Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita

tuoksuyliherkkä
17.04.2021 |

Lokki-valaisin aloittaa

Kommentit (2007)

Vierailija
261/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ydinperhe. Ei koskaan uusioperhe.

Mites vaikka Jörn Donner? Ei ilmeisesti yläluokkainen, jos tämä määritelmäsi olisi totta. 

Jörn Donner ei koskaan elänyt varsinaisessa uusperheessä, jossa olisi ollut useiden vanhempien lapsia. Hänen ensimmäisen avioliittonsa lapset ovat n. 30 vuotta vanhempia kuin kolmannen liiton. Toinen liitto oli lapseton.

Ei varsinaisesti uusperhe, muttei myöskään perinteinen ydinperheidylli. Erosivathan Diana ja Charleskin. Voisi sanoa että avioeroja sattuu paremmissakin piireissä. 

Vierailija
262/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokan ja yläluokan erottaa toisistaa se että keskiluokkaisen ihmisen täytyy kovasti kaikella omistamallaan tehdä selväksi sitä eroa alaluokkaan. Täytyy näyttää siltä että on varaa asioihin, ja että menee hyvin.

Yläluokkainen voi pukeutua vanhoihin farkkuihin ja 20v vanhaan takkiin, koska ei tarvitse enää tehdä vaikutusta keneenkään. 

Kun ymmärtää etteivät ulkoiset asiat kuten asunto, auto, ammatti jne määritä ihmistä tai hänen varallisuuttaan, alkaa hahmottaa että tuo kaikki on vain pintaa.

Mulla on hyväpalkkainen ammatti, säästöjä ja sijoituksia, kovin vähän mitään näistä keskiluokkaisiksi määritellyistä asioista mitä ketjussa on mainittu. Ilmeisesti näytän sitten köyhältä, hui kamalaa. Onneksi tiedän ettei ihmisen varallisuutta voi päätellä siitä millaisella autolla hän ajaa. Tai jos, niin joskus jopa päinvastoin. Näyttävät kulissit on usein rakennettu velkarahalla.

En tunnista tätä stereotypiaa, jossa vanhan rahan yläluokka olisi ulkoisesti jotenkin kovin vaatimattomia. Työskentelen itse lakimiehenä keskittyen ns. family officeihin, eli ahlströmit, ehrnroothit, von rettigit ja muut on tullut tutuksi. Kyllä siellä raha näkyy ja sitä käytetään, vaikka tyyliin ei kuulukaan metrin korkuiset logot sen enempää kuin keskiluokallakaan. Nuoriso ahkerasti kaupittelee omia omistuksiaan suljetussa FB-ryhmässä, kun uudelle autolle on tarvetta ja niin edelleen (omistuksia ei voi myyd suvun ulkopuolelle). Ehkä joskus ennen vanhaan oli toisin, siitä en osaa sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivatko eronneet olla keskiluokkaisia, vai tipahtaako sitä avioeron myötä heti pois keskiluokasta? Entä swingeröinti? Onko keskiluokkaista toimintaa?

Riippuu tuloista.

Koen että oma eroni lopullisesti sinetöi myös eron keskiluokasta. Toki taloudellisen turvan osalta, mutta myös kun yksin lasten kanssa ja välillä jopa ilman lapsiaan elävä nainen on kuitenkin vähän epäilyttävä keskiluokkaan. Poikaystäväkin asuu toisessa kaupungissa, eikä edes uusiomiestä ole tulossa talouteen niin kauan kuin lapset siellä on, niin puuttuu sekä double income että perinteinen parisuhdemalli. Sanottakoon, että tätä en koe kummoiseksi menetykseksi.

Vähän mä kyllä tätä ihmettelen, kun erosin miehestä, enkä työpaikasta. Tulotaso on ennallaan, ja kulutkin on erittäin hyvin kurissa. Itseasiassa pärjään taloudellisesti paljon paremmin nyt eron jälkeen. Joten ehkä en nyt edusta keskiluokkaista idylliä mutta ei mun varallisuudelle ole tapahtunut mitään romahdusta. 

Ne jotka säälittelee eroa käy vähän sääliksi, sillä luulen että mun taloudellinen tilanteeni on aika paljon parempi kuin heidän. Vapauden asteet myös.

Kyllä säälin kaikkia eronneita ja varsinkin heidän lapsiaan. Onhan se ero aina epäonnistuminen, ja lapsille usein dramaattisesti elämänlaatua huonontava tekijä. Itse olen rikas, lapseton sinkku. 

Vierailija
264/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivatko eronneet olla keskiluokkaisia, vai tipahtaako sitä avioeron myötä heti pois keskiluokasta? Entä swingeröinti? Onko keskiluokkaista toimintaa?

Riippuu tuloista.

Koen että oma eroni lopullisesti sinetöi myös eron keskiluokasta. Toki taloudellisen turvan osalta, mutta myös kun yksin lasten kanssa ja välillä jopa ilman lapsiaan elävä nainen on kuitenkin vähän epäilyttävä keskiluokkaan. Poikaystäväkin asuu toisessa kaupungissa, eikä edes uusiomiestä ole tulossa talouteen niin kauan kuin lapset siellä on, niin puuttuu sekä double income että perinteinen parisuhdemalli. Sanottakoon, että tätä en koe kummoiseksi menetykseksi.

Vähän mä kyllä tätä ihmettelen, kun erosin miehestä, enkä työpaikasta. Tulotaso on ennallaan, ja kulutkin on erittäin hyvin kurissa. Itseasiassa pärjään taloudellisesti paljon paremmin nyt eron jälkeen. Joten ehkä en nyt edusta keskiluokkaista idylliä mutta ei mun varallisuudelle ole tapahtunut mitään romahdusta. 

Ne jotka säälittelee eroa käy vähän sääliksi, sillä luulen että mun taloudellinen tilanteeni on aika paljon parempi kuin heidän. Vapauden asteet myös.

Kyllä säälin kaikkia eronneita ja varsinkin heidän lapsiaan. Onhan se ero aina epäonnistuminen, ja lapsille usein dramaattisesti elämänlaatua huonontava tekijä. Itse olen rikas, lapseton sinkku. 

Sääli on sairautta. Et voi tietää millaista elämää ne lapset viettävät ydinperheidyllissä kotonaan, joten ei kannata pelkästään sillä perusteella että jonkun vanhemmat ovat eronneet, sääliä lasta tai hänen vanhempiaan. 

Kukaan ei halua erota hyvästä parisuhteesta. Mutta on vaikea uskoa että kaikki pitkään yhdessä olleet parit ja heidän lapsensa olisivat onnellisia, pelkästään siksi että vanhemmat ovat edelleen naimisissa. 

Vierailija
265/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen bruttotulot noin 14000€/kk.

Asumme kerrostalossa vuokralla, auto 12v vanha. Lapsilla musiikki-ja kilpaurheiluharrastukset.

Vierailija
266/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan otsikon kysymystä kirjaimellisesti, eli mikä esine symboloi sen omistajan kuulumista keskiluokkaan, niin ehkä ensimmäisenä tulee mieleen Oiva Toikan lasilinnut. 

Vierailija
267/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätti-tv, puhelin max. 2v. 

mies "pitää itsestään huolta" fillaroimalla kaikki remelit ja vehkeet vaikka kuinka lyhyellä lenkillä, kypärä, coolit lasit, urheilujuomat roikkuu jostain ym. 

Vierailija
268/2007 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kullatut keittiön hanat, avokeittiössä ei yläkaappeja, sisustus valkoista ja harmaata - väripilkkuna peikonlehti

Mieluiten perseilevää sorttia.

Vierailija
269/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä Iittalasta? Sitä ainakin olen nähnyt monen yhteiskuntaluokan kodeissa (myös appivanhemmillani, jotka ovat miljonäärejä), eli oisko se kuitenkin semmoinen suomalainen klassikko, jota kerätään jossain määrin kaikissa luokissa? 

Vierailija
270/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on:

VW-Golf farmari ja pieni Toyota, velaton omakotitalo, ei lapsia enää kotona, ennen koronaa matkusteltiin 3-4 kertaa vuodessa Euroopassa, Karibialla ja Pohjois-Amerikassa. Sisustus sekoitus IKEAa ja vanhoja huonekaluja, verhot on halpahallista,  useimmat matot isoäitini kutomia.  Meikäläisen vähät vaatteet on enimmäkseen myös halpahallista tai marketeista, muutama Marimekon paita taitaa olla seassa, mutta kengät on jo aika hintavia koska jalat ei kestä halpaa roskaa. Iittalaa ja Arabiaa löytyy muttei niitä hillota minnekään vierasvaraksi vaan ovat jokapäiväisessä käytössä koska tykkään niistä. Sijoituksia on kummallakin. Itse en enää ole ansiotöissä, mies on asiantuntijahommissa ja on tehnyt etätöitä jo vuosia. Paljua ei ole, vaan uima-allas. Tontti on iso ja kohtuullisen työläs hoitaa. Ei ole ostettu mitään kotitalouspalveluja, paitsi altaan huolto keväällä ja syksyllä.

Olen aina tuntenut olevani tyypillisen keskiluokkainen, niin tulojen kuin elämäntyylin perusteella. Merkkivaatteet ja laukut ei vaan oikein ole meikäläisen juttu, jos sillä nyt mitään merkitystä on.

Vierailija
271/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 11000 euroa kuukaudessa, enkä tunnista mitään statussymboleita mitä täällä lueteltu. Kalusteet Ikeasta, kaksi yli 5 vuotta vanhaa normiautoa, rintamamiestalo, mökki Mikkelin tasolla. Tyytyväisiä ollaan vaikka mitään luksusta elämästä ei löydy. Joskus tuntuukin, että kaikki statusjutut on joku pyrkyreiden tai pitkään niitä harrastaneiden juttuja. Mä en ole koskaan kokenut pienintäkään tarvetta pönkittää elämää millään kalliilla, vaikka periaatteessa olisi varaa.

Vierailija
272/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkku (se lapseton ulkoilmaihminen, vajaa nelikymppinen), asuu Lapissa. 40 000 euron vuositulo, oma kerrostaloasunto. Rescuelemmikki (ihan paikallinen). Juuri hankittu 14 v. vanha auto. Sisustuksessa sekaisin saatua, Ikeaa, Maskua, Jyskiä, Sotkaa, facekirppikseltä hankittua, värimaailma se musta-valkoinen-harmaa. Pukeutuminen väliä kirppis-prisma-urheiluliikkeet-ketjuliikkeet-nettikaupat. Astiat saatua Iittalaa- hankittua Ikeaa-hassunhauskoja löytöjä. Valaisimet mallia kunhan toimivat. Kaikki mahdolliset ruokatarvikkeet alelappuhankintoina. Yritän vältellä merkkituotteita ja statussymboleita, mutta hankin jos koen tarpeelliseksi. En tiedä mihin luokkaan kuulun, ehkä tulojen perusteella juurikin keskiluokkaan? Elämä taitaa olla eläjänsä näköistä. Ja aika mukavaa.

Vierailija
273/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blondi (tyyliin miljonäärivaimot), lainarahalla ostettu mersu, mökki sisustettu Ikea-tyyliin, tytär pukeutuu paljastaviin vaatteisiin. Ja kun tämä rouva avaa suunsa, kaikki saa tuntea myöhähäpeää. Mutta tämä ei tainnutkaan olla keskiluokkaista. 👍

Vierailija
274/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät menevät kuukausittain säästötilille. Saavat parinkymmenen vuoden säästöt korkoineen käyttöönsä kun lähtevät yliopistoon (ei missään nimessä ammattikorkeakouluun) opiskelemaan lääketiedettä, kauppatieteitä, lakia tai diplomi-insinööriksi.

Vierailija
275/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä akkutyökalut sarjaa pro Makita täyssetti, vaikka se "itserakennettu" terassi on oikeasti sairaseläkkeellä olevan appiukon rakentama. Itse keskiluokan perheenpää ei osannut ruuvia suoraan porata ja sen takia meni 24 m lämpökäsiteltyä vaihtoon.

Kauniimmalla osapuolella harrastuksena hot yoga, asuna hot pants ja lounasruokana.. rapu äyriäis cesar salaatti.

Ja älkää dilbertit ketjua saastuttako noilla oman elämän kuvauksillanne: "meillä 2.5v marsu ja maksettu pihavarasto, viikkoraha 5 eur/kk". Niitä ei kysytty nyt.

Vierailija
276/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni vuokrayksiö, vaatteet kirpparilta, safkat punalappuina pakkaseen ja ostan käytettyjä kestäviä tuotteita.

45000e vuositulot.

Aika lailla samat jutut itselläni. Vuositulot jää hiukan alle omastasi. Mutta keräilenkin kaikki löytämäni palautustölkit mukaani. Lähiympäristössäni paljon päihdeongelmaisia, joten tölkkien löytäminen varsin helppoa....laskeskelin että vuositasolla saan siitä 200 euroa puhtaana käteen. Sillähän ostaa jo parit hyvät kävelykengät.

Vierailija
277/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keskiluokkainen jos ei miellä itseään sellaiseksi, eikä todellakaan halua olla hajuton, mauton ja väritön ja toisaalta jotkut statussymbolit ovat mielestäni naurettavia...?

Olisin voinut valita paljon vaihtoehtoisemmankin elämäntyylin, mutta lasten kanssa omistusasunto, valityö, auto ja koira on helpoin. Ja toisaalta mieheni on hyvin keskiluokkaisesta perheestä, hänelle nämä asiat ovat itsestäänselvyyksiä. Tulemme ihan mukavasti toimeen, mutta voin käyttää vaatteita jotka löytyvät vaikka roskiksesta jos ne miellyttää silmää.

Vierailija
278/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.

Asumme keskiluokkaisella OK-taloalueella ja ehkä joka toisella takapihalla alkaa olla palju.

Viime syksynä useampi tuttavaperhe sellaisen hankki, koska Koronan takia ei päässyt matkalle. Samalla vähän sitä terassia laajennettiin tai kunnostettiin koko naapurustossa. Yksi perheenisä sen paljon jo kirosi alimpaan helvettiin kun vie kuulemma paljon polttopuuta ja vaivaa on sitä lämmittää ja ylläpitää.

Jep!

Meidän perheen viime syksyn peruttu keskiluokkainen reilun kahden tonnin Kreetan-matka on nyt takapihalla, paljun muodossa.

Sama! Kanarian matka vaihtui 4t diesellämmitteiseen paljuun.

Puolentoistavuoden ajalta meidän kaikki lomamatkarahat ja ravintoloissasyömisrahat, vaatteidenostorahat ym. ovat kertyneet tilille. Melkoinen summa.

Me ollaan pistetty nimenomaan mahdollisimman paljon rahaa haisemaan nyt korona-aikana. Ravintoloista haettu ruokaa joka viikko 1-2 kertaa, ostettu kotimaisia vaatteita, investoitu kotiin ja mökille ja rempattu. Koska meillä työt jatkuneet koronasta huolimatta.

T. Keskiluokkainen

Ei ole meilläkään ole töistä ollut puutetta. Kaikki on säästetty mitä pakollisista menoista on yli jäänyt.

Pöhkö. Nyt pitää kuluttaa niiden, joilla on varaa. Että talous pyörii.

Vielä ainakin vuosi samalla tyylillä, ja sitten katsotaan mistä se piika pissii.

Tuota kadulla näkyvää hyvää elintasoa on jo toistakymmentä vuotta hankittu velaksi. 

Voipi siinä moni hymy hyytyä kun joskus aletaan maksaa näitä velkoja pois. 

Vierailija
279/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki

Vierailija
280/2007 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kia-maasturi, koska Audiin ei ollut varaa.

Tarkoitatko että Audilla on jo yläluokassa? :D

Tesla koska Audin jatkuvaan korjaamiseen ei ole edes rikkaimmilla varaa.