Koronahoito on maksullista?
Ylen eilinen uutinen:
https://yle.fi/uutiset/3-11889451?utm_source=social-media-share&utm_med…
Kommentit (93)
Ei ole ilmaista hoitoa, veronmaksajat sen pääosin maksaa.
Se itse maksettava osuus on naurettavan pieni.
Joku epäili että se todellisen kustannuksen suuruus on kusetusta.
Aika monta henkilöä on tarvitaan: osastosihteerit, hoitajat, lääkärit, siivoojat, keittiöhenkilökunta jne.
Lisäksi kaikki laitteet ja tarvikkeet, ja suurimpana itse sairaalarakennus.
Jos joku kuvittelee että koko vuorokauden hoito maksaa vain sen 40 euroa vuorokaudessa, niin kannattaa kuvitella uudestaan.
Eikö täällä ole kukaan ollut osastolla koronasta? Tuliko sitä laskua vaiko ei?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaista hoitoa, veronmaksajat sen pääosin maksaa.
Se itse maksettava osuus on naurettavan pieni.Joku epäili että se todellisen kustannuksen suuruus on kusetusta.
Aika monta henkilöä on tarvitaan: osastosihteerit, hoitajat, lääkärit, siivoojat, keittiöhenkilökunta jne.
Lisäksi kaikki laitteet ja tarvikkeet, ja suurimpana itse sairaalarakennus.
Jos joku kuvittelee että koko vuorokauden hoito maksaa vain sen 40 euroa vuorokaudessa, niin kannattaa kuvitella uudestaan.
Mene nyt sotkemasta ketjua ellei sinulla ole faktatietoa tartuntatautilaista tai koronahoidon maksullisuudesta. Muu ei kiinnosta.
Tartuntatautilakiin on tehty koronarpidemian aikana merkittäviä muutoksia. Yleisvaarallisen tartuntataudin hoidon maksuttomuus on näköjään samalla poistunut kaikessa hiljaisuudessa.
Erikoista.
Eipä ihan äkkiä uskoisi että meillä on vassarit hallituksessa.
Aina yhtä huvittavaa, miten suomalainen pöyristyy jouduttuaan maksamaan muutaman kympin per päivä sairaalahoidosta. Jos yhteiskunta ei tarjoakaan jotain ilmaiseksi, ollaan aivan järkyttyneitä ja huudellaan hyvinvointivaltion perään. Eivätkö ihmiset todellakaan tajua, että se parinkympin sairaalamaksu on vain minimaalinen murto-osa todellisista hoitokuluista?
Synnyttäminenkin maksaa. Itse maksoin ensin raskausajan vuodelevosta osastolla 300e ja sitten synnyttämisestä toisen mokoman.
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä huvittavaa, miten suomalainen pöyristyy jouduttuaan maksamaan muutaman kympin per päivä sairaalahoidosta. Jos yhteiskunta ei tarjoakaan jotain ilmaiseksi, ollaan aivan järkyttyneitä ja huudellaan hyvinvointivaltion perään. Eivätkö ihmiset todellakaan tajua, että se parinkympin sairaalamaksu on vain minimaalinen murto-osa todellisista hoitokuluista?
Synnyttäminenkin maksaa. Itse maksoin ensin raskausajan vuodelevosta osastolla 300e ja sitten synnyttämisestä toisen mokoman.
Joo, niin minäkin maksoin. Synnyttäminen ei ole tartuntatauti, siihen ei päde laki.
THL:n sivuilta näyttää löytyvän tällainen tieto:
"Kustannusten jakautuminen yleisvaarallisissa tartuntataudeissa
Tutkimus, hoito ja hoitoon määrätyt lääkkeet sekä sairastuneen / sairastuneeksi epäillyn eristäminen
sairastuneelle maksuttomia (laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/92)
Hoitokustannukset
potilaan kotikunta vastaa"
Eli tuon mukaan lääkkeiden ja hoidon pitäisi olla maksutonta sairastuneelle.
Kustannuksista vastaa kotikunta.
Vierailija kirjoitti:
THL:n sivuilta näyttää löytyvän tällainen tieto:
"Kustannusten jakautuminen yleisvaarallisissa tartuntataudeissa
Tutkimus, hoito ja hoitoon määrätyt lääkkeet sekä sairastuneen / sairastuneeksi epäillyn eristäminen
sairastuneelle maksuttomia (laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 734/92)
Hoitokustannukset
potilaan kotikunta vastaa"Eli tuon mukaan lääkkeiden ja hoidon pitäisi olla maksutonta sairastuneelle.
Kustannuksista vastaa kotikunta.
Olisipa mukavaa kun maan päämediakin olisi asiasta kartalla 😳
Virossa on sairaalamaksu 2.50 päivä ja sitäkään ei oteta isolta osalta ihmisista. Suomessa maksaa ihminen järkyttävän paljon veroja ja sittenkin täytyy maksaa ihmeellisia summia. Ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Virossa on sairaalamaksu 2.50 päivä ja sitäkään ei oteta isolta osalta ihmisista. Suomessa maksaa ihminen järkyttävän paljon veroja ja sittenkin täytyy maksaa ihmeellisia summia. Ihan sairasta.
Koronassako? Oletko maksanut osastohoidosta koronassa?
No just. Hammaslääkärinkin on mulle liian kallis keikka julkisilla niin miten mä tuollaiset summat maksaisin!
Anteeksi nyt, mutta eikö täällä kukaan ole ollut/tuttu ollut osastohoidossa koronasta? Tuliko lasku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hoito olisi ilmaista? Silloinhan köyhät (ne, joille ilmaista) käyttäisivät terveyspalveluita holtittomasti ja turhan päiten eli tuhlaisivat veronmaksajien rahoja.
En ota kantaa hintaan tai ilmaisuuteen.. Mutta tietääkseni sairaalaan ei "pääse" ihan tuosta vain.. Pitää olla kyllä syy. Eli ei siellä turhaan köyhiä makuutettaisi.
Mulle on aivan sama miksi makuutetaan, mutta tämän uutisen jälkeen kuolen koronaan kotona. Ei todellakaan ole varaa tuollaiseen. Pitäkööt paskansa.
Ei sinne kukaan huvikseen kait hoitoon halua, mutta siinä kunnossa kun sinne joutuu olet ihan kiitollinen jos jotain helpotusta oloosi saat. Saahan sitä toki uhota jäävänsä kotiin, mutta mieli muuttuu kun alkaa henkeä ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä hoito olisi ilmaista? Silloinhan köyhät (ne, joille ilmaista) käyttäisivät terveyspalveluita holtittomasti ja turhan päiten eli tuhlaisivat veronmaksajien rahoja.
En ota kantaa hintaan tai ilmaisuuteen.. Mutta tietääkseni sairaalaan ei "pääse" ihan tuosta vain.. Pitää olla kyllä syy. Eli ei siellä turhaan köyhiä makuutettaisi.
Mulle on aivan sama miksi makuutetaan, mutta tämän uutisen jälkeen kuolen koronaan kotona. Ei todellakaan ole varaa tuollaiseen. Pitäkööt paskansa.
Ei sinne kukaan huvikseen kait hoitoon halua, mutta siinä kunnossa kun sinne joutuu olet ihan kiitollinen jos jotain helpotusta oloosi saat. Saahan sitä toki uhota jäävänsä kotiin, mutta mieli muuttuu kun alkaa henkeä ahdistaa.
Tuliko lasku?
Jos olisin koronan takiasairaalassa ja siitä tulisi lasku, jonka joutuisin maksamaan.
Valittaisin oikeuskanslerille tartuntatautilain rikkomuksesta.
Sitä kautta olen muitakin hankalia tapauksia saanut hoidettua.🙄
Vierailija kirjoitti:
Aina yhtä huvittavaa kun ilmaisen koulutuksen saanut keskiluokkainen suomalainen pöyristyy pienituloisista.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt, mutta eikö täällä kukaan ole ollut/tuttu ollut osastohoidossa koronasta? Tuliko lasku?
Up tämä kysymys!
Koronassa vaan on semmoinen homma, että jos liian pitkään sairastaessasi yrität vältellä sairaalaan menoa, romahdus voi tulla niin nopeasti ettet edes kykene enää soittamaan itsellesi apua. Viime keväänä oli Ruotsistakin surullisia tarinoita mm. nuorista naisista, joita oli kehotettu sairastamaan kotonaan ja sille tielle jäivät. Linkit ovat olleet koronavirusketjussa
Maakunnissahan tiedetään, että korona tarttuu vain vastuuttomiin ihmisiin. Siksi on ihan järkevää joutua maksamaan hoidosta :)