Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainkeskiluokkajutut! Kerätään tähän ketjuun statussymboleita

tuoksuyliherkkä
17.04.2021 |

Lokki-valaisin aloittaa

Kommentit (2011)

Vierailija
941/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stubb muuten on keskiluokan huipentuma. Oli täysin suomenkielinen, mutta meni opiskelemaan ruotsiksi ja teki itsestään näennäisesti suomenruotsalaisen. Korkeakouluopinnot. Kansainvälinen. Ahkeruuteen ja työntekoon perustuvaa menestystä työuralla, virkamies ja keskiluokkaisen porvaripuolueen poliitikko. Itse tienatut rahat ja itse työn kautta hankittu asema. Ulkonäkö tärkeää ja kuntoilu sydäntä lähellä. Kulissit, "minulla menee loistavasti- pepsodent-kestohymy".

Stubbin isä on ruotsinkielinen. Sukupuun toinen puoli on aika koulutettua. Ja palkan perusteella Stubb on jo ylempää keskiluokkaa.

Vierailija
942/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb muuten on keskiluokan huipentuma. Oli täysin suomenkielinen, mutta meni opiskelemaan ruotsiksi ja teki itsestään näennäisesti suomenruotsalaisen. Korkeakouluopinnot. Kansainvälinen. Ahkeruuteen ja työntekoon perustuvaa menestystä työuralla, virkamies ja keskiluokkaisen porvaripuolueen poliitikko. Itse tienatut rahat ja itse työn kautta hankittu asema. Ulkonäkö tärkeää ja kuntoilu sydäntä lähellä. Kulissit, "minulla menee loistavasti- pepsodent-kestohymy".

Stubbin isä on ruotsinkielinen. Sukupuun toinen puoli on aika koulutettua. Ja palkan perusteella Stubb on jo ylempää keskiluokkaa.

Mäkin muistelin, että Göran Stubb on suomenruotsalainen? Ja Stubbhan on opiskellut Yhdysvalloissa, mikä ei tosiaan ole alempien luokkien hommaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatemerkit?

Vierailija
944/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin muistelin, että Göran Stubb on suomenruotsalainen? Ja Stubbhan on opiskellut Yhdysvalloissa, mikä ei tosiaan ole alempien luokkien hommaa!

https://fi.wikipedia.org/wiki/Göran_Stubb Näyttää olevan suomenruotsalainen ainakin Wikipedian perusteella? 

Vierailija
945/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb on siis hyvin tyypillistä keskiluokkaa. Oikein toinen puoli sukua vanhemmilla ollut koulutettua ja toinen vanhempi ruotsinkielinen, mitä siitä, kun hän itse ei ole ollut ruotsinkielinen syntyjään. Oli vielä virkamiehenä töissäkin. Erittäin tyypillistä keskiluokkaa. Oikein keskiluokkainen ikoni.

Vierailija
946/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Göran_Stubb Näyttää olevan suomenruotsalainen ainakin Wikipedian perusteella? 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Göran_Stubb 

Väärä linkki tuli!

Vierailija
947/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin moni luulee, että Stubb olisi ollut suomenruotsalainen, mutta ei ollut. Sellainen ns vähän paremmaksi tekeytyminenkin on juurikin tyypillisen keskiluokkaista.

Vierailija
948/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että toinen vanhempi on ollut kaksikielinen, ei tee lapsista aina kaksikielisiä. Esim äitini isä oli suomenruotsalainen, mutta äiti täysin suomenkielinen ja niinpä heidän lapsistaan tuli kaikista täysin suomenkielisiä.

Vierailija
949/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin moni luulee, että Stubb olisi ollut suomenruotsalainen, mutta ei ollut. Sellainen ns vähän paremmaksi tekeytyminenkin on juurikin tyypillisen keskiluokkaista.

Hän on kaksikielinen (isänsä on ruotsinkielinen). Jos puhuu ruotsia toisena kielenään, antaa se ainakin jonkin  asteisen suomenruotsalais statuksen. Taitaa palstalaisia vain ärsyttää, kun toinen on käynyt ympäri Eurooppaa huippukouluja ;) 

Vierailija
950/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän on kaksikielinen (isänsä on ruotsinkielinen). Jos puhuu ruotsia toisena kielenään, antaa se ainakin jonkin  asteisen suomenruotsalais statuksen. Taitaa palstalaisia vain ärsyttää, kun toinen on käynyt ympäri Eurooppaa huippukouluja ;) 

Ja puhunut siis kotonaan isän kanssa ruotsia

Vierailija
951/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stubb on siis hyvin tyypillistä keskiluokkaa. Oikein toinen puoli sukua vanhemmilla ollut koulutettua ja toinen vanhempi ruotsinkielinen, mitä siitä, kun hän itse ei ole ollut ruotsinkielinen syntyjään. Oli vielä virkamiehenä töissäkin. Erittäin tyypillistä keskiluokkaa. Oikein keskiluokkainen ikoni.

Keskiluokkalainen käy kaikki korkeakoulunsa ulkomailla? Taitaa olla kateutta ilmassa, täysin ulkomailla opiskelu on aika kaukana keskiluokasta :D

Vierailija
952/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväntahtoinen utelias kirjoitti:

Ruotsinkieli. Omat lapset laitetaan mielellään kielikylpykouluun ja jopa ihmiset jotka voivat saada itseasiassa palkkansa ruotsia dissaamalla pitävät huolen että oma jälkikasvu oppii kieltä, harhaisimmat persut poislukien. Ruotsinkielen osaaminen on humble braggingin ilmentymää, Tuomas Enbuske vastustaa ruotsia mutta tykkää puhua sitä esim Efter nio ohjelmassa

Onkohan tuo kielten opiskelun pitäminen todella tärkeänä tosiaan keskiluokkaista? Voi tosiaan olla, kun nyt ajattelen tuttavapiiriäni. Kuitenkin se on ehkä eniten sellaisten juttu, joilla ei ole muuta erityistä lahjakkuutta. Jos lapsi on esim matemaattisesti todella lahjakas, niin on hyödyllisempää panostaa siihen kuin kieliin. Kielten osaaminen on omissa silmissäni sellainen tavallisten oppilaiden keino päteä. Yhteen aikaan, silloin kun Stubb oli politiikassa aktiivinen, kaikki tutut vanhemmat haaveilivat lapselleen virkamiesuraa EU:ssa ja halusivat laittaa hänet koulussa opiskelemaan ranskaa.

Etkö pysty opettelemaan kieliä ja matikkaa samaan aikaan?

Itselleni on ainakin ollut kielistä paljon enemmän hyötyä kuin matematiikasta. Pitkä matikka oli ajanhukkaa.

Vierailija
953/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimukien keräileminen.

Iittala-astioissa logotarra paikoillaan.

Bugaboon lastenrattaat.

Logotarrat on paikallaan yleensä sen takia, että niitä ei ole viitsitty ruveta tieten tahtoen kynnet verillä irrottelemaan.

Tiedän useamman henkilön, jonka mielestä Iittala-logotarrojen on ehdottomasti oltava paikoillaan. Että ne tarrat jotenkin tekevät laseista entistä hienommat.

Itse olen toista koulukuntaa, ehkä koska olen jonkun määritelmän mukaan ylempää keskiluokkaa. En halua tarraa suuhuni juodessani lasista, joten olen omista Iittaloistani poistanut ne heti. Iiittala-lasi ei minun silmissäni ole niin erikoinen tai tavoittelemisen arvoien esine, että sitä tarvitsisi mainostaa logon avulla. Kaunis lasi on kaunis lasi, puhukoon puolestaan. Designiä tuntevat tunnistavat designesineen, oli siinä tarraa tai ei.

Ehkä koko Iiittala on kovin keskiluokkaista. Ylemmät luokat juovat kai perintökristalleista tai saksalaisista erikoislaseista.

Ohis. Tarrat eivät kuulu esineen alkuperäiseen designiin, siksi(kin) ne poistetaan. Irtoavatkin nykyisin erittäin paljon helpommin kuin vuosia sitten. Tarran jättäminen paikalleen on kuin jättäisit miesten puvuntakissa sen hihaan parilla pistolla ommellut merkin paikoilleen.

Vierailija
954/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarraton Iittala osoittaa että varaa on eikä tarvitse varautua jälleenmyyntiin.

Vierailija
955/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Statussymboleita haetaan ja keskustelu käy lokkilampusta muumimukien kautta iittala-tarroihin. Keskiluokka on Suomessa laaja.

Olisikohan uusi saksalaisauto mielellään sähköisenä pätevä symboli? Eli tuore Mercedes tai Porsche esim. Tai viimeisten trendien mukaan rempattu ja Avotakassa esitelty kesähuvila Hangossa tai vastaavassa kesäkuhinassa?

Vierailija
956/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW

Vierailija
957/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BMW

Totta! Tai Audi. Iso ja valkoinen. Ehkä Volvokin?

Vierailija
958/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saareke ja aamiaiskaappi.

Vierailija
959/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkalainen käy kaikki korkeakoulunsa ulkomailla? Taitaa olla kateutta ilmassa, täysin ulkomailla opiskelu on aika kaukana keskiluokasta :D

Päinvastoin. Se että joku luulee, ettei Stubb olisi keskiluokkaa, on aika työväenluokkainen näkökulma. Sellainen, joka puhuu "herroista Helsingissä", näkee Stubbin yläluokkana. Keskiluokassa on kuitenkin juuri paljon sellaisia menestyjiä.

Vierailija
960/2011 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarraton Iittala osoittaa että varaa on eikä tarvitse varautua jälleenmyyntiin.

En yhtään ymmärrä noiden Iittaloiden hehkutusta. Lasitkin on puristelasia, halvalla tehtyä. Ultima Thule lasit ja lasiastiat ovat nättejä, mutta puristelasia nekin ovat, ja kalliita. Usein niitä näkyy elokuvissa ja muualla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan