Onko olemassa enää mitään työtä, mitä saisi tehdä oikeasti YKSIN ja ITSENÄISESTI?
Minulle ehdotettiin mm. siivousta ja hitsausta koska niitä muka saisi tehdä yksin, mutta totuus on että molemmissa se on ollut melkein kokonaan jotain parityötä missä täytyy jatkuvasti olla työparin kanssa ja puhua sen kanssa. Minulla kaikki energia valuu siihen pakkososiaalisuuteen, enkä kykene keskittymään itse työhön jolloin se tulee tehtyä huonosti.
Onko enää olemassa yhtään työllistävää ammattia jossa saisi oikeasti työskennellä yksin, ei parin kanssa?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Taitelija.
Nälkäkuolema koittaa, ellet ole valmis "edustamaan" erilaisissa "tilaisuuksissa". Muuten kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienessä metallialan tehtaassa töissä. Toki onhan täällä työkavereita, mutta itse työ on hyvin itsenäistä eikä ole pakko kenenkään kanssa kaveerata. Ennen kaikkea tämä ei ole asiakaspalvelutyötä, tärkeintä on vain tehdä hommat reippaasti, toimistossa myyjät hoitaa sen asiakkaiden kanssa jaarittelun. En tiedä mitään helpompaa rahaa kuin tämä. Palkka ei ole päätä huimaava, mutta kuitenkin sain saman palkan esimerkiksi istuessani kaupan kassalla pakkososiaalistettuna nukkena ihmisten valitusta kuunnellen. Nyt saan kuunnella vain musiikkia ja omia ajatuksiani.
Tämä on minulle taivas.
Teetkö vuorotyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienessä metallialan tehtaassa töissä. Toki onhan täällä työkavereita, mutta itse työ on hyvin itsenäistä eikä ole pakko kenenkään kanssa kaveerata. Ennen kaikkea tämä ei ole asiakaspalvelutyötä, tärkeintä on vain tehdä hommat reippaasti, toimistossa myyjät hoitaa sen asiakkaiden kanssa jaarittelun. En tiedä mitään helpompaa rahaa kuin tämä. Palkka ei ole päätä huimaava, mutta kuitenkin sain saman palkan esimerkiksi istuessani kaupan kassalla pakkososiaalistettuna nukkena ihmisten valitusta kuunnellen. Nyt saan kuunnella vain musiikkia ja omia ajatuksiani.
Tämä on minulle taivas.Teetkö vuorotyötä?
En.
Vierailija kirjoitti:
Prostituutti voisi olla hyvä. Eihän naidessa tarvitse puhua. Ja mitä olen näiden suomalaisten voimaantuja prostituuttien haastatteluja lukenut niin naama vitulla niillä tuntuu olevan muutenkin eli ei tarvitse olla edes miellyttävä millään tavoin.
On sekin sosiaalista työtä. Siinäkin joutuu esittämään, että kiinnostaa asiakas saati koko touhu vaikkei oikeasti kiinnosta eikä nauti yhtään.
Lisäksi joutuu olemaan fyysisesti niin lähellä toista ihmistä kuin on mahdollista olla.
Eipä nappaa epäsosiaalista moinen.
Toimistoalalla on mahdollisuuksia tehdä töitä yksin (riippuu paikasta), mutta suurimmaksi osaksi sihteeri/muut toimistotyöt on tiimityöskentelyä ja vaatii hyviä sosiaalisia taitoja. Monissa toimistotöissä on myös huono ilmapiiri. Tekstinkäsittelijäksi kannattaa hakea. Niiden työ on itsenäistä ja saa tehdä töitä kotoa käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Entä viikonlopputöitä? Nyt alkoi jo vähän kiinnostaa, vaikka olenkin taustaltani humanisti ja tehnyt vain toimistotöitä.
Porrassiivojan työtä sai tehdä vähintään 95% yksin ja itsenäisesti, hyvin harvoin jossain yleensä joku yksinäinen eläkeläinen oli vailla juttuseuraa.
Niin siis halusiko ap työtä, jossa työ tehdään yksin vai työtä, jossa ei joudu puhumaan kenenkään kanssa koskaan? Näissä on aika paljon eroa.
Itsekään en yhtään haluaisi työhön, jossa on parityöskentelyä tai paljon tiimityötä, koska sosiaalisuus vie multa voimat enkä pysty sitten keskittymään siihen itse työhön. Siis pystyn keskittymään tasan yhteen asiaan kerrallaan eli joko työtehtävään tai siihen sosiaaliseen kanssakäymiseen, en molempiin. Parityötäkin voisin tehdä, jos se pari olisi sellainen, että sen kanssa jotenkin klikkaisi täydellisesti yhteen ja että se olisi samanluonteinen tässä asiassa kuin minä. Mutta sellainen on täysin tuuripeliä. Minkään koko ajan höpöttävän häseltäjän kanssa en voisi työskennellä, uupuisin päivässä ja työn jälki olisi paskaa.
Sen sijaan en vaadi työtä, jossa ei ole ollenkaan sosiaalisia kontakteja. Vaikka nuo mainitut sähköasentajat yms, niin niissä on asiakkaita, mutta sen asiakkaan kanssa tarvitsee kommunikoida vain siihen työtehtävään liittyen eikä jauhaa kaikenlaista muuta kuten työkaverien kanssa yleensä täytyy. Työtehtävään ja asiakaspalveluun liittyvä kommunikointi on täysin ok, ja yleensä kai asiakas antaa sähköasentajan tehdä hommansa rauhassa ilman että tulee jorisemaan siihen viereen, ja jos tuleekin niin on ihan ok sanoa että tarvitsee työrauhan työhönsä, työparille sellaisen sanominen on jotenkin epäkorrektimpaa.
Minkä takia monet suosittaa tota nuohoojan ammattia? Se jos mikä on sosiaalista työtä. Jatkuvasti pitää vastata asiakkaiden puheluihin ja vieläpä tunkeutua ihmisten koteihin kirjaimellisesti nuohoamaan! Siinä on osattava olla ihmisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa jatkuvasti.
Toki se on itsenäistä työtä siinä mielessä, jos haluaa kulkea paikasta toiseen ja tavata jatkuvasti uusia ihmisiä, mutta se on niin kaukana epäsosiaalisesta työstä kuin suunnilleen voi olla.
Sama tuon itsensä myymisen kanssa. Jatkuvasti joutuu neuvottelemaan ihmisten kanssa ja joutuu vielä päästämään ne koskemaan itseä. Toki jos on tarpeeksi hyvän näköinen, ei nykyään tarvitse edes päästää ketään iholle, voi vaan postata kuvia itsestään ja rahaa tulee, mutta on sosiaalinen mediakin sosiaalisuutta. Koko ajan pitää miettiä miten tänäänkin miellyttää muita ja tuottaa sisältöä, jotta rahavirta ei ehdy.
Kaikki työ missä joutuu miettimään muita ihmisiä ja heidän miellyttämistä on sosiaalista työtä. Ja se ei kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En.
Entä viikonlopputöitä? Nyt alkoi jo vähän kiinnostaa, vaikka olenkin taustaltani humanisti ja tehnyt vain toimistotöitä.
En niitäkään. Mutta ota huomioon, että nyt on kyseessä vain MUN työpaikka. Kyllä monissa varsinkin isommissa tehtaissa tehdään vuorotyötä ja viikonloppuja, mutta tämä on todella pieni firma, jossa on vain muutaman kymmentä työntekijää. Mutta sellaisia suurin osa suomalaisista metallialan firmoista onkin! Mua aina naurattaa kun keskusteluissa puhutaan ettei Suomessa ole enää ollenkaan tehdastöitä, kaikki on siirretty halpamaihin. Ei se ole totta! Suomessa on nyt ja aina ollut enimmäkseen PIENIÄ viihtyisiä tehtaita joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan. Niihin on vaikeaa päästä töihin muuten kuin suhteilla, mutta pääsin tähän nykyiseen hakemalla haun ulkopuolella. Tarkoitan siis että ei ollut mitään hakuprosessia menossa (jolloin olisi ollut satoja muitakin hakijoita yhteen paikkaan) googletin vaan kaikki lähiseudun hikipajat ja laitoin hakemuksia. Yhdessä sattui olemaan juuri sillä hetkellä kiire niin pääsin heti koeajalla vakituiseen työsuhteeseen. Olen ollut tässä työpaikassa jo 15 vuotta ja toivottavasti saan olla täällä eläkeikääni asti. En vaihtaisi mihinkään tätä omaa rauhaa kun saan vain tehdä käsillä töitä ja olla ihan omissa maailmoissani.
Mutta tehdastyössä pitää sitten tehdä työt rivakasti. En tarkoita sellaista kuin jossain Kiinassa, että ihmiset hyppii katoilta kun työtahti on niin äärimmilleen viety. Mutta näissä töissä pitää kuitenkin osata uppoutua omiin ajatuksiinsa ja silti kädet käy koko ajan. Se ei kaikille sovi, monilla leviää pää. Lähes joka kesä meillä joku kesäduunari lopettaa kesken, kun ei kestä tätä ihanaa epäsosiaalisuutta ja tylsyyttä. Siksi näihin töihin ei moni haluakaan. Mutta tietynlaisille ihmisille nämä työt sopii kuin nenä päähän ja minä olen yksi heistä.
Mikä siinä ihmisten kanssa työskentelyssä on niin kamalaa? Jos joku on puheliaampi niin sitten voi vaan kuunnella ja jotain kommenttia heittää. Hyvillä normaaleilla käytöstavoilla pärjää ja tulee hyvin toimeen muiden kanssa. Työelämässä ei pärjää ilman yhteistyötaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muutama etäpalaveri ei haittaa niin oikeastaan mikä tahansa toimistotyö nykyisin.
En nyt haluaisi vaikuttaa krantulta, mutta kropalleni ei sovi toimisto/istumatyö. Menen ihan jumiin, alan lihomaan ja masennun jos en saa tehdä käsillä ja liikkua..
Itsellä just toisinpäin:D
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ihmisten kanssa työskentelyssä on niin kamalaa? Jos joku on puheliaampi niin sitten voi vaan kuunnella ja jotain kommenttia heittää. Hyvillä normaaleilla käytöstavoilla pärjää ja tulee hyvin toimeen muiden kanssa. Työelämässä ei pärjää ilman yhteistyötaitoja.
Ihmiset on erilaisia. Ja myös elämäntilanne voi olla erilainen. Nykyään kun on paljon masennusta niin moni ei vain kertakaikkiaan jaksa olla sitä vaadittavaa pakollisuutta enempää sosiaalinen. Kuitenkin pitäisi jaksaa käydä töissä.
Ei kai kaikkia masentuneita voi vain eläkkeelle laittaa, koska työelämä on liian sosiaalista? Itse olen ollut työelämässä yli 20 vuotta, mutta en olisi kyennyt masentuneena pysymään työelämässä, jos en olisi löytänyt epäsosiaalista työtä. En kertakaikkiaan olisi kestänyt. Jopa tässäkin oli ja on edelleen toisinaan vaikea jaksaa. Mutta saan sentään olla rauhassa.
Laita hakemus nyt, kun he eivät hae. Kerro että haluat sinne töihin. Jos eivät palkkaa nyt niin ainakin helpommin erotut joukosta kun rekrytointi taas alkaa.