei oo ollut vuosikymmeniin että olisin joutunut petiin.
Vierailija kirjoitti:
Olihan vesirokko bileitäkin kunnes jollekin kåvi sitten vähän huonommin saadun taudin kanssa.
Tämähän se näissä taudeista onkin se juju kun toiselle voi tulla pikku nuha ja toiselta vie hengen.
Vesirokkobileet on kyllä sairainta mitä ikinä keksitty.
Mun mielestä ihmisten on hyvä tiedostaa, että jotkut on enemmän nipoja tuollaisissa asioissa kun toiset. Mutta ei niinpäin, että yliniöon pitäisi odottaa, että toinen lukisi ajatukset ja toimisi hänen odotusten mukaan.
Itse suhtaudun aika rennosti tuollaisiin, että. Jos jollain on talossa vaikka normi flunssa, en paheksu, että lapseni tai minut päästettäisiin sisälle. Jos joku perhe vierailu tai vastasyntyneitä kuvioissa, kai nyt terveellä järjellä osaa arvioida, koska pitää flunssastskin varoitella.
Eri asia jos jotain erikoisempaa ja pahempaa.
Esim. kerran lapseni kaveri kyseli, että miksi meille pääsee, kun olin flunssassa kotona. Ihmettelin kysymystä. Meillä nyt on noin ja jos itse haluaa noudattaa tiukempaa ohjeistusta ohjeistaa sitten lapsensa kysymään et eihän teillä ole flunssaa kotona.
"On näitä joille tavallinen flunssa voi olla kohtalokas" No sitä suuremmalla syyllä pitäisi ohjeistaa itsensä tai lapsensa kysymään tarkempia kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten on ennen...?
Ennen koronaa oli jollain tavalla jopa sankarillista, että flunssan tullen painoi vain normaalisti töitä toimistolla. Tartuntariskistä ei piitattu tai jos vaikka joku työkaveri itsekseen sitä mielessään harmitteli, niin kukaan ei kuitenkaan sanonut ikinä mitään.
Tuttavaperhekin saattoi tulla kylään niin että vasta kun tulivat, huomasi, että joku perheestä yskii tai ääni on ihan pois tai jotain. Tosi "kiva". Sen verran että jos oli pikkuvauva perheessä, niin ihmiset olivat tarkempia, mutta eipä juuri muuten,
Tästä koronasta kyllä toivoisi sen jäävän, ettei kukaan lähde sairaana liikkeelle toisia varta vasten tartuttamaan. Ei kyse ole pelosta, mutta aivan turhaahan noita flunssia on sairastaa. Etätyöstäkin on nyt opittu, että se onnistuu ihan hyvin monessa paikassa.
"Tämäpä se, että kun ihmiset nyt palautuisivat hysteriasta ja ymmärtäisivät, että flunssia ei ole turha sairastaa! Erityisesti lasten vastustuskyky virustauteja vastaan kehittyy sairastamalla. Itse olen pienenä sairastanut influenssat yms ja nyt aikuisena vain pieniä flunssia ollut. Covidiakaan en ole tiettävästi sairastanut, nuorempana varmaan useitakin koronaviruskantoja, jotka kyllä antavat vieläkin jonkinlaista suojaa."
Mitä ihmettä, ei tietenkään menty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa kaikki ketjun lukijat, että ihmisen immuunipuolustuksen kehityksen kannalta olisi erittäin tärkeää, että elimistö kohtaa säännöllisesti taudinaiheuttajia. Nykyihminen kohtaa niitä normaalioloissakin liian vähän, saati nyt korona-aikaan. Tästä seurauksena elimistö alkaa taistella itseään vastaan, mistä seuraa autoimmuunitauteja. Sääliksi käy lapset, joilta nyt jää immuunipuolustus kehittymättä normaalisti. Mitä käykään, kun maailma avautuu. Ainakin paljon räkätauteja kaikille, toivottavasti ei pahempaa.
Horiset. Autoimmuunitautien syntymekanismia ei tarkalleen tunneta, mutta moniin nistä liittyy geneettinen alttius JA SAIRASTETTU VIRUSINFEKTIO, joka laukaisee autoimmuunisairauden.
Autoimmuunisairauksista vain allergiat johtunevat liiasta hygieniasta. Ei siis infektioiden puutteesta vaan lähinnä maamikrobien.
Juu ei ne patogeenit mitenkään vahvista elimistöä, vaan hyvät mikrobit. Kaksi täysin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tähän autoimmuunisairauksien puhkeamiseen on tutkimuksia tehty, että jos et lapsena ole jotain tautia sairastanut ja saanut vastustuskykyä, sitten myöhemmin kohtaat saman taudin aiheuttajan ja saat vahvemman taudin -> voi altistaa autoimmuunisairauksille. Toki liittyy myös tuo mikrobitoiminta, jota nyt myös korona-aikaan vähennetty desinfioinneilla ja rajoituksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoimmuunisairauksista vain allergiat johtunevat liiasta hygieniasta. Ei siis infektioiden puutteesta vaan l
Näihin vaikuttaa niin monta asiaa, ettei tuosta voi johtaa suoraa yhteyttä. Toki se infektio voi olla puhkaisijana, mutta geenit ja elimistön yleistila vaikuttavat siihen puhkeaako jotain vai ei. Ei lapsena sairastetut taudit. Eikä lapsena sairastetut flunssat mitenkään suojaa aikuisena flunssia vastaan.
Jo vesirokossa pitäisi olla karanteenissa. Olin muuten kerran vesirkosta toipuvan lapsen kanssa ärrällä Hän ei koskenut mihinkään ja oli jo viikon tartunnasta. Käsittääkseni kuivahtaneet melkein hävinneet näppylät ei edes tartuta. Voih osaan kuvitella, että jotkut ajattelee tuollaisesta että "Voi kun itsekästä, ei ota muita huomioon ollenkaan"
Samoin kun kävin lääkäriasemalla hakemassa reseptiä viilentävään voiteeseen ja saatiinko peräti Ataraxia kutitukseen. Vähön tuli nipotusta, että vesirokossa ei saisi liikkua, mutta hei voiko siis sitä reseptiä saada ilman käyntiä sitten?
Herran jestas mitä syyllistämistä ja jos noin, on, älkää antako niitä aikoja siihen vesirokkoon sitten ollenkaan! Kävimme yksityisellä.
Huvittavaa oli myös päiväkodissa kun lapsi piti hakea pois vesirokon takia. Oli yksi näppy ilmestynyt. Asia tietenkin ok, mutta en voinut muuta kun naurahtaa kun topakka tyttö heti ensimmäiseksi ohjeisti että: "Pitää olla sitten viikon pois. Kysykää vaikka lääkäriltä." Hei idari, totta kai lapsi on pois juuri sen verran kun pitää. Mistä muuten oletit että ei olisi? Taisin tokaista että: "Ai viikon, viimeksi oli ohjeistus min. 10 päivää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoimmuunisairauksista vain allergiat johtunevat liiasta hygieniasta. Ei siis infektioiden puutteesta vaan l
Alapeukuttajalle tiedoksi, että asia on juuri noin. Hyvät mikrobit suojaavat patogeeneja vastaan. Ei niin päin, että patogeenit suojaavat patogeeneja vastaan. Jotkut harvat sairaudet on turvallisempaa sairastaa lapsena kuin aikuisena, kuten vesirokko. Mutta tämä ei tosiaan liity mitenkään flunssiin tai influenssiin.
Ei menty inflenssapotilaan lotiin eikä vatsatautysenkaan, mutta tavallista flunssaa sairastavia ei kartettu suuremmin.