Isovanhempien rahalahjoitukset lapsenlapsille, lapsenlapsia eri määrä sisarusten kesken
Eli tällainen kysymys. Nyt kun toinen vanhemmista on kuollut ja sisarusten kesken on tullut kränää erinäisistä lahjoituksista, muun muassa lapsenlapsille tehdyistä tilisiirroista. Mites kun lapsilla on eri määrät lapsia? Yhdellä 4, yhdellä 2 ja yhdellä yksi. Niin voidaanko katsoa (juridisesta vinkkelistä), että tämä lapsi jolla on eniten lapsia on myös rahallisesti saanut eniten (vaikka rahat menneetkin lapsenlapsille)?
Kommentit (37)
Meinaatko, että mummo suosisi yhtä lapsenlapsistaan vain siksi, että hänellä ei ole sisaruksia? Kun kaikki serkukset menevät mummolaan, niin ainoa lapsi saa kokonaisen pullan ja täyden lasin mehua, kaksilapsisen perheen lapset puolikkaan pullan ja puoli mehulasillista ja kolmelapsisen perheen lapset jakavat pullan kolmeen osaan ja juovat mehua vain kolmasosan lasista?
Siis ap:n kaltaisia ihmisiä on oikeasti olemassa muitakin kuin vain minun sukulaiseni. En tiedä mitä sanoisin! Isovanhempani antoivat meille lapsenlapsille 1000 € rahaa per nenä. Yksi tädeistäni sitten väitti, että hän on saanut vähemmän kuin muut, koska hänellä on yksi lapsi ja muilla kaksi tai kolme. Minun ymmärrykseen ei mahtunut se, että millä tavalla hän sai vähemmän kuin muut, koska jokaiselle lapsenlapselle annettiin tasan sama summa.
Lapsenlapselle lahjoitetut rahat eivät kuulu lapselle (lastenlasten vanhemmalle), joten lapsi ei ole saanut rahaa lahjoituksina, jota viitaisiin huomioida perinnönjaossa.
Henkilö saa lahjoittaa rahojaan kenelle haluaa, eikä tarvitse lahjoittaa tasa-puolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siis ap:n kaltaisia ihmisiä on oikeasti olemassa muitakin kuin vain minun sukulaiseni. En tiedä mitä sanoisin! Isovanhempani antoivat meille lapsenlapsille 1000 € rahaa per nenä. Yksi tädeistäni sitten väitti, että hän on saanut vähemmän kuin muut, koska hänellä on yksi lapsi ja muilla kaksi tai kolme. Minun ymmärrykseen ei mahtunut se, että millä tavalla hän sai vähemmän kuin muut, koska jokaiselle lapsenlapselle annettiin tasan sama summa.
Kai selititte tädille, että hän ei ollut saanut mitään, vaan lapsenlapset?
joku lapsi saa apua opiskeluun ja apua lastenhoitoon,ei siitä kannat juridiikkaa etsiä.. Jossakin erheessä nuoripari asuu isovanhempien kanssa vaikka 15 vuotta ja saa kaiken rahan mummolasta. Ei siinä toisilla ole paljon mitään sanomista.
Satasten tilisiirrot eikä tonnikaan ole muuta kuin veroton lahja sille lapselle. Olipa se lahjoitus kissatalolle tai lapselle se on vain pois perikunnalta eikä lasketa
Vierailija kirjoitti:
Tuo isovanhempien rahanjako on monesti sellaista pelleilyä jolla saadaan lapset ja lapsenlapset kyykkyyn. Ja suvun välit huonoksi.
Aika narsistinen maailmankatsomus, jos ei ymmärrä eroa itsensä ja lastensa välillä, vaan kuvittelee perinnönkin kulkevan "itsensä kautta"...
Anna kun arvaan, teillä on astetta riitaisampi suku?
Onneksi kun itse kuolen,ei jää perintöä mutta ei velkaakaan! Joten ei kukaan tappele ,mistään mitään!Jokaisen oma asia on henkilökohtainen, jos omaisuutta:Mitä kullekin antaa tai jättää perinöksi.
Jokainen voi tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa ja lahjoittaa sopivaksi katsomiaan summia kenelle haluaa lahjavero huomioiden.
Sen sijaan, että keskittyy kyyläämään isovanhempien rahankäyttöä voisivat jokaiset vanhemmat keskittyä omaan vaurastumiseensa siten, että on sitten kuoleman koittaessa jättää omille lapsilleen perinnöksi rahaa niin että riittää. Eikä tarvitse niin harmitella ja mietiskellä lasten serkkujen rahatilannetta.
Tottakai jokaiselle lapselle saman verran rahaa. Kannattaa tehdä lisää kersoja, niin tulee teillekkin enemmän💁♀️ kuka helkkari jaksaa edes kysellä näin typeriä...
Ymmärrän monilapsisten vanhempien kannan, että ei ole epäreilua ja toisaalta yksilapsisten, että on. Kun jokainen katsoo vain omasta näkövinkkelistään. Satasille ja parille tonneilleaan ei väliä, mutta kun aletaan jakamaan joka kolmas vuosi 4000-5000 euroa ja siirtämään isompaa omaisuutta yli sukupolven...
Mistä kumpuaa lähtökohtainen olettamus, että isovanhempien rahat kuuluvat meille?
Kunpa vaan kaikki ikääntyvät käyttäisivät rahat pitkälti itseensä.
Sanon näin siitäkin huolimatta, että elämme taloudellisessa kurimuksessa ja pieni rahalisä helpottaisi elämäämme kummasti. Ja sitä rahaa/omaisuutta on vanhuksillamme enemmän. Se on heidän rahaansa.
No tuo on ihan pieni määrä jos on eri määrä kakaroita mutta kun minulla ei ole yhtään lapsia ja sisarella viisi niin minun kaikki perintöosuudet menee sisarusten lapsille kun niitä ennakkoon jaetaan. En siis saa mitään lapsettomana ja mieheni ihmettelee kun hän on saanut jo kahdet perinnöt lapsettomana.
Sisar eikä yksikään hänen lapsistaan ei käy töissä kun ei tarvitse ja he vievät minun perintöosuudenkin ihan kaikki. Ei ole järkeä töissä käydä kun joku pelkästään naimalla saa ihan tyhjästä ihan kaiken. Sisar työttömänä mulle vain vittuili että ota kaksi työtä ja raada enemmän sillä eläessään saa kukin lahjoittaa omaisuutensa kenelle haluaa. Hän on itse vain naimalla tienannut, ansainnut kaikki tekemättä päivääkään töitä.
Lapset samaan perheeseen eivät synny tasa-arvoisina vaan sielläkin hierarkia, arvojärjestys määrittelee kuka on arvokkaampi ja kuka on arvoton.
Ne ovat mummun ja papan rahoja, ja eläessään saavat lahjoittaa ihan kenelle haluavat. Jos/kun jotain on jäänyt yli kun kuolevat, niin silloin on lasten, miniöiden ja vävyjen aika riidellä perinnöstä.
Onkohan AP:llä nyt iskenyt päälle kateus ja ahneus? Tasaisempaan jakoon on olemassa tietysti yksi keino, jota pääministeri Rinne suositteli aikanaan.: lapsentekotalkoot! Ei siis muuta kuin lapset tekemään tasapuolisesti lisää lapsukaisia ja veron- sekä eläkkeenmaksajia!