Mihin teillä uppoaa eniten rahaa ruokakaupassa? Salakavalasti kohonneet ruokalasku..
Huomasin juuri, että paprikoiden kilohinnat ovat pompanneet roimasti. Meillä sulaa myös mausteisiin ja maito/jogurtti/juomaosastolle hurjasti rahaa, vaikka suositaan edullista. Kuukauden ostoskassi samojen ostosten kanssa saattaa hivuta 50€ kalliimmaksi kuin ihan muutama kuukausi sitten. Oletteko huomanneet, että hintoja on hivutettu sopivan huomaamattomasti ylöspäin? Vaiko ihan oma tulkinta..
Kommentit (486)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprikoiden hinta on järkyttävä. Monet ovat varmasti sitten niin nuoria täällä etteivät muista että suomessa vedettiin paprikaa tomaattia ja kurkkua ihan talvellakin, normaalihinnoilla. Kumma että 80-luvulla kasvisten ja hedelmien hinnat pysyivät normaalina ilman mitään "satokausi" "kuljetus maksaa" mussutusta mutta nykyään joudut miettimään viitsitkö ostaa 2 euron kurkun tai paprikan.
Minä muutin omilleni 80-luvun alkupuolella ja muistan, miten keväisin odotin kotimaisen kurkun saapumista kauppoihin. Talviaikaan sai vain espanjalaista kurkkua. Kotimainen kurkku oli ensimmäiset viikot ihan hirveän kallista, mutta sitten kevään edetessä hinta halpeni ja raaskin ostaa sitä. Sama oli tomaateissa, mutta paprika oli aina niin kallista, että ostamatta jäi.
Olen se paprika tyyppi haha muistako täytetyt paprikat? :) Niitä silloin ainakin kasarin lopulla tehtiin aika usein ja hyvää oli! Silloin ei tarvinnut itkeä yhden paprikan hintaa, suht halvaksi tuli. Täällä tosiaan vähän aikaa sitten yksi paprika oli noin 2 euroa. Kyse ei ole siitä etten voisi ostaa sitä vaan siitä että periaatteesta en osta noin kallista, aivan naurettava hinta. Tiedä sitten miksi viestini sai niin paljon alapeukkuja, porukalla joku fetissi maksaa kasviksista ylihintaa?
Just. Nyt viddu pennut helkkariin mun viestejä pilaamasta. Menkää nysväämään vaikka pippeliä sen alapeukuttamisen sijaan. Taisi trollipenskat taas triggeröityä kun käytin sanaa "nuoria" lol
Kaikkeen muuhun kuin perusruokaan. Kasvikset ja hedelmät tulee kyllä kalliiksi, viikon satsi saattaa maksaa 20-30€ helposti.
Periaatteessa saan viikon ruuat n 75€ (3h + vkl 6h) mutta mies kantaa sitten toisen mokoman kauppaan kun hakee vähän sitä sun tätä - sipsiä, limua, leivonnaisia (vaikka suuren osan leivon itse), karkkia, suklaata jne. turhaa.
Ja kaikki kallistuu jatkuvasti!
Vierailija kirjoitti:
Latz pienensi tuotepakettien kokoa ja hintoja nostettiin samalla. Meni boikottiin, tykkäsi kissa tai ei.
Itse tilasin Zooplussasta 132kpl niitä isompia 100g märkäruokapusseja, maksoi vähän alle 40e. Niiden valmistus ilmeisesti lopetetaan niin kannattaa äkkiä tilata netistä kun vielä kerkiää. Ei ne 85g pussit riitä mihinkään, tein valituksen siitä. Olis voinu ees laskea sitä hintaa!
Vierailija kirjoitti:
Haen hävikkilaatikon Lidlistä, ilta-alen s marketista ja ruokajaosta muut.
Helmikuussa ruokaan meni rahaa 38 euroa.
Hupaisaa tämä sönkötys siitä miten tuilla pitäisi olla ihan hyvin rahaa terveelliseen ruokaan. Kyllä onkin jos mitään rikkoutunutta kodinkonetta ei tarvitse uusia tai jotain laskua tai velkaa maksaa. No kohta nämä kallistuneet tuotteet ovat siellä jonossa jaossa kun alempi keskiluokka jo säikähtää hintoja.
Itse ostin reilu viikko sitten 50 eurolla paljon kasviksia, punalappulihaa ja halpoja eineksiä pakkaseen sekä kävin kerran ruokajaossa. Kahdella hengellä ei ole tuosta enää mitään jäljellä. Ennen pärjättiin (olin töissä päivisin niin en jonotellut) pari viikkoa ilman jakoakin.
Kortsuihin menee yllättävän paljon rahaa, kohta pitää
alkaa vetelemään paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys yllätys. Tuotantotasot on laskenut koko maailmassa ja samaan aikaan printataan uutta rahaa kiertoon. Sitä kutsutaan inflaatioksi ja se tullee karkaamaan käsistä lähivuosina. Jos ette tiedä, niin euroopan keskuspankki ostaa kaikki Italian velkakirjat, sieltä tulee uutta rahaa kiertoon kymmeniä miljardeja joka kuukausi. Tämä on kaikkien aikojen puhallus tavan pulliaisia kohtaan.
Inflaatio konkretisoituu hintojen ja palkkojen nimellissummien nousuna. Työtunteja saman ruokamäärän hankintaan tarvitaan vähemmän kuin 10 vuotta sitten. Mikä puhallus tämä on tavallisia pulliaisia kohtaan?
Tämä nyt on vain yksi, mutta monet jugurtti- ja viilipikarit ovat ihan järkyn hintaisia, liki euron kappale! Ostan usein maustamatonta viiliä lapsille, ja ei ole pitkä aika kun havahduin siihen, että yksi pikari maustamatonta laktoositonta viiliä maksaa 0,79 €! Ihan järkkyä! Vastaava vähälaktoosinen 0,42 €, tämäkin on aika paljon, mutta jo kohtuullisen rajoissa. Valitettavasti meillä vain yhden vatsa kestää vähän laktoosia. Täytyisi itse kokeilla viilin tekemistä, pitäisi vissiin olla helppoa?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut samaa. Kausituotteet ovat banaania lukuunottamatta hirveän hintaisia. Esimerkiksi kurkkua ei ollut eräässä perhemarketissa kuin kotimaista 3,5e/kg. Uskoisin että nyt korona (ei tuontia) ja bensan hinta alkavat näkyä. Valikoima on supistunut ja hinnat nousseet. Eivät edes mielestäni salakavalasti vaan aivan selkeästi
S-Marketissa kotimainen kurkku oli just 1,69€/kilo. Mulla ei ole perhettä, niin ei tarvi sinne perhemarkettiin ajella.
Vierailija kirjoitti:
Joo paprikat olleet nyt prismassakin jopa 8,5e kilo! Mulla menee eniten rahaa eineksiin. Siis ostan ihan laatueineksiä mutta se vitonen per annos on kyllä naurettavaa, kun jo 8 eurolla saisi ravintolasta parempaa. Puhumattakaan itse tehdystä ruuasta. Pitää skarpata tässä ja tehdä itse enemmän ruokaa. Samoin menee hurjasti rahaa jos käy pari viikkoa pienemmässä K-marketissa. Siellä kaikki on about 50-80 senttiä kalliimpaa.
Kaksi päivää sitten K-supermarketissa punainen paprika 12,90€/kg!!
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on vain yksi, mutta monet jugurtti- ja viilipikarit ovat ihan järkyn hintaisia, liki euron kappale! Ostan usein maustamatonta viiliä lapsille, ja ei ole pitkä aika kun havahduin siihen, että yksi pikari maustamatonta laktoositonta viiliä maksaa 0,79 €! Ihan järkkyä! Vastaava vähälaktoosinen 0,42 €, tämäkin on aika paljon, mutta jo kohtuullisen rajoissa. Valitettavasti meillä vain yhden vatsa kestää vähän laktoosia. Täytyisi itse kokeilla viilin tekemistä, pitäisi vissiin olla helppoa?
Kyllä, viilin teko onnistuu helposti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei keittiössä ole niin helppoa kuin viilin tekeminen itse! Ruokalusikallinen viiliä ja sopivasti maitoa (1-2 dl) kulhoon, kansi päälle ja odotat huomiseen. Viili jääkaappiin kylmenemään ja syöt pois. Halpaa ja hyvää.
Huomasin että peruskahvi Saludokin oli muutettu 450g pakettiin entisen 500g sijaan. Niin meitä kuluttajia huijataan, pakettikoko pienenee ja hinta kasvaa. Tämä oli vaan esimerkki, Saludoa en ole ostanut yli kymmeneen vuoteen.
Niin,kannaisiko miettiä miksi nousevat ja loppua ei näy...kun eivät ne elintarvikkeet mene kauppoihin junalla&metrolla puhumattakaan pyörällä,nykyhallitus polttoaineen korotuksilla on tähän syyllinen ja äänestäkää lisää niitä naisianne sinne mutta älkää ihmetelkö hintoja .
Juusto, kokolihaleikkeleet, tuore kala
Vierailija kirjoitti:
Osta mausteet etnisistä kaupoista niin säästät ison kasan rahaa.
Vältä etnisiä kauppoja niin säästät terveytesi.
t. elintarvikevalvoja
Olen siirtynyt tuorevihanneksista pakasteisiin. Silloin kun paprika on tarjouksessa ostan ja laitan pakastimeen.
Vanhaksi on eletty pottua ja kastiketta-tyylillä. Soijajauhe mukaan, ei nälkä yllätä.
Jos 1-2€ jokin kasvis , sitä lisukkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Joo paprikat olleet nyt prismassakin jopa 8,5e kilo! Mulla menee eniten rahaa eineksiin. Siis ostan ihan laatueineksiä mutta se vitonen per annos on kyllä naurettavaa, kun jo 8 eurolla saisi ravintolasta parempaa. Puhumattakaan itse tehdystä ruuasta. Pitää skarpata tässä ja tehdä itse enemmän ruokaa. Samoin menee hurjasti rahaa jos käy pari viikkoa pienemmässä K-marketissa. Siellä kaikki on about 50-80 senttiä kalliimpaa.
Kannattaisi väsätä ruokaa itse, vaikka isompi satsi ja osan voit pakastaa. Säästää aika paljon, kun jättää einekset tiskiin.
Vierailija kirjoitti:
Satokausiajattelu! Ei ole mitään järkeä ostaa kiskurihintaisia tomaatteja tammikuussa jne.
Tämä! pimeimpään aikaan tulee puolentoista kuukauden pätkä jolloin ostelen vain juureksia raasteeksi, ja keräkaalta. Nyt ostin pussillisen kesäkurpitsaa eilen kun kilohinta oli laskenut neljästä eurosta 1,99 euroon! Paprikaa olisin halunnut ostaa, mutta kilohinta oli pompsahtanut 6 euroon, joten jäi ostamatta! Mulla on kasviksille oma kattokilohinta jonka saavutettua ne jää kauppaan. Esim. paprikalle se on 3 e kilo. Avokadolle tietysti sitten enemmän, enkä periaatteesta osta 3e/kilo pienempää keräkaalia, vaikka se olisi helpompi kuskata, vaan sen jumalattoman kokoisen kaalin kilohintaan 1e/kg.
Kyllä se on suurimmaksi osaksi tämä meidän kolmen kauppaketjun pohjaton ahneus mikä nostaa hinnat älyttömyyksiin.
Ja kauppaketjujen omat tuotanto-, tukku- ja logistiikkayhtiöt tekevät myös tulosta.
Eli kauppaketjut vaativat tytäryhtiöiltään aina vain kovempia tuloksia, jolloin loppukäyttäjän kauppalaskun kasvu kertautuu.
Juuri eilen taisi ollakin uutinen, että K-ryhmällä menee todella lujaa. Kiva, koskahan taas tulee se huikea 5 euron bonus...