Mikä järki on asua Helsingissä
Ei luonnonrauhaa. Koko ajan kiire joka paikkaan. Melusaasteet, valosaasteet ja kallis eläminen. Saat pienemmältä paikkakunnalta hyvän omakotitalon, kun samalla hinnalla saat Helsingistä koirankopin. Mikä järki on asua Helsingissä. Onko se ihmisarvoista elämää elää kädestä suuhun pienessä koirankopissa.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee rahan kautta, vaikka totuus on se, että myös elämänlaadun tulisi merkitä.
Jos esim. voi tehdä työs (lähes) kokonaan etänä, on ihan sama missä asuu. Rahaa säästyy, samalla rahalla mitä pk-seudulla saa rähjäisen kaksion saa muualta okt:n järvenrannalla.
Lieveilmiöt (isot koulut ja luokkakoot, "epämääräiset" ihmiset ja kerjäläiset jne.) tilalle saa rauhallisen ja turvallisen elinympäristön.
Säästyvillä rahoilla saa esim:
-Kasvatettua omaisuutta osakkeilla tmv. ei vaan sillä että (ehkä) asunnon arvo nousee
-Tarvittaessa maksettua itselle perheelle hotelliyöt esim. HKI:ssä jos tulee sinne asiaa töiden takia/mennään teatteriin tmv.
-Hankittua esim. kiinaa puhuvan aupairin (jolle asunnossa on tilaa omalle huoneelle jne.) joka voi opettaa lapsille natiivitason kiinaa vaikka omalla paikkakunnalla ei ehkä kiinaa voi koulussa valita.
Itse näen molemmissa vaihtoehdoissa hyviä puolia. Koska olen aina asunut Helsingissä, en osaa, enkä halua ehkä lähteä täältä. Omakotitalo järven rannalla kuulostaa kyllä hienolta ja rauhallinen kyläkoulu lapsille jne. Mitää aupaireja tai kiinaa en kaipaa. Helsingissäkin on sitäpaitsi asuntoja ihan kaikenhintaisia, ettei ole mikään erityinen tilanne, että jää silti rahaa osakkeisiin. On myös kyse siitä, mitä arvostaa eniten. Onko se oman pihapiiri huoltaminen ja omassa yksinäisyydessä ja hiljaisuudessa oleskelu. Joka muuten täällä Helsingissäkin onnistuu omassa kodissa. Moni haluaa myös mennä ihmisjoukkoon kävelemään, kahviloihin, merenrantaan, tai muihin kaupungin palveluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhosin asua Helsingissä. Siellä asuvat vielä vanhempani ja isovanhempani. Helsinki ole edes suurkaupunki eikä kumminkaan ihan mikään pienikään. Vanhenpieni töiden takia asuin vuosikausia Tokiossa ja Shanghaissa. Muutin pois Helsingistä jo seitsemän vuotta sitten Hailuotoon.
Juuri tuon takia Helsinki on täydellinen! Riittävän suuri, mutta kuitenkin riittävän pieni. Ahdistaisi asua jossain suurkaupungissa, kuten Lontoossa tai Shanghaissa. Ja toisaalta ahdistaisi asua jossain tuppukylässä, kuten Pori tai Lahti.
Itse totuin elämään expat-vanhempieni kanssa milloin missäkin ja siinä samalla opin kieliäkin. Minulle elämä suurkaupungeissa oli normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen pienemmältä paikkakunnalta, ja nyt asunut 15 vuotta Helsingissä. Huonot puolet totta. Mutta tämä on suomen ainoa oikea kaupunki. Tarvittaessa löydöt aina paikan jossa paljon muita ihmisiä ja voit samaistua kuuluvasi joukkoon. Tai päinvastoin: varsinkin etötyöaikana ei ole pakko olla juuri kenenkään kanssa tekemisissä ellei halua. Täällä on jokaiselle jotakin.
Myös jatkuva muuttovoitto tarkoittaa että asiat ja kaupunki kehittyy: rakentamista, väylien parannuksia, tapahtumia, ”pöhinää”. Jossain muuttotappiopaikkakunnalla ei paljon tapahdu..
Eikä sekään haittaa että vain asumalla asunnossani sen arvo vain nousee koko ajan. Muuttotappiokunnassa taas..
Ei pidä ollenkaan paikkaansa että Helsinki on Suomen ainoa kaupunki. Olen kotoisin Kotkasta, upea kaupunki, ja vaikka asukkaita on vain 50 000(?) niin kyllä se ihan kaupungilta tuntuu. Ja se on Suomen keskisuuria kaupunkeja, isompia taitaa olla 15.
Vai Kotka.. joo-o. Kävin siellä siellä viime kesänä merimuseon takia. Ehkä se jonkin mielestä on kaupunki.
Itse asuin siis ennen Helsinkiä Turussa 10 vuotta, ja se on selvästi Helsinkiä pienempi, kaikilla mittareilla. Turkua pienemmässä kaupungissa en tosin suostuisi edes asumaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen kirjoitti:
Jos mieli muuttuu, minä voin aina muuttaa pois Helsingn keskustasta. Jos muuttotappioaleella asuvan mieli muuttuu, voi käydä niin, ettei rahat riitäkään Helsinkiin.
Muuttotappioalueella voi sijoittaa ne asumisen jälkeen jäävät rahat huomattavasti tuottoisammin kuin Helsingin asuntoon. Helsingissä melkein koko palkka menee asuntolainaan ja asunnosta voi odottaa ehkä jotain 5-10% tuottoa mikä aika surkea tuotto. Maaseudulla enemmistön palkan voi sijoittaa niin että tuotto 100% luokkaa 10v jälkeen.
Mun veli osti vaimonsa kanssa asunnon Helsingin arvoalueelta n. 4v sitten vajaalla 400 000 eurolla. Nyt niiden alakerrasta oli myyty samanlainen kämppä yli puolella miltsillä. Mistä sinä olisit saanut paremman tuoton?
Samassa ajassa osakesalkkuni arvo noussut noin 70%.
t. maalla asuva
Ja sitten heräsin iso-isän rakentamasta torpasta, johon jäin yksin asumaan kun äiti kuoli.
Nordnet näyttää 69 pilkku jotain %, oikeastaan ei ihan täyttä 4v vielä kulunutkaan. Maalla niin halpaa asua että jää rutkasti rahaa osakkeisiin.
t. maalla asuva.
Ai siis se tuotto% on verrannollinen siihen, kuinka paljon pystyt säästämään? Ja jos nyt leikisti uskon, että olet onnistunut saamaan tuottoa enemmän kuin 70 senttiä, niin vaikka säästäisi 10 000 euroa kuussa, aika harvoin pääsisi 70% tuottoon, ihan sama missä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä Helsinkiin asumaan, en nykyisin edes halua sinne käymään. Miksi ihmeessä menisin. Olen onnellinen, niin onnellinen täällä maalla ja täällä osaamista löytyy varmasti.👍👍👍👍
Osaamista mihin? Tarvitsette apua EU-tukiaisten hakemiseen, kun Osulassa Pertti ei osannut neuvoa, joka on hyvin tavallista, koska Pertti ei teidän kansakoulussa oppinut lukutaitoa oppimaan. Ei sitä lukutaitoa siellä maalla tarvitse kunhan on pätevä niittomies. Mihinpä sitä niitto- tai kylvömies lukutaitoa tarvitsee, kunhan tuet juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhosin asua Helsingissä. Siellä asuvat vielä vanhempani ja isovanhempani. Helsinki ole edes suurkaupunki eikä kumminkaan ihan mikään pienikään. Vanhenpieni töiden takia asuin vuosikausia Tokiossa ja Shanghaissa. Muutin pois Helsingistä jo seitsemän vuotta sitten Hailuotoon.
Juuri tuon takia Helsinki on täydellinen! Riittävän suuri, mutta kuitenkin riittävän pieni. Ahdistaisi asua jossain suurkaupungissa, kuten Lontoossa tai Shanghaissa. Ja toisaalta ahdistaisi asua jossain tuppukylässä, kuten Pori tai Lahti.
Outo käsitys tuppukylästä sulla.
Porissa väkimäärä vähenee kovaa vauhtia ja kuntaliitosten seurauksena kaupunki kyllä on suuressa kuvassa melkoinen tuppukylä. Keskusta-alue Porissa on vielä keskikokoiseksi kaupungiksi kohtuullisen virkeä ja täytyy kyllä sanoa, että hieman kaiholla katsoo, kun ydinkeskustasta saa hienoista 1800-luvun "linnoista" sataneliöisiä kämppiä tyyliin 400 000 eurolla. Valitettavasti kuitenkin Porissakin niin palvelut, väkiluku kuin asuntojen hinnatkin kulkevat alamäkeä. Eikä se kaupungin asukasprofiilikaan kauheasti innosta tai anna uskoa valoisammasta tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niiin kiimassa ajavat sielllä pllurallia että bensa loppuu kesken.
Hesarilla tämä siis.
Ei Helsingissä ajeta pillurallia, se on tuppukylien harrastus. Sä et ole tainnut edes käydä ikinä Helsingissä ja siellä kuitenkin uhoat menemään, voi toista :D
Helsingissä on viihtyisintä. Löytyy luontoa, meri, ihmisvilinää, historiaa ja kauppakeskusta. En kaipaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
-Hankittua esim. kiinaa puhuvan aupairin (jolle asunnossa on tilaa omalle huoneelle jne.) joka voi opettaa lapsille natiivitason kiinaa vaikka omalla paikkakunnalla ei ehkä kiinaa voi koulussa valita.
Tämänkö takia Suomessa asuu niin paljon kiinalaisia? Kiitos tiedosta.
Valitettavasti tsadi ei ole suuri kuin pinta-alaltaan. Yritetään saada kaupunkimaista pöhinää mutta ei kuitenkaan saa pääsääntöisesti rakentaa sen kokoisia taloja että olisi ihmisiä mistä se pöhinä tulee. Välimerellistä kahvilakulttuuria ei tule kun on 1/3 vuodesta semmoista keliä että joku viitti olla ulkona. Kaupungin kehittäminen on lähinnä liikkumisen tekeminen vaikeaksi lähes kaikin tavoin. Stockmanni kun vielä muuttuu Tokmanniksi niin alkaa kehitys olemaan kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, enkä halua täältä pois
Olen syntynyt ja kasvanut Helsingissä, ja olen alkanut kaivata täältä pois, jonnekin missä punaviherterrori on vähäisempää eikä asuminen koko ajan kallistu, kun kaupunki lyö rahoiksi tonttimonopolillaan.
Jollain se punaviherterrori pitää rahoittaa, vaikka juuri niillä tonteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen kirjoitti:
Jos mieli muuttuu, minä voin aina muuttaa pois Helsingn keskustasta. Jos muuttotappioaleella asuvan mieli muuttuu, voi käydä niin, ettei rahat riitäkään Helsinkiin.
Muuttotappioalueella voi sijoittaa ne asumisen jälkeen jäävät rahat huomattavasti tuottoisammin kuin Helsingin asuntoon. Helsingissä melkein koko palkka menee asuntolainaan ja asunnosta voi odottaa ehkä jotain 5-10% tuottoa mikä aika surkea tuotto. Maaseudulla enemmistön palkan voi sijoittaa niin että tuotto 100% luokkaa 10v jälkeen.
Mun veli osti vaimonsa kanssa asunnon Helsingin arvoalueelta n. 4v sitten vajaalla 400 000 eurolla. Nyt niiden alakerrasta oli myyty samanlainen kämppä yli puolella miltsillä. Mistä sinä olisit saanut paremman tuoton?
Samassa ajassa osakesalkkuni arvo noussut noin 70%.
t. maalla asuva
Ja sitten heräsin iso-isän rakentamasta torpasta, johon jäin yksin asumaan kun äiti kuoli.
Nordnet näyttää 69 pilkku jotain %, oikeastaan ei ihan täyttä 4v vielä kulunutkaan. Maalla niin halpaa asua että jää rutkasti rahaa osakkeisiin.
t. maalla asuva.
Ai siis se tuotto% on verrannollinen siihen, kuinka paljon pystyt säästämään? Ja jos nyt leikisti uskon, että olet onnistunut saamaan tuottoa enemmän kuin 70 senttiä, niin vaikka säästäisi 10 000 euroa kuussa, aika harvoin pääsisi 70% tuottoon, ihan sama missä asuu.
Esimerkiksi Nordnetin karvalakki-ETF:llä on tuollaisiin tuottoihin päässyt helpostikin, mutta elämme tosiaan aika poikkeuksellista aikaa tuossa suhteessa.
Muuttuvia tekijöitä on tosiaan muitakin kuin asunnon hinta. Helsingissä asunnolla on parempi vakuusarvo kuin maalla, Helsingissä asuntolainan marginaali on pienempi kuin maalla, Helsingissä kunnallisvero on pienempi kuin maalla jne.
Siksi toisekseen, kukaan vastuullinen sijoittaja ei sijoita vain yhteen omaisuuslajiin. Asuntosijoitukset eivät siis ole osakesijoitusten vaihtoehto, vaan siinä rinnalla kulkeva toinen sijoitusmuoto.
Kotikaupunki, rakas sellainen. Mihin täältä lähtis? Et varmaan tunne Helsinkiä kovin hyvin, jos luulet, ettei täältä löydy luontoa ja hiljaisuuttakin. Myös kaupungin sykkeessä on oma viehätyksensä, on paljon kaunista, tunnelmallista, ystävällistä, yhteisöllistä. Missähän päin kaupunkia te oikein liikutte, jos näette vain kiirettä, saastetta ja slummeja?
Vierailija kirjoitti:
Moni ajattelee rahan kautta, vaikka totuus on se, että myös elämänlaadun tulisi merkitä.
Jos esim. voi tehdä työs (lähes) kokonaan etänä, on ihan sama missä asuu. Rahaa säästyy, samalla rahalla mitä pk-seudulla saa rähjäisen kaksion saa muualta okt:n järvenrannalla.
Hyvänen aika, elämänlaatu tarkoittaa eri asiaa eri ihmisille. Jotenkin teitä maalaisia tuntuu kaihertavan ihan kauheasti se, etteivät Helsingissä viihtyvät halua ok-taloa järvenrannalta. Ei se ole mikään autuuden tae.
Jollain maalaisella meni ihon alle, kun piti poistattaa kommentteja
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että kaikki haluavat asua pellon reunassa omakotitalossa?
Lisään vielä tähän, että asuminen ei tarkoita vain seiniä ympärillä, vaan asuntoon kuuluu myös ympäristö, virikkeet, kulttuuri, harrastustoiminta, liikkuminen, sosiaalinen elämä j.n.e. Sen takia haluan asua Helsingissä. Kukaan ei asu koirankopissa.
Elämänlaatu merkkaa. Siksi ei kiitos omakotitaloa perähikiältä, vaan kerrostaloasunto kävelymatkan päässä työpaikasta ja palveluista. Ei pihatöitä, ei remontteja, ei lumitöitä, ei autoa, ei ruuhkassa istumista. Vapaa-aika jää elämiseen!
"Kyllä mun asuinkaupunki on parempi kun sun asuinkaupunki" Ihme kilpailua mitä helvettiä, jokanen asuu siellä missä haluaa, vai onko ap tosiasiassa kyllästynyt maalla elämiseen, joten hakee täältä syitä miksi muuttaa pois :D
Vaikka asun melko keskustassa, tässä on paljonkin luonnonrauhaa, tai lähinnä juuri minulle sopivasti (esim. En viiden metsässä laisinkaan, joten keskuspuisto, arabian ranta, merenrantareitti (Eira, Töölö) riittää täysin.
Olen hätähousu luonteeltani joten nopeatahtinen kävely yms sopii minulle, mutta ei mulla yleensä kiire ole mihinkään, eikä mielestäni ole kenelläkään muulla
Melua? Ei todellakaan ole melua :D tämä yhden ratikan ääni (joka menee harvakseltaan) kertoo vain, että elämää on asuntoni ulkopuolella. Valosaaste?sama juttu.
En halua omakotitaloa , ainakaan ihan heti (kerran semmoisessa asuneena), en missään nimessä lähikuntiin jossa ei juurikaan ole variaatiota palveluissa.