Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita
Kommentit (2007)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Moni kyllä tosiaan osuu.
Just tulin kotiin VW Golfilla ja lapset harrastaa salibandya (Korona tietty vaikeuttaa).
Ja kyllä, valitan harrastuksen kalleutta. Koira tosin puuttuu, koska lasten allergiat.Kohta juon kahvikupposen terassilla ja laitan saunan ja paljun lämpenee. Ja paljuun tietty otetaan kuoharia ja voi olla, että ladataan kuva Instaan paljuilusta.
Me ei mahduta Golfiin, koska autoon pitää mahtua kaksi lasta, rattaat ja keskikokoinen koira, mutta kyllä tää meidän Superb on vähintäänkin yhtä keskiluokkainen. Eikä ole lokkilamppua, mutta toinen saman valmistajan lamppu löytyy ja Marimekon verhot. Tänään mies kävi tyttären kanssa perhokalassa ja me kuopuksen kanssa istutettiin orvokkeja. Sit grillattiin meidän kaasugrillillä ja illalla otetaan ehkä vielä lasit punkkua. Lapset harrastaa satubalettia, muskaria ja just hankittiin (digitaalinen) piano soittoharrastuksia varten.
Olen ihan tyytyväisen keskiluokkainen, ollut koko ikäni. Tai tietysti opiskeluvuodet oli siinä välissä, mutta ne opiskeluajan köyhäilyvuodet kuuluu semmoiseen keskiluokkaiseen elämänkaareen aika luonnollisesti.
Millaiset tulot keskiluokkaisella pariskunnalla on bruttona kuukaudessa?
Nämä listatut asiat ovat aika kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullatut keittiön hanat, avokeittiössä ei yläkaappeja, sisustus valkoista ja harmaata - väripilkkuna peikonlehti
Joo. Harrastuksena sisustus, sisustusvärit harmaa, musta ja valkoinen ja korkeintaan joku tehosteväri tai värikäs sohvatyyny siellä joukossa. Marimekko, Artek, Pentik, Iittala, kalliimpiin ei ole varaa.
Eikä halvempiin rohkeutta tai mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaisuus ei ole koulutus tai tietty tulotaso. Keskiluokkaisuus on asenne. Asenne, jonka mukaan asiat suoritetaan elämässä oikeassa järjestyksessä edeten yhdeltä etapilta toiselle. Ensin pitää hankkia koulutus, sitten vakityöpaikka, sitten oma asunto ja mennä naimisiin tylsimyksen kanssa. Vasta sen jälkeen voi hankkia lapsia. Lapsi tietysti kastetaan ja ristiäisissä lapsen sukupuoli on huomioitu pöytäkoristeissa. Kerätään pöytähopeita tai jotain säälittävää Arabian tai Iittalan sarjaa. Alkoholinkäyttö on alati vastuullista. Lomat suunnitellaan etukäteen, kaikki suunnitellaan etukäteen. Kaikki tehdään ja hankitaan hyvissä ajoin niin, että joulukuusesta alkaa irrota neulasia jo jouluaattona. Kinkku ostetaan viimeistään joulukuun alussa. Deadlinet työssä alitetaan vähintään parilla päivällä, koska keskiluokkaisen mieli ei kestäisi sitä stressiä, että asia hoidettaisiin "viime tipassa".
Ja sitten. Keskiluokkaisuuteen kuuluu pieni vatsapömppö tai -makkara. Se vain tulee jostain, kun elää niin vastuullista elämää!
Kyllä keskiluokkaisuus liittyy hyvin vahvasti tulotasoon ja koulutukseen. Keskiluokkaista elämää on monenlaista, vaikka nuo tietyt jutut usein toistuukin. Eikä tämä ole mikään musta tuntuu-juttu, vaan aihetta on tutkittu ja keskiluokkaisuudelle on olemassa tietyt määritelmät (jotka tyypulillisesti liittyy nimenomaan koulutukseen ja tulotasoon).
Kysymys: ovatko Solsidanin pariskunnat keskiluokkaa vai yläluokkaa ? Musta Anna ja Alex ovat keskiluokkaa ja Fredde ja Mickan yläluokkaa.
Suomeen siirrettynä sitten esim. Harkimot yläluokkaa ja joku näyttelijä-hammaslääkäri pariskunta keskiluokkaa.
Kultsut eivät taida olla kovinkaan out tällä hetkellä. Pentujonot 2-3 vuotta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähivuosien keskiluokkaistrendi on hankkia kultaisennoutajan, cockerin tai russelin sijaan sekarotuinen, mutta ei suinkaan missään nimessä mikä tahansa sesse, vaan villakoiraristeytys: labradoodle (labradorinnoutaja x villakoira), cockapoo (cocker x villakoira) tai cavapoo (cavalier king charlesinspanieli x villakoira), jollainen on myös prinsessa Victorian perheellä.
Kultaisetnoutajat ovat olleet out jo pitkään. Just nämä pienehköt hybridirodut on nyt suosiossa, pitää olla -poo tai -doodle. Toki voi olla myös joku harvinaisempi rotu, ja sitä sitten ylistetään miten juuri tämä koirarotu on kaikista paras veneilyyn.
Viinien tilaaminen ulkomailta on nyt myös yleistynyt. Viinikaapit ovat jo liikaa.
Hiihtokeskustäti täällä tauolla hei! Se unohtui sanoa nyt kun livenä katselen että keskituloinen hilfiger farkkumies panee nykyään prostituoituja. Kavereiden kanssa. Kimpassa. Tää on Suomessa aika uusi juttu, vielä viisi vuotta sitten pantiin ketä vain ilmaista. Nyt leveillään maksullisesta billuroisesta.
Se ei ole sitten hiiva mikä kutittaa viikon päästä Espoossa tummansinisten suksiboksiaudi vaimojen haaroja.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi
Alkoholiharrastus
Vapaa-ajan asunto (ei missään nimessä mökki)
Apua, olen keskiluokkainen, mikä on aamiaiskaappi?!
Kuninkaalliset (no ainakin Charles ja Camilla) ovat hankkineet rescue-koirat, kaksi jack russelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai vitsi, monet näistä osui meikäläisen perheeseen. Mä tiedostan kyllä että me ei olla mitään rikkaita, eikä uniikkeja lumihiutaleita. Tää on kuulkaa ihan hyvä näin. Nytkin istun sohvalla juomassa kalliimpaa tummapaahto-kahvia Iittalan mukista Lokki-valaisimen alla. :D
Minä ainakin olen kirjoitellut tähän ketjuun monia asioita, jotka sopii myös itseeni. Ja tiedän kyllä, että minulla on keskiluokkainen maku!:)
Mä poimin tähän ketjuun asioita siskoni perheestä, ovat keskiluokkaisuuden ytimessä. Itse olen se vähän kyseenalainen ja säälittäväkin sinkkusisko, jota ei kutsuta paljubileisiin.
Miksi ei kutsuta?
Vaikea sanoa. Ehkä en vaan sovi niihin hillittyihin ja kaavamaisiin kuvioihin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.
Asumme keskiluokkaisella OK-taloalueella ja ehkä joka toisella takapihalla alkaa olla palju.
Viime syksynä useampi tuttavaperhe sellaisen hankki, koska Koronan takia ei päässyt matkalle. Samalla vähän sitä terassia laajennettiin tai kunnostettiin koko naapurustossa. Yksi perheenisä sen paljon jo kirosi alimpaan helvettiin kun vie kuulemma paljon polttopuuta ja vaivaa on sitä lämmittää ja ylläpitää.
Jep!
Meidän perheen viime syksyn peruttu keskiluokkainen reilun kahden tonnin Kreetan-matka on nyt takapihalla, paljun muodossa.Sama! Kanarian matka vaihtui 4t diesellämmitteiseen paljuun.
Puolentoistavuoden ajalta meidän kaikki lomamatkarahat ja ravintoloissasyömisrahat, vaatteidenostorahat ym. ovat kertyneet tilille. Melkoinen summa.
Vierailija kirjoitti:
No entäs rescue-koirat? Mitä sosiaaliluokkaa.
En tunne ketään keskiluokkaista jonka koira olisi rescue. Ei siis mitään rescueita vastaan, tämä on vain oma havaintoni.
Monille kasvattajan erinomaisuus on iso juttu. Saman pentueen koirien kanssa pidetään yhteyttä vähintään somessa.
Purjehdus + ruotinkielinen tausta ja voi laskea kuuluvansa yläluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuninkaalliset (no ainakin Charles ja Camilla) ovat hankkineet rescue-koirat, kaksi jack russelia.
He ovat kyllä hyvin kaukana keskiluokasta. Mutta kyllä rescue-koira käy keskiluokkaisellekin, varsinkin jos siihen liittyy tarina. Vaikkapa sieltä Espanjan-lomalta jossa oli niin ihania katukoiria ja haluttiin sitten tietysti antaa koti jollekin kodittomalle reppanalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen omasta mielestäni todella keskiluokkainen, mutta nämä tämän ketjun jutut kuulostavat kyllä aika vierailta. Olen myös sitä mieltä, että nykyisen ympäristötietoisuuden ja kiertotalousbuumin myötä mikään materiaalinen ei voi olla statussymboli.
Tästä tulikin mieleeni: hybridiautot, jollei ihan täyssähköauto. Hienolla uudella autolla ylpeily on noloa, PAITSI jos se on hybridi tai sähköllä toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaappi
Alkoholiharrastus
Vapaa-ajan asunto (ei missään nimessä mökki)
Itse olen kuullut puhuttavan _aina_ mökistä, vaikka se olisi ympäri vuoden asuttava luksuslukaali
t. ylempi keskiluokka
Ylempi keskiluokka tai yläluokka puhuu huvilasta eikä mökistä tai kakkosasunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat kyllä hyvin kaukana keskiluokasta. Mutta kyllä rescue-koira käy keskiluokkaisellekin, varsinkin jos siihen liittyy tarina. Vaikkapa sieltä Espanjan-lomalta jossa oli niin ihania katukoiria ja haluttiin sitten tietysti antaa koti jollekin kodittomalle reppanalle.
Just tätä tarkoitin, että rescue-koira on yläluokkainen juttu. Taisivat muuten ruotsin kuninkaalliset saada palautetta, kun hankkivat rotukoirat kennelistä. Olisiko ollut nyt vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko noi paljut oikeasti yleisiä nykyään? Omassa hyvinkin keskiluokkaisessa ystäväpiirissä niitä ei ole kellään.
Asumme keskiluokkaisella OK-taloalueella ja ehkä joka toisella takapihalla alkaa olla palju.
Viime syksynä useampi tuttavaperhe sellaisen hankki, koska Koronan takia ei päässyt matkalle. Samalla vähän sitä terassia laajennettiin tai kunnostettiin koko naapurustossa. Yksi perheenisä sen paljon jo kirosi alimpaan helvettiin kun vie kuulemma paljon polttopuuta ja vaivaa on sitä lämmittää ja ylläpitää.
Jep!
Meidän perheen viime syksyn peruttu keskiluokkainen reilun kahden tonnin Kreetan-matka on nyt takapihalla, paljun muodossa.Sama! Kanarian matka vaihtui 4t diesellämmitteiseen paljuun.
Puolentoistavuoden ajalta meidän kaikki lomamatkarahat ja ravintoloissasyömisrahat, vaatteidenostorahat ym. ovat kertyneet tilille. Melkoinen summa.
Me ollaan pistetty nimenomaan mahdollisimman paljon rahaa haisemaan nyt korona-aikana. Ravintoloista haettu ruokaa joka viikko 1-2 kertaa, ostettu kotimaisia vaatteita, investoitu kotiin ja mökille ja rempattu. Koska meillä työt jatkuneet koronasta huolimatta.
T. Keskiluokkainen
Keskiluokkaisuus on parasta. Turvallista ja tavallista. Kaikkea on tarpeeksi, enempää ei tarvita, mutta valintoja voidaan tehdä ja mukavasti elellä. En vaihtaisi.