Tyttären koulukaveri pyysi minut sivummalle kun oma tyttöni oli vessassa ja kysyi saisiko kuukautissuojia
Tämän kaverin äiti muutti jokin aika sitten pois. Isänsä ei ilmeisesti tiedä, että 12-vuotiaalla on kuukautiset alkaneet. Häpeillen pyysi voisiko saada muutaman suojan. Tietysti annoin koko paketin mukaan. Mutta miten jatkossa? Olen työtön kun ravintola, jossa työskentelin laitettiin kiinni. Jos soitan tämän tytön isälle, menenkö liian pitkälle?
Kommentit (221)
Niin, meidän naisten ja miestenkin, pitää huomata nämä nuoret, joilla ei sitä tukea ole omassa kodissa. Myös yhteiskunnan olisi hyvä esim. jakaa kuukautissuojia ilmaiseksi alle 18v. Puhutaanhan meilläkin mediassa, että täällä hyvinvointivaltiossa on ns. kuukautisköyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, meidän naisten ja miestenkin, pitää huomata nämä nuoret, joilla ei sitä tukea ole omassa kodissa. Myös yhteiskunnan olisi hyvä esim. jakaa kuukautissuojia ilmaiseksi alle 18v. Puhutaanhan meilläkin mediassa, että täällä hyvinvointivaltiossa on ns. kuukautisköyhyyttä.
Näin, jaetaanhan ehkäisyynkin jo pillereitä ja kondomeja terkkareiden kautta, mutta kyllä kuulautissuojat tulisi olla tasa-arvonkin nimissä ilmaisia ainakin alaikäisille, miksei naisille yleensäkin.
Millainen suhde aloittajan tyttären kaverin vanhemmilla on? Voisiko tytön äitiin ottaa yhteyttä, että saisivat nämä kuukautisasiat järjestykseen.
Läpivuodon sai estettyä palalla elmukelmua. Sen päälle sitten talous ja wc- paperista side. Kaksi talouspaperia taitettiin haarojen levyiseksi pötkyläksi. Tähän ympärille kierrettiin wc-paperista siivekkeet. Alkkareiden ja paperi-siteen väliin elmukelmu. Kävellessä ja liikunnassa piti olla tarkkana, koska joskus paperi side saattoi hajota ja pudota lahkeeseen.
Kysy tytöltä kun hän on teillä seuraavan kerran, eikö hän ole uskaltanut kertoa isälle (tarjoudu olemaan yhteydessä isään), vai onko isä niitä vihamielisesti suhtautuvia vanhempia (tee lastensuojeluilmoitus), eikö isä anna tytölle rahaa siteisiin ja muuhun tarpeelliseen vai onko rahaa mutta tyttö ei kehtaa ostaa itse. Mahtaako isä hankkia tytölle rintaliivejäkään?
Ota luottamuksen osoituksena, että tyttö kääntyi sun puoleen. Juttele oman tyttäresi kanssa tästä ja suunnitelkaa yhdessä, miten toimitte. Kannattaa kysyä tytöltä, millaiset välit on isään näissä asioissa ja jos hän haluaisi apua asian hoitamisessa. Oot hyvä ihminen kun autat nuorta naista näissä asioissa.
Jaha, menkkahullu on löytänyt uuden tulokulman aiheeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.
Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?
Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.
Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.Sijoittiko ne sun lapsilisät, jos ei ollut varaa antaa 3 euroa kuussa sulle siteiden ostoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin, jaetaanhan ehkäisyynkin jo pillereitä ja kondomeja terkkareiden kautta, mutta kyllä kuulautissuojat tulisi olla tasa-arvonkin nimissä ilmaisia ainakin alaikäisille, miksei naisille yleensäkin.
Juu. Ja miehille pitää saada ilmainen asevelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kannattaa nuoren tehdä itsestään lasu, jos ei saa rahaa kuukautissuojiin tai siteitä kotoa. Sillä tuollaisessa perheessä tapahtuu taatusti muutakin pahaa.
Kai se tyttö tapaa äitiään välillä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja huomatkaa että kuukautisköyhyys ei tarkoita rahallista köyhyyttä. Vaan sitä että lapsi ei saa suojia kotoa tai rahaa suojiin. Joillakin se on toki myös rahakysymys.
Olen tuo ekalla sivulla kirjoittanut varakkaan perheen lapsi jolle ei annettu rahaa siteisiin, jolle ei ostettu siteitä ja jonka piti monta vuotta pärjätä vessapaperilla. Tämä oli tavattoman yleistä 80-luvulla, osin vielä 90-luvullakin, eikä tänäänkään ole vielä ohitse.
Joku tuolla yritti mitätöidä tän kokemukseni sillä että ”vain aniharvalla on psykopaattivanhemmat kuten sulla”. Tuo on väärin ajateltu. Vanhempani oli tylyt ja ilkeät mutta ei psykopatit. Jos ajattelee että tuo on vain psykopaattien ongelma ja tosi harvinaista, on VÄÄRÄSS. Koska tuo oli tavattoman yleistä, erittäin tuttua monelle. Syyt oli ehkä eri perheissä erit, esim meillä se oli vain tabu, ei ollut mitään uskovaisuutta tms rajoitetta.
Mulle ei siis ostettu suojia, mutta sitten kaksinaismoralistisesti karjuttiin ja huudettiin tahroista ja ohivuodoista. Verisistä lakanoista äiti huusi ja raivosi. Opin pesemään alushousut salaa illalla muiden mentyä nukkumaan lavuaarissa, ja kuivatin ne sängyn pohjan alla ritiläsäkeiden väliin viritetyllä narulla. Ei voinut kuivattaa muualla, kun olisi taas karjuttu ja haukuttu verisistä tahroista.
Tajutkaa siis että tämä oli yleistä silloin ja tällaista on vielä tänäänkin. Ymmärrän että itseä helpottaa jos leimaa tämän ääriharvinaiseksi psykopattivanhempien touhuksi - mutta se on vain silmien sulkeminen totuudelta.
Lukekaa joskus ajan kanssa ketju ”70-luvun äitien lapset, oliko teillä muilla samanlaista”. Siellä on TUHANSIA viestejä tästä samasta naiseuteen liittyvästä ivasta, pilkasta, kuukautishäpeästä, lasten alushousujen tutkimisesta ja tahrojen pilkkaamisesta, jatkuen rintojen kasvun pilkkaamiseen ja seksuaalissävytteiseen oman lapsen kommentointiin.
Oli todella valtavan erilaista kasvaa naiseksi 80-luvulla kuin mitä on nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit soittaa isälle. Paitsi tietenkin jos hän on joku hullu rikollinen, joka voi suuttua.
Suuttua mistä? Että hänen lapsellaan alkavat normaalit, naisen kehoon kuuluvat toiminnot?
Niin. Tällaisia ihmisiä on. Mun vanhemmat esmes. Äiti huusi ja karjui kun kuukautiseni alkoivat enkä saanut siteitä (enkä rahaa siteiden ostoon). Ihan varakkaat vanhemmat, mutta kylmät, tylyt ja julmat.
Koko lapsuus/nuoruus eli ikävuodet 13-17 menin vessapaperilla, sanomalehdellä ja elmukelmulla. Vasta 17v sain kesätyöstä palkkaa ja sain ostettu siteitä. Tapahtui kasarilla siis. Ja usko pois, nykyään on vielä samaa, ei niin paljon mutta kuitenkin on.Sijoittiko ne sun lapsilisät, jos ei ollut varaa antaa 3 euroa kuussa sulle siteiden ostoon?
Vanhemmat oli varakkaita, ajatus vaan oli se että lapsi ei tarvitse tai ansaitse yhtään mitään. Kuljin ihan hirveissä poikaserkkuken vanhoissa vaatteissalin, äiti liihotteli turkki päällä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kannattaa nuoren tehdä itsestään lasu, jos ei saa rahaa kuukautissuojiin tai siteitä kotoa. Sillä tuollaisessa perheessä tapahtuu taatusti muutakin pahaa.
Vähän ohis mutta kukaan kaltoinkohdeltu tai varsinkaan pahoinpidelty lapsi ei uskalla tehdä itsestään lasua tai pyytää apua. Koska saa k0stoksi vielä pahemmin selkäänsä. Olin lapsena isäni pahoinpitelemä ja isä sähisi että t*ppaa jos koskaan kerron kellekään. En todellakaan uskaltanut kertoa missään ikinä. Sitten aikuisena moni on mulle tuhahtanut että tyhmä, mikset silloin tehnyt lasua itsestäsi! No en tehnyt en, koska halusin säilyä hengissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.
Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.
Et ole ainakaan kaverini, sillä hän hankki ajokortin ja auton. Itse toki maksoi. Ilmeisesti hyvin yleistä ollut tämäkin, että perheen tyttö ei saa mitään, edes siteitä ilmaiseksi, mutta poikaa hemmotellaan aivan ylen määrin.
Tämä on kyllä ihme juttu että miksi tyttöjä sorsitaan? Omat vanhemmat olivat suht tasapuolisia, mutta huomasin samaa että veljelle ostettiin vähän mitä tämä pyysi, kallistakin tavaraa vaikka meidän piti olla köyhiä. Hänelle myös liikeni useamman kerran vuodessa satanen tai pari vaatteisiin kun taas minä sain rukoilla kerran vuodessa että saisin 20€ Vaatteita varten. Härskein oli kerta kun olimme isoveljen kanssa jäämässä kotiin kun vanhemmat lähtivät matkalle ja minulta vaadittiin että jos tuliaisia haluan minun piti pitää huusholli kunnossa ja tehdä ruokaa meille molemmille kun veljeni sai olla ilman mitään vastuita. No skun vanhempani palasivat niin heillä oli veljelleni dvdboxeja ja pelejä ja minulle tuotiin puoliksi syöty karkkipussi koska rahat ei riittäneet minuun veljeni tuliaisten jälkeen. Asia ihmetytti silloin ja ihmetyttää edelleen kun näyttää olevan yleistä tämä perheen tyttöjen sorsiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja huomatkaa että kuukautisköyhyys ei tarkoita rahallista köyhyyttä. Vaan sitä että lapsi ei saa suojia kotoa tai rahaa suojiin. Joillakin se on toki myös rahakysymys.
Olen tuo ekalla sivulla kirjoittanut varakkaan perheen lapsi jolle ei annettu rahaa siteisiin, jolle ei ostettu siteitä ja jonka piti monta vuotta pärjätä vessapaperilla. Tämä oli tavattoman yleistä 80-luvulla, osin vielä 90-luvullakin, eikä tänäänkään ole vielä ohitse.
Joku tuolla yritti mitätöidä tän kokemukseni sillä että ”vain aniharvalla on psykopaattivanhemmat kuten sulla”. Tuo on väärin ajateltu. Vanhempani oli tylyt ja ilkeät mutta ei psykopatit. Jos ajattelee että tuo on vain psykopaattien ongelma ja tosi harvinaista, on VÄÄRÄSS. Koska tuo oli tavattoman yleistä, erittäin tuttua monelle. Syyt oli ehkä eri perheissä erit, esim meillä se oli vain tabu, ei ollut mitään uskovaisuutta tms rajoitetta.Mulle ei siis ostettu suojia, mutta sitten kaksinaismoralistisesti karjuttiin ja huudettiin tahroista ja ohivuodoista. Verisistä lakanoista äiti huusi ja raivosi. Opin pesemään alushousut salaa illalla muiden mentyä nukkumaan lavuaarissa, ja kuivatin ne sängyn pohjan alla ritiläsäkeiden väliin viritetyllä narulla. Ei voinut kuivattaa muualla, kun olisi taas karjuttu ja haukuttu verisistä tahroista.
Tajutkaa siis että tämä oli yleistä silloin ja tällaista on vielä tänäänkin. Ymmärrän että itseä helpottaa jos leimaa tämän ääriharvinaiseksi psykopattivanhempien touhuksi - mutta se on vain silmien sulkeminen totuudelta.
Lukekaa joskus ajan kanssa ketju ”70-luvun äitien lapset, oliko teillä muilla samanlaista”. Siellä on TUHANSIA viestejä tästä samasta naiseuteen liittyvästä ivasta, pilkasta, kuukautishäpeästä, lasten alushousujen tutkimisesta ja tahrojen pilkkaamisesta, jatkuen rintojen kasvun pilkkaamiseen ja seksuaalissävytteiseen oman lapsen kommentointiin.
Oli todella valtavan erilaista kasvaa naiseksi 80-luvulla kuin mitä on nyt!
Tästä pitäisi puhua enemmän, kuten ylipäätään siitä miten törkeästi suuret ikäluokat lapsiaan kohteli ja ”kasvatti” (lue: nöyryytti ja häpäisi).
Mutta tämä asia pulpahtaa lehtiin ja mediaan vasta kun ne suuret ikäluokat kupsahtaa. Katsotaan 10v päästä, asia nousee aivan varmasti päivänvaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri joutui itse maksamaan siteet ja tamponit (teki siivoushommia koulun ohella). Pikkuveli sai kaikki pelit ja vehkeet vanhempien maksamana mitä vaan keksi haluta.
Meillä joskus oli kuukautissuojia, joskus ei. Joskus äiti ei tuonut kaupasta, vaikka olisin kirjoittanut sen kauppalistaan. Äiti myös yhä tänä päivänä "valittaa" siitä kun minulla alkoi liian aikaisin kuukautiset ja murrosikä... En tiedä mitä minun olisi pitänyt asialle tehdä vai tarkoittaako hän että hävetä pitäisi? Itseään hänen pitäisi hävetä kun ei ole ollut kartalla ajoissa, että ala-asteella olevallekin tytölle voi kuukautiset tulla, oli vanhemmat henkisesti valmiita tai ei.Meillä sama juttu, siivoustöitä koulun ja lukion päälle ja mainosten jakoa. Siteet olivat tabu ja hankittava itse. Muistaakseni vain ensimmäisen paketin äiti hankki, mutta sen jälkeen asiasta ei puhuttu, tai annettiin ymmärtää asian häpeällinen luonne, ja että homma on itse ratkaistava. Pikkuveli sai tietokoneet, pelit sun muut härvelit kyllä tuosta noin vain, samoin lukiokirjat maksettiin hänelle ja ajokortti, jopa auto. Itse en saanut mitään noista, lukiokirjat maksoin itse kesätyörahoilla ja ajokorttia ei ole vieläkään.
Et ole ainakaan kaverini, sillä hän hankki ajokortin ja auton. Itse toki maksoi. Ilmeisesti hyvin yleistä ollut tämäkin, että perheen tyttö ei saa mitään, edes siteitä ilmaiseksi, mutta poikaa hemmotellaan aivan ylen määrin.
Tämä on kyllä ihme juttu että miksi tyttöjä sorsitaan? Omat vanhemmat olivat suht tasapuolisia, mutta huomasin samaa että veljelle ostettiin vähän mitä tämä pyysi, kallistakin tavaraa vaikka meidän piti olla köyhiä. Hänelle myös liikeni useamman kerran vuodessa satanen tai pari vaatteisiin kun taas minä sain rukoilla kerran vuodessa että saisin 20€ Vaatteita varten. Härskein oli kerta kun olimme isoveljen kanssa jäämässä kotiin kun vanhemmat lähtivät matkalle ja minulta vaadittiin että jos tuliaisia haluan minun piti pitää huusholli kunnossa ja tehdä ruokaa meille molemmille kun veljeni sai olla ilman mitään vastuita. No skun vanhempani palasivat niin heillä oli veljelleni dvdboxeja ja pelejä ja minulle tuotiin puoliksi syöty karkkipussi koska rahat ei riittäneet minuun veljeni tuliaisten jälkeen. Asia ihmetytti silloin ja ihmetyttää edelleen kun näyttää olevan yleistä tämä perheen tyttöjen sorsiminen.
No ihan yleisesti 80-luvulla oltiin sitä mieltä että poika on arvokkaampi ja tärkeämpi kuin tyttö, ja kaikki pojan haluamat asiat tärkeitä ja merkittäviä, kun taas tytön haluamat asiat hömppää ja turhuutta. Omat vanhemmat ihan päin näköä sanoi että poika on paljon rakkaampi ja tärkeämpi. Sille menee perintökin, mut on jätetty perinnöttä, koska kuulemma perintö pitää jättää pojalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Ja miehille pitää saada ilmainen asevelvollisuus.
Johan se on, saavat jopa päivärahaa munkin ostoon.
Kyllä joku systeemi (joku muu kuin lasu) pitäisi olla tätä kuukautisköyhyyttä poistamaan. Siis juuri sitä että vanhemmat ei osta/anna rahaa siteisiin.
Ihan avoimesti jaettavana ne ei voi olla, silloin aina ahneet lokit hyökkää ja vie kaiken. Mutta joku sellainen jakelutapa missä olisi pieni kynnys. Vaikka tyttöjen liikunnanopelta pyytäisi. Tai koulukuraattorilta. Siis joku taho joka olisi helposti saatavissa koulussa tms, josta nuori saisi siteitä itselleen ilman että pitäisi täyttää nöyryyttäviä kaavakkeita ja selvityksiä.
Tuskin se lapsellisuutta on, jos kaikilla ei ole ollut sadisteja vanhempina ja sossukin oli erilainen kasarilla.