Lapset vie kaiken energian eikä sitä riitä enää parisuhteelle
Meillä on kaksi pientä lasta, joista olen pääasiallisessa vastuussa sillä mies tekee paljon pidempää työpäivää kuin minä. Meillä ei ole tukiverkkoja joten en juurikaan saa omaa aikaa. Lapset on minusta ihania kyllä mutta aika vilkkaita ja niin pieniä että pitää koko ajan olla silmät selässäkin heidän kanssaan. Minulla menee aivan kaikki energia lapsiin (ja työhön) eikä illalla vain ole yhtään mitään energiaa jäljellä miehen asioihin tai parisuhteelle, jaksan lasten nukahdettua vain raahautua nopeaan suihkuun, tyhjentää hetken aivojani selaamalla kännykkää ja sitten kaadun sänkyyn.
Mies on kiukkuinen kun en panosta häneen, ei suostu hyväksymään että minulla ei ole enempään energiaa eikä toisaalta suostu olemaan enemmän lasten kanssa että saisin joskus iltapäivisin tai viikko loppuisin levätä. Meillä on suunnilleen eroriita meneillään asiasta, hän on minulle vihainen kun minulla ei ole energiaa ja minä hänelle loukkaantunut kun hän ei ymmärrä minua yhtään.
Help?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Jää pois töistä
Samaa ehdotan. Jos tulosi eivät kerran ole kovin kummoiset, niin miksi ihmeessä käyt töissä, kun lapset ovat noin pienet? Isomman voi laittaa muutaman kerran viikossa kerhoon ja pienemmän kanssa saa silloin olla rauhassa. Sellaisia hetkiä pienempiä ei ole varmasti ikinä kokenut, että olisi ollut äidin silmäterä yksin, vaan siinä on ollut aina toinen pomppimassa ja viemässä huomion.
Onko miehen toinen työpaikka ihan välttämättömyys vai pitäisikö mielummin niitä kuluja vaikka asumisen suhteen pienentää muutaman vuoden ajaksi? Jotenkin tuntuu, että mies ei edes halua olla perheensä kanssa, joten pitää kysyä häneltä suoraan miksi kotona oleminen on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia lapsiperhe elämää. Voit huomioida ihan pikku asioilla kun käyt kaupassa osta miehelle suklaa patukka ja sujauta työ laukkuun lapun kanssa missä lukee olet rakas.
Voit laittaa tekstiviestinä jonkun kivan rakkausrunon töihin.
Tehdä illalla miehelle vaikka pikaisen niska tai jalkahieronnan, tai ihan vaan antaa pelkän pusun, tää onnistuu lasten ollessa jaloissa pyörimässä..
Miten helvetissä tuo on mahdollista ,kun on ihan rättipoikki . Mitä se mies tekee tilanteen eteen, kun ei ole niin väsynyt . Näinen tekee lyhyempää työpäivää +lisäksi tekee lasten kanssa iltahommat ja ruuat.
Pitäisi miehen tehdä lisää kotihommia,koska ei ole väsynyt.
Ei auta muu ,kuin ap:een tehdä TEIDÄN PERHEEN SÄÄNNÖT.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syytä sua mistään mutta olisi hyvä saada tilanne paremmin tasapainoon oman jaksamisesi kannalta. Vaikkapa maksettua hoitoapua ja aktiivinen pyrkimys opettaa lapset leikkimään myös keskenään tai yksin. Minkä ikäisiä lapset on?
Lapset on 1v 11kk ja 3v 11kk. Ei meillä ole juuri rahaa lastenhoitoapuun, ollaan jkv jouduttu sitä käyttämään jos minulla pakollinen meno mutta ei minun rentoutumisia varten ole sellaiseen rahaa vaikka haluaisikin. Ei olla mitään isopalkkaisia ja asumiskulut on aika suuret. Ap
Ap, sitten ymmärrän ihan täysin. Lapset on vielä tosi pienet. Vuoden, kahden päästä helpottaa jo kovasti!
Mielestäni tässä on isokin ongelma ap:n jaksamisen kanssa. Ilmeisesti ap on nuori nainen ja jos työpäivä ja arki lasten kanssa vie voimat, niin terveydessä on jotakin vikana. Rikkinäisistä öistä ap ei ole valittanut mitään, joten yöt menevät ilmeisesti aika kivasti.
Kannattaa siis hieman miettiä omaa terveyttään, kuntoaan, syömisiään ja pään sisäisiä asioita. Itseensä kannatta sijoittaa aikaa ja rahaakin. Pankkiin voi mennä sopimaan itselle edullisimmista raha-asioista ja kenenkään ei ole pakko nääntyä. Ellei sitten itse halua, mutta se on jo toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia lapsiperhe elämää. Voit huomioida ihan pikku asioilla kun käyt kaupassa osta miehelle suklaa patukka ja sujauta työ laukkuun lapun kanssa missä lukee olet rakas.
Tehdä illalla miehelle vaikka pikaisen niska tai jalkahieronnan, tai ihan vaan antaa pelkän pusun, tää onnistuu lasten ollessa jaloissa pyörimässä..Miten helvetissä tuo on mahdollista ,kun on ihan rättipoikki . Mitä se mies tekee tilanteen eteen, kun ei ole niin väsynyt . Näinen tekee lyhyempää työpäivää +lisäksi tekee lasten kanssa iltahommat ja ruuat.
Pitäisi miehen tehdä lisää kotihommia,koska ei ole väsynyt.Ei auta muu ,kuin ap:een tehdä TEIDÄN PERHEEN SÄÄNNÖT.
Niin pitäisi tehdä, mutku mutku mutku...
Mies ei varmaan edes tiedä, että ap:lla on ongelmia. Mitä nyt ap ei jaksa levittää reisiään, mutta sen asian mies ajattelee kohdistuvan vain itseensä. Mies saattaa ajatella ap:n olevan häntä vastaan tällä tylyllä käytöksellään. On ap ja lapset vastaan mies. Ei ole meidän perhettä ja meidän kahden parisuhdetta. Keskustelu auttaisi, mutku...
Ymmärräthän, että nuo vuodet menevät oikeasti nopeasti ja kohta aikaa riittää jo muuhunkin. Sano se miehellekin, jos hän ei sitä osaa ajatella.
Tilanne on aina tuo sama, mies on uppoutunut tekemään ylipitkää päivää töissä koska se on sosiaalisesti hyväksytty syy paeta vastuuta perheessä ja nainen kantaa huonoa omaatuntoa siitä ettei yksin jaksa hoitaa lapsia, kotia, lasten asioita, sosiaalisten suhteiden ylläpitoa ja tyydyttää marisemaan alkaneen miehen tarpeita. NO EI TARTTEKAAN JAKSAA. Mies ottaa puolet perhettä koskevasta taakasta 40 tunnin työviikon jälkeen tai hoitaa vastuunsa muuten esimerkiksi ostopalveluina niin johan alkaa naiseltakin löytyä energiaa.
Miksi mies tekee kahta työtä ja sinäkin käyt töissä? Yksi työ pois. Joko niin että sinä jäät kotiin tai mies lopettaa toisen työn ja on kanssanne iltaisin kotona. Järjestäkää asuminen edullisemmaksi. Miehesi ei kyllä valitettavasti kuulosta kovin ymmärtäväiseltä, en tiedä saatteko mitään parannusta aikaan vai kyllästyykö hän lopullisesti ja jättää perhenne...
Miksi mies tekee kahta työtä? Normaalisti riittää, kun molemmat tekee yhtä työtä.
Mikä ehkäisy sinulla on ap? Hormonaalinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syytä sua mistään mutta olisi hyvä saada tilanne paremmin tasapainoon oman jaksamisesi kannalta. Vaikkapa maksettua hoitoapua ja aktiivinen pyrkimys opettaa lapset leikkimään myös keskenään tai yksin. Minkä ikäisiä lapset on?
Lapset on 1v 11kk ja 3v 11kk. Ei meillä ole juuri rahaa lastenhoitoapuun, ollaan jkv jouduttu sitä käyttämään jos minulla pakollinen meno mutta ei minun rentoutumisia varten ole sellaiseen rahaa vaikka haluaisikin. Ei olla mitään isopalkkaisia ja asumiskulut on aika suuret. Ap
Ap, sitten ymmärrän ihan täysin. Lapset on vielä tosi pienet. Vuoden, kahden päästä helpottaa jo kovasti!
Mielestäni tässä on isokin ongelma ap:n jaksamisen kanssa. Ilmeisesti ap on nuori nainen ja jos työpäivä ja arki lasten kanssa vie voimat, niin terveydessä on jotakin vikana. Rikkinäisistä öistä ap ei ole valittanut mitään, joten yöt menevät ilmeisesti aika kivasti.
Kannattaa siis hieman miettiä omaa terveyttään, kuntoaan, syömisiään ja pään sisäisiä asioita. Itseensä kannatta sijoittaa aikaa ja rahaakin. Pankkiin voi mennä sopimaan itselle edullisimmista raha-asioista ja kenenkään ei ole pakko nääntyä. Ellei sitten itse halua, mutta se on jo toinen juttu.
Ei kyllä tarvitse olla terveydessä mitään vikaa, jos uupuu siihen ettei ole koskaan vapaa-aikaa vaan kaikki aika menee lasten hoitoon tai työhön, tämä on ilmeisesti jatkunut jo pitkään. Eikä miehestäkään ole apua, vie vaan voimavaroja vaatimuksillaan. Ap voisi kysyä mieheltää että mitä tämä puolestaan tekee ap:n eteen, miksi sen huomioinnin pitäisi olla vaan yksipuolista? Myös miehen jaksaminen ihmetyttää, ei ole terveellistä tehdä niin paljon töitä ettei oikeasti koskaan ole kotona. Miten hänellä muka voi olla jotain harrastuksia joista keskustella, jos ei jää aikaa olla ikinä lasten kanssa?
Höpö höpö, älkää tehkö niitä lapsia liukuhihnalta jos heti alkaa olemaan vaikeaa. Minulla neljä ja pisin äitiysloma 1 kk, hoidan työt, kodin ja lapset, mies hengailee välillä kun kerkeää. Kauheeta urputtamista aina teillä. Eikä se seksi tossa vaiheessa kestä kuin 3 minsaa. Miehen joojoo mun tärkeät jutut kuuntelet ja sanot vain jep, hmm, tosi kiva ym. Olet vain kuuntelevinasi.
Mieluummin juttelisin mieheni kanssa kuin selaisin kännykkää.
Palkattu lastenhoitaja parin kuukauden välein?
Ja taas kerran. Älkää tehkö lapsia noin pienellä ikäerolla. Miksi helvetissä kaikki tekee kaks tenavaa just pahimmalla mahdollisella ikäerolla? Kun asiantuntijatkin sanoo että vähintään 3 vuotta ikäeroa on hyvä. Kaikki jotka tekee parin vuoden ikäerolla kersoja sanoo että se on vuosia ihan helvetin raskasta, ja sitten ehkä isona ovat kavereita tai sitten eivät ole. Kaveriksi ei kannata sisarusta tehdä, kavereita on naapurissa.
Jos ap teillä olisi vaan se esikoinen nyt siinä, niin hyvin ehtisit ja jaksaisit miehen kanssa jutella politiikkaa samalla kun esikoinen leikkisi omia leikkejään siinä olohuoneen lattialla tai omassa huoneessaan. Jopa kaksosten kanssa voi näin tehdä. Mutta ei kahden pienen mutta eri kehitysvaiheessa olevan kanssa.
Enpä minäkään hirveästi lasten nukkumaanmenon jälkeen jaksa mitään tehdä tai syvällisiä keskustella, enkä varsinkaan jaksaisi joka päivä olla kiinnostunut miehen harrastuksista, kun ei omillekaan hirveästi riitä aikaa ja energiaa. Ja minulla sentään on ihan osallistuva mies joka hoitaa suunnilleen puolet kotitöistä ja lapsetkin hieman isompia kuin ap:lla. Työt vie energiaa, aamuisin pitää herätä aikaisin ja lapset on päiväkotipäivän jälkeen aika tarvitsevia, vaikka osaavat ikäisikseen hyvin leikkiä myös omia juttujaan. Se, että menee ajoissa nukkumaan eikä ala hirveästi tehdä mitään lasten nukkumaanmenon jälkeen on nimenomaan sitä itsestään ja jaksamisestaan huolen pitämistä! Parisuhdetta hoidetaan jaksamisen ja tilanteen mukaan, meillä onneksi on myös osallistuvat isovanhemmat jotka toisinaan ottaa lapset hoitoon ja saadaan levätä.
Tsemppiä ap:lle, tilanne kuulostaa aika haastavalle! En valitettavasti usko, että lasten kasvaminen tuo merkittävästi apuja, tai ainakin parisuhde on jo aika loppu siinä vaiheessa kun lapset on niin isoja että hoitavat itse asiansa. Ainoa tapa selvitä tuosta on se, että molemmat ovat ns. samalla puolella ja tukevat toistensa jaksamista, eikä sekään välttämättä riitä jos tuo työtahti ajaa jomman kumman burnoutiin. Paras vaihtoehto olisi, että jompi kumpi, mieluiten mies vähentäisi työntekoa niin että jäisi enemmän aikaa perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on, eli kannattaisi jättää se kännykän selaaminen pois ja keskittyä oleelliseen. Kännykkä ei siitä mieltään pahoita, vaikka siihen ei kosketa kuukauteen yhtään. Mies pahoittaa mielensä varmasti, jos joku fb menee hänen edelleen.
Eli kavereiden ja ystävien jutut pitäisi tulla vasta oman perheen jälkeen. Perhe ja varsinkin se ikioma mies, oma rakas, lasten isä ja paras ystävä pitäisi olla ensimmäinen, jota huomioi, kun aikaa on. Sama järjestys pitäisi olla myös miehellä, eli perhe ja vaimo.
Työ vie aikansa arjesta, se on normaalia, mutta periaatteessa työpäivän ei pitäisi olla kuin kahdeksan tuntia. Miehen toinen työpaikka on oudompi juttu ja miehen pitää miettiä laittaako tämän työpaikan pois vai lähteekö perhe. Kummasta olisi helpompi luopua? Jos esimerkiksi asunnon lainat ovat mahdottomat, niin ne pitää muuttaa inhimilliseksi ja mahdollisiksi hoitaa. Tällaiset lainaneuvottelut ovat normaaleja ja se pitää ihan itse tajuta tehdä, pankki ei tule asiaa teille tarjoamaan. Ap:n työpaikka on myls vähän siinä ja siinä nyt, kun lapset ovat pieniä. He ovat pieniä vain hetken ja työpaikka on olemassa myöhemminkin. Lyhyt työpäivä on tietenkin ainoa mahdollinen keino.
Miksi mies ei suostu olemaan lasten kanssa? Et kai vain ole päsmäröinyt lastenhoitoa kokonaan itsellesi ja töninyt hänet muualle sotkemasta asioita?
Vierailija kirjoitti:
Tehdä illalla miehelle vaikka pikaisen niska tai jalkahieronnan, tai ihan vaan antaa pelkän pusun, tää onnistuu lasten ollessa jaloissa pyörimässä..
Miksi apn pitäisi tehdä enää yhtään mitään enemmän kuin tekee? Mies on idiootti ja itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Jää pois töistä
Ei, vaan mies pudottaa osan duuneistaan ja tekee kotona osansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on niin uupunut ettei jaksa edes jutella?