Tyttären koulukaveri pyysi minut sivummalle kun oma tyttöni oli vessassa ja kysyi saisiko kuukautissuojia
Tämän kaverin äiti muutti jokin aika sitten pois. Isänsä ei ilmeisesti tiedä, että 12-vuotiaalla on kuukautiset alkaneet. Häpeillen pyysi voisiko saada muutaman suojan. Tietysti annoin koko paketin mukaan. Mutta miten jatkossa? Olen työtön kun ravintola, jossa työskentelin laitettiin kiinni. Jos soitan tämän tytön isälle, menenkö liian pitkälle?
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.
Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?
Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.
Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.Häh! mitä hittoa?
Törkeyden huippu.
Etkö saanut edes rahaa koskaan?
En saanut mitään omaa rahaa. Jos oli joku kouluun liittyvä hankinta, sain rahaa mutta piti tuoda kuitti ja vaihtorahat kotiin äidille. En voinut siis ostaa siteitä. Tämä oli yleistä silloin, monessa muussa perheessä sama asia. Kuukautisten alkamisesta jopa haukuttiin että ”nyt se huoraaminen alkoi”. Oli vähän erilaista kasvaa naiseksi kun kaikki naiseus oli ”saastaista”.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.
Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.
Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.
Vessapaperi ja talouspaperi-viritykset tulivat tutuiksi monelle vielä ysärin alussa. Jos oikean siteen saikin, joutui sisä säästääkseen käyttämään siinä päällä talouspaperi kerroksia. Kankaasta pysyi tekemään myös pestäviä tamponeja.
Herranjumala oikeesti, voiko nuo teidän jutut olla totta? Ihan sairaita juttuja, ja vaikea kuvitella että noin julmia ja sekopäisiä ois vanhemmat olleet vain muutama vuosikymmen sitten! Kuitenkin jo keskiajallakin oli olemassa kuukausia varten kankaiset siteet ja oli äitien tehtävä opastaa ja neuvoa tyttäriään. Eikö teidän äidit sitten muka muistaneet sitö, minkä ikäisenä itsellään alkpi kuukautiset ja millaista se oli???
Itse olen syntynyt -92 ja mulla alkoi kuukautiset 11v. Menin vain suoraan sanomaan äidille ja hän toi minulle siteitä vessan kaapista sekä näytti miten se laitetaan. Sen jälkeen sekä isä että äiti ostivat minulle siteitä aina kun pyysin ja monesti jo valmiiksi vessan kaappiin, jotta sain sieltä itse ottaa kun tuli tarve.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala oikeesti, voiko nuo teidän jutut olla totta? Ihan sairaita juttuja, ja vaikea kuvitella että noin julmia ja sekopäisiä ois vanhemmat olleet vain muutama vuosikymmen sitten! Kuitenkin jo keskiajallakin oli olemassa kuukausia varten kankaiset siteet ja oli äitien tehtävä opastaa ja neuvoa tyttäriään. Eikö teidän äidit sitten muka muistaneet sitö, minkä ikäisenä itsellään alkpi kuukautiset ja millaista se oli???
Itse olen syntynyt -92 ja mulla alkoi kuukautiset 11v. Menin vain suoraan sanomaan äidille ja hän toi minulle siteitä vessan kaapista sekä näytti miten se laitetaan. Sen jälkeen sekä isä että äiti ostivat minulle siteitä aina kun pyysin ja monesti jo valmiiksi vessan kaappiin, jotta sain sieltä itse ottaa kun tuli tarve.
En ole kuin muutaman vuoden sinua vanhempi, kasariin lopussa syntynyt. Asuttiin maaseudulla ja en päässyt siis mitenkään kauppaan itse ostamaan siteitä, kun olin vielä ala-asteella, joten vessapaperin varassa olin minäkin silloin kun äiti ei tuonut suojia. -14
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, eiköhän sodan jälkeen syntyneellä äidilläni ole ollut omat ongelmat siteiden kanssa. Voin vain kuvitella, mitä virityksiä silloin käytettiin maaseudulla vielä, tuskin mitään kaupasta ostettavia siteitä ainakaan, kun kaupungissa käytiin muutenkin harvoin. Äiti vain siirsi oman häpeänsä tyttärilleen. Ei osannut käsitellä asiaa sen kummemmin. Hyvin kielteinen ja sukupuolisyrjivä ollut ikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.
Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.
Et ole ainakaan kaverini, sillä hän hankki ajokortin ja auton. Itse toki maksoi. Ilmeisesti hyvin yleistä ollut tämäkin, että perheen tyttö ei saa mitään, edes siteitä ilmaiseksi, mutta poikaa hemmotellaan aivan ylen määrin.
Todella outoa ja kamalaa että äidit ovat olleet tyttäriään kohtaan tuollaisia ja jopa vihamielisiä kuukautisten alkamisesta. Ei isältäkään tietty oikein suhtautua noin, mutta äideillä kuitenkin on itselläänkin ollut kuukautiset ja luulisi sitten tietävän, kuinka hankalaa on jos ei saa kunnollisia suojia ja asiaa joutuu häpeilemään. Ja etenkin stressi koulussa/harrastuksissa siitä, vuotaako läpi ja nauravatko muut, voi ahdistaa monia. Mulla ei vielä ole lapsia, mutta jos joskus tyttären saan niin aion kyllä hyvissä ajoin huolehtia, että vessassa on aina erilaisia kuukautissuojia valmiina ja ylipäätään kuukautisista voi koska tahansa tulla puhumaan, jos jokin askarruttaa. Ja toki myös vessassa roskis niitä varten, muistan kun lapsuudenkodissani ei aluksi ollut ja suojien kuljettaminen keittiön roskikseen tuntui nololta. Silloin kun itselläni alkoi kuukautiset niin häpeilin myös asiaa enkä halunnut siitä juuri kotona keskustella, mutta onneksi äiti kuitenkin osti suojia vaikken aina niitä itse kauppalappuun kehdannut kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.
Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?
Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.
Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.Häh! mitä hittoa?
Törkeyden huippu.
Etkö saanut edes rahaa koskaan?
En saanut mitään omaa rahaa. Jos oli joku kouluun liittyvä hankinta, sain rahaa mutta piti tuoda kuitti ja vaihtorahat kotiin äidille. En voinut siis ostaa siteitä. Tämä oli yleistä silloin, monessa muussa perheessä sama asia. Kuukautisten alkamisesta jopa haukuttiin että ”nyt se huoraaminen alkoi”. Oli vähän erilaista kasvaa naiseksi kun kaikki naiseus oli ”saastaista”.
Tää on täysin mun näköalattomuuttani, mutta tapahtuiko tämmöistä ihan tavallisessa perheessä? Ei mitään erityisen uskovaisessa?
Ymmärrän, että on vielä vanhakantaisesti suhtaudutta asioihin kasarilla, mutta tuollainenhan on jo pimeän keskiajan juttuja, että "huoraaminen alkoi" ja joutui itse hankkimaan hygieniatuotteensa.. :(
Mä olen kotoisin pkseudulta. Kasarilla asioista ei puhuttu esim kavereiden kesken juurikaan. Vaan ymmärrys hymähdettiin, jos esim liikkatunnilla jollain oli menkat. Äiti oli reilu mulle silloin, kun alkoi... mutta niihin juttuihin ei koskaan palattu. Aika pitkälti piti pärjätä itse, vaikka meillä sidevarastot täyttyi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen pitäisi mennä. Arvatenkin teillä oli myös avoin keskusteluyhteys perheen kesken ja yhteistä tekemistäkin. Läheskään kaikissa perheissä ei niin ole - nykyäänkään. Hyvä, jos sinulla on ollut - se takaa tasapainoisemman aikuisuudenkin, mutta olisi hyvä ymmärtää toisenlaisissa perheissä kasvaneita.
Minulla on narsisti isä, äiti lauhkea lammas ja syntipukki kuten minäkin. Sisko äiskän lemmikki ja veli iskän. Joissain perheissä ryypätään/käytetään huumeita/laillisia lääkkeitä reippaasti. Sitten on kaikenmoisia sairauksia, jotka vaikuttavat pahimpina ehkä vakavat mielenterveysongelmat. Jopa pedofiileillä on lapsia ja lastenlapsia. Ja kaikissa näissä voi olla vielä sitä lasten pahoinpitelyä noiden muiden ongelmien lisäksi.
N58
Hanki kuukuppi tytölle ja kehota kertomaan isälleen. Ei tarvitse ostella suojia.
Minulla alkoi kuukautiset 80-luvun alussa ja äiti oli aikaisemmin kertonut jo asiasta ja olin nähnyt äidin siteitä. Siteet ostettiin ja myöhemmin ostin itse.
Ei ollut mitään ongelmaa. Myös koulussa puhuimme kuukautisista tyttöjen kanssa. Ei meilläpäin kyllä ollut mikään tabu ja äitini on syntynyt sotien jälkeen.
Kyllä näitä kylmiä vanhempia on oikeesti. Olin 11v kun kuukautiset alkoi. Kävin itse ostamassa viikkorahoilla siteitä, mutta sain haukut äidiltä, kun oli liian kallista merkkiä. Sinä päivänä kun menkat alkoivat, istumme sitten illalla sohvalla äidin kanssa. Aloin itkeskelemään menkkojen aiheuttamaa hämmennystä ja mietin, miten seuraavan koulupäivän liikkatunnista selviäisin. Äiti tokaisi vihaisesti: mitä siinä märiset, meet kouluun niinku ennenkin. En saanut minkäänlaista lohdutusta koskaan.
Kylmää oli suhtautuminen muutenkin, en sen koommin puhunut menkoista hänelle.
Osalle tytöistä ei tosiaan siteitä ostettu. Piti selvitä miten parhaiten taisi. Likaantuneista lakanoista ja vaatteista sai huudot.
Ehkä tämä häpeä entisaikaan kuukautisista juontaa juurensa uskonnosta.
Eikö siellä Vanhassa Testamentissa näitä säännöksiä ole. Nainen oli saastainen
kyseisenä aikana.
Nykyaikana kai on kysymys huonoista vanhemmista jos siteitä ei hankita.
Varmaan muutkaan asiat ei oikein toimi ja on nuoren tytön kaltoinkohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullu rikollinen voi suuttua mistä vain. Siitäkin. Tai siitä, että ap puuttuu hänen perheensä asioihin.
Mammapalstalaisen mielikuvituksella ei ole mitään rajoja. Tottakai ap:n lapsen kaverin isä on joku monimurhaaja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näitä kylmiä vanhempia on oikeesti. Olin 11v kun kuukautiset alkoi. Kävin itse ostamassa viikkorahoilla siteitä, mutta sain haukut äidiltä, kun oli liian kallista merkkiä. Sinä päivänä kun menkat alkoivat, istumme sitten illalla sohvalla äidin kanssa. Aloin itkeskelemään menkkojen aiheuttamaa hämmennystä ja mietin, miten seuraavan koulupäivän liikkatunnista selviäisin. Äiti tokaisi vihaisesti: mitä siinä märiset, meet kouluun niinku ennenkin. En saanut minkäänlaista lohdutusta koskaan.
Lähes samat kokemukset, omalle tyttärelleni olen sitten kertonut asioista ikätason mukaan häpeilemättä ja kauppareissuilla on itse saanut ottaa mitä on tarvinnut. Onneksi nykyään kuukautisista puhutaan jo avoimemmin, vai puhutaanko?
Vierailija kirjoitti:
Voiei!
Vuonna 1983 olin viidennellä, kun äiti laittoi liikunnanopettajalle kirjeen, että tyttärellä alkoi kuukautiset ja on ujona niiden kanssa. Jos osallistuisi mahdollisuuksien mukaan tuntiin. Opettajan kanssa sitten juteltiin syrjemmällä, että miten mä jaksan. Sain ne kys tunnit olla syrjässä ja seuraavalla kerralla sitten osallistun jaksamisen mukaan. < tämä oli vielä salitunnit, oli koripalloa.
Silloinhan ei ollut tuotteita hyllytolkulla. Oli siteitä ja tamponeja ja kalliita ja halpoja. Sain halvempia siteitä, joita oli, mutta niillä "pärjäsin". Yösiteinä käytin vauvan vaippoja.
Mulla oli vielä järjettömiä kipuja ja todella runsaita vuotoja jo 12 vuotiaana, että oli pakko käydä gynekologilla. Sisätutkimuksen teki (ei ihan, kuten nykyään) ja ultrattiin päältä. Kaikki oli kunnossa ja normaalia toimintaan. 16 vuotiaana aloin syömään pillereitä vuotoihin, ne vähän jelppas.
On kyllä niin erilaisia kokemuksia tähän tullut, että huh. Enpä voi kuvitellakaan, että olisin silloin joutunut veskipaperilla pärjäämään. Menkat olisi tullut läpi samantien.
Muistan, kun oli vika tunti (kuvista) ja mulla oikein lorahti housuihin. Silloin piti pyytää veskiin lähtölupa koko luokan edessä opettajalta (tällä tavalla kitkettiin turhaan veskissä/käytävällä juoksentelu), enkä todellakaan kehdannut. Lisäksi oli miesopettaja, että nolous maksimaalistui.
Puin mustat toppahousut jalkaani toivoin, että ne pitäisi salaisuuteni visusti. Koulusta juosin kotiin, koko 200 metrisen matkan, joka askeleella lorahti. Kotiin päästyäni, housut olivat aivan läpimärät.
Siitä sitten lähdettiin samantien lääkäriin, kun äidistä ei ollut normaalia tuommoinen vuotaminen. Sitä kautta gynet ja nuo tutkimukset. Luokassa muuttui käytäntökin, että jos tyttöjen tarvii lähteä vessaan kesken tunnin, niin senkus menee. Enpä silloin tajunnut, että äiti oli soittanut opellekin asiasta.
Veskiin pääsy ei olisi mua pelastanut tuolta vuodolta tms. Äiti myös varusti mun repun omalla hygieniapussukalla, jossa oli kosteuspyyhkeitä, siteitä ja yksi vauvan vaippa!
Ohoh, tulipa tekstiä ja vielä OT. mutta asiaan liittyen. Mielenkiintoisia sukupolvikertomuksia nämä ovat olleet.
Olet lapsellinen. Kasarilla ei ollut tällaista lastensuojelua kuin nykyään on. Oli sellinen lastensuojelu joka jakoi silmälasi- ja vaatekuponkeja mutta jos mun varakkaasta perheestä olisin tehnyt ilmoituksen, olisi sille vaan naurettu! Ajat oli pikkasen erit ennen. Naapuritkin kuuli kun meitä piiskattiin ja mukiloitiin ja nauroivat asialle.