Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita

tuoksuyliherkkä
17.04.2021 |

Lokki-valaisin aloittaa

Kommentit (2007)

Vierailija
1941/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opittuani nyt miten tärkeää on omistaa tiettyjä brändituotteita, niin piti ihan tarkistaa, mitähän brändiä mun kahvimukit edustavat, kun ainakaan muumimukeja ne eivät ole. Pohjassa luki: microwave & dishwasher safe. Ei muuta. Hyvät mukit ovat, minulle mieluisat.

Vierailija
1942/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vastaus pistää miettimään, että mikä on sitten se ero yläluokkaan?

Well yläluokalla isommat ja kalliimmat asunnot.

Enemmän sijoituksia ja sijoitusasuntoja.

Autot myös parempia ja uudempia.

Koulutustaso on KESKIMÄÄRIN myös korkeampi.

Korkeampi sivistystaso.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Keskiluokan määrittely:  vapaus yleensä valita jotakin eikä vain selvitä hengissä päivästä toiseen. Keskiluokkaisuudessa on kyse elämänhallinnasta ja turvasta. Keskiluokkaisella ihmisellä on koulutus, vakituinen työ ja omistusasunto. Eläkkeellä hän nauttii työeläkettä."

Edellä oleva professori J Siltalan keskiluokkamäärittely on mielestäni osuva.

Ehkäpä niitä statussymboleita voisi olla omistusasunto arvostetulla asuinalueella.

Tuntuu että merkkivaateiden aika alkaa olla ohitse, nyt arvostetaan ekologisia vaatteita, jotka kestävät.

Itse kannatan kotimaisten tuotteiden ostamista.

Yksi statussymboli voisi olla arvokas taide-esine.

Tuon Siltalan määritelmän mukaan olisin siis Keskiluokkainen. Statussymboleja en ole hankkinut. Tai myönnän, torppa voidaan kai jotenkin luokitella omakotitaloksi? Vaikka eräs duunari kerran ihmettelikin, että et kai sä nyt siinä mökissä asu?! Ja autosta kuulin jälkikäteen, että se olisi joku ökyjuttu, vaikka ihan japsimerkki se vaan on eikä edes mikään kovin suosittu, eikä mun tietämäni mukaan ole mikään sellainen, joka on tarkoitettu näyttäytymiseen tai edes miellettäisiin sellaiseksi. Mutta tuo että on melko turvattu toimeentulo ja sitä on vielä lisäturvattu säästämällä pahan päivän varalta. Jos se on keskiluokkaista, niin siihen luokkaan kuulun, ehdottomasti.

Kyllä, tuo on nimenomaan se määritelmä. Turvattu toimeentulo, mahdollisuus valita ja se valinta voi sit osua halpaan torppaan tai kalliimpaan taloon ihan mieltymysten mukaan (jos on lapsia niin toki se koulu on usein olennainen valinnan kannalta), auto joka mielletään luotettavaksi ja erityisesti pahan päivän varalle säästäminen. Statussymbolit on vaan pintaa, eikä tavaran ostaminen vain statuksen vuoksi ole niinkään keskiluokkaista.

Sitä valitsemisen mahdollisuutta vain on selvästi vähemmän alemmassa keskiluokassa kuin paremmin toimeentulevilla. mutta muuten juu, olen samaa mieltä.

Vierailija
1944/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaisuus: Ei palkkatuloja, vaan elämäinen perustuu pääomatuloihin. Ollaan pihalla monista käytännön asioista, kuten vaikkapa puusaunan lämmityksestä. Silti voidaan ostaa esim. talo maalta, koska avoimista ikkunoista ulos kantautuva flyygelin ääni on "ihana". Kulttuuriharrastuksia. Suvussa akateemikkoja, hömpsähtäneitä rikkaita erakkoja ja pakosti ainakin yksi skitsofreenikko. Taustalla sekava kokoelma akateemisia opintoja eli tutkinto, jolla ei käyttöä työelämässä. 

Vierailija
1945/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kommentoia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.

Omakotitalon kylkeen jättimäinen, ruma "terde", ja siihen terassi lasitukset ja valokate, ja sitten vielä säteilylämmitin että on mahdollista "jatkaa terassikautta pitkälle syksyyn".

Eli siis ulkonakin (pihalla, terassilla) halutaan olla kuten sisätiloissa. Tai jotain kasvihuonettahan tuollaset lähinnä muistuttaa.

Tai jos ei se "terde" ole katettu, niin sitten hermoillaan miten on ~40 neliötä terassin lauta permantoa joka vuosi puuöljyttävänä ja hammastikulla raaputettava sammaleet sieltä rakosista...

Eiks olisi helpointa ja halvinta vaan olla sisällä, maata siinä olkkarin sohvalla ja tintata sitä kaljaa siinä?

Ei ole minun mieleen tuollaiset terassit tosiaankaan, eikä ikinä tule minun talon kylkeen sellaista.

Ei niitä rakoja tartte raaputtaa kun ne laudat kuuluu asentaa toisin päin. Melkein kaikki laittavat ne väärin päin. Siksi justiinsa rakopuoli alaspäin, koska niihin tarttuu kaikki hiekka ym.

No sä voit laittaa ne laudat ihan kummin päin vaan, mutta minä haluan ulkona ollessani myös tuntea olevani ulkona, eli olla vaikka piha nurmikolla paljain jaloin.

Sisällä, talossa on lattiat. Lautaa, parkettia, korkkimattoa. "ulkona", pihalla puutarhassa ei ole lattiaa, seiniä, eikä kattoa. Se juuri on se ero vs. "sisällä".

Siksi ei tule mulle mitään "terdeä". Ikinä.

Vierailija
1946/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä merkitystä jollekin on tällaisella keskustelulla?

Vierailija
1947/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksena treenaus puolimaratonille, naisten kymppiin, maratonille tai triathloniin. Tai joku polkujuoksu tms. Ylipäätään kestävyysurheilu.

Vierailija
1948/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksena treenaus puolimaratonille, naisten kymppiin, maratonille tai triathloniin. Tai joku polkujuoksu tms. Ylipäätään kestävyysurheilu.

Meidän firman varastoheput harrastaa mara ja puolimaratoneja....toimari kät perheen kanssa ruotsin risteilyllä....työntekijöitä n.120

Vierailija
1949/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino, Skoda Octavia, Iskelmäradio, aamuradiot, tyypin 2 diabetes, trikootunikat naisilla, miehillä ruutupaidat, Fresita, naiset käpylehmän mallisia, lintu- tai perhosaiheiset tatuoinnit nilkassa...

Vierailija
1950/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kommentoia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo, itserakennettu terassi, iso grilli ja palju. Terassilla pidetään juhlia, joihin kutsutaan toisia pariskuntia ja ehkä säälistä joku miehen ikisinkku kaveri, mutta ei koskaan sinkkunaisia. Naiset laittavat keittiössä salaattia ja juovat siideriä tai viiniä, miehet grillaavat ulkona ja juovat olutta.

Omakotitalon kylkeen jättimäinen, ruma "terde", ja siihen terassi lasitukset ja valokate, ja sitten vielä säteilylämmitin että on mahdollista "jatkaa terassikautta pitkälle syksyyn".

Eli siis ulkonakin (pihalla, terassilla) halutaan olla kuten sisätiloissa. Tai jotain kasvihuonettahan tuollaset lähinnä muistuttaa.

Tai jos ei se "terde" ole katettu, niin sitten hermoillaan miten on ~40 neliötä terassin lauta permantoa joka vuosi puuöljyttävänä ja hammastikulla raaputettava sammaleet sieltä rakosista...

Eiks olisi helpointa ja halvinta vaan olla sisällä, maata siinä olkkarin sohvalla ja tintata sitä kaljaa siinä?

Ei ole minun mieleen tuollaiset terassit tosiaankaan, eikä ikinä tule minun talon kylkeen sellaista.

Ei niitä rakoja tartte raaputtaa kun ne laudat kuuluu asentaa toisin päin. Melkein kaikki laittavat ne väärin päin. Siksi justiinsa rakopuoli alaspäin, koska niihin tarttuu kaikki hiekka ym.

No sä voit laittaa ne laudat ihan kummin päin vaan, mutta minä haluan ulkona ollessani myös tuntea olevani ulkona, eli olla vaikka piha nurmikolla paljain jaloin.

Sisällä, talossa on lattiat. Lautaa, parkettia, korkkimattoa."ulkona", pihalla puutarhassa ei ole lattiaa, seiniä, eikä kattoa. Se juuri on se ero vs. "sisällä".

Siksi ei tule mulle mitään "terdeä". Ikinä.

Terassilla on mukava istua kesällä ja juoda kahvit. Ei tarvise kantaa kahvikuopia pitkälle eikä haittaa sadekuurokaan. Auringon lämmittämöt laudat tuntuvat ihanalta paljain jaloin ollessa.

Vierailija
1951/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni keskiluokkaan kuuluminen näkyy siinä, että on mahdollisuus valita. Ostimme talon alueelta, jolla on hyvämaineinen koulu. Ostan kaupasta sitä juustoa, mitä haluan. Voin aloittaa työpäiväni klo 7 tai 8 tai jotain siltä väliltä. Pidän rutiineista ja opetan niitä myös lapsille; koulu täytyy hoitaa hyvin, liikuntaan ja nukkumiseen panostetaan, rahankäyttöä mietitään yhdessä, keskustellaan kotona säästämisestä ja sijoittamisesta.

Mun mielestä ennen kasia työpäivän aloittaminen ei oo keskiluokkaista. Tai voi olla mut ehkä sit periytyy duunaritaustasta. Minua ei ennen ysiä näy toimistolla, silloin kun siellä käyn.

Tuossahan näkyy juuri se vapaus valita; mihin kellonaikaan aloitat työpäiväsi. Itse aloitan klo 7:15 kesällä, 7:30 talvella, vaikka voisin mennä vasta kahdeksan jälkeen. Aikaiset aamut sopii paremmin omaan elämänrytmiini. -eri

Vierailija
1952/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksikaa nyt vi....... näiden aloituksien kanssa.

Vierailija
1953/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaisuutta on mielestäni se, että on saatanasti aikaa ja halua pyöriä miettimässä ja esittelemässä elämänsä hyvin epäkiinnostavia pieniä yksityiskohtia muille. Keskiluokkaisten naisten loputon pienten asioiden ja yksityiskohtien vatvominen, vertailu ja jakaminen somessa. Esimerkiksi ollaan etsitty vuositolkulla joka paikasta "meidän perheen vaativaan makuun ja käyttötapoihin täydellisesti istuvaa" astiastoa - voisi luulla ettei sellaista sitten tästä universumista löydy mut päädytään ostaan sitten Iittalan Kastehelmee.

Some on okt-raksaa, kalanruotoparkettia, peikonlehtiä, mustaa sisustusta. Merkit suomalaista designiä. Jota sitäkin on mietitty ja harkittu että se varmasti sopii omaan ainutlaatuiseen makuun ja koska halutaan tehdä vastuullisia ja pitkäikäisiä ratkaisuja. Kunnes sisustus menee taas vuoden päästä uusiksi. Koska vaihtelu.

Jossain kohtaa blogit oli suosittuja, ja silloin oli huvittavan paljon keskiluokkaiseksi mieltämieni naisten blogeja joista yllättävän moni oli nimeltään (oma nimi)'s lifestyle. Siellä sitten jaettiin jotain, mikä kuulosti omaan korvaan ihan tavalliselta arjelta mitä ehkä n. 2 miljoonaa muutakin suomalaista perhettä eli, mutta bloggaajalle se oli hohdokasta ja uniikkia lifestylea. Siellä jaettiin vinkkejä, joita kukaan muu ei varmaan koskaan tullut ajatelleeksi, vaikkapa pinaatin ja fetan lisäämistä makaronilaatikkoon tai vispipuuron tekemistä muusta kuin puolukoista.

Että sellaista on mielestäni keskiluokka - ihan tavallista elämää, mutta josta halutaan itse tehdä omissa puheissa vähän hienompi.

Vierailija
1954/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni vastaus pistää miettimään, että mikä on sitten se ero yläluokkaan?

Well yläluokalla isommat ja kalliimmat asunnot.

Enemmän sijoituksia ja sijoitusasuntoja.

Autot myös parempia ja uudempia.

Koulutustaso on KESKIMÄÄRIN myös korkeampi.

Korkeampi sivistystaso.

Yläluokalla on enemmän varallisuutta ja sille työssäkäynti on vapaaehtoista, tulot pääomatuloja. Yläluokka ei myöskään asu Espoon okt-alueilla, vaan Etelä-Helsingissä tai maaseutukartanoissa.

Vierailija
1955/2007 |
01.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkissi kirjoitti:

Ylipaino, Skoda Octavia, Iskelmäradio, aamuradiot, tyypin 2 diabetes, trikootunikat naisilla, miehillä ruutupaidat, Fresita, naiset käpylehmän mallisia, lintu- tai perhosaiheiset tatuoinnit nilkassa...

Ilmiselvä pienituloisen kuvaus eli joko työväenluokkaa tai tuilla elävä. Ei keskiluokkaa, johon kuuluu hillitty charmi, pah!

Vierailija
1956/2007 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaisuutta on mielestäni se, että on saatanasti aikaa ja halua pyöriä miettimässä ja esittelemässä elämänsä hyvin epäkiinnostavia pieniä yksityiskohtia muille. Keskiluokkaisten naisten loputon pienten asioiden ja yksityiskohtien vatvominen, vertailu ja jakaminen somessa. Esimerkiksi ollaan etsitty vuositolkulla joka paikasta "meidän perheen vaativaan makuun ja käyttötapoihin täydellisesti istuvaa" astiastoa - voisi luulla ettei sellaista sitten tästä universumista löydy mut päädytään ostaan sitten Iittalan Kastehelmee.

Some on okt-raksaa, kalanruotoparkettia, peikonlehtiä, mustaa sisustusta. Merkit suomalaista designiä. Jota sitäkin on mietitty ja harkittu että se varmasti sopii omaan ainutlaatuiseen makuun ja koska halutaan tehdä vastuullisia ja pitkäikäisiä ratkaisuja. Kunnes sisustus menee taas vuoden päästä uusiksi. Koska vaihtelu.

Jossain kohtaa blogit oli suosittuja, ja silloin oli huvittavan paljon keskiluokkaiseksi mieltämieni naisten blogeja joista yllättävän moni oli nimeltään (oma nimi)'s lifestyle. Siellä sitten jaettiin jotain, mikä kuulosti omaan korvaan ihan tavalliselta arjelta mitä ehkä n. 2 miljoonaa muutakin suomalaista perhettä eli, mutta bloggaajalle se oli hohdokasta ja uniikkia lifestylea. Siellä jaettiin vinkkejä, joita kukaan muu ei varmaan koskaan tullut ajatelleeksi, vaikkapa pinaatin ja fetan lisäämistä makaronilaatikkoon tai vispipuuron tekemistä muusta kuin puolukoista.

Että sellaista on mielestäni keskiluokka - ihan tavallista elämää, mutta josta halutaan itse tehdä omissa puheissa vähän hienompi.

Keskiluokkaisuutta on myös se, ettei todellakaan ole aikaa vatvoa jossain somessa pitkän kaavan mukaan tekemisiään, kun aika menee töissä, kotihommissa, harrastuksissa ja lasten harrastuskuskauksissa.

Vierailija
1957/2007 |
02.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purjehduskengät, Björn Borg-kalsarit, viinin maistelu, sojottava pikkusormi, kokoomuksen jäsenyys.

Vierailija
1958/2007 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija<br />

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on aateliset sukujuuret, akateeminen tutkinto ja se kulttuuriperintö, mutta ei kuitenkaan sellaista rahallista perintöä, jonka varassa voisi elellä taloudellisesti täysin huolettomasti, niin on paljon raskaampi taakka jäädä työttömäksi. Vanhemmilta saa tukea, mutta muut sisarukset kyllä pitävät huolen, että se on sitten ennakkoperintöä. Samalla joutuu kokemaan valtavaa häpeää, jollaista en usko, että alemmista sosiaaliluokista tulevilla on vastaavassa tilanteessa. yläluokkainen ei aian työllisty verkostojen avulla. Sellaiset lohkaisut, että kyllähän tekevä aina töitä löytää, ovat loukkaavia, kun sukujuuret ja korkeakoulututkinto estävät menemästä jonnekin Siwan kassalle tai siivoamaan. 

Tämä viimeisin kommentti on tosi outo. Miten sukujuuret ja korkeakoulututkinto estää menemästä töihin?

Ymmärrän tämän. Olen itse vanhasta ylemmän keskiluokan sivistysporvarisuvusta. Ensimmäinen maisteritutkinto ei työllistänyt, joten vaihdoin alaa ja aloitin uudella alalla ihan perustason tehtävästä, jota pääsee tekemään amiskoulutuksella. Voi sitä sukulaisten hiljaisen järkytyksen määrää! Sain useamman varovaisen kommentin, jossa tiedusteltiin olenko aikeissa mennä oikeisiin töihin :D Onneksi työkaverit (av-määritelmän mukaan varmaan duunareita ja alempaa keskiluokkaa) olivat huippuja, vaikka välillä tunsin joutuneeni johonkin rinnakkaistodellisuuteen, kun taustat olivat niin erilaisia. Monen kanssa olen edelleen ystävä, vaikka sittemmin olenkin siirtynyt paremmin suvulle sopiviin tehtäviin.

Vierailija
1959/2007 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyöräily, erityisesti maastopyöräily on erittäin keskiluokkainen hittiharrastus. Voi harrastaa kalliimmin tai halvemmin, osa ostaa vimpan päälle sähkömaasturin ja kuskaa sen auton katolla pyöräilymaastojen ääreen, osa tyytyy halvempaan mankeliin ja fillaroi lähimaastoissa ja lenkkipoluilla.

Vierailija
1960/2007 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole keskiluokkaisia kuin suomenruotsalaisissa. Hälsningar från Ankdammen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi